Hoofdsponsor

1/20 Honda F1 RA 272 (Tamiya) [DONE]

Ik heb geen idee of ontopic filmpjes worden gewaardeerd in posts, ben nog maar net lid van het forum dus als ik iets fout post dan hoor ik het graag :)

Had deze nog gevonden, een bouwverslag van iemand die het ook erg mooi aanpakt. Omdat complete bouwverslagen in filmvorm niet zo heel veel voorkomen dacht ik, ik post het maar even. Wie weet kun je er je voordeel mee doen (zie bijvoorbeeld het stuk over de decals!).

Deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=l2MegtEaW9A
Deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=_-lgoWTPCek
Deel 3: https://www.youtube.com/watch?v=nbZj3DBsFeA

Alles bij elkaar zo'n 21 minuten.
 
Optionele methode kabels (brandstofleidingen) maken
Weet je al hoe je de kabels gaat maken? Wat je zou kunnen doen als je het echt precies wilt doen is alle kabels individueel in de juiste kleur spuiten rondom, ze goed laten drogen en dan bundelen net als op de foto. Daar zitten ze met een tie-rip. Je kunt dat eventueel namaken met een stukje koperdraad van 0,1 of 0,2 mm. of zo. Je bindt de kabels daarmee makkelijk aan elkaar en het ziet er denk ik mooi uit.

Brandstofleidingen?
Qua kleur.. ik zie dat het gelig doorzichtige kabels zijn. Ik neem aan dat het brandstofleidingen zijn. Als het inderdaad brandstofleidingen zijn, valt me als eerste op dat ze om de inlaatpijpen zijn gewikkeld. Ik vermoed dat dat werd gedaan om de verdamping van de toegevoerde brandstof te optimaliseren. Wat dat betekent is dat het er een stuk ingewikkelder uitziet dan het uiteindelijk is. Gewoon 12 kabels die ze om de inlaatpijpen / carburateurs hebben gewikkeld. Het ziet er druk uit, maar het blijven toch 'maar' 12 leidingen. Een setje van 6 aan de linkerkant (met een tie-rip) en een setje van 6 aan de andere kant (ook met een tie-rip). Op de foto lijkt het wel alsof er twee leidingen per cilinder zijn, dan worden het er dus 24 en dat is wel echt heel veel. Als je een foto van bovenaf weet te scoren, zul je waarschijnlijk goed zien hoe de kabels precies lopen en hoeveel het er zijn. Edit: ik lees op Wikipedia dat het een 48-klepsmotor is... Jawel haha. Vandaar wellicht onder andere dat prachtige geluid. Hoe dan ook, dan zal dat aantal van 24 brandstofleidingen dus wel kloppen.

Dan nu het plan. Het is maar een idee (je wilde graag tips dus dan krijg je er ook een :8) en het zal misschien niet zo uitwerken zoals ik het in theorie bedenk, maar je zou het volgende eens kunnen proberen op een proefstukje om die transparantie na te bootsen:

Idee stappenplan voor brandstofleidingen
1) Neem een stukje koperdraad van 0,4 of 0,5 millimeter dik of zo (de juiste dikte kun je verkrijgen door het zo goed mogelijk te proberen op te meten aan de hand van je referentiemateriaal en door 20 te delen).
2) Schuur de koperdraad op met korrel 1000 zodat hij mooi ruw wordt.
3) Gebruik een lichtgrijze primer. Zorg ervoor dat de laag overal even dik opgespoten wordt (gebruik een airbrush als je die hebt, 0.4 naald).
4) Nadat de primer gedroogd is, donkergele of uiterst licht bruine kleur airbrushen.
5) Spuit daar twee laagjes glossy lak of Klear overheen.
6) Nadat de glossy lak gedroogd is (minstens 24 uur!), pak dan wederom de airbrush maar spuit het proefstuk nu met Tamiya X-24. Dit is een gele doorzichtige verf. Als mijn theorie klopt, heb je dan een donkergele kern met een gelige doorzichtige buitenkant die in de buurt zou kunnen komen van het origineel. Als het klopt wat ik denk, krijg je een dieptewerking.
7) Twee laagjes glossy blanke lak of Klear (of misschien nog beter: satin blanke lak) eroverheen en kijken hoe het resultaat is geworden.

Ter eenvoudige referentie de door jou al getoonde foto:
img03L.jpg

Als het proefstukje lukt, kun je in massaproductie een aantal kabels maken en die samenbinden met een stukje wit gespoten en afgelakt 0,1mm. koperdraad. Er zijn trouwens ook dunne bougiekabels in witte kleur te koop, die te gebruiken zou nog beter zijn want dan voorkom je de kans op beschadigingen van het koper, wat er lelijk uit zou zien en wat misschien lastig te herstellen zou zijn. Het allerbeste zou nog zijn als je eenvoudigweg een stukje Plasticard strip gebruikt. Evergreen nummer 100, Coachke weet er alles van haha... die hoeft bij wijze van spreke niet eens in de verf te worden gezet want die heeft al een tie rip-kleur en feel. Bovendien is dat een (heel dun) stripje en geen kabel, dus is het nauwkeuriger. Als ik jou was, zou ik voor de Evergreen nr. 100 gaan en daar een stukje vanaf vijlen / schuren.

Als iemand je kan zeggen of er ergens ter wereld transparante plastic buis van 0,4 of 0,5 millimeter wordt verkocht, kun je stap 1) en 2) vervangen door het transparante buisje en kun je stappen 3) en 4) overslaan.

Nog een tipje: ik zou de 12 kabels (als dat aantal klopt) allemaal in de juiste vorm buigen (om de inlaatpijpen heen) voordat je ze gaat spuiten. Anders krijg je misschien barstjes in de verf als je het later gaat doen.

Tot slot
Je merkt door mijn verschillende posts al wel, dat ik dit een fantastisch project vind en dat ik er inspiratie van krijg.

Zoals met elk idee dat ik opper, geldt dat het uiteindelijk aan jou is om te doen wat jou het beste / leukste / mooiste / prettigste lijkt.

Ik kijk in elk geval vol spanning uit naar de volgende update.
 
Laatst bewerkt:
Héél erg bedankt voor de toelichting!
Ik apprecieer dit zeker en vast!! :)
Ga ik zeker gebruik van maken. ;) Top!
 
Je zal er allesinds je werk mee hebben :). Alle kabeltjes leggen en dan nog zo een zip-ties maken :p

Maar dat is de fun eraan he :)
 
Thanks wederom voor de tip Mark!
Ga ik zeker eens een kijkje nemen.

Zojuist al eens een stukje UTP-kabel gestript om eens te zien hoe dit qua dikte overeen komt met het model.
Heb er enkele foto's van genomen die ik later zal posten ;)

En dat is inderdaad het leuke eraan Joachim :D
Gaat, in onderdelen, mijn kleinste kit tot nu toe worden, maar ik denk wel degene waar ik de meeste tijd en plezier aan ga hebben :laugh:
 
Ik weet niet of je naar modelforce gaat want ik breng ik er mee.
 
Optionele methode kabels (brandstofleidingen) maken
Weet je al hoe je de kabels gaat maken? Wat je zou kunnen doen als je het echt precies wilt doen is alle kabels individueel in de juiste kleur spuiten rondom, ze goed laten drogen en dan bundelen net als op de foto. Daar zitten ze met een tie-rip. Je kunt dat eventueel namaken met een stukje koperdraad van 0,1 of 0,2 mm. of zo. Je bindt de kabels daarmee makkelijk aan elkaar en het ziet er denk ik mooi uit.

Brandstofleidingen?
Qua kleur.. ik zie dat het gelig doorzichtige kabels zijn. Ik neem aan dat het brandstofleidingen zijn. Als het inderdaad brandstofleidingen zijn, valt me als eerste op dat ze om de inlaatpijpen zijn gewikkeld. Ik vermoed dat dat werd gedaan om de verdamping van de toegevoerde brandstof te optimaliseren. Wat dat betekent is dat het er een stuk ingewikkelder uitziet dan het uiteindelijk is. Gewoon 12 kabels die ze om de inlaatpijpen / carburateurs hebben gewikkeld. Het ziet er druk uit, maar het blijven toch 'maar' 12 leidingen. Een setje van 6 aan de linkerkant (met een tie-rip) en een setje van 6 aan de andere kant (ook met een tie-rip). Op de foto lijkt het wel alsof er twee leidingen per cilinder zijn, dan worden het er dus 24 en dat is wel echt heel veel. Als je een foto van bovenaf weet te scoren, zul je waarschijnlijk goed zien hoe de kabels precies lopen en hoeveel het er zijn. Edit: ik lees op Wikipedia dat het een 48-klepsmotor is... Jawel haha. Vandaar wellicht onder andere dat prachtige geluid. Hoe dan ook, dan zal dat aantal van 24 brandstofleidingen dus wel kloppen.

Dan nu het plan. Het is maar een idee (je wilde graag tips dus dan krijg je er ook een :8) en het zal misschien niet zo uitwerken zoals ik het in theorie bedenk, maar je zou het volgende eens kunnen proberen op een proefstukje om die transparantie na te bootsen:

Idee stappenplan voor brandstofleidingen
1) Neem een stukje koperdraad van 0,4 of 0,5 millimeter dik of zo (de juiste dikte kun je verkrijgen door het zo goed mogelijk te proberen op te meten aan de hand van je referentiemateriaal en door 20 te delen).
2) Schuur de koperdraad op met korrel 1000 zodat hij mooi ruw wordt.
3) Gebruik een lichtgrijze primer. Zorg ervoor dat de laag overal even dik opgespoten wordt (gebruik een airbrush als je die hebt, 0.4 naald).
4) Nadat de primer gedroogd is, donkergele of uiterst licht bruine kleur airbrushen.
5) Spuit daar twee laagjes glossy lak of Klear overheen.
6) Nadat de glossy lak gedroogd is (minstens 24 uur!), pak dan wederom de airbrush maar spuit het proefstuk nu met Tamiya X-24. Dit is een gele doorzichtige verf. Als mijn theorie klopt, heb je dan een donkergele kern met een gelige doorzichtige buitenkant die in de buurt zou kunnen komen van het origineel. Als het klopt wat ik denk, krijg je een dieptewerking.
7) Twee laagjes glossy blanke lak of Klear (of misschien nog beter: satin blanke lak) eroverheen en kijken hoe het resultaat is geworden.

Ter eenvoudige referentie de door jou al getoonde foto:
http://www.honda.co.jp/Racing/gallery/images/detail/ra272/img03L.jpg

Als het proefstukje lukt, kun je in massaproductie een aantal kabels maken en die samenbinden met een stukje wit gespoten en afgelakt 0,1mm. koperdraad. Er zijn trouwens ook dunne bougiekabels in witte kleur te koop, die te gebruiken zou nog beter zijn want dan voorkom je de kans op beschadigingen van het koper, wat er lelijk uit zou zien en wat misschien lastig te herstellen zou zijn. Het allerbeste zou nog zijn als je eenvoudigweg een stukje Plasticard strip gebruikt. Evergreen nummer 100, Coachke weet er alles van haha... die hoeft bij wijze van spreke niet eens in de verf te worden gezet want die heeft al een tie rip-kleur en feel. Bovendien is dat een (heel dun) stripje en geen kabel, dus is het nauwkeuriger. Als ik jou was, zou ik voor de Evergreen nr. 100 gaan en daar een stukje vanaf vijlen / schuren.

Als iemand je kan zeggen of er ergens ter wereld transparante plastic buis van 0,4 of 0,5 millimeter wordt verkocht, kun je stap 1) en 2) vervangen door het transparante buisje en kun je stappen 3) en 4) overslaan.

Nog een tipje: ik zou de 12 kabels (als dat aantal klopt) allemaal in de juiste vorm buigen (om de inlaatpijpen heen) voordat je ze gaat spuiten. Anders krijg je misschien barstjes in de verf als je het later gaat doen.

Tot slot
Je merkt door mijn verschillende posts al wel, dat ik dit een fantastisch project vind en dat ik er inspiratie van krijg.

Zoals met elk idee dat ik opper, geldt dat het uiteindelijk aan jou is om te doen wat jou het beste / leukste / mooiste / prettigste lijkt.

Ik kijk in elk geval vol spanning uit naar de volgende update.

Ter aanvulling in de link zeer dunne kabels en doorzichtige brandstofleiding in gele kleur, precies wat je wilt.
http://www.domino.be/main.php?action=firmaprods&type=productenmodelbouw&fabrikant=149&fabrikantnaam=model_factory_hiro&categorie=18&categorienaam=Finishing%20Equipment&pagina=1
Het wordt een mooi model en ben benieuwd naar het vervolg.
Succes, Ronald
 
Ter aanvulling in de link zeer dunne kabels en doorzichtige brandstofleiding in gele kleur, precies wat je wilt.
http://www.domino.be/main.php?action=firmaprods&type=productenmodelbouw&fabrikant=149&fabrikantnaam=model_factory_hiro&categorie=18&categorienaam=Finishing%20Equipment&pagina=1
Het wordt een mooi model en ben benieuwd naar het vervolg.
Succes, Ronald
Wel verdorie, daar heb ik daarstraks overgekeken... nog niet goe wakker vanmorgen denk ik.:12:
 
Ter aanvulling in de link zeer dunne kabels en doorzichtige brandstofleiding in gele kleur, precies wat je wilt.
http://www.domino.be/main.php?action=firmaprods&type=productenmodelbouw&fabrikant=149&fabrikantnaam=model_factory_hiro&categorie=18&categorienaam=Finishing%20Equipment&pagina=1
Het wordt een mooi model en ben benieuwd naar het vervolg.
Succes, Ronald

Bedankt Ronald!

Hier de foto's van de draad waar ik het eerder over had.

2014-04-16090513.jpg

2014-04-16090729.jpg

Heb even de groene kleur gebruikt om het mooi duidelijk te laten overkomen.

Vanmorgen dus ook de uitlaten geplaatst.
En ik moet zeggen dat ik tot nu zeer aangenaam verrast ben over de kwaliteit qua pasvorm van de kit.
Uitlaten moeten nog wat afgewerkt worden maar het ziet er imo best nice uit. :D

Onderkant
2014-04-16084705.jpg

2014-04-16084728.jpg

Bovenkant
2014-04-16085008.jpg

2014-04-16085545.jpg

2014-04-16085603.jpg

Straks of morgen ook eens op zoek gaan naar een figuurtje om er na afloop in te laten plaatsnemen.
Of als iemand nog iets zou hebben liggen wat hij van de hand doet, let me know! ;)

2014-04-16085114.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, dat is nu een community. Gewoon weten dat dingen veel makkelijker kunnen en waar het kan worden besteld! :)

Let wel op de juiste dikte... met 24 kabels gaat dat heel belangrijk zijn. Als je te dikke kabels gaat leggen, gaat het visueel niet kloppen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om minder dan 24 kabels te leggen, kan me nauwelijks voorstellen dat iemand ze gaat tellen ;)
 
@Roy, die bruine transparante tube die Domino verkoopt is 0.4mm dik, omgerekend in werkelijkheid: 8mm, dus dat zit wel goed denk ik.
Dan zit je met een brandstofleiding met een binnendiameter van ongeveer naar schatting zo'n 6mm... lijkt me te doen als ik zo vergelijk met het brandstofdarmpje van mijn echte bromfiets.
 
0,4mm. lijkt me inderdaad een prima dikte. Geweldig dat dat spul bestaat.

Misschien toch nog even bijspuiten met die Tamiya transparante verf - als dat al nodig is - en zo wordt een boel werk bespaard! En is het bovendien nog realistischer.
 
Als ik voortga op de foto ervan op de site lijkt het me zo al de juiste kleur van een brandstofleiding die in gebruik is, nu ja, hij moet zelf zijn conclusies maar trekken, zoals eerder gezegd: de bouwer beslist!
 
Inderdaad, het ziet eruit als precies de juiste kleur!
 
Voor die 5 euro ga ik inderdaad niet liggen suggelen met mijn UTP ;) Haha
Nogmaals bedankt voor de vele tips en links!! Morgen eens een lijstje maken en bestellen.
 
Niet veel meer aan deze kunnen doen, wel heb ik de tube besteld die hier werd aangeraden.
Nogmaals bedankt voor de dikke tip! :)

Enkele motordetails heb ik nog even verder afgewerkt.
2014-04-20105143.jpg

2014-04-20105207.jpg

2014-04-20105242.jpg

Ook even de vering bekeken, en vergeleken met het origineel vond ik deze iets te fel afwijken.
Daarom ga ik de ringen wegwerken en er een metalen veertje erover plaatsen.

473007240_0f9960fc72_o.jpg

2014-04-20105051.jpg

Volgende stap is de body en chassis dryfitten en bijwerken.
Eens de tube binnen is ga ik verderdoen aan de bekabeling van de motor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan