Hoofdsponsor

1/35 Jagdpanzer IV ausf.F (early). [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb vandaag in het bos ontzetten leuke dingen gezien, bijvoorbeeld een oude kazemat die helemaal tot gruis is vergaan. Die heb ik dus wel op de foto gezet. Deze kan ik later nog wel uploaden voor jullie, maar ik heb mijn eigen laptop nu niet tot mijn beschikking. Die is weg voor hardware onderhoud. Ik heb brokken. Ik denk dat je daar echt wel wat mee kan.

Verder in de natuur is zo ontzettend veel te vinden voor de modelbouw. Je moest gewoon eens om je heen kijken. Zeker als je er een verfje overheen doet. Dan kun je bijna alles gebruiken. Dat noemen we dan gewoon scratschbouw.
 
Allez tis al weer een tijdje geleden

Roest, tja daar kan je weinig over zeggen é, dus compenseren we dat met fotoos é ;)
In de vorige gesprekken (of hoe noem je dat) zei ik dat ik min of meer 3-d chipping deed door roest te leggen, en hier een woordje uitleg.

1. In dit voorbeeld heb de motor skirt of fender (zoals ge wilt) genomen met de reeds aangebrachte chipping



2. ik zet er beetje roest op met de SKM (= spinnekopmethode) . Om de roest na te bootsen gebruik ik olieverf burnt sienna van Van Gogh en een penseeltje 10/0.



3. Ik neem om aan te tonen dat langwerpig chippingstuk onderaan de skirt.
Ik neem een beetje olieverf en leg dat op de chip.



4. Dan dop ik mijn penseeltje in de white spirit (geurarm) en dep hem half droog op een vloeitje (jajaa ik kan ook mooi nederlands, een vloeitje....) of wc-papier. Daarna blend ik de olieverf naar buiten toe tot op de verf.



5.Borsteltje uitkuisen en opnieuw halfdroog maken en nu de olieverf terug naar de chipping toe blenden. Dat geeft het resultaat dat er op de verf een fijn washtje achterblijft, de olieverf een min of meer harde lijn maakt opde rand van de chip. het midden van de chip hier in dit geval had ik een beetje te weinig verf gelegd en moest er een beetje bijleggen. Die bijgelegde verf heb ik dan gewoon een beetje getamponeerd met een halfdroog penseeltje om dat korrelig effect te verkrijgen.
Wat er wel gebeurde is dat de olieverf en het grafiet of gewone potlood op de chipping een soort verbinding maakten waardoor de kern van de chipping automatisch verdonkerde, maar dat zal ook wel iets te maken hebben met de white spirit me dunkt.



En als je dan de ganse skirt gedaan hebt heb je dat.



De vertikale strepen maak ik door gewoon tijdens het blenden een vertikaal streepje te trekken. Nu valt dat lijntje te dik uit heb je gewoon 2 mogelijkheden : 1. je blend dat lijntje gewoon weg en begint opnieuw of 2. je blend de buitenkanten (van de dikte) van dat lijntje gewoon naar elkaar toe tot je een fijn lijntje hebt. Soms gebeurde het dat ik een roest pin-wash-tje links of rechts plaatste om zo een roestvlek te maken op de verf.

And now picssssssssssssss













Op de motoruitlaat en de veringen van de wielen heb ik pigment gebruikt in combinatie met olieverf .
De rest van de roest is met olieverf alleen.

That's all folks

Oeps vergeten te zeggen , als je roest zet op die manier moet ik wel zeggen dat het zeer traag vooruit gaat en er enorm veel werk aan is , kortom "een apewerk"
 
Laatst bewerkt:
Heel mooi allemaal en van een zeer hoog niveau waar ik nog een puntje kan zuigen oftewel veel van kan leren.

Even een probleempje oplossen 8):laugh:
Fender=spatbord
Skird=zijscherm om het zo maar te noemen.

Gelukkig gaat het niet om de termen maar om de afwerking ;)

Ron
 
Even een probleempje oplossen 8):laugh:
Fender=spatbord
Skird=zijscherm om het zo maar te noemen.

Voila, nu weet ik het weer !! soms durf ik al eens beginnen twijfelen aan de termen en benamingen.
Dan los ik het op door ze beiden op te noemen :8

En verder probeer ik gewoon mijn best te doen é gasten
 
Prachtig werk weeral en merci voor den uitleg ;)
 
Inderdaad prachtig werk en een uitleg als in de boekjes.
Je zou een artikel moeten schrijven en laten publiceren.
Al eens aan gedacht ?
 
Heel duidelijke uitleg, glasheldere begeleidende foto's, en vooral bangelijke resultaten tot zover !

SKM : lol !
 
Je zou een artikel moeten schrijven en laten publiceren.

Wel al aan gedacht,maar euh, Erwin daar ben ik te bescheiden voor jongen. :$
Ik vind het al een hele eer dat jullie mijn knutselwerkjes apricieren !
Daarom .....bedankt é ! ;)
 
Zeer prachtig resultaat bij een al even heldere uitleg ;)

Bedankt Famo, voor beide te delen...
 
Hey, :)

Net echt jongen, dat roest is echt heel goed, schoon ding(sken) geworden man...8)8):laugh:
 
Ja Famo heel knap.
Zeer schone uitleg met foto's en tekst.
En jij te bescheiden :nowink:
Ge moet dat eens proberen een artikel voor in de boekskes
ge weet maar nooit.
Ist nieks tis leute ;)
 
Bedankt é gasten ,dat geeft courage om er weer tegenaan te gaan
 
Super wat je hier laat zien en de uitleg die je bij geeft. Daar kunnen we weer wat mee, thanks for sharing.
 
Even een mededeling,

Had vanmiddag gechat dat ik ging fotoos nemen en plaatsen , maar het zal waarschijnlijk ten vroegste volgende week zondag zijn want dan is het sokkeltje terug van de lakkerij en is het naamplaatje ook aangekomen.
Dus m.a.w. het zal tegelijk de " eindreportage" van dit model zijn.
 
Dat gaat wat geven, ineens deze beauty in onze face smijten compleet met sokkel en naamplaatje. Als ik dat maar te boven kom ? Dit is ongetwijfeld één der boeiendste topics geweest in maanden, alleen al omwille van de gekozen kleurstellingen.
 
Ja lap, nu moet ik mijn klak weer afzetten. Knap gedaan Famo, en merci voor den uitleg ;)
 
Here's Johnny !!!!......euh Famo !!

Laatste update van dit model zoals verleden week gezegd. Wat is er zoal nog gebeurd. Pigmenten gezet om te beginnen.
Ik heb een beetje zuinig geweest met het pigmenteren omdat ik de detaillering van roest en dergelijke niet wilde verbrodden. Op de onderhull heb ik de pigmenten gefixeerd met gewoon gedistilleerd water.
Eerst gewoon de pigmenten aanbrengen en dan gewoon met vertikale bewegingen het water aanbrengen. Tis te zeggen, penseel in water steken, in een haaste even afdeppen op wc-papier en dan pas op je pigmenten aanbrengen. Anders heb je kans dat je gewoon er een slijkerige bedoening van maakt. De bedoeling was dat het stof er als hetware afgespoeld was door door water te rijden (de dag voordien). De restanten van het stof hangen dan in opgedroogde stofsluiers nog aan de romp. De pigmenten op de wielen werden gefixeerd met geurarme whitespirit.
De rest op het model werd gepigmenteerd d.m.v. dry-brushing met die pigmenten. Dat is eigenlijk hetzelfde alsof je zou wheateren met pastelpoeder.
Op de bovenbouw had ik eerst de pigmenten aangebracht juist boven de fenders , ge weet wel zo van "een klein beetje bestoft is genoeg !" Maar dat wringde ! Het was wel mooi maar het was nog mijn dat niet ,want de rest van het voertuig stond nog te scherp,te clean alhoewel hij toch genoeg filters en wasches gekregen had naar mijn goesting. Dus de bovenbouw en achterdek, ook zeer lichtjes tot subtiel gepigmenteerd om de boel te temperen . Die fijne stoflaag kan je eigenlijk alleen maar zien met het blote oog en praktisch niet op de fotoos.
De episcopen hebben ook hun "glas" gekregen. Dat glas is eigenlijk niets meer dan een harde doorzichtige flexcibele pvc verpakking .Daar de episcopen gemaakt zijn uit PE had ik de onderkant open gelaten en nog niet vastgelijmt op het model om ze zo er weer te kunnen uithalen. Om een reflecterend effect te krijgen heb ik eerst een aluminium strip op de achterkant (binnenkant) gekleefd en dan een doorzichtige strip op de voorkant (eveneens de binnenkant) gekleefd wat een zeer realistisch resultaat gaf. Dat was ook de bedoeling é !!
De lens van de periscoop dan. Het gedeelte waar de lens in moet heb ik eerst uitgeboord , dan zilververf ingedaan en laten drogen. Dan een doorslag uit mijn punch and die set genomen en een lensje geslagen uit die zelfde pvc die diende voor het episcoopglas om vervolgens die lens in de opening te kleven met transparante silicone.
Dan nog enkele stukken materieel erop gestoken en een jerrycan (voor water) er achteraan opgegooid. Die laatste heb ik in DAK-kleur gestoken. Ik denk dat op den duur toch al die kleuren van jerrycans door elkaar en overal gebruikt werden. Ik "denk" het want ik was er niet bij in die tijd !! En diegenen die erbij waren, tja daar schieten er ook al niet zoveel meer van over.

Bon....... picture time !!!!!!!!!

















1 van de epicopen en periscoop




Even een nabeschouwing. Wat pvc gedeelte betreft vind ik dat het goed tot zeer goed meeviel, alles paste zoals het hoorde en het plan was duidelijk en overzichtelijk. Wat het PE gedeelte betrof was ik wel een beetje minder content. Dankzij mijn referentiemateriaal heb ik de nodige aanpassingen kunnen doen aan de PE ter hoogte van de scharnier op de achterste fender. Er moest soms nog al eens geimprovisserd worden, maar dat is eigenlijk meer een plus- dan een minpunt vind ik, want tenslotte zijt ge toch een modelbouwer, niet ?
Ook heb ik nieuwe technieken uitgeprobeerd zoals daar zijn : Vernislaag leggen met gekleurde vernis om zo een aftershading te leggen. Wheateren met grafietpoeder om zo tegelijkertijd een metaalglans en verdonkering van bepaalde gedeeltes te bekomen. Voordien gebruikte ik grafietpoeder om alleen de glans te verkrijgen. En de derde techniek is de SKM van onze Guy die ik toegepast heb om gedeeltes te chippen en daarna te beroesten.
Wat ik ook nog gedaan heb ,maar dat kan je alleen maar zien aan de fotoos , is zo'n fotoostudiootje gemaakt zoals PeterC er ééntje gemaakt heeft, maar ik moet er nog een ietsje aan veranderen. Thumbs up voor PeterC !!
Voila gastjes , morgenochtend eerst eens de boel opruimen en afwassen en dan het volgende beest loslaten !!!

TIS GEDAAN !!
 
Eigenlijk moet Tomas zijn reactie hier staan maar door een fout van mij stond het eindverslag al half op het topicstje terwijl de rest nog moest komen.
Tja Tomas is een rappen é, maar toch bedankt man !!!! ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan