Hoofdsponsor

1/100 HrMs Tydeman (full scratch) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
verder gegaan met de opbouw en de 2e verdieping gereed gemaakt, foto's zeggen meer dan woorden.

IMG_2617.jpg

IMG_2618.jpg

IMG_2620.jpg

groet Ed
 
Heel strak werk Ed, blijf het volgen :).
 
Mooi werk Ed.
Zo begint het al een hele dame te worden.:laugh:

Fred
 
de verlichting van de onderste twee lagen van de bovenbouw is in orde gemaakt, zeer veel draadjes :)

de binnenkant van de onderste verdieping
IMG_2622.jpg

de binnenkant van de tweede verdieping
IMG_2621.jpg

het dek gesloten
IMG_2623.jpg

ook moeten er schijnwerpers komen om verschillende dekken uit te lichten, 1 schijnwerper voor het achterdek, 2 schijnwerpers (li en re) om de reddingsboten uit te lichten. ze zijn gemaakt van smd-ledjes van 3mm en geven een bak licht. Ik heb er dubbele weerstanden op gezet om het licht te dempen tot acceptabele waarden.

IMG_2624.jpg

IMG_2626.jpg

morgen het achterdek verder klaar maken en dan de romp schuren en in de primer zetten
 
ja hallo wat een werk...
diep respect voor je geduld en vaardigheden!!
 
ik wilde vandaag de romp voor de laatste keer schuren en in de primer zetten, helaas kwam ik er niet aan toe, moest nog teveel andere zaken doen om te zorgen dat het dek vastgemaakt kan worden. Eerst het achterste werkdek voorzien van de fittings waar ik straks niet meer bij kan en de pilaren als ondersteuning gemaakt.

IMG_2632.jpg

goed te zijn zijn de twee cilinders/zuigers die er voor zorgen dat de hekboom (of hoe dat ding ook maar mag heten) kan bewegen, verder is de rail te zien die helemaal naar het voorste werkdek loopt en waarlangs katrollen/takels kunnen bewegen.

IMG_2633.jpg

bij het voorste dek heb ik een katrol aan de rail gemaakt, komen nog wat kettingen aan voor het complete beeld. Mogelijk maak ik er ook nog een aan de achterzijde, maar eerst even kijken of dat niet te druk wordt.

IMG_2636.jpg

en nog iets gedaan aan de bovenbouw en ben nu tot op de vloer van het stuurhuis, die ga ik dus binnenkort maar even leggen.

IMG_2638.jpg
 
Ed, heel mooi met al die details, blijf het volgen.
 
vandaag het achterste gedeelte van het dek vastgelijmd en dit moet 24 uur drogen. dus maar weer verder me de bovenbouw.

De vloer van het wielhuis gemaakt en onder de vloer is nog ruimte, ongeveer 1 cm om de bedrading van de navigatie verlichting en de 2 schijnwerpers aan de voorzijde weg te werken. De draden in de ruimte achter het wielhuis zijn voor de verlichting die straks aan het plafond komt van het wielhuis.

IMG_2640.jpg

Ik was nog vergeten om 2 raampjes te maken aan de rechter voorzijde, dus deze heel voorzichtig uitgezaagd en gesneden, en gelukkig is alles heel gebleven.

IMG_2641.jpg

de navigatieverlichting zit nog niet vast, omdat de bak waar ze in staan eerst zwart moet worden, daarna kan het ledje vast gemaakt worden en later als ik de bovenbouw ga spuiten kan ik het afplakken.

zo ziet het er in het schemer uit, helaas is het niet echt mooi op de foto te krijgen, maar ik ben super te vreden over het resultaat van de schijnwerpers.

IMG_2644.jpg

IMG_2645.jpg
gr ed
 
de laatste tijd niet stilgezeten, maar volop gewerkt aan de laatste verdieping van de bovenbouw, het stuurhuis. Zitten veel ramen in, moet iets uit het lood staan en verlichting in het dak, veel gepuzzel passen en meten zagen etc.

maar het is af, heb al wat interieur stukken gemaakt, komen er niet te veel in maar een paar die je wel meteen kunt zien, zoals een buro, buro/kast en het bedieningspaneel aan de voorzijde met 3 stoelen.

dan de fotos

IMG_2659.jpg

het dak met de 6 ledjes
IMG_2660.jpg

en zo ziet dat er aan de bovenkant uit, komt nog een strookje van 1 mm over heen
IMG_2661.jpg
omdat alles parallel geschakeld is moet dus elk ledje een eigen weerstand hebben om evenveel licht te geven.

dryfit van het dak
IMG_2662.jpg

in het midden van de achterwand is de trap vanuit het stuurhuis naar het lager gelegen dek nog iets te zien.

alle ledjes zijn goed aangesloten
IMG_2664.jpg

Tot de volgende update
Ed
 
de stuurhut verder aangekleed met wat frutsels en wat dingen geschilderd, heb het rustig gehouden om niet te veel te willen, drie stoelen en wat schermen en toetsenborden. Je ziet het toch alleen als je dichtbij naar binnen kijkt,

IMG_2671.jpg

de bovenbouw verder afgemaakt met de schoorsteen en vervolgens geschuurd en in de primer gezet, zo kan ik zien waar nog iets aan moet gebeuren (hier en daar moet nog wat plamuur komen)

van alle kanten gezien ziet het er zo uit, gelijk een ander beeld met een egale kleur:)

IMG_2682.jpg

IMG_2687.jpg

IMG_2690.jpg

ben nu bijna toe aan het spuiten van de primer laag op de romp, eertse de spuigaten gemaakt aan de boeg, en nog een klein beetje bijschuren en misschien eind van de week in de primer. Ik blijf aan het schuren, maar na de primer kan ik beter bekijken waar er nog te grote oneffenheden zitten, de romp van de echte tydemna zag er op het laatst niet meer uit zo veel butsen zaten er in, dus echt super strak hoeft nu ook weer niet :)

de spuigaten
IMG_2688.jpg

grtz Ed
 
Tijdens het zoeken naar nieuwe afbeeldingen van de Tydeman kwam ik deze post tegen.
Leuk, omdat ik ook dit schip aan het brouwen ben.
Zal je dus graag volgen.
Mag ik vragen waar de tekeningen vandaan komen?
Hier wat beelden uit het begin, moet nog wat foto's uploaden van de laatste brouwsels.

CIMG0067.jpg
CIMG0068.jpg
Groet,
Kees
 
Tijdens het zoeken naar nieuwe afbeeldingen van de Tydeman kwam ik deze post tegen.
Leuk, omdat ik ook dit schip aan het brouwen ben.
Zal je dus graag volgen.
Mag ik vragen waar de tekeningen vandaan komen?
Hier wat beelden uit het begin, moet nog wat foto's uploaden van de laatste brouwsels.

Groet,
Kees

Hallo Kees

leuk nog een tydeman bouwer! De bouwtekening heb ik bij de NVM gekocht, en ik heb nog een werftekening van de tydeman gekregen van de nieuwe eigenaar van het schip, oceanwide expeditions http://www.oceanwide-expeditions.com/ (super van ze). Ze hebben en fantastisch mooie video van een van de reizen van de Plancius op de home page staan.

Ik had een advertentie geplaatst op marktplaats voor tekeningen en toen reageerde oceanwide expeditions (tydeman heet nu Plancius en vaart vnl in de buurt van de zuidpool als cruiseschip). verder heb ik veel foto's gekregen van een andere modelbouwer die de foto's gemaakt heeft toen ze in de werf lag vlak voor de transformatie naar cruise schip, ik kan ze branden voor je en opsturen maar dan moet je even een PM sturen met je gegevens.


Inmiddels is de bovenbouw in kleur gespoten (glanslak, maar er komt nog een matte laklaag overheen) alleen de binnenkant van de schoorsteen en de bovenste rand van de schoorsteen moet nog zwart worden.

IMG_2703.jpg

IMG_2704.jpg

verder al wat dekfittings gemaakt, om het schip wat meer levendig te maken

de 8 reddingsvlotten, en een houtenkist

IMG_2708.jpg

IMG_2705.jpg

andere zijde met een bak waar wat pijpen in kmen met een zeil erover
IMG_2706.jpg

(flits is wel overheersend maar zonder flits waren de foto's te donker)
 
Laatst bewerkt:
de afgelopen dagen bezig geweest met de mast dei op de schoorsteen moet komen, her zitten weer de nodige ledjes aan en met een beperkte ruimte was dat even passen en meten om alles netjes weg te kunnen werken, het toplicht was nog een aparte uitdaging, omdat het plus pootje van het ledje tevens als pootje dienst doet, hierdoor mag er gen contact zijn met alle andere draadjes van de reling omdat er dan sluiting kan ontstaan met als gevolg dat alle ledjes uitvallen. als strak alles in de lak zit is dit probleem uit de wereld omdat de verf dan de draadjes isoleerd.

de binnenkant 6 ledjes dus ook 6 weerstandjes

IMG_2738.jpg

linkerdraadje is de min / rechter en dikste is de plus van het toplicht (extra felle led)
IMG_2744.jpg

twee daagjes ploeteren met de soldeerbout
IMG_2750.jpg

achterkant, komt nog een ladder aan
IMG_2749.jpg

close-up (macro)
IMG_2751.jpg

ben redelijk tevreden gezien mijn soldeer ervaringen (niet dus)
 
Laatst bewerkt:
ziet er goed uit edwin ;) en solderen is een vak apart ik kan het ook niet.

ik ken het gevoel meters soldeer draad gaan er bij mij door om een onozel dingetje aan elkaar te solderen . en nog maar te zwijgen van de vingers die altijt zwart zien van het verbranden.

dus voor iemand die geen ervaring met solderen heeft is dit zeker al goed. het kan natuurlijk beter maar dat komt wel , elke keer proberen beter te doen en meer kan je echt niet doen.

ik doe je voorlopig nog niet na .

en het ziet er best goed uit dus doe lekker voort
 
ziet er goed uit edwin ;) en solderen is een vak apart ik kan het ook niet.

ik ken het gevoel meters soldeer draad gaan er bij mij door om een onozel dingetje aan elkaar te solderen . en nog maar te zwijgen van de vingers die altijt zwart zien van het verbranden.

dus voor iemand die geen ervaring met solderen heeft is dit zeker al goed. het kan natuurlijk beter maar dat komt wel , elke keer proberen beter te doen en meer kan je echt niet doen.

ik doe je voorlopig nog niet na .

en het ziet er best goed uit dus doe lekker voort

bedankt voor je reacie

Bij mij blijft soldeer de ene keer wel op met metaal zitten en de andere keer duurt het tig keer, probleem hier is dat er drie of vier uiteinden aan een soldeerplekje zitten, heb je er 2 of 3 vast zitten moet de vierde en dan ineens alles weer los :), maar ja ik ben tevreden en het staat in de primer dus ziet er al gelijk weer iets beter uit.

grtz Ed
 
Laatst bewerkt:
Ben ook nog niet aan solderen gewend, maar zo te zien is het je goed afgegaan Edwin.
Knap werk allemaal.
 
Ik vind dat soldeer werk er netjes uitzien hoor.
Nu nog een mooi laddertje solderen;)

Fred
 
Ziet er in ieder geval strak uit, solderen begint met opschuren van het oppervlak en goed soldeervet dan stuk opwarmen en niet je soldeersel, dat moet smelten als je het op je stuk brengt
 
het eindresultaat (op de antennetjes na, die moeten nog zwart worden)

IMG_2752.jpg

IMG_2754.jpg


dit is nog een dry-fit (staat nog iets scheef).



grtz Ed
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan