Hoofdsponsor

1/12 Hydroplane Ferrari "Arno" van Achille Castoldi (1/12)

Ben een beetje laat maar ook van mij een gelukkige verjaardag.
 
Nee, geen maidentrip gehad nog. Er zit nog geen Roer aan. :s En geen stuur in. :D

Goed, wel weer een kleine updat. Wat hebben we gedaan. Wel de luchthappers en de handvatten gemaakt. Helaas zijn de plaatjes op duistere manier verdwenen. verdacht

1_SANY2498.jpg
De luchthappers zijn ook weer van hout gemaakt. Eerst hiervoor twee geleiders gemaakt. Deze er op gelijmd en vast gezet met pennen. De pennen in het hout vastgelijmd om zo stevigheid te krijgen. Daarna deze steunen overdekt met houten fineer latjes. En zo hebben we de lucht stroom afvoer er op zitten. Nu alvast een primer er op en plamuur er op. Wel eerst goed geschuurd natuurlijk he.

1_SANY2499.jpg
En dan de panellines, hieronder zit een stuk techniek dus moet je daar wel eens bij kunnen komen. Maar ook tanken is wel eens handig zo nu en dan. De kap blijft uit een stuk, maar toch is het mooi als die lijnen er wel zitten en het niet helemaal glad is. Deze worden doormiddel van een driehoek vijltje er in gekrast en gevijld. Deze heb ik uit de hand kunnen doen omdat de kap rond is en de vijl recht zo haal je de hoek van de vijl over de kap heen waardoor een rechte lijn ontstaat. Even schuren en klaar.

1_SANY2501.jpg
En dan een overzichtje.

1_SANY2502.jpg
En nog een.

Komentaar altijd welkom. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Rik,

Ziet er heel mooi uit cute Maar ik kan niet goed volgen : ik zie 3 kleine dingetjes en 2 grote die je hebt toegevoegd. Zijn die kleine de handvatten, en de grote de luchthappers ? Maar staat een luchthapper niet met de open kant naar voor ?

Je foto's geven een heel leuk effect van de primer kleur : eerst lijkt het groen, dan geel en tenslotte grijs. Leuke "special effects" cute

Groeten, Pascal
 
Die kleine zijn handvatten. Die grote aan de zijkant zijn de luchthappers. Die geven een wervelwind vanuit de voorkant die ook open is. Daardoor krijgt de carburateur de juiste luchtinstroom. Maar ook een extra druk onder de kap met luchtdoorstroom. Dit is ivm het doorduwen van lucht in de carburateur. De bovenste zijn idd handvatten. Hiermee kan de kap afgenomen worden.
 
Terug een mooie update, Rik.

Maar ik zie het me nog niet doen om zulke panellines 'uit de losse pols' aan te brengen.
Ik zou dit dan ook met een scriber gedaan hebben en niet met een vijltje.

Het aanbrengen van panellines is iets wat door veel bouwers onderschat wordt.


Klasse hoor. ApplausApplaus




Droop
 
Rik,heh je de panelline gewoon uit de losse hand erin gesneden?.
Zonder enige geleiding?.

Ron.
 
Idd, die zijn uit de losse hand gevijld. Omdat het rond is kon ik er alleen maar iets van tape op zo op plakken. En een kunststof strip zou toch maar gaan verschuiven. Dan is het veiliger om het uit de losse hand te doen. Kost wel wat meer tijd dat wel. Maar zo kom je er ook he.
 
En natuurlijk weer een beetje gedaan gisteren. Kon toch niet op het forum. Ohnee dat was vandaag he. Maar alles werkt, dus weer plaatjes.

1_SANY2509.jpg
Allereerst maar even met een boortje een sleuf vrezen, er komt dus een gat in de kap. Hier is de uitlaat uitgang. De uiltaat komt hier vrijlopend uit. Gewoon een groot gat dus.

1_SANY2512.jpg
En dan na het nodige vijlen en schuren ziet het er zo uit. Een mooie rechte sluef met afgerode hoeken.

1_SANY2511.jpg
Ook aan de achterkant zitten weer luchtgaten. Ook hier is het de bedoeling dat er belucht word. Alleen is het hier gewoon een smalle opening die ontstaat door dat er een soort van welving in de achterkant zit. Het moet dus naadloos gaan overlopen.

1_SANY2514.jpg Na de nodige grond, schuur en plamuur. Is dit het resultaat.

1_SANY2513.jpg
En ziet het er nu in het geheel zo uit.

1_SANY2515.jpg
Nog een keer schuur en een mooie laag primer. Dus volgens mij al aardig in de goede richging. Nog een beetje krasje
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Rik,

Heel knap hoe je alles zo zelf maakt Applaus Applaus Applaus
Ik wist helemaal niet dat je met hout zulke ronde vormen kan maken.

offtopic

Denk je dat het ook mogelijk is om ingewikkelde ronde vormen te maken, zoals bij deze Ferrari 330 P4 ?

Ferrari_330_P3.jpg
Bron : photobucket.com

Groeten, Pascal
 
Alles kan,dan zul je de ronde hoeken en de verhogingen moeten maken van balsablokjes.Deze dan,na drogen,gewoon in de juiste vorm schuren en plamuren.

Het gaat allemaal met genoeg geduld.

Oh,nu heb ik in de reactie snel geantwoord voor jou,Rik.Was niet direkt de bedoeling...

Ron.
 
Rik,moet dit niet open zijn?.

1_SANY2515.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron, juist goed dat je antwoord. Daar word het topic alleen maar rijker van.

Ook ik deel jou mening, die rondingen zijn goed te maken. Maar ik weet dat er een onderliggende gedachte bij Pascal aangekoppeld zit. verdachtverdachtverdacht

En deze uitdaging sla ik echt even af. Mijn agendatje is te vol. ^^

Wat betreft de opening, deze is open. Alleen het flitslicht laat dit niet goed zien. De primer licht op waardoor het lijkt alsof deze dicht zit. :k
Ik zal eens kijken of ik hier eens een andere pica van te maken. cute
 
Wat betreft de opening, deze is open. Alleen het flitslicht laat dit niet goed zien. De primer licht op waardoor het lijkt alsof deze dicht zit. :k
Ik zal eens kijken of ik hier eens een andere pica van te maken. cute
We geloven je wel hoor, Rik'ske. :k

Mooi werk, trouwens! Applaus





Droop
 
Ik weet wel dat jullie mij geloven, daar licht het niet aan. Maar toch wil ik jullie laten zien dat de openingen ook openingen zijn. Bij deze.

1_SANY2519.jpg
Nog een keer de opening in de staart om maar zo te schrijven. Deze moet natuurlijk nog bijgewerkt worden. Maar dat is voor straks.

2_SANY2521.jpg
Dan eerst het framepje gemaakt waar het gevaarte op komt te staat. Dit is een soort van brug om maar zo te schrijven. De enige uitleg die ik erbij kan geven is gewoon plakken.

1_SANY2522.jpg
En dus staat ze er op. Presies op vorm. Dat is mooi. Ik heb we zo hier en daar wat moeten veranderen om zo de juiste vorm weer te krijgen omdat ik graag wilde dat het allemaal aansloot.

Ik had geschreven nu de stoel, maar helaas ik had er geen zin in. Dit omdat ik eerst de romp goed wil hebben, en dus nu verder ga met lakken en de binnenbekleding. LIjkt mij ook de meest logische volgorde. En het standaard afwerken. Deze moet rood worden met grijs. Dan ook iets zachts (tochstrip) op de bovenkant om ervoor te zorgen dat er geen krassen op komen. Maar ik moet nog wel een aantal keren goed lakken voordat de glans er goed in zit, en de lak naar mijn zin is. Dit voor latere foto´s.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit,die standaard.

Lijkt zo net op een slee,vind je niet :D?.

Wat ook een goede "rustbodem"kan zijn,Rik,is foam.
Ik heb dat gebruikt tussen de standaard en de romp van de VII C.
Een velletje daarvan kan je voorlopig vorruit,en kost bijna niets.
En is ook te krijgen in verschillende diktes en kleuren en overal bijna mee te lijmen.

Krijg je bij de hobby shop(zoals pipo).

Ron.
 
Idd, Ron, het is ook een slee.Deze slee gaat op een aanhanger tegenwoordig, en dat vanaf een helling schuift deze het water in. Zo´n helling loopt schuin het water in. Doordat het bootje blijft drijven is dit gemakkelijk om te doen. Normaal zitter er ijzeren platen overheen maar dat is niet geschikt voor nu en zou alleen maar schade geven. Ik zal hiervoor het schuim in overweging nemen. Alleen die tochtstrippen heb ik al liggen. Die is iets dikker dan schuim en wit. De kleur is jammer. Dank voor de tip.


ferrariclub8a.jpg
Helaas is de bron niet aanwezig.

En dan, het is een kleintje. De binnenkant. Zo moet het gaan worden. De basis is nu klaar van de binnenkant wanden. De rest komt nog. Ook dit zal helemaal gedrybrusched worden.

tomossi1s.jpg
Ook hier is de bron niet aanwezig.
 
En we gaan maar weer eens verder. De slede is nu rood. En een beetje aangepast. De Arnold gleed er vanaf wanneer ze met de neus de goede kant op staat. Daar is nu een aanpassing op gemaakt. Alles netjes geschilderd. De verf die ik nu heb gebruikt is decorfin van Talens. Dat is eigenlijk hobbyverf uit een hobbywinkel. Die bevalt heel goed. Snel droog en mooie uitvloei. De verf is best dik, dus een beetje verdunnen is makkelijk, dan is het pigment dat er in zit ruim voldoende voor het dekken. Rood is een lastige kleur, dan niet zo lastig als geel maar toch. Ondanks de verdunning en de de moeilijkheidsgraad heeft deze verf na twee lagen al goed gedekt. En ik ben tevreden.

Dus mogen we letters gaan kliederen. Dat is leuk werk, wel precies. (misschien daar om wel leuk)

1_SANY2523.jpg
Natuurlijk eerst een indeling gemaakt. Deze indeling heb ik overgemeten van een tekening. Dan de verdeling in blokjes afgetekend. Zo weet ik hoe groot erke letter moet worden. Dan kun je bij de derde letter al zien, dat ik daar stipjes heb gezet. Hier komen de raakvlakken. Dat is dan weer makkelijk met het verdelen van de letter over het valkje heen en weet ik dat elke letter even groot wordt.

1_SANY2524.jpg
Na een uurtje tekenen en schilderen etc. Daar staat dan het eerste woordje. Met een gummetje de huplijntjes weg gewerkt en op een doekje wat rode verf laten intrekken, en deze dan weer over de letters heen gewreven. Nu wordt het wit iets zachter van kleurtint. Doet wat minder pijn aan de ogen. :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan