Hoofdsponsor

1/35 Kratz Ukraine tractor van Tacom [wip]

Tekening van de Kraz 260 nog eens doorgekeken, maar die heeft ook geen radiator slangen, wel leuk dat ze zo consequent zijn.
 
Zo maar weer eens een paar foto's erbij.
Zoals ik als schreef wat kleiner kon hebben ze niet geaarzeld om kleiner te maken.

De bladvering van de stuur as hier in voorbereiding, zelfs de opsluitblokken van de U-beugels, hebben een voor en achterkant

attachment.jpg

Nu te zien dat het gemonteerd is en uitgelijnd. De remcilinders en stuurreactie arm, zijn nu niet identiek qua stand, want het voorwiel is gemonteerd op een ronde kogel in een kogellagerhuis.
Het chassis staat nu ook in elkaar.
attachment.jpg
attachment.jpg

Nu de voorste reductie kast, met tussenassen. En ingebouwd in het chassis, De voorwiel aandrijving is nu gemonteerd. De losse onderdelen, dat gaan de achterassen worden, met differentieel en reduuceerkasten, remcilinders en remschijven.


attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg



Al deze delen zijn vandaag in elkaar gezet, en in het chassis geplaatst. Dit is nu allemaal aan het uitharden, foto's volgen
 
De beloofde foto's met de achterassen gemonteerd.
Ondanks dat het 1.35 is beloofd deze ook weer een flink apparaat te worden.

De motor moet er nog is, maar eigenlijk wil ik eerst de luchtleidingen monteren. Tot hoever ik hiermee ga weet ik nog niet. Er komt nog een flinke hoeveelheid luchttanks. Misschien heb ik de stappen verkeerd gemaakt, en had moeten wachten met de achterassen. maar ik wilde toch een vaste maat bepaling hebben. Kan ook zijn dat ik nu eerst alle andere delen, ga maken en een dryfit, om de weg te bepalen. Daar ga ik de tekeningen nog eens goed voor bestuderen.

Omdat het chassis het ingekorte is, van de260, heb ik enkele openingen dichtgemaakt. De balk voor de achter trekhaak, moest ik 1/3 verkleinen en verlaagd in het chassis.
De ronde as tussen de veer bevestigingen, staat gekanteld, de foto houd niet voor de gek, deze had langwerpige passing. Kan er op 4 manieren in.
Alleen op de eerste tekening stond de plaatsing manier, daarna heb ik om alles te complementen, een aantal maal moeten kantelen, waarbij ik 2 referentie punten had nl, De bovenste reactiearmen op het differencieel. 1 zijde, moest een stang tegen en de andere zijde een stang met bolletje. Uiteindelijk is de stang slepend terecht gekomen, waardoor op ruw terrein hij de tussenassen en andere draaiende delen zal beschermen

De maatvoering is ook hier heel nauwkeurig en ik heb heel veel plezier van mijn zaagje, de gietnaden, zijn er nauwelijks, vallen nu alleen op omdat ik met een p1200 erlangs ben gegaan

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
volg dit al geruime tijd maar in stilte want ik kan er alleen maar uit leren. grt Pascal
 
Dank voor de complimenten. Om consequent te zijn, het luchtleiding schema erbij gehaald. Nogmaals nagekeken op het motor schema.

De trailer is nu russian green, en de banden ook in kleur, bewust uitlaten harden.

Stappenplan
1 banden op wielen plaatsen
2 beschadigde verf delen op de velgen herstellen
4 foto maken
7 in de seal, of blanke lak
9, in mijn beleving, valt het niet tegen hoe de groen laag er over is, bedoel ik het remsysteem van de trailer


Trekker

01 verder gaan met trekker
02 aan wie had ik beloofd dat er luchtleidingen komen??
03 Truck tractor systeem naar boven.
05 De leidingen in kleur zoals vele beschrijven, hiervoor heb ik dat speciale draad gekozen, en gekleurd, met Vallejo, Blauw, rood, groen en geel.
Ik weet tijdens het monteren zal er lak afgaan.
De methode, door onder te dompelen en te verven, in kleur gebracht, daarna met die draad, gewacht tot die droog is



attachment.jpg
attachment.jpg
 
De trekker ben ik begonnen met de luchtleidingen. Gezien de vele leidingen, dus gekozen vaar een elastische draad van 0,4 mm.
Deze in de kleur gebracht, zoals de leidingen horen te zijn. Bedacht dat ik beter eerst de leidingen had moeten doen en daarna de assen plaatsen. Nu enige voortgang foto's zodat er voortgang tijdens de bouw te zien is. De lak die eraf gaat bij het monteren, vindt ik niet erg, want alles wordt straks toch in kleur gebracht, dus alleen de vorm blijft over.
De reden dat ik draad en geen koperen leiding heb gekozen, is op een bepaalt punt komen er 8 leidingen samen, die elkaar kruisen en weer een andere kant opgaan. En ik wil ze uit 1 geheel en niet een onderbreking maken op onzichtbare plaatsen.

Nu een tweetal bouwfoto's. Hoe ik de draden samen gebonden heb, door de openingen gevoerd heb en gekleefd aan het chassis.

Waarom niet de draad uit een koptelefoon of een bedrade muis. Deze maten zijn geen 0,4. Ook dit heeft een koperen kern, en zal op het kruispunt van 8 gaan knikken. Wederom heb ik me makkelijk van afgemaakt, door de ventielen in een kastje te stoppen


attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat ziet er goed uit. Ik ben het met je eens wat het kleuren van dunnere draad betreft en ook wat de volgorde van plaatsing betreft. Maar zoals ik het kan inschatten, zijn er geen rampen geschied en gaat alles (met misschien iets meer moeite) goed komen.
 
Ziet er goed uit.
Maar ga je geen probleem hebben om het chassis te schilderen nu de leidingen al in kleur staan?
 
O ja inderdaad.. had ik niet eens aan gedacht.
 
Er zijn fabrikanten van aanhangers die gewoon alles mee in kleur zetten gewoon als alles gemonteerd de spuiterij in en alles in de gewenste kleur
Marc
 
De kleuren zijn er nu. Kan iedereen zien dat de leidingen er zijn en goed aangelegd.

Straks wordt alles dezelfde kleur van het chassis. Ik heb al begrepen dat het bij de bouw gewoon is om alles over te spuiten. Of nog een laag tecktyl erop te zetten.

Ook op utubefilms, waar de onderkant in beeld komt. Ook logisch als je ziet dat ze door rivieren rijden, waarbij de bestuurder zelf ook natte voeten krijgt. En het is een legertruck, daar is meestal de verf toch net zo dik, als het metaal.
 
Laatst bewerkt:
Beste vrienden, dank voorde complimenten.

Zoals op de foto's te zien is, alle luchtleidingen zijn er.

En te volgen, dat er iets van verf, verliefd werd met de lijm, zijn vlekjes.

Het schema is te zien en aangebracht. De kleuren amaai, alles word in keur gespoten.
Ene monteur zou met zijne mes krabbelen, en weer de kleuren tegen komen.

Positief is nu aan de luchtketels beginnen. Eerst ene kast, en daar is de bouwtekening en nummering, niet gelijk aan de frame's, de ketels ook niet...

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Dat is een lastig werkje geweest Aris en verf en lijm gaan niet goed samen :)
 
Laatst bewerkt:
Ron en Swaken, dank voor de complimenten.

Verder gegaan met de delen rondom het chassis. Zoals een 2 tal dieseltanken, een benzinetank. En 4 lucht tanken. De reservewiel houder en wat ik aanneem een gereedschaps kast. Evenzo de trede planken.
Het enige waar ik zelf over twijfel is, De benzinetank en de 2 beugels van luchtketels onder de kast, zijn naar het lijkt niet haaks terecht gekomen.
Om te monteren zoals, de passing is, in het benzine tankje zaten gleuven, en een niet haakse boring in het chassis. De luchtketels tezamen met de tredeplank, zaten de inkepingen in de beugels, zodat ze uiteenlopend terecht komen.
Ik heb de keuze gemaakt, niet te veranderen, maar juist de afwijking zo te laten. Gezien, alle passingen zijn in de kit perfect, en nu ook, maar het beeld wijkt af. Ik ga ervan uit, dat bij het origineel ook deze hoeken zitten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het vijfde wiel, de koppelings schotel, nu weet ik niets van vrachtauto's, bij die ik gebouwd heb, beweegt de schotel alleen in de rijrichting. Bij deze ook haaks op de rijrichting.
Hoe heb ik de scharnier punten gemaakt.
Nu die 2 kleine loeders, uit het frame, passend, op de pritstift gelegd. Foto gemaakt, tegen de kantelpunten van de schotel gekleefd. En in het openinkje van de onderkant geschoven waar dan ene echt kleef middel tussen zat.

attachment.jpg




De volgende foto's zullen nu tonen, dat de schotel, rondom 360 graden kantelbaar is.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Knap werk, Aris mag ik even persoonlijk gaan ? Ik weet nog toen ik u voor het eerst leerde kennen bij het andere forum toen dacht ik wat voor een prutser is dat maar deze mening heb ik al lang zeer lang overboord gegooid man wat gij ons hier laat zien is gewoon geweldig
Doe zo verder
Marc
 
Mooie werken, maar ...

360° volgens de foto's???? Het lijkt me eerder 60° en de mogelijkheid om licht zijwaarts te kantelen zodat de wringing van de trailer op het chassis in ruw terrein gecompenseerd wordt... en dat chassis niet vervormd wordt hierdoor.
 
Mooie werken, maar ...

360° volgens de foto's???? Het lijkt me eerder 60° en de mogelijkheid om licht zijwaarts te kantelen zodat de wringing van de trailer op het chassis in ruw terrein gecompenseerd wordt... en dat chassis niet vervormd wordt hierdoor.

Zo had ik het ook moeten omschrijven
 
Een kleine update van de oplegger. Heeft heel lang liggen drogen, niet de oplegger zelf maar de banden. Deze had in met het aanbevolen grijs voor rubberen banden gespoten, maar die bleven maar plakken. Om de velgen gedaan en gewoon in de kast gelegd. Vandaag toch eens gekeken en ze plakken niet meer. Dus tijd om de achterlichten ed te gaan kleuren en verder te gaan met de werken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan