Hoofdsponsor

1/20 Honda F1 RA 272 (Tamiya) [DONE]

D

DAMNbelgium

Guest
Dag iedereen!

Ik ben enige tijd afwezig geweest hier, ook het modelbouwen heeft een paar maand stil gelegen.
Maar vandaag terug de zin erin gekregen en dadelijk met een nieuwe doos begonnen die me al even lag te roepen! :D

Het gaat over de Honda F1 RA 272 van 1965 (merk kit: Tamiya).
Ik heb dit kitte een hele tijd geleden op de kop kunnen tikken en geïnspireerd door onderstaand verhaal ging ik er vandaag mee aan de slag!
http://www.hondasacuras.com/2012/07/dario-franchitti-drives-1965-honda-ra.html

Eerst en vooral wat researchwerk gedaan, want de kleuren in de handleiding waren niet helemaal conform aan de wagen irl.
Ik wil hem in zo goed mogelijke vorm nabouwen als back in the days. Dus ik ga er mij alle tijd voor nemen! :D

Het gaat dus over volgende kit.
2014-04-14102950.jpg

2014-04-14103034.jpg

Eerst en vooral aan de slag gegaan met natuurlijk de motorblok.
Vermits dit mijn eerste doos na lang is ga ik nog niet gebruik maken van plamuur of dergelijke om alles naadloos te krijgen.
Maar ik ga wel men best doen om de gietnaden er zo goed mogelijk uit te schuren, een stap die ik dankzij jullie bijgeleerd heb! :D

De kleur van de blok was een eerste zoektocht.
Deze ziet op de foto's zowel metallic als gelig uit.

30112d1214284509-reference-honda-ra272-motore4.jpg

30110d1214284509-reference-honda-ra272-sosppostdx1.jpg

Daarom heb ik eerst een metallic, gemengd met een beetje goud, laagje aangebracht.

2014-04-14132035.jpg

Daarna heb er een een gele laag overgezet waardoor hij de gelige maar ook glanzende look krijgt.
Mijn mening iets TE glanzig maar het leunt er het meeste naartoe imo. :)

2014-04-14164127.jpg

Dan was het de beurt aan verschillende motoronderdelen.
Hier zag ik op foto vele donkerbrons details naar boven komen.

65-honda-ra-272-by-johnlamm-35_gallery_image_large.jpg

Ik heb meerdere malen de kleur proberen nabootsen maar helaas zonder succes.
Daarom heb ik volgende gekozen als denk ik waardige vervanger. :laugh:
Waar de bouten zitten heb ik gepoogd elke bout te highlighten door een puntje chrome-look.

2014-04-14164148.jpg

2014-04-14164241.jpg

Ook reeds het eerste deel van het sub-frame geverfd en gemonteerd, nog niet veel aan te zien natuurlijk. :laugh:

2014-04-14164312.jpg

En dan natuurlijk de motor samengesteld met onderstaande resultaat! ^^

2014-04-14165047.jpg

2014-04-14165055.jpg

2014-04-14165104.jpg

Morgen nog wat verderwerken eraan! ;)

2014-04-14165118.jpg

Tips and tricks zijn altijd welkom!!
Groeten,
Mitch
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een mooie, die oude racewagens hebben wel iets nostalgisch... lang geleden heb ik die ook gebouwd (of was het : in mekaar gesmeten):laugh:
Nu ja, ik heb hem nog steeds: OOTB, niks detail, het wit is al geel geworden en de decals vallen er af! :ohmy:
Dus... deze ga ik volgen, mss, als ik nog eens een exemplaar kan bemachtigen voor een eerlijke prijs, bouw ik hem opnieuw. Reden meer om deze te volgen! :D
 
mooi begin,
wordt de motor bekabelt?
Dit zou er wel mooi uitzien aangezien je er nog zoveel van ziet.
De kleuren zijn goed bijpassen gekozen :).
mvg Bruno
 
ge zijt al goed begonnen, mateke ;)

doe zo verder
 
Ik had hem ergens gevonden voor 10 euro, vond ik best een koopje! :D
Ik ben ook zot van zo een nostalgische wagens, zeker als je dan begint te googlen en er de originele foto's en verhalen van in die tijd van terug vind. Zalig! :)
Heb afgelopen winter enkele bouwwerkjes gezien op de Essen motorshow van Maserati, echt genieten! haha

Ik ben van plan om hem ook te bekabelen Bruno, zou inderdaad zonde zijn.
Ik geef wel toe dat het de eerste keer is dat ik ga bekabelen, maar al doende leert men zeker ;)
Ik hoop dat het ongeveer zoals onderstaande zal uitzien qua kabels en dergelijke, like back in the days! :D haha

30117d1214284756-reference-honda-ra272-hondav12.jpg
 
Veel plezier met deze honda.
 
ola nog een F1, dat motorblok ziet er al super uit.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Gr
Dave
 
10 euro... dat is een ultiem koopje! Prachtig model en van een topmerk dus het zal grotendeels goed passen.

Qua glimeffect zul je merken dat als je er blanke lak overheen spuit, dat weer wat weg zal gaan. Hoe meer laagjes blanke lak, des te matter zal het worden. En je hebt meteen bescherming voor de onderliggende onderdelen. Geen man overboord dus.

Ik ga deze zeker volgen.
 
Vanmorgen vol goede moed verder gewerkt aan deze. :D
En ik ben tevreden na veel gevloek met de bibber in men vingers! :laugh:

Based on:
img03L.jpg

2014-04-15090624.jpg

2014-04-15084538.jpg

2014-04-15095125.jpg

2014-04-15095232.jpg

Namiddag nog wat verder preppen. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik die referentiefoto zo zie... veel plezier zou ik zeggen!:D
 
jawatte da zijn hoop kabels, heb stikkem de foto opgeslagen voor mij weet ma nooit.

Gr
 
Als je in Google het volledige merk van de wagen bij afbeeldingen ingeeft krijg je nog meer van die leuk foto's! :)
Super handig bij deze build! :D
En het zal inderdaad wat puzzel en prulwerk worden met al de kabels/buisjes e.d.
Maar uitdaging aanvaard :P Ben zelf ook eens benieuwd hoe het me gaat lukken! ;)
 
Met een beetje geduld kom je heel eind hoor ook al zal alles niet kunnen/lukken, maar mooi werk tot nu toe
 
Namiddag de uitlaten vlak geschuurd en geplakt.
Liggen nu te drogen met een laagje mat zwart.

2014-04-15104632.jpg

Dan nog de achterassen geplaatst en enkel motoronderdelen die in de verf stonden toegevoegd.
De eerste tint rood is bij deze ook gebruikt! :) Morgen de details wat bijpunten.

2014-04-15163618.jpg

En tot slot reeds begonnen aan de verdeler wat heel wat engelengeduld gaat kosten! :laugh:

2014-04-15163735.jpg
 
Prachtig, ik krijg een heerlijk nostalgisch gevoel vermengd met een voldaan idee van kwaliteit, als ik jouw foto's zie.

Na 20 seconden kijken van het volgende filmpje krijg je een overweldigend auditief idee waar je aan bezig bent:
https://www.youtube.com/watch?v=UHSqnyoOv2E

En dan verder naar 2:30... kippenvel :D

Zo'n filmpje gezien, kijk je toch wel anders naar je bouwpakketje, kan ik me voorstellen...

Hier nog een filmpje, vanaf 0:35 de mening van de coureur over het motorgeluid en daarna wat mooie detailopnamen van het blok. Misschien kun je hier iets mee.
https://www.youtube.com/watch?v=ZhLPeYAO-cs
 
Laatst bewerkt:
Ziet er al heel goed uit mitch, succes maar dat zal wel lukken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan