Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben al een tijd aan het sukkelen om netten te maken.

Ik heb onlangs gaas gekocht bij de campeerwinkel met de bedoeling hier netten van te maken. De netten zijn voor garnalen dus moeten een kleine maasgrootte hebben. De gaas heeft mazen van 1mm.

Nu na enkele uren van knippen en naaien heb ik ze eens tegen m'n model gehangen en nu vind ik dat het niet mooi is.

Twee dingen die ik er niet goed aan vind:

- de gaas is te stug dus valt niet mooi in de plooi
- je kan er bijna niet doorheen kijken

28_2.jpg

Er zat ook een gaas bij de kit maar omdat deze mazen 6 hoekig zijn en eigenlijk ook iets te groot was ik op zoek gegaan naar andere gaas:

19_3.jpg
Het groene is van de kit en het witte van de campeerwinkel.

Nu heb ik snel ook eens deze gaas aan elkaar gerijgt om te zien of het mooi zou zijn:

12_4.jpg

Persoonlijk vind ik het mooier dan de witte gaas omdat je er nog doorheen kan kijken en het minder stug is.

Wat vinden jullie het beste gaas?

Ik kan het natuurlijk ook zonder netten doen maar dit is misschien een te kaal zicht:



Schrijf gerust jullie mening want ik weet het even niet meer :wacko:

Groeten,

Michel.
 
Michel,

stuur eens een pb'tje naar Ronny, die zal wel raad weten voor je.
 
Dat groene vind ik mooier en realistischer. Maar kijk eens naar die netjes waar fruit enzo in zit bij de groente afdeling van de supermarkt. Daar vind je vaak toch hele leuke zaken. Denk aan netten bij de uien. Die hebben wel een wat grotere maasgrote maar je moet wel denken dat je een hele kleine schaal hebt. Of eens ik de fournituren winkel kijken. Daar hebben ze vaak ook allerlei goodies die je kunt gebruiken hiervoor.
 
michel.
het groen vind ik stukken beter.
ben momenteel bezig stukjes net met mazen van 2 milimeter te boeten
is moniken werk maar het lukt,
gaat echter niet snel,kan geen nettennaald gebruiken ,maar een groote stopnaald.
eens dit gedaan moogt ge ze hebben,kan je alsnog er de koren van vervaardigen
enkel het is wit,
ben bezig geweest met bruin garen maar dit was te dik
groetjes,ronny
 
Ronny, even hier de vraag vor je. Is het niet mogelijk dat je een soort van howto schrijft over het boeten van deze netten. Dan hebben we er allemaal wat aan. En daarbij is het ongelovelijk interesant om te weten hoe dit gedaan wordt.

Misschien dat je dan ook nog wel iets wil schrijven over de verschillende types netten en hoe dat deze gemaakt worden.

Of vraag ik nu wat veel.
 
rik,
ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een howto
met foto's door nonkel geplaatst.
ook moet ik een colega schipper er voor warmmaken
ik ben links handig zodoende liggen de knopen verkeerd voor iemand die rechtshandig is
maar ik maak er werk van
en zal nog met u kontakt nemen
groetjes,ronny
 
Bedankt voor de reacties!

De witte gaas laat ik vallen. Dus ik ga volgende week een poging doen om het groene gaas met groen garen aan elkaar te naaien.

@ ronny: zie pb' tje
 
kleine update:

Ik heb twee delen groene gaas met heel fijn groen garen aan elkaar genaaid. Daar ben je best wel even mee bezig :wacko:

25_1.jpg

29_2.jpg

Volgende is de pesen in de opening naaien en aan de onderste pees komen houten bollen aan.

Op onderstaande foto zie je de bollen hangen:
Ship+Photo+NEU+1.jpg

Bron: Ship Photos : Ship Photos - AIS - Free Membership - The worlds largest archive
 
mooi stukje naai werk mischel.
ik heb hier nog wat oude sokken liggen met een gat in mischien spring ik wel eens binnen want ge zijt een echt natuurtalent :D

ziet er goed uit ,hier zullen menige vrouwen jaloers op zijn
 
Hoi Michel,

Eindelijk heb ik eens tijd om bij je binnen te wippen. :$

Je bent blijkbaar al goed met de netten bezig zie ik.
Ik vind het een goede keuze van je om met de groene exemplaren verder te werken.
Tot zover ziet het er al goed uit hoor.

Die 'bollen' aan de netten kan je makkelijk maken uit een kralenhalssnoer voor kinderen.
Die zijn wel in elke speelgoedafdeling en/of rommelmarkt te vinden.;)


Doe zo verder, maatje!




Droop
 
@ amazone: koop eens nieuwe sokken, om de paar jaar is dat wel eens nodig :laugh:

@ droop: Het kan zijn dat het uiteindelijk nog andere netten worden (van Ronny) maar ik ga met de groene gaas toch al eens proberen ;)

Ah ja, de houten bollen zitten in de bouwdoos maar toch bedankt voor de tip.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik ook het groene net er veel mooier uitzien.
Maar is het niet te mooi zo?.

Ik vermoed(een smaakkwestie)dat ze wel wat "gebruikter"mogen uitzien.

Heb je trouwens ook een "haarnetje"uitgeprobeerd?.Dus die wat je over je hoofd trekt bij het werken als veiligheid.

Ik heb deze destijds bij de Hermann Marwede gebruikt,ik vond ze prima in verhouding.

Maar het groen is ook prima verder hoor.

Ron.
 
Ron, het mag van mij er ongebruikt uitzien.

Een haarnetje heb ik niet aan gedacht en een mooie tip. Voorlopig ga ik verder met het groene gaas om eens een afgewerkt net te maken. (althans proberen)

Groeten,

Michel.
 
Update:

Ik heb het net voorzien van de pesen en de houten bollen. Het was een ellendig werkje maar ik ben er tevreden over.

26_1.jpg

30_2.jpg

20_3.jpg

De knoopjes ga ik nu eerst voorzien van wat verdunde houtlijm om ze te fixeren en dan kan ik de losse eindjes iets korter knippen.
En dan is het net klaar om aan de korrestok te maken.

Michel.
 
Ik heb hier nog niet veel gezegd, maar dat net ziet er toch wel prachtig uit.

Voor mij graag een paar kilo paling aub.
 
hoi,michel
mooi werk,wat denk je netjes op die schaal .
toch o zo leuk om te maken niet waar:D
ronny
 
Dank je mannen.

hoi,michel
mooi werk,wat denk je netjes op die schaal .
toch o zo leuk om te maken niet waar:D
ronny


Wel Ronny, ik heb het maken van de netjes onderschat :wacko:
Maar ik kom er wel :)
 
michel
ik sta vol bewondering,voor uw volgarding.
ik weet aan de lijve dat het vervaardigen van netten voor een leek
niet zo evident is.
desondanks ben je zeker goe bezig.
als alles betrefende mijn schoonbroer,een beetje over is
doe ik aan uw nettjes verder,dat is beloofd
ronny
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan