Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Hmmmmm, even zien, die bladen... loopt dat niet puntig toe bij een fluister stille schroef? Jij hebt daar van die bolvormige uiteinden aan gemaakt. Waarom heb je dat gedaan?


De punten moeten omgebogen worden.Ik heb eerst een puntig blad genomen en daar kreeg ik meteen een knik erin doordat dit buigpunt zo smal is dan.Daarna heb ik dit punt bolvormig gemaakt.En hierbij ging het wel,zonder een knik of scheur op deze plaats.

En zo heb ik hier de beslissing genomen om de punt iets bolvormiger te maken,zodat ik niet het risico loop dat de bladen knikken/scheuren op de buigplaats.Het zal niet zo erg zijn dat ik hier de dichterlijke vrijheid heb genomen om dit zo toe te passen.Soms gaat het niet anders.Eenmaal gemonteerd en in brons geverfd en geweatherd is het te verwaarlozen.

Ik moet zeggen dat het een erg precies klusje is om de 14 bladen te vormen.

Het moeilijkste is,dat ik 7 bladen negatief moet maken t.o.v.de andere 7 stuks.Daar moet je goed bij blijven om niet verkeerd te buigen.Eenmaal verkeerd kan ik het blad niet meer gebruiken,omdat dan er een knik bij de voet blijft zitten.

Momenteel staan de bladen in de primer.

Ron.
 
Een stapje verder met de constructie van de schroeven.

De losse bladen.

1_P7180001_goed.jpg

1_P7180002_goed.jpg

1_P7180004_goed.jpg

De onderdelen.

1_P7180005_goed.jpg

Het aftekenen van de posities.

1_P7180007_goed.jpg

En de eerste dryfit.

1_P7180008_goed.jpg

1_P7180016_goed.jpg

1_P7180020_goed.jpg

1_P7180021_goed.jpg

1_P7180022_goed.jpg

Nu worden ze verder afgewerkt en uiteindelijk in brons geverfd en geweatherd.

Ron.
 
Ik vind de bladen precies een beetje smal Ron maar ik heb geen idee hoe ze er in het echt uitzien. Kan je er misschien een foto van de echte bijzetten?
 
Ik vind de bladen precies een beetje smal Ron maar ik heb geen idee hoe ze er in het echt uitzien. Kan je er misschien een foto van de echte bijzetten?

Ik heb geen foto`s van de schroeven van de Kursk.Deze heb ik niet gevonden.Wel van de Typhoon.
En zo heb ik een vergelijk kunnen maken.

Bij het vast stellen van de grootte,ben ik uitgegaan van de Typhoon tekening.
Hoewel de Typhoon groter is,komen de maten van het achterschip)in basis)vrij goed overeen.

Het is onmogelijk om de juiste afmeting van de schroeven te vinden.Maar we weten nu eenmaal dat deze subs in alles groot zijn.Gezien de massa van de KURSK leek dit mij wel een juiste diameter.Met scratchbouw blijft het toch soms gissen naar de precieze maten.Ik denk dat ik er toch wel redelijk in ben geslaagd ermee.

Kijk maar eens naar de Typhoon...

Ron.
 
Ben benieuwd als ze in het brons staan want dit zegt mij nog niet veel eerlijk gezegd.

Ze komen kitscherig over.Sorry maar dat is mijn eerste indruk.

Maar u kennende komt het wel goed.
 
dat heb je dan met foto s ze lijken inderdaad groot.

als je het hele plaatje bekijkt ( heel de sub) en je kijkt dan naar de schroeven zullen deze helemaal niet klein uitvallen. ik kan dat gevoel bij mijn schip ook . een schroefblad van 10cm doorsnee is echt een peuleschil tegen over het hele schip. als je het niet weet waar ze hangt valt het niet eens op dat er wel een schroef aanhangt :D

ik die niets van subs ken dacht wel dat de schroef bladen versprongen ,m.a.w. het ene blad staat iets verder naar achter dan het andere. maar dat zal ik dus verkeert hebben

ik vind ze er tog goed uitzien en verschiet er van dat je zo n dikke messing plaat gepakt hebt lijkt me tog een 2mm dik
 
Ron, deze schroeven hadden op dit model écht prachtig gestaan.
Ze kosten wel wat maar deze sub verdiend dit wel, denk ik. ;)


Niettemin vind ik het toch een hele prestatie wat je hier neerzet en uiteraard blijf ik hier in alle stilte met volle teugen van genieten.



Droop
 
Ron, deze schroeven hadden op dit model écht prachtig gestaan.
Ze kosten wel wat maar deze sub verdiend dit wel, denk ik. ;)


Niettemin vind ik het toch een hele prestatie wat je hier neerzet en uiteraard blijf ik hier in alle stilte met volle teugen van genieten.



Droop

Ik ken ze,Luc.

Modelbouwshopflevoland verkoopt ze ook.Ze kosten 75.00 per stuk.Ik vind dat persoonlijk teveel voor een statisch model.Ik zou dan met 150,00 euro twee van deze schroeven hebben.NIet alleen vind ik dat te veel,maar door ze zelf te maken hoop ik ook weer bij te leren.Want als een ding moeilijk is,is dat het maken van schoeven wel.Je moet erg oppassen ermee.

Inmiddels heb ik de schroeven alweer een update gegeven,ik was vergeten om ze te skewen.
Door het skewen worden de bladen vanaf de voet gedraaid waarbij de punt lichtelijk wordt omgebogen.
Hierdoor worden de bladen stiller en leveren toch de vereiste spoed.


Ik weet niet of het te zien is in de foto`s,ze zijn hier nu geskewd.

2_P7180002_goed.jpg

2_P7180001_goed.jpg




Verder zijn de plexiglas ringen nu ook inmiddels aan de kegels gemonteerd(nog geen foto van).

NU is het zaak om alles netjes te gaan maken zodat ze in het brons kunnen worden gestoken.

Ron.
 
Ben benieuwd als ze in het brons staan want dit zegt mij nog niet veel eerlijk gezegd.

Ze komen kitscherig over.Sorry maar dat is mijn eerste indruk.

Maar u kennende komt het wel goed.

:P...Ik doe mijn best ervoor.Kitsch..is dat niet een Nederlands woord?.

Geeft ook niet,overigens,ik werk er nog aan.

Ron.
 
dat heb je dan met foto s ze lijken inderdaad groot.



ik vind ze er tog goed uitzien en verschiet er van dat je zo n dikke messing plaat gepakt hebt lijkt me tog een 2mm dik

Inderdaad lijken ze in de foto`s groot.Komt ook inderdaad omdat ik ze alleen heb laten zien in hun plaatsings positie.In het geheel lijken ze eerder nog te klein.Ze moeten ook een kolos voortdrijven.

De bladen zijn 1 mm dik.

Ron.
 
Ziet er indrukwekkend uit.
En zo te zien zijn ze allemaal gelijk aan elkaar en dat zonder mal !!
 
wel, Toch even een vraagje. Die bolle uiteinde zoals ik ze aangaf. Geven volgens mij in het eggie trillingen. Ik had het zo gedaan. Denk er toch eens over na. ik ben niet zo'n goede tekenaar met de touch pad op de klapdoos. Maar ik denk dat je de strekking van het verhaal wel snapt hiermee.
1_2_P7180002_goed.jpg
 
Jongens,ik ben bezweken onder deze druk:ohmy: ...

Ik ga de bladen opnieuw maken.Ik ga ze opnieuw maken,maar nu van ABS.
Waarom ik dit niet eerder heb gedaan weet ik niet..Ik heb een blad inmiddels gemaakt ervan.Nu heb ik de bladen breder gemaakt en ook nu kon ik de sikkel vorm er veel gemakkelijker in maken.

Tja...waarom niet eerder dit materiaal vraag ik me af.

Maar goed,ook nu kan ik dan de bladen meer diagonaal plaatsen in de kegel omdat ik de punt er nu goed in heb.Zoals ik nu kan inschatten zullen de bladen geen ruimte meer ertussen laten,de brede vorm dekt het volledig af,zoals bij het plaatje van de Typhoon.

En dan de hamvraag natuurlijk...waarom ik niet eerder dit materiaal heb gebruikt :$ ...ik weet het niet..

Dus weg een week werk,en weer opnieuw...en julie zijn het schuld :(


Maar dat geeft niet,dat is scratchbouw...een week werk weg en dan opnieuw....

De kegel blijf ik wel gebruiken omdat deze prima in vorm is en de schroefassen volledig volgt.Maar nu kan ikde bladen beter positioneren als met aluminium.Waarom weet ik niet..

Wordt dus vervolgd nog....

Ron.
 
Ik heb de bladen nu van ABS gemaakt.Nu zijn ze wel iets korter in diameter,maar de welving(skewing)erin was makkelijker om erin te maken.Ik heb de bladen even boven het vlammetje gehouden en ze daarna gebogen.

Hopelijk mag dit wel jullie goedkeuring dragen :(

1_P7190005_goed.jpg

1_P7190004_goed.jpg

Ook heb ik de voet nu diagonaal geplaatst.

1_P7190002_goed.jpg

1_P7190001_goed.jpg

Ron.
 
dag,ron
ik weet uit ervaring dat het vervaardigen van een schroef geen kinderspel is.
komt zeer veel om het hoekje zien,ik koop ze nu in elk geval.
niet te min vind ik de tweede poging geslaagt,het ziet er in elk geval stukken beter uit dan de eerste schroeven.
maar dat is dan ook mijn mening.
knap werk ron.
bouw ze
groetjes,ronny
 
Dat ziet er idd veel beter uit. Mijn complimenten hiervoor. Een echte verbetering.

Wel zou ik de kegel nog wat korter maken. Dit kun je dan minder horen suizen. De vijand kan dat horen. Vandaar. ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan