Hoofdsponsor

1/50 Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
newbie,luk
in kombinatie met de opzetbare valse kiel zou ik persoonlyk opteren voor gesloten geschutspoorten.
wel deze aan de binnen kant verzegelen met g4,of een ander merk
in het echt vaarden deze schepen toch ook niet altyd met open geschutspoorten,verbeter my als ik het mis heb.
je zou ook de voledige binnen kant romp op deze manier met een matje en epoxy kunnen lamineren zo ben je zeker dat er geen water in de romp komt.
en het spaar je een hoop werk,hoef je geen 140 kanons te vervaardigen,kopen
groetjes.ronny
 
Laatst bewerkt:
Citaat Luc < Ben het boek aan het lezen maar duits is niet mijn sterkste vak en het is technisch duits + termen uit de modelbouw en zeilen die ik in het nederlands al moeilijk snap.

Maar ik ga afleidend uit Luc zijn antwoord vol hout gebruiken en ervoor zorgen dat alle ruimtes beschikbaar zijn om lood erin te gooien + ronny zijn raad ga ik opvolgen en een ballastbombe (D) eronder hangen.>
__________________

Luc,
als je problemen hebt met je Duits wil ik wel helpen Ik heb een 30 tal boeken van de VTH verlag waaronder ook Historische Segler Ferngesteuert. Ik was jarenlang geaboneerd op Modellwerft (D) en heb 30 jaar in Duitsland gewoond dus ik denk dat ik eventueel kan bijspringen qua vertaling als je dat wil.

Grts
Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel hartelijk bedankt voor het aanbod Singha.
 
Nog eens wat tijd gehad om verder te bouwen:

De spanten en kiel uitgezaagd en een dryfit gedaan om eens een eerste indruk te krijgen.

Voor de lol een fles water (1.5l)in de voorste holte gelegd.
En nu de foto's :

vergezicht (staaf = niet op lengte= 1 meter)


zijkant langs achter


boven langs achter (1 spant nog niet uitgezaagd ,moet nog als mal dienen)




boven langs voor.


de fles water om de grote van het ruim te laten zien



De boegschroef is besteld en als die binnekomt ,kan ik verder doen.

De rollagers komen er voorlopig niet omdat ik rond de 60 euro zit voor de lagers die ik wil.Wel de uitsparingen gemaakt om ze later te kunnen steken als ze ooit zeilend wordt gemaakt.(als)

Ga nu beginnen met het houtsnijwerk van de leeuw en spiegel.
 
Door die fles in het ruim, valt het nu pas goed op hoe grooooooot ze zal worden. :)

Prachtig gedaan, Luc.



Droop
 
kan er een bak bier of een kratje
leuk als je dorst heb :p
in het ruim zal het wel koel zijn als hij vaart
ziet er goed uit
je zal zeker plaats genoeg hebben voor alles
 
Ziet er toch al heel indrukwekkend uit. Ben benieuwd naar hoe ze er beplankt uit zal zien. Maar wel eerst goed afschuinen he. Hoe ga je die sierdelen maken?
 
Hoe ga je die sierdelen maken?

In MDF (alléé proberen toch)


Ben een paar uurtjes bezig geweest en dit is het voorlopige resultaat:
Ik weet ben te snel ergens verkeerd uithalen en het is naar de knopen maar het is de eerste keer dat ik dit doe en het valt goed mee,ook al moet ik het zelf zeggen.wacko











 
Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is zo voor de eerste keer. :D Je zult gewoon nog eens een keer moeten oefenen. Ik zou zeggen gewoon doorgaan. Als je het een paar keer gedaan hebt komt het helemaal goed. Ik bewonder je om de manier waarop je het gewoon doet. Ga vooral zo door. ;)
 
Dit is een reus van een schip, zo groot inderdaad, dit blijf ik dus ook volgen mooi man.

Uw versiering die je aan het maken bent is waarschijnlijk wel een grote klus, wat ik me afvraag, rafelt die mdf niet teveel uit als ge daar op schuurt, is te zeggen, kunt ge daar goed in schuren??

Doe zo verder man, zeer goed bezig.
 
en dan nu het eindresultaat :

ook al zeg ik het zelf ik ben best trots op mijn eigen.:D

















ik hoop dat hiermee uw vraag ivm met mdf is beantwoord.cute
 
:eek:

En dat voor de eerste keer. Dan mag je daar best trots op zijn.

Van mij een groot aplaus. :D
 
luk,
waw prachtig werk.
ik zelf heb het nog nooit gedaan,beetje schrik van.
maar na uw foto's zal ik het zeker ook eens proberen.
groetjes,ronny
 
Fanastisch gedaan, Luc. Ik zit echt met open mond te kijken hoe mooi die leeuw geworden is. Je legt de lat gelijk wel erg hoog(voor mij)wacko;):D:D
Ik moet nog maar zien of ik dat op halve grootte ook zo mooi kan krijgen. Maar wat je laat zien, werkt zeer inspirerend. Doe zo voort, en nu kan ik jou mooi volgen.....;)
 
Wat moet ik daar allemaal nog aan toevoegen?
Dit is gewoonweg schitterend, zeg!

Mijn complimenten.


Droop
 
idd zéér mooi. Ik zit hier al een 10-tal minuten met open mond naar te kijken.

@Modelengeneer
Dit zou iets mooi kunnen zijn om in de eerste editie van ons e-zine neer te poten. Wat denk je?
 
Ben nog bezig geweest maar het hout dat ik hiervoor gebruik deugt er niet voor.
De triplex versplintert ook al werk ik met tape.
Daarom wordt de bovenste versplinterde fineerlaag weggeschuurd tot op de meranti.
De vensters zijn ongeveer 15mm op 15mm.

Afbeelding_052.jpg


Een tip van shipbuilder in de "Amerigo vespucci" op modelbrouwers.nl

Invullen met permanent marker van Edding fineliner 0.75mm.
Paar dagen laten drogen, vervolgens op elk patrijspoortje een
druppeltje blanke Acryl lak van bvb Tamiya.
Als je zorgvuldig werkt is het net of er glas in zit.


Eventjes een proefstukje gemaakt enben zeer tevreden over het effect ,net echt zoals werd gezegd.Alleen de raamindeling gaat mij veel werk bezorgen (fineer van 0.5mm op 1 mm op 15mm) en dat met mijn dikke vingers.

Afbeelding_051.jpg

Afbeelding_050.jpg
 
Wat is het voor fineer dat je gebruikt? Een goed fineer mag echt niet loskomen hoor. Maar waarom gebruik je hier geen latjes voor. Dan kun je die mooi met bogen op de spiegel lijmen. Daardoor hoef je volgens mij helemaal geen extra fineer er op te lijmen. Dan denk ik dat je de gaten voor de ramen gewoon kunt uitzagen. En daarachter een plaatje doorzichtig glas lijmen. En dan heb je het ook gewoon waterdicht. ;)Kun je er nog glas in lood uitstraling van maken ook. Als je wilt wil ik dit wel uitleggen.
 
Wat is het voor fineer dat je gebruikt

deze keer heb ik 4mm meranti-fineer in de brico gekocht.
De plaat van 10mm garant waaruit de spanten zijn opgebouwd en 15jaar garantie is op verlijming kostte mij 80 euro voor 2.50m op1.25m (wel 0,0 problemen gehad met afsplinteren van het fineer)
Kan mij moeilijk nu terug opnieuw zo'n dure plaat aanschaven voor een paar kleine stukjes.
Vol hout kan ik nergens vinden in de houthandelszaken(4 mm dik)
En de grootste verflatjes in de verfzaken zijn te klein + zijn van beuk wat zeer vochtgevoelig is.

Maar waarom gebruik je hier geen latjes voor

welke soort latjes bedoel je en welke grootte?

Dan denk ik dat je de gaten voor de ramen gewoon kunt uitzagen. En daarachter een plaatje doorzichtig glas lijmen. En dan heb je het ook gewoon waterdicht. Kun je er nog glas in lood uitstraling van maken ook

wel toen ik eraan begon,dacht ik eventjes dat het mooi zou zijn als de ramen doorschijnend waren en dan gewoon aan de binnekant een lichtje laten branden ,moet een geweldig zicht geven 's nachts, maar alles is al moeilijk genoeg dus ook weer niet te moeilijk maken .(maar het idee begint toch terug opnieuw veld te winnen.

De verdeling in het glas gebeurd dan eigenlijk door het lood want uitzagen is te moeilijk.(vermoed ik)
Elk raampje is 4mm op 4mm en daartussen is dan telkens 1 mm hout om de scheiding te maken.Is zo goed als onmogelijk.
Ben ook bij de tandarts freesjes gaan halen maar ik kan het niet in MDF doen omdat zoals Dirk al zei dit hout nogal verkartelt,zeker als men tot op de mm moet werken met de losse hand.(had ik nu maar een draaibank en een freesmachine)arghhboos::confused:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan