Here's Johnny !!!!......euh Famo !!
Laatste update van dit model zoals verleden week gezegd. Wat is er zoal nog gebeurd. Pigmenten gezet om te beginnen.
Ik heb een beetje zuinig geweest met het pigmenteren omdat ik de detaillering van roest en dergelijke niet wilde verbrodden. Op de onderhull heb ik de pigmenten gefixeerd met gewoon gedistilleerd water.
Eerst gewoon de pigmenten aanbrengen en dan gewoon met vertikale bewegingen het water aanbrengen. Tis te zeggen, penseel in water steken, in een haaste even afdeppen op wc-papier en dan pas op je pigmenten aanbrengen. Anders heb je kans dat je gewoon er een slijkerige bedoening van maakt. De bedoeling was dat het stof er als hetware afgespoeld was door door water te rijden (de dag voordien). De restanten van het stof hangen dan in opgedroogde stofsluiers nog aan de romp. De pigmenten op de wielen werden gefixeerd met geurarme whitespirit.
De rest op het model werd gepigmenteerd d.m.v. dry-brushing met die pigmenten. Dat is eigenlijk hetzelfde alsof je zou wheateren met pastelpoeder.
Op de bovenbouw had ik eerst de pigmenten aangebracht juist boven de fenders , ge weet wel zo van "een klein beetje bestoft is genoeg !" Maar dat wringde ! Het was wel mooi maar het was nog mijn dat niet ,want de rest van het voertuig stond nog te scherp,te clean alhoewel hij toch genoeg filters en wasches gekregen had naar mijn goesting. Dus de bovenbouw en achterdek, ook zeer lichtjes tot subtiel gepigmenteerd om de boel te temperen . Die fijne stoflaag kan je eigenlijk alleen maar zien met het blote oog en praktisch niet op de fotoos.
De episcopen hebben ook hun "glas" gekregen. Dat glas is eigenlijk niets meer dan een harde doorzichtige flexcibele pvc verpakking .Daar de episcopen gemaakt zijn uit PE had ik de onderkant open gelaten en nog niet vastgelijmt op het model om ze zo er weer te kunnen uithalen. Om een reflecterend effect te krijgen heb ik eerst een aluminium strip op de achterkant (binnenkant) gekleefd en dan een doorzichtige strip op de voorkant (eveneens de binnenkant) gekleefd wat een zeer realistisch resultaat gaf. Dat was ook de bedoeling é !!
De lens van de periscoop dan. Het gedeelte waar de lens in moet heb ik eerst uitgeboord , dan zilververf ingedaan en laten drogen. Dan een doorslag uit mijn punch and die set genomen en een lensje geslagen uit die zelfde pvc die diende voor het episcoopglas om vervolgens die lens in de opening te kleven met transparante silicone.
Dan nog enkele stukken materieel erop gestoken en een jerrycan (voor water) er achteraan opgegooid. Die laatste heb ik in DAK-kleur gestoken. Ik denk dat op den duur toch al die kleuren van jerrycans door elkaar en overal gebruikt werden. Ik "denk" het want ik was er niet bij in die tijd !! En diegenen die erbij waren, tja daar schieten er ook al niet zoveel meer van over.
Bon....... picture time !!!!!!!!!
1 van de epicopen en periscoop
Even een nabeschouwing. Wat pvc gedeelte betreft vind ik dat het goed tot zeer goed meeviel, alles paste zoals het hoorde en het plan was duidelijk en overzichtelijk. Wat het PE gedeelte betrof was ik wel een beetje minder content. Dankzij mijn referentiemateriaal heb ik de nodige aanpassingen kunnen doen aan de PE ter hoogte van de scharnier op de achterste fender. Er moest soms nog al eens geimprovisserd worden, maar dat is eigenlijk meer een plus- dan een minpunt vind ik, want tenslotte zijt ge toch een modelbouwer, niet ?
Ook heb ik nieuwe technieken uitgeprobeerd zoals daar zijn : Vernislaag leggen met gekleurde vernis om zo een aftershading te leggen. Wheateren met grafietpoeder om zo tegelijkertijd een metaalglans en verdonkering van bepaalde gedeeltes te bekomen. Voordien gebruikte ik grafietpoeder om alleen de glans te verkrijgen. En de derde techniek is de SKM van onze Guy die ik toegepast heb om gedeeltes te chippen en daarna te beroesten.
Wat ik ook nog gedaan heb ,maar dat kan je alleen maar zien aan de fotoos , is zo'n fotoostudiootje gemaakt zoals PeterC er ééntje gemaakt heeft, maar ik moet er nog een ietsje aan veranderen. Thumbs up voor PeterC !!
Voila gastjes , morgenochtend eerst eens de boel opruimen en afwassen en dan het volgende beest loslaten !!!
TIS GEDAAN !!