Tjsa ik heb automatisch vertalen aanstaan bij Russische en Japanse websites. Dat is een optie die Google Chrome heeft, en waarschijnlijk ook wel andere browsers.
Het levert, zoals gezegd, geen perfecte volzinnen op maar de inhoud is voor mij bijna altijd goed te begrijpen. En het is beter dan niets, zolang ik geen Russisch kan. Ik moet zeggen dat je wel een moeilijke website hebt uitgekozen, die is voor mij zelfs in correct Nederlands niet te begrijpen.
Hoe dan ook, ik krijg in mijn browser deze tekst:
[TABLE="width: 100%, align: left"]
[TR]
[TD]
De langs- en dwarsstabiliteit van de machine tegen kantelen[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][TABLE="width: 100%, align: left"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD="width: 100%"]
Machine stabiliteit tegen kantelen kenmerkend zijn vermogen om een vooraf bepaalde positie tijdens de beweging langs de gradiënt te handhaven. Stabiliteit van de beweging is een van de fundamentele eigenschappen van de machine, de karakterisatie van werkzaamheid en veiligheid.
Er zijn laterale en longitudinale as tilt. De configuratie van de referentieketen is afhankelijk van het type machine en structurele kenmerken onderwagen. Fig. 16.9 toont het schema van referentie circuits van machines met vaste en variabele verwijzing circuit structuren. Voor machines met een constante draagstructuur contouren kan worden gerelateerd wielvoertuigen met een stijf frame en een stijve montage nebalansirnyh bruggen en rupsvoertuigen met individuele ophanging. In feite, als gevolg van vervorming van de elastische veerelementen en banden machine constant referentieschakeling structuur nauwelijks. Variabelen te ondersteunen structuur contouren kenmerk van wielvoertuigen met gelede, wielvoertuigen met een stijf frame en een rockende hangbrug, rupsvoertuigen met de equalizer schorsing van rollers.
Constante referentieschakelingen wielvoertuigen vormen de assen van de longitudinale en transversale kantelen door het middelpunt van prints op de onderzijde van de voor- en achterwielen, in rupsvoertuigen (figuur 16.9a.) - Lijnen ondersteunen van de randen van de tracks. Fig. 16,96 toont de contouren van de drager auto met twee scharnierende gedeelte. Verbinding gedeelten door twee scharnieren, waarvan een met een verticale as en maakt het mogelijk om "vorm" van de machine in termen van een hoek φ met een horizontale as van het scharnier kan de laterale schommeling van het evenwicht gedeelte. In dergelijke machines gebruikelijk onderscheid gemaakt wordt tussen balanceren deel - het dragen van de horizontale scharnieras en nebalansirnuyu - lagerhuis van het scharnier. Primaire ondersteuning vereffeningsschakeling van de machine is een gelijkbenige driehoek FCG met hoekpunt op het snijpunt van het verlengde van de as van de balans met een verticaal vlak door nebalansirnogo brug hartlijn en de basis die door de middelpunten van de voetafdruk van het wiel equalizer op het drageroppervlak. Referentiemerktekens nebalansirnoy circuit van de machine is een onregelmatige driehoek met hoekpunt ABO rocker as snijpunt met het verticale vlak door de hartlijn van het afwegen van de brug en de basis, die door de middelpunten van de voetafdruk van het wiel nebalansirnoy op het drageroppervlak.
Tijdens het rollover na blokkerende-balancing inrichtingen van de machine en nebalansirnaya draaien als een eenheid ten opzichte van de as, waardoor een secundair referentieschakeling. Kantelmechanisme van de schakeling pass centra afdrukken van de voor- en achterwielen van de auto met het steunvlak.
Aan het stuur van twee-assige voertuigen met een stijf frame en een rockende hangbrug eerste referentie circuits delen van de machine hebben de vorm van gelijkbenige driehoeken. Na blokkeren van de balancer inrichting is gevormd uit de tweede referentiecircuit, dat kantelen passeren as door het midden van de vingerafdruk machine wielen op een drageroppervlak. Als de resulterende externe krachten op het kruist het steunvlak in de referentieperiode circuit, is de weerstand verschaft.
In het bos machine bewegen op terrein op bodems met een laag risico dragend vermogen is over het algemeen niet te kantelen in een horizontale of verticale vlak, terwijl daarop glijden. (. In figuur 16.10) Als we kijken naar de all-wheel drive auto laden regeling alleen door zijn eigen gewicht, is het gemakkelijk om te zien dat de weerstand kruip wordt alleen bepaald door de tractie propeller met de grond:
dan tg α ≤ φ.
De sterkte van de hechting remde de wielen met de grond:
Pm = φGsts.
Deze zelfde relatie is geldig wanneer glijden naar het dwarsvlak.
Een van de voorwaarden van de stabiliteit van een schending van de longitudinale scheiding voor- of achterwiel assen van het oppervlak beweging (Z1 = Z2 = 0 of 0, waarbij Z1 en Z2 - normale reacties op de grond wielen op de voor- en achteras, respectievelijk). Op basis van het schema van krachten (fig. 16,11) kan worden geschreven in de algemene vorm van de toestand van het verlies van het wiel van de machine langsstabiliteit als het beweegt in de lift met versnelling. Een gebruikelijke methode in dit geval, ongeacht het vlak (horizontale of verticale) om het probleem op te lossen, is een mogelijke kantelen as en tekenen krachten en momenten kantelen vergelijking stabiliserende machine ten opzichte van deze as vinden. Dan, in de veronderstelling dat Z1 = O (scheiding staat van de voorwielen) en het nemen van de kantelas van de rijdraad van de achterwielen met de grond, kunnen we schrijven:
waarbij hw - de schouder van de resulterende krachten van frontale luchtweerstand; HKR - de hoogte van het punt van kracht toepassing Pkr; Pj - de kracht van de traagheid progressief bewegende massa van de machine;MJK - traagheidsmoment van de wielen van de machine; h - hoogte van het zwaartepunt van de machine.
Deze relatie maakt verschillende rijomstandigheden de grenswaarden van de kritische hoeken heffen krachten, versnellingen en de geometrische parameters van het apparaat, waarin ze een longitudinale rollover start bepalen. De waarden in de vergelijking (16.35) zijn de voorwaarden van de tractie balans en kan niet oneindig worden verhoogd, zoals met betrekking tot de grenswaarden voor tangentiële traction motor en tractie. Beperking opheffen hoek α max (fig. 16,10), die kan worden gereden geremde wielen niet draaien, kan worden verkregen uit vergelijking (16,35), in dit geval kan worden geconverteerd als volgt:
Ga cos α - Gah sin φ = 0,
uit:
Om vertekening te beperken, naar analogie, hebben we:
Bijgevolg beperken de hoeken van stijgen en dalen bepaald door de verhouding van drie waarden: de basismachine van L, de verticale coördinaten van het zwaartepunt van h en de longitudinale coördinaat ook.
De longitudinale stabiliteit van rupsvoertuigen toegelaten tot de waarde van X te schatten - verschuiving titels het drukpunt op de grond (figuur 16,12.). Wanneer de tractor stilstaat, gelegen op een vlakke weg door de kracht van zijn eigen gewicht over het drukpunt ligt in het snijpunt van de werklijn van de kracht van Ga en het steunvlak.Onder invloed van externe krachten en momenten tijdens het rijden de trekker resulterende Z normale bodem reacties wordt naar voren of achter de trekker verschoven.
Hoe groter de grootte van het moment, die met de auto omdraaien circuits rand (punt C), of de as van een extreme roller (met stijve ophanging nebalansirnoy), hoe groter de X - verplaatsing van het drukpunt. De waarde X kan eenvoudig worden gevonden van de vergelijkingen van alle koppels ten opzichte van de voor- of achterkant van de sporen draagvlak. Uit het diagram (fig. 16,12) is vergelijkbaar met de expressie (16,35) kunnen we de verhouding van kantelen en stabiliserende momenten vinden en de beperkende hoek van stijging of daling bepalen. Voor bosbouwmachines kantelgevaar in de laterale richting is aanzienlijk groter dan in de langsrichting.Dit komt door hoge waarden van vrijmaking bij machineproces uitrusting, de lading bij relatief lage waarden van het meetinstrument B. Analyse van dwarsstabiliteit uitgevoerd in dezelfde volgorde als de longitudinale uitgevoerd. Scheme apparaat (fig. 16,13) wordt bepaald door een denkbeeldige kantelas (Op punt) waarop alle externe krachten die op het voertuig in het horizontale vlak, en is de verhouding van de momenten, pogen de machine kantelen om het in positie te houden. Als gevolg van deze regeling, in de veronderstelling dat de rollover optreedt bij Zl = 0, vinden we:
Dan de grenshoek zijdelingse stabiliteit:
t. e. machinestabiliteit in het horizontale vlak wordt bepaald door de breedte van het spoor en de hoogte van het zwaartepunt. Op een zachte ondergrond glijbaan mag aanvangen voordat kantelen. Op dezelfde manier, (16.34), vinden we:
tg βsts ≤ φ,
waar de PST - hoek zijdelingse stabiliteit voor tractie. De wrijvingscoëfficiënt φ accepteren voorwaardelijk hetzelfde in de langs- en dwarsrichtingen.
Voor de bosbouw, rijdt met hoge snelheden (wiel skidders en treinen), de grootste invloed op de zijdelingse stabiliteit in bochten kan een centrifugale kracht van de traagheid hebben:
waarbij oa - hoeksnelheid van de rotatie van de machine rond een draaipunt; R - radius van de bocht; v - snelheid van het zwaartepunt van de machine weer.
Studies hebben aangetoond dat voor grote voorraden statistische stabiliteit dynamische belastingen hebben geen significant effect op de stabiliteit van de machine.
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]