Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb de korrestokken voorzien van kettingen en dit geheel voorzien van de nodige verf.

Eerst alles in metaalkleurig grijs gespoten:

22_1.jpg

26_2.jpg

Dan de korrestok en beugels zwart geverft:

11_4.jpg

17_3.jpg

Het zwart is niet strak geschilderd maar het stoort me niet op dit onderdeel.
Het grijs is op de foto lichter dan in het echt, dit komt door de reflectie in de zon.



Het opschieten van het touw heb ik nog niet helemaal onder de knie maar met de info van Rik en de onderstaande link ga ik nog eens oefenen dit weekend.

knots68 touw opschieten © theo slijkerman
 
ziet er weer goed uit. netjes gespoten tog
moest hij nie passen het ziet er ne goeé kapstok uit :D
 
Mooi hoor Michel. ;)


Ga je er ook nog netten aanhangen of ga je de korrestokken zo aan boord laten liggen?






Droop
 
@ amazone: Het is te klein om als kapstok te dienen :laugh:

@ droop: Ik ga proberen om er netten voor te maken. Ik wist niet dat ze soms zo aan boord liggen. Liggen ze dan om het dek of hangen ze dan in de lucht?
 
Michel,
je kunt misschien eens Ronny aanspreken hiervoor.
Hij zal je zeker helpen.
 
@ droop: Ik ga proberen om er netten voor te maken. Ik wist niet dat ze soms zo aan boord liggen. Liggen ze dan om het dek of hangen ze dan in de lucht?
Bij ons op de werf ligt er een kotter waarvan de korrestokken wel aan de bomen zijn bevestigd maar die dan ook op het dek rusten.
Dus, ze hangen niet in de lucht.

Maar eerlijk gezegd, mét netten is wel een stuk leuker. ;)




Droop
 
Michel,
je kunt misschien eens Ronny aanspreken hiervoor.
Hij zal je zeker helpen.

Bedankt voor dit te melden baas.

Ronny heeft me al enkele keren geholpen en hij staat paraat om te helpen, wat ik heeeeeeel hard apprecieer!

@ Droop: Met netten is inderdaad mooier. Ik ga volgende week op zoek naar materiaal voor de netten. Waarschijnlijk wordt het muskietennet zoals je in tenten ziet.
 
@ Droop: Met netten is inderdaad mooier. Ik ga volgende week op zoek naar materiaal voor de netten. Waarschijnlijk wordt het muskietennet zoals je in tenten ziet.

Ga je dan op muggen vissen, Michel? :laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:



Droop (die wéér eens denkt dat hij de plezantste is. :8 )
 
dag,michel
by ons in oostende,is het de gewoonte dat de korre stokken worden bij gevangen door middel van een keting
dit word gedaan door een keting met een harpsluiting aan de verschansing te bevestigen.
eentje terhoogte van de voorslof en eentje achter slof.
waneer de korrestok ongeveer terhoogte van de bovenkant verschansing is steekt men de keten door de slof,en word de keten waar een stuk touw is op gesplitst vast gezet op de baren in de zijde van de verschansing;
eens dit gedaan word het vistuig voorzichtig op gewonden tot de ketens dicht( staan.
het net word op de koryzers die in de gaten bovenkant verschansing zyn aangebracht
gegangen uiteraard is dit enkel van toepassing als de garnaalschuut in de haven is.
het gebeurd wel eens dat de netten worden opgetrokken in de mast om te drogen bijvoorbeeld voor herstelling van het net of om schoonschip te maken
hoop dat ge er iets aan hebt
groetjes,ronny
 
dag,michel
by ons in oostende,is het de gewoonte dat de korre stokken worden bij gevangen door middel van een keting
dit word gedaan door een keting met een harpsluiting aan de verschansing te bevestigen.
eentje terhoogte van de voorslof en eentje achter slof.
waneer de korrestok ongeveer terhoogte van de bovenkant verschansing is steekt men de keten door de slof,en word de keten waar een stuk touw is op gesplitst vast gezet op de baren in de zijde van de verschansing;
eens dit gedaan word het vistuig voorzichtig op gewonden tot de ketens dicht( staan.
het net word op de koryzers die in de gaten bovenkant verschansing zyn aangebracht
gegangen uiteraard is dit enkel van toepassing als de garnaalschuut in de haven is.
het gebeurd wel eens dat de netten worden opgetrokken in de mast om te drogen bijvoorbeeld voor herstelling van het net of om schoonschip te maken
hoop dat ge er iets aan hebt
groetjes,ronny

Hey Ronny,

Op het plan van Billing Boats is het zo getekend dat aan elke slof een touw hangt en die dan aan een houten paaltje op het dek wordt vastgemaakt. Ik denk dat deze touwen dan de kettingen vervangen waar jij het over hebt.

Bedankt voor je input ;)
 
Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het nu met de opgeschoten touwen gesteld is. :laugh:
 
Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het nu met de opgeschoten touwen gesteld is. :laugh:

Vergeten te melden :$

Ik heb tot hiertoe 3 touwen kunnen opschieten Rik. Ik heb ze wel ingeborsteld met wat verdunde houtlijm om ze een vaste vorm te geven. Ik zal er in de loop van de week wel een foto van maken.
 
wel michel
wat het opschieten van de touwtjes betreft,
voor mij is het in orde,mooi gedaan
ge moogt blijven:D:D:D
groetjes,ronny
 
Dank je mannen. Het eerste trosje heeft me een uur gekost en het tot hiertoe laatste nog 15 minuten. Het is iets dat je wat in de vingers moet krijgen vind ik maar dat is wel met meer dingen zo zekers :)
 
ik denk dat als ik zover ga zitten, dat ik gewoon met mijn vingers in de knoop ga zitten

heel mooi gedaan, net als de rest van het schip
 
Die opgeschoten touwen zien er goed uit. Zo hoort het idd er uit te zien.

Wel een kleine opmerking. De laatste foto toont een touw waarbij het uiteinde naar rechts iets omhoog steekt. Deze zou je nog naar beneden moeten leiden. Dan is mijn voorstel om het einde dus wat langer te laten en deze door het oog van alle touwen heen naar beneden te steken. Dan hangt het mooi recht naar beneden en komt het wat natuurlijker over.

Voor de rest heb je het helemaal begrepen. ;)
 
OK, ik zal hier in het vervolg op letten. Merci voor de input.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan