Hoofdsponsor

1/50 Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt iedereen om mee te helpen denken ApplausApplaus

Een berichtje terug gehaald van april.


...
Ondertussen verder afgegaan en wat kom ik tegen ,mijn perfecte aandrijving
schip weegt 20 kilo en vaart tegen een snelheid van 6km/uur

hier een paar foto's

Eervolle vermelding voor zijn geweldig idee:



de boot met maker






voorstuwing(komt nog een stuk bij onder het roer)


aanzuiging in het midden van de kiel


de aandrijving gebeurt met een aeronaut pomp die men gebruikt om water te spuiten bij een brandweerboot.

Volgens mij is dit de oplossing voor de aandrijving van de Trinidad, of wat denken jullie.

ps hij zei wel dat het schip met de zeilen vortgestuwd werdt maar het omdraaien en tegen de wind in gebeurte met de pomp.
De grootste pomp was te krachtig dan kreeg hij grote dallen in het water naast het schip.
Ik weet niet of de pomp bv 1 uur aan één stuk kan pompen.

01/01/09

ondertussen weet ik dat deze pomp maar 30 seconden werkt

de pomp die ik gevonden heb mag max 30 minuten werken.

Mijn grootste probleem gaat niet het debiet zijn, ik vermoed dat dit genoeg is,maar of de pomp regelbaar is,anders moet ik altijd op volle snelheid varen of aan/uit,aan/uit wil ik aanmeren.
 
Luc,

Een auto werkt op 12V dacht ik net. Er staan toch enkele pompen op een auto?

waterppomp / benzine of dieselpomp / pompje voor ruitensproeiers / ...

Nu ken ik hier niks van hoor maar ik laat het maar weten.
 
Begonnen aan het bovenste gedeelte van de spiegel :

Met een beetje uitleg

1. Eerst het plan exact op maat uitgeknipt.
2. Geplakt op polyster van 1mm dik.
3. De randen er eerst opgeplakt en dan de onderverdeling.

2_Afbeelding_166.jpg

een idee van de grootte.

2_Afbeelding_167.jpg

de opening tussen de vensters opgevuld en een vensterdorpel geplaatst
de deur ook al ondertussen geplaatst.

1_Afbeelding_169.jpg

1_Afbeelding_170.jpg

lambrisering gemaakt

1_Afbeelding_171.jpg

boven de venster afwerken

1_Afbeelding_172.jpg


1_Afbeelding_174.jpg

De zwarte lijnen zijn met een kraspen dieper gemaakt zodat als later alles terug opnieuw wit geverfd is ,ik de gleuf met een stift moet volgen om opnieuw zwarte lijnen erop te krijgen.

1_Afbeelding_175.jpg

En dan op de zijgalerijen de balkjes tussen de vensters gemonteerd.
Is ondertussen 1x ingesmeerd met G4

1_Afbeelding_181.jpg

Eventjes ook laten zien ook ik mijn hout op dikte maak.

Het hout komt van de brico en is 4.3 mm dik.
Voor de leuning van de balustrade heb ik maar 2mm nodig.

1_Afbeelding_177.jpg

een houten blok genomen en daar het te verdunnen latje met nagels langs de zijkant vast gezet.
Deze nagels tot op 2mm diep geklopt door gebruik te maken van een latje van 2mm dik.
En dan maar schuren op de schuurband.
Je hoort op een gegeven moment dat de nagels de schuurband raken.
Kijken of dit geld voor alle nagels,anders op een andere plaats druk uitoefenen totdat alle nagels de schuurband raakt.

1_Afbeelding_176.jpg

1_Afbeelding_178.jpg

1_Afbeelding_179.jpg

en het resultaat :

2_Afbeelding_180.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Luc,

Prachtig hoe ge dit schip aan het bouwen zijt ^^ Ik ben heel benieuwd of het gaat lukken met de aandrijving.

Groeten, Pascal
 
:$ hoedje af luck ik vind de spiegel heel mooi

knap staaltje vakmans schap
 
Dat is weer een mooie tip Luc. Daar zullen weer veel mensen wat aan hebben.

Ben weer benieuwd naar een overzichtsfoto als dit deel er weer op zit. ^^
 
Hoi Luc,

je spiegel zie er gaaf uit man.Applaus
En ook goed gezien om het latje op dikte te krijg (hoe een mens toch creatief kan zijn).
Is in ieder geval goed koper dan een dikteschaaf!!:closedeyes:
 
Allemaal bedankt voor de reacties :D

Gisteren verder gedaan met de zijgalerijen.
Eerst de leuning maken op maat en de gaatjes boren.
en dan deze leuning gebruiken als mal om de gaatjes in de zijgallerijen te boren.
Voorzien van messingdraad 0.75mm en dan al de 24 staafjes in een gat van 0.8mm krijgen.

1_Afbeelding_187.jpg

de overschot afknippen en het resterend gedeelte met een doorslag dieper kloppen.

1_Afbeelding_189.jpg

Dan het bovenste gedeelte van de spiegel gemonteerd langs de binnenzijde en direct daarna ook de balustrade erop gemonteerd langs de buitenzijde.

1_Afbeelding_186.jpg

Let ook op de vorm van de balustrade,een fantasietje er in gezaagd.
Hier moet ik 48 staafjes van 1mm in een gat van 1mm krijgen en dan nog met een kromming erin. :O

1_Afbeelding_190.jpg

De onderste spiegel erin geplakt.

1_Afbeelding_207.jpg

Inderdaad slecht gewerkt de afstand tussen de 2 balustrades is niet gelijk.
Rechts is 2mm hoger.

De wulf wordt verder afgewerkt als het schip op zijn kop ligt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat het bericht anders te lang wordt opgesplitst in verschillende berichten.:$

De bovenconsole gemaakt van de zijgalerijen.

1_Afbeelding_191.jpg

1_Afbeelding_192.jpg

om de kromming erin te krijgen gebruikt gemaakt van 3/4" elektrische buis.

1_Afbeelding_193.jpg

resultaat :

1_Afbeelding_205.jpg



verder een nachtzicht van de spiegel en de zijgallerijen.
Helder licht genomen zodat het resultaat duidelijker was.

1_Afbeelding_202.jpg

1_Afbeelding_203.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel knap gedaan :) Ik denk dat het verschil van 2 mm nauwelijks met het blote oog te zien is. Die nachtfoto's laten heel mooi zien wat een prachtige spiegel ge gemaakt hebt.

Groeten, Pascal
 
Erg netjes hoor. Ben benieuwd hoe die spiegel er straks uitziet als deze in de verf staat. Zal zeker een mooi gezicht zijn.

En die twee mm daar moet je je niet druk over maken. Het is een handgemaakt schip. Dat mag je best zien. Kijk maar eens naar de orginele uit de oudheid. Die zijn ook niet helemaal volmaakt. Je hebt geen speciale machine´s waarmee je het helemaal nauwkeurig kunt nameten en vrezen. Dat is het mooie van onze hobby. Lekker met de handen bezig zijn. En het eind resultaat, dat is wat telt, niet hoe lang je er over doet. En ook niet waarmee je het maakt.

Doe zo verder. ;)

Ook ik ben qua tekeningen nog bezig. Even dat je het weet. Komt over niet zo lang weer een stukje van mij, met verbeterde kiel. :ohmy:
 
woooooooow dat ziet er echt knap uit luc ik kan er echt uren naar liggen kijken :8:8 tog heb ik nog een vraagje hoe zoek je de zijkant van de achterspiegel af tewerken want die steekt nu nog een stuk voorbij de zij galerij. ga je dit nog bij vijlen of word het afgewerkt met fineer ?


knap gedaan hoor en dat meen ik echt het vormt een heel mooi geheel
 
woooooooow dat ziet er echt knap uit luc ik kan er echt uren naar liggen kijken tog heb ik nog een vraagje hoe zoek je de zijkant van de achterspiegel af tewerken want die steekt nu nog een stuk voorbij de zij galerij. ga je dit nog bij vijlen of word het afgewerkt met fineer ?

Bedoel je hiermee de zijkant van de spiegel waar je kunt zien dat het multiplex is.
Indien ja: Daar komen nog sierrandjes op van 1 a 2 mm en ertussen in ga ik papier plakken (G4 gebruiken) en dan verven.

Ook ik ben qua tekeningen nog bezig. Even dat je het weet. Komt over niet zo lang weer een stukje van mij, met verbeterde kiel

Als je de echte plannen gebruikt en niet de vereenvoudigde plannen van de italiaanse site,moet dit meevallen,want het staat duidelijk getekend.
Ik merk dat de kits van d'agostine en Ocre soms toch een loopje nemen t.o.v. de echte plannen.
In ieder geval veel plezier.

ps. Alles staat op de plannen,alleen nog vinden :D:D:D
 
3de update :

Ook de onderste consoles van de zijgalerijen opnieuw gemaakt. :(

waarom :

Hier zie je de oude.
De fout is hier dat de kromming niet gelijk is met de kromming van de wulf.


1_Afbeelding_199.jpg

De nieuwe :

1_Afbeelding_200.jpg


1_Afbeelding_201.jpg
Hier moet duidelijk nog wat weggevijld worden tov van de andere kant.


Andere kant :

1_Afbeelding_204.jpg

Totaalbeeld :

1_Afbeelding_208.jpg


1_Afbeelding_206.jpg




Nog een tip voor complexe vormen te zagen ::$

Afgetekend beeld op een recht vlak.
De onderkant heeft al een kromming.
Hoe moet je dit onderdeel dan recht uitzagen

1_Afbeelding_197.jpg

Je neemt de restafval van het stuk hout waar de kromming is uitgezaagd en plakt dit met papiertape of doorzichtige plakband
terug opnieuw vast aan het uitgezaagd deel.
Doorzichtig omdat je de tekening nog moet zien.

1_Afbeelding_198.jpg

1_Afbeelding_194.jpg

uitzagen en plakband wegdoen :

1_Afbeelding_195.jpg

1_Afbeelding_196.jpg


ps. deze foto's zijn een samenrapsel van 2 zijkanten.
Bij de eerste console heb ik 2 keer moeten plakken omdat ik toen de plaats van de krul nog niet exact wist.
Bij de 2de console moest ik nog maar 1 keer plakken omdat ik het toen wel wist.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
prachtig luc en hij sluit ook goed aan de beplanking zie ik

volgens mij zit ge in een bouwtrance :laugh::laugh:

te veel balsa hout snuiven kan de gezondhijd schaden luc :laugh:

knap werk man .
 
Hoi, Luc,

ik moet toegeven dat ik met mijn mond wagenwijt open je verslag heb gelezen. -fck--fck-
En dan een paar prachtige close up foto's erbij .-foto--foto-
Ik ben even moeten achterover geleund heb toegekeken naar je prachtige werk wauuuuuuuuuuuuw!!!!!:-|ApplausApplaus
En dan niet vergeten om nog een tip achter te laten ook nog voor ons leken chapo man.Applaus
Ga zo door ik blijf zeker op post om dit werk tot het eind te volgen.:k
 
Heel mooi hoor, ik blijf maar steeds vergeten dat dit ook nog een varend model moet gaan worden.
 
Heb ook wat dingetjes bijgeleerd van jouw bouwwijze.
Applaus, Luc.

Groetjes
Ward
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan