Hoofdsponsor

1/50 Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
newbie,
ben je soms in het bezit van een boorkolom?
als je er een kruisbankschroef onder monteer
je weet wel zoeen spul dat ze op een freestafel gebruiken.
dan kan je ook freezen.
ik doe het op die manier,zelf in messing.
zorg dragen dat het werkstuk zeer goet is op gespannen,en geef maar gas.
groetjes,ronny
 
Nu ga ik toch even alles weerleggen. We zijn met modelbouw bezig. Hierdoor moeten wij dus ook anders gaan denken. Het is echt niet moeilijk. Maar Een schip zou dus zo gebouwd moeten worden zoals het in het echt ook is. Als we daar even van uit gaan kunnen we toch wel eens tot goede inzichten komen. Tenminste zo werkt dat bij mij. Ook als het een RC schip betreft. Goed kijken en je weet al heel veel. En als ik dan het achterschip zo een beetje in mijn hoofd heb zou dit gewoon zo volgens mijn tekeningetje kunnen.

1_sany1351.jpg

De kozijnen zijn gewoon van vierkant latjes opgemaakt. Deze kun je gewoon in vorm buigen. Dan omdat je een groot gat hebt waar de ramen in komen. Kun je stijlen in maken. Ik heb het even schematisch getekend, maar dit geld eigenlijk voor alle spiegels van dit type schip. Als het raam wat verder uit elkaar staat, zitten er altijd twee kozijnen naast elkaar. Met daartussen een fineerlaag. In het echt zoals de huidbeplanking.

Ik hoop dat ik jou zo een beetje opweg heb geholpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
boegschroef raboesch gearriveerd

vandaag de boegschroef gaan halen.

Afbeelding_053.jpg


de instructies aan het lezen en bij 1 zin werd ik eventjes stil.


Afbeelding_054.jpg

Gaat dit problemen geven :eek::eek::eek:
Bedoeling is dat deze continu blijft gaan.

Wat denken jullie nu ?
Wat raden jullie aan ?
De motor op een batterij van 6volt hangen of wat ,ik weet het niet ?

techn. geg. : Toerental 17000 stroomopname 0.6A/3.0A moteras 2.3x12mm
 
Hallo naamgenoot,

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het zal nodig zijn om continue full power te geven. Misschien om je model in beweging te zetten maar daarna zal je gewoon op kwart-/ half gas kunnen verder varen. Dus daar zou ik me niet al teveel zorgen over maken.

Ik denk ook dat je met een gerust hart de motor op een 7,2v accupack kan gaan aansluiten. In geval van nood is het toch een gerust gevoel te weten dat je kan rekenen op een volle capaciteit.

En voor véél motoren is een voltijds draaien op full power niet echt gezond. ;)

Oh ja: m'n Lucy (garnalenkottertje) loopt op een 540 motor met een 7,2 volt accupack. Als ik daarmee vol gas geef, dan is het net een speedboot. :)

Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
oef ,heel hartelijk bedankt,ik begon al schrik te krijgen.

merci luc voor het snel reageren,nu ga ik er deze nacht niet over piekeren.
 
Met mijne watrfall, kan ik qua accu de gehele dag varen. Allen de moter zo'n 7000 van graupner kan dit niet aan. Die kan max 5 tot 10 min vol varen. Dan raak ik de moter echt niet meer aan. Heet, heet, heet. Ik heb dezelfde moter ook in de zwarte zee liggen. Eens een keer mee gevaren. Gaat niet echt. Dus daar een andere schroef op gezet, en met een beetje minder gas, kreeg ik toch een goed vaar resultaat op schaal. En met trekken kon ik toch ons pleziervaartuigje van 10 mtr trekken. (meer heb ik er allen niet mee gevaren.) Vaar regelaar ging stuk. :mad: en die heb ik nooit vervangen.

Ik plaats morgen een sugestie voor de accu. Nog probleem met kabel. :mad:
 
ik moet ook nog op zoek gaan naar de vaarregelaar,accu en zender.

Denk niet dat ik de F14 navy ga nemen, moet een beetje (veel) op het geld gaan letten want de som loopt al aardig op en ik behoor tot de werkende klasse en zoals iedereen weet van werken wordt je niet rijk.
 
en zoals iedereen weet van werken wordt je niet rijk
He, he, he, welkom bij de club. :mad: als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar goed. Is het nu nodig om dit aan te schaffen? Je kunt ook lekker verder werken aan de romp. Voor je die klaar hebt ben je echt al een stuk verder in het jaar. En dat geeft de mogelijkheid tot sparen. Zo doe ik dat ook. Ik heb zo'n blik waar je geld in kan stoppen. Daar stop ik dan zo nu en dan wat geld in als dat lukt. En daar betaal ik de hobby van. En zoals steeds zijn het kleine bedragen. Maar steeds een klein bedrag is toch al een leuk stukje na een tijdje. En zo bouw ik bijvoorbeeld aan mijn modellen. Voor de Nimitz heb ik gespaard. Het is niet anders. Zo ook voor de Kareldoorman.

Ik hoop dat je snel lekker aan het bouwen slaat. Dat is het belangrijkste aan onze hobby toch. En die electra kan er altijd nog in. Je hebt nu het belangrijkste deel toch.
 
ik moet ook nog op zoek gaan naar de vaarregelaar,accu en zender.

Denk niet dat ik de F14 navy ga nemen, moet een beetje (veel) op het geld gaan letten want de som loopt al aardig op en ik behoor tot de werkende klasse en zoals iedereen weet van werken wordt je niet rijk.
De F14 navy heb je nu niet écht nodig. Eigenlijk heb je met dit model genoeg aan een 2-kanaals zendertje en voor nog geen 50,00 € zijn die te koop. Daarmee kan je dan voor-en achteruit en links en rechts sturen.
Doch, voor alle zekerheid zou ik je aanraden een 4-kanaals zendertje te kopen dan heb je nog 2 kanaaltjes over om eventueel iets extra's op aan te sluiten. En... ... die zijn ook niet duur. ;)



Droop
 
hoi,newbie
ik sluit my aan by rik,en luc je hebt nog alle tyd voor een zender enz.
wat betreft de kosten voor de modelbouw.
af en toe een klus links en rechts help ook.
of,doe zoals ik,zoveel mogelyk uit recup materiaal bouwen.
by my is het zoals by veel van onze vrienden,de werkende klas wil wat maar is niet altyd gaalbaar,altans niet direkt waneer je het nodig hebt.
groetjes,ronny
 
Kan iemand mij verklaren waarvoor de schuin gestippelde lijnen dienen op het spantenraam.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met de kromming van de huidplanken maar ik vind geen overeenkomstige meetpunten op de langscheepsetekening of de halve-breedtetekening.


spantenraam :

Afbeelding_158.jpg

langscheepsetekening of de halve-breedtetekening.

Afbeelding_157.jpg


alvast bedankt.
_________________
 
He, he, he, jawel hoor, dat zijn centers.

Als een schip in het echt gebouwd word komen er wanneer de spanten zijn opgericht een stel latten langsop gespijkerd, hieraan kan men de lijn en meer zaken aflezen. Deze worden dan op strategische plaatsen gezet. Ze lopen over de gehele lengte. Die worden er weer vanaf gehaald wanneer de huidlaag er opkomt. :D
 
bedankt ,maar ik zie er spijtig niks in .
 
1_zp_2006.jpg

Deze foto heb ik even geleend van de site Bataviawerf - Nationaal Scheepshistorisch Centrum
Daar staat een schat aan info op over dit soort bouw. Moest je anders eens kijken.

Wat ik wilde laten zien zijn de witte latten die je ziet lopen. Dat zijn de stippelijnen op de tekening. Dit zijn slechts hulplatjes, genoemd Senters. Daarmee worden de lijnen zichtbaar van het schip, en blijven de spanten uitgelijnd staan.

Je weet dat dit soort schepen niet als tekening bouw werd gebouwd. Dus moest de bouwmeester altijd zien met zijn oog, hoe het ervoor stond. Die lijnen van de Senters geven daarin een mooi houvast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rik, dat is weer interessante info die je hier geeft.
 
Ondertussen nog wat doorgewerkt :

De spanten vastgelijmd op de valse kiel.

Afbeelding_055.jpg

Begonnen aan de spiegel.

Let op de bolvormige onderkant.
Bij de meeste modelbouwboten van de Santisima Trinidad zijn deze allemaal recht gemaakt ipv bolvormig.De plannen geven nochtans aan dat dit bolvormig moet zijn,dus zal ik dit ook maar doen.


Afbeelding_057.jpg

Afbeelding_056.jpg

Het gat gemaakt om het roer door te steken.

Afbeelding_058.jpg

natuurlijk rekening me houden dat het moet kunnen bewegen

Afbeelding_059.jpg

De ronde boog vanuit een ander zicht met aan de onderkant een zicht op het gat van het roer en de nog niet-afgewerkte ronde overgang tussen hekbalk en spiegel.

Afbeelding_061.jpg

Steunen geplaatst om de spiegel te bevestigen onder een hoek.

Afbeelding_060.jpg

Ga nu doordoen met de spanten onderling met elkaar te bevestigen zodat ik kan beginnen te schuren en vijlen om alles mooi uitgelijnd te krijgen.
Maar dit valt dik tegen.
De spanten zijn gemaakt van stevig triplex hout 10mm en omdat de boot groot is kan ik er moeilijk aan met de vijl. Ik stoot telkens tegen de andere spanten op.
Ik denk dat ik mij een bandschuurmachine moet aanschaffen anders gaat mij dit nooit lukken.
En de opvulling tussen de spanten geeft ook de nodige problemen.
De opvulling moet stevig zijn,mag niet te zwaar zijn omdat de boot nog moet varen en niet begint te kantellen en ik moet in de opvulling een kannonsgat maken van 10 mm diep dat waterdicht moet blijven.
Het gat moet stevig genoeg zijn om de kannonnen in te bevestigen enz
.
Allemaal problemen die niet gemakkelijk op te lossen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dat schiet toch wel op.

Die onderkant waar je over sprak hoort zo, dit is de Holle wulf. Vaak ook mooi versiert of geschilderd met een mooie prent.

Mijn advies is dat je nu eerst de binnenkant gaat bewerken, zadat je schip straks waterdicht is bij de kanonsluiken. Anders zul je straks zien dat je niet meer overal bij kunt.

Ik Blijf mij verbazen over de maat. Geweldig. :D
 
Mijn advies is dat je nu eerst de binnenkant gaat bewerken, zadat je schip straks waterdicht is bij de kanonsluiken

Bedoel je hiermee het hout insmeren met een lak om alles waterbestendig te maken ** of houten balken monteren van 2cm dik waar de kanonsgaten worden in uitgefreesd(1cm diep). zodat er geen water in de boot kan komen.


**mijn schrik is ook dat als ik nu alles sap de lijm niet meer echt goed gaat pakken op het hout.
 
of houten balken monteren van 2cm dik waar de kanonsgaten worden in uitgefreesd(1cm diep). zodat er geen water in de boot kan komen.
yep dat bedoel ik. Dan daarna waterdicht maken. Met lak ofzo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan