Hoofdsponsor

1/35 Industrieel dio "So wie wir kämpfen, Arbeite Du... [Model v/h jaar 2013]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedenavond Beste Kijkers !

Vooreerst bedankt voor jullie reply's.

Vandaag wat verder gewerkt aan het gebouw. Net zoals op schaal 1/1 is er altijd veel werk aan een gebouw. :D:D

attachment.jpg

Eerst heb ik middels de DB'techniek met wat blauwe Humbrolverf het groen wat afgezwakt. Vervolgens is dit blauw wat getemperd met wat blauw pigmentpoeder. Met roestkleurige poeders zijn wat roestplekken op de onderzijde van de poort aangebracht. De onderzijde is altijd zeer vatbaar voor roest en dus kon ik dit niet achterwege laten.

attachment.jpg

Tevens is op de muur wat extra poeder aangebracht, enkel op de poort zal ik die rand nog wat moeten minderen. Het is een restant van de dikte van de muur die zich daar heeft vastgezet.
Ik vind het geheel toch beter op elkaar afgestemd.... Wat jullie ?

attachment.jpg

In een boek van Nuts & Bolts vond ik een foto van een Marder III die op de koer van een fabriek stond. Een detail dat in het oog sprong waren de witgekalkte ramen in het fabrieksgebouw. Een prima idee ! Met de haarlaktechniek en wat XF2 van Tamiya heb ik dit effect nagebootst. Enkele ruitjes waren afgeplakt, zogezegd vernieuwde ruiten die nog niet gekalkt zijn.

attachment.jpg

Het was een drukke dag. Een elleboog is gemaakt om de toevoerbuis van de ketel het gebouw in te leiden.
Gestart is met een elleboogje (8 mm) uit het sanitair schap van de B... G... H... zelfbouwmarkt. ;) Te zien linksonder.
De uiteinden, daar waar de koperen pijp in wordt gesoldeerd, zijn afgezaagd zodat enkel het krom deel overblijft.
Op de draaibank zijn twee flensstukken gemaakt uit aluminium. Eén uiteinde is de binnendiameter van de 8 mm Evergreen Tube. De andere kant meet 8 mm, zoals de elleboog, maar heeft een klein kraagje dat in de elleboog past.
Met secondelijm is alles aan elkaar bevestigd, met de P&D zijn zeskant bouten gemaakt die aan de flens gelijmd zijn.

attachment.jpg

Zo dient de opstelling er ongeveer uit te zien. De elleboog staat in de grondverf, een laagje groen en de verwering kan starten.
De buis wordt bij plaatsing iets in de muur gewerkt zodat de indruk wordt gewekt dat ze door de muur loopt, en er niet juist voor de muur stopt.

Groeten Rik
 
Ja hallo kroket, dit is er qua kleur bonk op Rik. Door het down tonen van het groen en het aanbrengen van de andere kleuraccenten, is dit veel zachter en aangenamer om naar te kijken. Het oog wordt niet meer naar het felle van het groen getrokken. Veel beter zo.
Wat te zeggen van de ramen dan... Je bent toch zeker dat je niet stiekem een foto van een echt gebouw er hebt tussen gesmokkeld hé. Ook weerom knap uitgevoerd.
Maar man, je loodgieter kwaliteiten dat gaat pas helemaal mijn petje te boven. Heb je die koperen stukjes ook zelf gemaakt of kan je die zo kopen ? Ik ken nu wel een aantal doe het zelf zaken maar die B G H zelfbouwmarkt heb ik nog niet van gehoord. Vandaar de vraag of het eigen fabrikaat is of zo gekocht ?
Kan hier alleen maar mijnen hoed voor afdoen. Chapeau, knap werk.

Mark
 
Dag Mark, bedankt voor je reactie. B G H zijn afkortingen, maar ik wilde geen reclame maken, vandaar 'zelfbouwmarkt'.

De koperen elleboogjes kun je zo kopen in de afdeling Sanitair. 8 mm is bij mijn weten wel de kleinste maat verkrijgbaar. Op schaal 1/35 geeft dit wel een ferme toevoerpijp.

'k ben content dat de verbeteringen aan de poort in de smaak vallen.

Groeten Rik
 
Wees maar gerust dat dit in de smaak valt :ohmy:
Ik kom telkens kijken, maar weet nooit wat te zeggen van verbazing....
Prachtig mooi, een echt lelijk eendje die nu reeds een zeer mooie zwaan aan het worden is ;)
 
Rik ik kan maar twee woorden zeggen, knap werk.

Grtz Bart.
 
niet normaal wat je hier voren stelt man man wat zitten hier toch kraks .
 
Yo Rik,

Dat komt goed..de groenaanslag onderaan zorgt voor een mooiere blending.

Die ramen zijn goed gevonden...origineel. Moet ik onthouden.

Keep up!

Grt Nico.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Ik heb vandaag met dat regenweer de ganse dag kasseien gelegd !

Zie maar :

attachment.jpg

Op mijn dio natuurlijk. Gisteren een stuk schuimkarton ontdaan van zijn beide vellen karton, in model gesneden (de kromming linksonder is voor de ketel) en op de ondergrond gelijmd.

Vandaag dan begonnen met het stempelen van de kasseien. De drie kokertjes op het vlakke deel dienden om het pad rond het gebouw te stempelen. Gekozen werd voor een belgische kassei, ook gekend als Vossekop, Napoleon, Bourgondier, Tiense kassei...

Dit is het voorbeeld :

attachment.jpg

Zoals je ziet het is een kassei met een rijkelijk schakering van kleuren.

De rest van het plein is in bogen gelegd met een model dat iets kleiner is, deze kasseien zullen meer in grijstinten geschilderd worden.
Laat ons zeggen 50 tinten grijs. :D:D:D:D:D;)

Ik was al een tijdje aan het piekeren hoe ik dergelijk motief zou aan boord leggen. Ik heb gebruik gemaakt van een mal, links te zien.
Het segment dient 90° van een cirkel te bedragen, zo is de eerste kassei van de volgende rij de laatste van de vorige rij, een kwarttoer gedraaid.
Op het schuimkarton zijn banden afgetekend als geleiding voor de mal. De kasseien zijn gestempeld rij per rij en zo opschuivend in de banden. Het is moeilijk uit te leggen, misschien brengt de foto duidelijkheid.

De blanke spot met de cirkel in zwarte stippen, daar dient een riooldeksel te komen. Dit om de eentonigheid van de kasseien wat te breken.

Gisteren kwam ik op dit idee. Direct heb ik in Duitsland, (de enige plek waar ze direct leverbaar waren), rioolputdeksel van Plus Model besteld. Een uur later, na betaling, kreeg ik reeds een mail dat mijn pakket afgeleverd was bij de koerierdienst.
's Avonds kreeg ik een mail van de koerierdienst dat mijn pakje vandaag zou geleverd worden. :8
Vanmiddag stond de koerier voor mijn deur,... zonder mijn pakje...vergeten. :( Dat wordt dus wachten tot maandag.

Daarom is deze plek overgelaten. Ik weet de exacte maat niet van het deksel, en ik wil er nog twee rijen kasseien rond leggen in een cirkel, dus dat wordt iets voor maandag...

attachment.jpg

Het grijs komt door een mindere belichting, maar misschien is de structuur beter zichtbaar.
Hier en daar worden nog wat beschadigingen aan de stenen aangebracht, waarna een papje volgt van verdunde plamuur om de kasseien wat gladder te krijgen en tevens de naden wat te voegen.

Groeten Rik
 
prechtig gewoon
dat stempelen van die kasseien zoals je het zegt, hoe doe jij dat?
heb je daar een tootltje ofzo voor?
 
@Kawa : uit licht koperplaat zijn enkele kokertjes geplooid, waarna de naad is dichtgesoldeerd. Deze zijn gemaakt volgens de afmetingen die ik in gedachten had.
Bijvb : 15 x 15, of op schaal : 4.3 x 4.3. Hiervoor nam ik een vierkant messing buisje van 5 x 5 mm. De hoeken is afgerond en deze was klaar.
Andere stempels zijn 4 x 7 mm en 5 x 6 mm, het andere uiteinde is 4 x 6 mm. Zo kon ik twee verschillende rijen stempelen met twee breedtes van kasseien.

De stempel voor de kasseien in de boog is gemaakt uit een rond buisje van 4 mm dat in een min of meer vierkant model geduwd is. Een klein beetje het model van een stukje taart zonder top.

Het doet wel pijn aan de vinger om de stempel telkens opnieuw in het schuim te duwen, en de vingerhoedjes van mijn vrouw waren te klein voor mijn dikke vingers.
Dat was dus tanden bijten.

Groeten Rik
 
Hola ! remmen dicht Rik ! de voegen niet dichtmaken jongen. De plaatsen waar de voegen openstaan zijn meestal de plaatsen waar er verzakkingen zitten in het wegdek en daar staan ook de plassen na een regenbui. Ik zou het zo laten want dat zal een contrast geven qua niveau verschil in je wegdek.
Vergeet ook geen gras/onkruid groei tussen de kassei stenen.
 
Topwerk alweer ! De poort is vele malen beter nu, de zachtere tonen doen het hem. En de rest is evengoed AF !
 
Zeer mooi gedaan Rik.
En tegen een pijnlijke vinger kan je een stukje papiertape rond je vinger draaien.
 
Hola ! remmen dicht Rik ! de voegen niet dichtmaken jongen. De plaatsen waar de voegen openstaan zijn meestal de plaatsen waar er verzakkingen zitten in het wegdek en daar staan ook de plassen na een regenbui. Ik zou het zo laten want dat zal een contrast geven qua niveau verschil in je wegdek.
Vergeet ook geen gras/onkruid groei tussen de kassei stenen.

Oeps !

Is inmiddels gebeurd. Maar echt dicht zitten de voegen niet.
Bij het stempelen duw ik de stempel tot de bodem. Dus de voeg zit redelijk diep.
Nu heb ik met mijn plamuurpapje de poriën van het schuim wat dichtgemaakt, natuurlijk loopt er ook wat van het product in het diepste van de naden. Er zit nog steeds structuur tussen de kasseien. Eén en ander kan ik nog beter laten uitkomen in de schilder- verweerfase.

Bedankt voor de tip van de grassen, ik had er nog niet aan gedacht.

Verder iedereen bedankt voor de comments.

@Christophe : ik heb er een pleister rondgedraaid. ;)

Groeten Rik
 
Topwerk alweer ! De poort is vele malen beter nu, de zachtere tonen doen het hem. En de rest is evengoed AF !

Guy, misschien een idee voor je Barn ? Een stukje kasseien aan de ingang van de schuur ? :nowink::nowink:;)

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan