Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Omdat er verschillende methoden zijn om touw op te rollen, wil ik toch graag wel even weten hoe dit uiterlijk van het touw moet worden. Dus heb je een plaatje of iets dergelijks.
 
Rik,

Ik heb geen plaatje want ik moet er nog aan beginnen. Ik heb ook geen voorbeeld want bij de bouwbeschrijving staat er niets van in.

Het is zo dat bij een katrol men touw over heeft als deze gespannen is dus het is gewoon om het ordelijk weg te werken. Het touw afknippen na de bevestiging (vb. kikker) kan ik ook doen maar dit is niet realistisch.

Dus gewoon in een ' O ' of een ' 8 ' vorm.
 
Ik zal vanavond even een tekeningetje maken. Of even kijken of ik tijd krijg dit eens voor te doen. Het is gemakkelijker dan je denkt. Het touw moet dus gewoon opgeschoten worden. En aan de kikkers bevestigd worden. Het touwwerk dat je van je katrol aan de kikker vast maakt kun je gewoon weg knippen. (Allee, het losse eindje dan é) Verder zal ik het nog voor je beschrijven. Dit komt er dan los aan te zitten.
 
Bedankt Rik,

Het dringt absoluut niet hoor. Het is niet enkel na een kikker, ook na zo een houten paaltje maar als ik een voorbeeld heb dan kan ik zeker verder. :)

Seffens een update van het rekje en de bomen......
 
En dan hier de update:

Het rekje (moet nog blanke lak over):

21_1.jpg
De groene cirkel is voor Rik een voorbeeld van een touwtje dat opgerold moet worden, deze is afkomstig van het houten paaltje.

25_2.jpg

16_3.jpg

10_4.jpg

Het einde komt in zicht.

Nog te doen:

- touwtjes mooi oprollen waar nodig
- rekje lakken en lijmen
- dan de korren maken en plaatsen (het grootste werk)
- het anker een plaatsje geven (dit zal het laatste werkje zijn)
 
Ik snap het helemaal, zal zo even een paar plaatjes voor je maken. Is echt gemakkelijker dan je denkt hoor. :P
 
Michel,dit is prachtig zo.

21_1.jpg

Alleen nog iets "vies"maken misschien.

Je hebt je wel bewezen in mijn ogen met dit project hoor,hoog niveau laat je zien.

Ron.
 
Michel..........jongen........ze is nog niet helemaal af.......heb ze ook altijd gevolgt......heb ze zien worden,zoals ze nu is......een echte lady....;););)
Je kunt ook echt zien dat je,je hart er in heb gelegt......dat zie je altijd aan het resultaat....en bij u zie ik dat ook....oog voor detail...en heel belangrijk, het aan nemen van héél goede adviesen...openstaan voor suggesties van iedereen........man als dit af is ,hoop ik op een mooie volgende keuze van u.......:P:P:P..........PRACHTIG........:D:D
 
Dank dank dank :)

Ik ga het niet vies maken Ron, dit omdat al de rest niet verweerd is.

Ja, ik heb er inderdaad veel tijd en liefde in gestoken. En door advies te vragen en ook aan te nemen heb ik hier al veel bijgeleerd ;)

Als ik er nu naar kijk geloof ik zelf niet dat ik het heb gebouwd 8)

Niet dat er geen foutjes meer inzitten maar het is beter geworden dan ik had gehoopt.

Nu uitkijken bij de laatste stappen dat Mr. M weg blijft en dan komt het wel in orde.
 
ja michel
soms staat een mens versteld van zijn kunnen niet waar.
ik ben er zekker van dat uw volgende model nog beter zal wor'den gebouwd
immers uit elk model die men bouwd leert men
groetjes,ronny
 
Michel wat later als beloofd, en het is een tekening geworden. Gewoon wegen tijdgebrek. Ben vandaag de hele dag bezig geweest met onderhoud van fietsen. En gisteren kon ik de site niet los laten ivm een updat.

maar iig wel een uitleg. En houd mr M uit je buurt he. :tongue:

1_SANY2956.jpg
Op deze tekening zie je 3 stappen staan. Als eerste stap 1, deze laat zien dat je een hulpmiddeltje kunt maken. Heel gemakkelijk van een stukje oud hout. Dan boor je een stel gaatjes om de spijkertjes in te prikken. Let wel deze spijkertjes moet er dus wel los in passen. Dat om het touw te kunnen bevrijden van het werkstukje.

Stap 2 Hier zien we dat het touw er omheen geslagen word. Dat doe je een keer of 5 tot 6 Anders wordt het te dik. Daarmee kun je een eindje los laten en als laatste stap kun je het touw dwars omwikkelen. Ook dit doe je een keer of 4 tot 4, Netjes naast elkaar. Dan maak je een slag door het touw heen als het ware om het aan te trekken. Je trekt als het ware een halve paalsteek. Nu kun je eind dat je over hebt door de grote lus heen halen en aan de kikker of korvijn nagel bevestigen. Dat gaat kruislings over de kikker of korvijn nagel. Zorg dat het eind van het touw aan de onderkant zit. En fixeer dit met verdunde houtlijm. Dan het eindje afknippen. Nu kun je het begin van het touw ook op maat afknippen.

Stap 3 is het resultaat wat je van het plankje afhaalt. Dit touw kun je dan doormiddel van de spijkers er uit te trekken loshalen.

Ik hoop dat je hier wel weer wat mee kan.
 
Hartlelijk bedankt voor de uitleg Rik. Ik ben er zeker iets mee.
 
thx rik dat heb ik ook opgeslagen op men harde schiijf :laugh:

michel. ik weet niet dat het gebruikelijk is maar het stoort me wel een beetje . ik vind je katrolletjes heel licht van kleur. ( heb jij ze met houtbeits behandeld ? anders zou ik er tog wel eens over durven gaan met een penseeltje met wat houtbeits op want ze steken echt wel af hier op de foto s. mischien dat het in realitijt wel mee valt.

maar voor de rest vind ik ze geweldig mooi en goed afgewerkt hoor zeker een dikke profisiat waard 8)
 
Dirk,

De blokken zijn inderdaad lichter dan de mast. Nu is het zo dat de meeste foto's met flits zijn genomen en dit zorgt ervoor dat ze op foto extra licht uitkomen.

Ik ga ze in ieder geval niet meer behandelen want dan ga ik onvermijdelijk ook de touwtjes raken met de beits en dit wil ik absoluut vermijden.

Dus in het echt stoort het me niet maar natuurlijk heeft iedereen een beetje een andere smaak.

Bedankt voor je mening te schrijven, dit zorgt ervoor dat ik er vanaf heden stil ga staan bij de kleur van blokken ;)
 
Laatst bewerkt:
np michel als het niet stoort zou ik het ook zo laten.
 
En houd mr M uit je buurt he. :tongue:

Ik had er beter niets over geschreven. Nu ben ik toch op een van m'n korrestokken gaan staan zeker! Een beugel is op twee plaatsen volledig gebroken :@

Ik heb het gelijmd met revell lijm en hopelijk komt het terug in orde. Het zal wel veel minder stevig zijn dus ik zal er niet te veel kracht meer op kunnen zetten :(

Maar gelukkig moet er niet al te veel kracht op komen.
 
nonde,nonde
je had inderdaat beter niets over mister m gesproken
hopelijk komt het in orde
groetjes,ronny
 
Michel, rustig blijven.......

Maak eens een foto. Dan kan ik ook eens kijken wat er aan te doen is. Wie weet bestaan er nog meer oplossingen.
 
Ik ben rustig gebleven Rik :)

Een foto ervan maken zal niet meer gaan want het plakt terug aan elkaar. Morgen ga ik echter pas voelen hoe sterk het is want ik laat het tot dan rustig liggen om uit te harden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan