Hoofdsponsor

1/50 Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is idd een goed model. Het word een eenvouwdig model met niet zo heel veel detail er aan. Wel wordt er gewerkt om de belving van het werk aan boord weer te geven. Daar is het dan ook voor bedoeld. Verder nemen ze het niet zo heel nauw met de maten als ik dit gezien heb. Het wordt wel een schip voor het museum. wacko
 
De huidplanken laten zagen in een zagerij berkenmultiplex van 4mm

Een plaat van 150cm op 150 cm kostte mij 25 euro om er ongeveer 100 latjes te laten uitzagen .(materiaal inbegrepen)

2_Afbeelding_063.jpg

Dan de bevestiging van de masten gemaakt.


Eerst was de bedoeling met zo'n houtboor een gat te frezen op maat van de mastdiameter.
Dit werkte echter niet.

2_Afbeelding_067.jpg

Ik begon met 3 plankjes van 10mm tegen elkaar te monteren dan het gat frezen het middelste plaatje wegnemen en de beide andere platen monteren op de valse kiel.

De houtfrees is gemonteerd op een kolomboormachine maar zocht toch nog een beetje de weg van het zachtere tussenhout in de multiplex.

En mijn grootste probleem, als je niet perfect,^perfect gecenterd zat ,zat uw mast ook niet in het center.
Ik heb het 1X geprobeerd maar zag direct dat dit niet de oplossing was.

Daarom deze methode toegepast. foto zegt genoeg.

2_Afbeelding_066.jpg

Toen dit gedaan was begonnen met het dek.

Resultaat.

Dryfit van het dek(het wit met tekening is karton dat diende als mal)

2_Afbeelding_062.jpg

2_Afbeelding_064.jpg

2_Afbeelding_065.jpg

ps spiegel staat maar 1 mm schuin als het dek goed ligt, op deze foto's ligt het dek scheef.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er goed uit al, maar ben je niet bang dat het berkentriplex gaat loslaten als het met water in contact komt. Daarbij hoop ik dat je het gemakkelijk kunt buigen. Omdat je ook water nodig hebt om het te buigen toch. Dus ik ga mij laten verassen, en wacht het resultaat netjes af. cute

Het begint toch ook echt op een schip te lijken he. Dat is toch het leuke van dit soort bouw. Eerst zijn het planken dan de zaag er in, en je hebt een puzzel. Dan steek je die puzzel in elkander, en begint er ineens een romp te ontstaan. Ik blijf van dit soort aangezichten genieten. :D
 
als berkentriplex goed behandeld is tegen water , kan het geen kwaad .

Ik gebruik altijd G4 daarvoor , die een PU hars is , een component , wordt gezogen door het hout totdat het verzadigd is ...

geen polyester + glasvezel behandeling nodig indien de huidlatjes tussen mekaar ook met lijm bedekt worden .

de groetjes ,

Laurent
 
Maar kun je dit daarna ook met lak behandelen en beitsen, dat is bij mij de vraag die nu vanwege het model boven komt drijven.
 
AHA
,maar de triplex wordt niet gelakt en gebeitst.

Het nadeel van de merantitriplex is dat als ik de romp begin te schuren om te fatsoeneren,dan kan het gebeuren dat de berkenfineer op sommige plaatsen volledig wordt weggeschuurd.

Een ander probleem is dat als ik dan een tweede huidplanking wil zetten van fineerlatjes die ik moet aankopen dit veel geld gaat kosten.
We spreken ongeveer van 1.2 m2 fineer latjes ,begin maar eens te betalen per latje.

Daarom ga ik de tweede huidbeplanking uitvoeren zoals laurent altijd werkt.

Dus eerst triplex en de boeg en speigel waar er zwaar geplooid moet worden uit vol balsahout.

Dan de triplex 3x insmeren met G4

Dan dik papier/dun karton nemen en de huid daarmee beplanken.

Terug opnieuw met G4 behandelen.

De kleuren erop verven. Berghouten zwart,ertussenin rood of licht geel en onder de waterlijn wit.

Dan terug opnieuw behandelen met G4 of G8 en als ze dan nog niet waterdicht is dan weet ik het ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Luc ,

eens je model geverfd is , moet je geen G4 of G8 aanbrengen , niet nodig .

Integendeel , sommige verven reageren niet goed met G4 die erop "gesmout'n" wordt ...

als je de verf wilt beschermen , doe daan een paar lagen vernis erop , op dezelfde basis als de verf .

Ik vernis zelfs mijn bootjes niet , de acrylische verven die ik gebruik zijn goed genoeg om een mooi afwerking te krijgen

de groetjes ,

Laurent
 
Dus je gaat het model schilderen, dat wist ik nog niet. Ik hing nog in het simpele feit dat je het ging lakken. Ik kan dit dan ook prima volgen. Gaat dus helemaal goed komen.
 
Dus je gaat het model schilderen, dat wist ik nog niet

Het probleem is gewoonweg de fineer.Ik heb plankjes nodig tussen de 9mm en 14mm als ikdit allemaal moet kopen dan ben ik arm.

Ga wel binnenkort eens een voorraad pere,appel en kersenstronk indoen om te drogen als ik dan binnen een paar jaar terug opnieuw ga scratchen heb ik de fineer.

Want ik weet nu al dat na de S.T. er terug opnieuw een kit komt.
Scratchen,echt exact scratchen is nog te moeilijk voor mij,komt zoveel bij te kijken hou je niet voor mogelijk.
 
Want ik weet nu al dat na de S.T. er terug opnieuw een kit komt.
Scratchen,echt exact scratchen is nog te moeilijk voor mij,komt zoveel bij te kijken hou je niet voor mogelijk.
Scratchen is inderdaad niet echt gemakkelijk. Je moet per slot van rekening zelf voor alles zorgen, alles maken enz.

Maar m'n waarde naamgenoot, je model ziet er gelikt uit! Ze wordt een pracht van een schip.
Scratchen té moeilijk voor je? Je zou het niet zeggen. Wat ik hier zie gebeuren is niet aan iedereen gegeven hoor.

Dus, speciaal voor jou: CHAPEAU!!! ApplausApplausApplausApplaus



Droop
 
Nog eens een beetje verder gewerkt.

De spanten opgevuld met balsa van 2cm.
Hier ga ik dan de kanonsgaten uitfrezen (+/- 8mm).Zodoende heb ik geen gaten in de romp waardoor het water in het schip stroomt.

Vermits ik geen planken meer had om verder te werken beginnen te schuren.
Dus begonnen de balsa gelijk te schuren met de spanten.


2_Afbeelding_071.jpg

2_Afbeelding_072.jpg
2_Afbeelding_073.jpg
2_Afbeelding_074.jpg
2_Afbeelding_075.jpg



Zo gaat de aandrijving gebeuren.

2_Afbeelding_076.jpg

Omdat de MDF in de weg zit kan ik het niet goed laten zien maar zo wordt de leiding weggewerkt in de valse kiel.

2_Afbeelding_077.jpg

Het schip onderste boven geplaatst omde onderkant van de spanten te kunnen afschuinen.

2_Afbeelding_078.jpg
2_Afbeelding_079.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat heb je mooit opgelost, die aandrijving is heel erg subtiel en zal na afwerking nauwelijks opvallen.
 
Hey Luc,

Wat een mooi project dat je hier laat zien. Heel knap hoe je al die onderdelen zelf maakt.
Veel succes met dit prachtig schip cute

Groeten

Pascal
 
Ook van jou even een plaatje gejat. Hier heb ik twee streepjes gezet, daar is mij opgevallen dat de spanten niet gelijk lopen. Ik denk beter nu vermeld dan straks te laat. De groene moet denk ik omhoog en de rode iets omlaag. In iedergeval zijn de spanten niet gelijk aan de twee kanten. Hoger maken kan doormiddel van een stukje hout er op te lijmen. Dit heeft verder geen invloed ergens op. Laat je dit zo. Dan ben ik bang dat je daar een minder mooi vloeiende lijn zal gaan krijgen naar de boeg toe.

1_1_Afbeelding_078.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er komt al aardig wat schot in de zaak, Luc.

Ik kijk al uit naar het vervolg.


Droop
 
Newbie,

kun je eens kijken om je pics terug te plaatsen (we hadden gisterern een technisch mankement)?
 
Amai, machtig project! Ik ga dit mee opvolgen. Niet om u wijzer te maken maar om zelf wijzer te worden:D.

1 ding wil ik wel kwijt: De naam Newbie is niet echt van toepassing vind ikcute
 
Amai, machtig project! Ik ga dit mee opvolgen. Niet om u wijzer te maken maar om zelf wijzer te worden:D.

1 ding wil ik wel kwijt: De naam Newbie is niet echt van toepassing vind ikcute

Ja maar "Oldbie" vind ik ook niet klinken hoor :D :D :D :D

Pascal, de man van 1001 : 1000 vragen en 1 antwoord :D
 
1 ding wil ik wel kwijt: De naam Newbie is niet echt van toepassing vind ik

Meer dan je denkt, op alle vlakken. :s

Nog 2 dagen schuren en dan is ze gereed om het planken te beginnen.

Behalve als het mooi weer wordt want die hoop kasseien ligt er nog altijd.arghh
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan