Hoofdsponsor

1/12 Hell from Hell (Yamaha V-Max schaal 1/12)[WIP]

Ik zou er een steens muur van maken.
Google dit maar eens op afbeeldingen.
 
Muurtje ziet er goed echt uit,persoonlijk zou ik voor kurk zijn gegaan kan je veel beter bewerken dan hout vraag me ook even af waarom je dit muurtje steeds achteraan neerzet je zou bvb van dit muurtje een grotere kunnen maken met een dubbel hek er in verwerkt zo creëer direct een ingang aan een kerkhof😈 achter het hek kan je enkele zerken neerzetten die wat scheef staan of overgroeid zijn met onkruid.
Ik stel me gewoon de vraag hoe je anders de open ruimte gaat invullen...
 
Het plan was om voor de muur in de open ruimte de motor te zetten tussen de grafzerken maar aangezien de muur niet helemaal naar m'n zin is (het moet twee stenen dik zijn om goed over te komen, zo'n steens muur lijkt me wel wat) zal ik die terug afbreken en opnieuw beginnen.

Misschien is het inderdaad een beter idee om te werken met een dubbel hek die eventueel scheef hangt doordat de motor er door is gereden. De begraafplaats aan de achterkant van de muur maken en vooraan de straat.

Brengt me bij de vraag hoe je houtlijm losmaakt? Een antwoord dat ik vond is met warme azijn maar dat lijkt me wel een heel vreemd middeltje. Of krijg je dat niet meer los?
 
Muurtjes op een oud verlaten kerkhof zullen altijd dikker zijn dan 1 steensmuurtjes. Vroeger werd er niet op een baksteen meer of minder gekeken tijdens het metselen.
Het moest stevig zijn, en dat zijn de meeste oude muren ook.
Dus wat het realisme betreft, is het inderdaad beter dat je hem even opnieuw maakt.

En om het nog net dat ietsje meer te geven, zou ik het doen zoals op onderstaande foto.
Met enkele 'penanten' (de verbredingen in de muur)
Dit muurtje zou (volgens mij) uitstekend passsen in je diorama.

2cz7wbn.jpg
 
Gedroogde houtlijm kan je met een scherp mesje los snijden (wel voorzichtig zijn!!)
Als je de onderste "stenen" los snijd kan je in één stuk het muurtje losmaken van de ondergrond...
 
ziet er goed uit hoor Alain, leuk dat muurtje je hebt er inderdaad de juiste baksteentjes voor gevonden zie ik! Ben al benieuwd naar het eindresultaat.
 
Het eindresultaat zal er iets anders uitzien dan ik eerst voor ogen had en de muur is ondertussen losgemaakt maar de meeste steentjes zijn verloren.

Na wat hergroeperen en nadenken ben ik tot dit ontwerp gekomen, twee bakstenen kolommen met een stuk muur en een openstaand hek waar de V-Max doorgereden is. De foto is duidelijk genoeg dacht ik en de komende dagen/weken zal ik langzaam maar zeker beginnen met de opbouw. Het hek zal ik maken van sprues en dan op één of andere manier bevestigen aan de bakstenen kolommen.

attachment.jpg
 
Hey,

Alain, bij het ontwerpen van een diorama moet je enkele tips in het hoofd houden. Zo moet je maken dat je onderwerp steeds in het goede licht staat, meestal staat dit in het midden of op de voorgrond van je plaat. Ik denk dat je met het maken van de muur met het hekken, je onderwerp, de motor, voor een deel gaat wegsteken. Plaats je motor eens omgekeerd, met het voorwiel naar voren zodat hij van achter naar voren is gereden. Zo kan je je muur en hekken, of een stuk daarvan, naar achteren plaatsen wat dan ook onmiddellijk je achtergrond gaat geven. In de dioramabouw moet je erop letten dat er hoogte verschillen zijn die van klein, vooraan, naar groot gaan, achteraan, met je onderwerp in het midden. Je diagonale keuze is heel goed omdat diagonaal meer dynamisme opwekt in het geheel.
Dus, mocht ik van jouw zijn, draai de motor om en plaats het hekken/muur combinatie naar achteren zodat je al je hoogteverschillen hebt hiermee. Zerken kan je dan plaatsen links en rechts van de motor, maar ga uiteraard niet te hoog met deze, zeker niet hoger dan je motor, zodat deze het middelpunt vormt en de kijker er naar gaat kijken, en dan pas naar de omgeving gaat zien.

De muur zou je indd kunnen bouwen met stukken kurk, dit is beter te snijden en te verlijmen met houtlijm. Nadien kan je deze opvullen met een soort van muurvuller, eventueel verdund met water, om de voegen te maken. Nadien moet je de volledige muur inwrijven met verdunde houtlijm om het opslorpen van de verf tegen te gaan bij het schilderen.
Goed bezig, ik volg, en je weet, bij vragen shoot...... :) ;)
 
De muur en bijhorende hekkens zijn naar achteren verplaatst en de motor komt nu zo naar voren binnengereden. Het ziet er inderdaad een stuk beter uit.

Een vraagje voor de metsers (beroeps of amateur) onder jullie. Een kolom van 42cm x 42cm, is dat zwaar genoeg om een ijzeren hek van zo'n 1m80 x 1m op te houden? Dit zijn namelijk de maten omgerekend in real life die ik wil gebruiken.

Kan ik de stenen in een zogenaamde 'holle vierkante pilaar' metselen en dan opvullen?
 
By the way: goede foto Rocknrolla, lijkt helemaal op de muur die ik voor ogen heb.
 
De muur en bijhorende hekkens zijn naar achteren verplaatst en de motor komt nu zo naar voren binnengereden. Het ziet er inderdaad een stuk beter uit.

Een vraagje voor de metsers (beroeps of amateur) onder jullie. Een kolom van 42cm x 42cm, is dat zwaar genoeg om een ijzeren hek van zo'n 1m80 x 1m op te houden? Dit zijn namelijk de maten omgerekend in real life die ik wil gebruiken.

Kan ik de stenen in een zogenaamde 'holle vierkante pilaar' metselen en dan opvullen?

Ik heb een foto gevonden van hoe je hek er ongeveer uitziet met die afmetingen.
Dus zou ik ook opteren om dezelfde kolom te maken zoals op de foto.
Volgens mij hoeft die ook niet eens opgevuld te worden en kan die hol blijven.
Die compacte vorm zorgt voor de nodige sterkte om de poort vast te houden.

2v7vz8y.jpg

Misschien ook wel een ideetje om er een lamp op te zetten zoals op de foto? Is maar een ideetje, je doet er mee wat je wil natuurlijk.
 
Mooie foto maar dat is een modern hekken dat vast staat in de grond en niet zuiver en alleen aan de kolom hangt zoals vroeger het geval was. De dikte van de stijlen lijkt wel ok.
Google anders eens op "oude hekkens", "antieke hekkens" en "kerkhof hekkens" en ga naar afbeeldingen. Denk dat je daar heel veel inspiratie kan opdoen.
 
Ons kerkhof heeft prachtige antieke hekken, ik neem er straks een paar foto's van voor je
 
Mooie foto maar dat is een modern hekken dat vast staat in de grond en niet zuiver en alleen aan de kolom hangt zoals vroeger het geval was. De dikte van de stijlen lijkt wel ok.
Google anders eens op "oude hekkens", "antieke hekkens" en "kerkhof hekkens" en ga naar afbeeldingen. Denk dat je daar heel veel inspiratie kan opdoen.

Nu je het zegt, ik had niet gelet op de onderkant van die poort en was me dus ook niet opgevallen dat hij in de grond verankerd zat.
Dat dit vroeger niet gebeurde wist ik ook niet. Weer wat bijgeleerd dus. :)
 
Opletten manekes deze poort staat niet in de grond verankerd daar zit wel een motor die de poort opent en sluit ( elektrisch ) want anders zouden ze scharnieren op de onderkant van het muurtje zetten want zo heeft het geen zicht dit is een moderne poort
Marc
 
Diorama "mock-up"

Hoi Mr Artex :) de bike ziet er alvast beter uit met het decoupeerde achterspatbord !

Ik wil iets toevoegen aan wat Swaken uitlegde over de invulling van een dio.

Het bouwen van een dio verloopt makkelijker als je van te voren al weet hoe het er uit moet gaan zien.

Zodra je een dio idee hebt, kun je met een "mock-up" het idee mooi testen, soort prototype maken.
Een mock-up is onder andere om te zien of het idee dat je hebt wel past op de grondplaat die je hebt gekozen.
Dat doe je met de grondplaat die je op juiste maat hebt gemaakt, maar als je nog niet zeker bent van
hoe groot een grondplaat je nodig gaat hebben, kun je ook een stuk karton gebruiken.

Met huis-tuin en keuken spul ga je dan je diorama provisorisch inrichten.
Paar voorbeeldjes : met stukjes piepschuim kun je de zuilen maken, met karton maak je stukken muur.
Piepschuim of karton is ook mooi om een aantal grafzerken te maken.
Een sate-prikker met wat koperdraadjes, of wat takjes van buiten kan een kale boom voorstellen.
Alles is bruikbaar zolang je de elementen uit het dio idee er eenvoudig mee kunt weergeven.

Deze "props" hou je heel simpel, en dienen om op de grondplaat mee te kunnen schuiven
tot je (samen met het model) een compositie vind die jij goed vind.
Je kunt dus zo al een goede indruk krijgen van hoe het dio er uit zou kunnen zien en of
de hoofdrol speler samen met de aankleding een compositie vormt die jouw bevalt :8
En na de generale repetitie trek je een bouwplan en ga je aan de slag...

Er zijn inderdaad diorama regels, maar die wegen pas zwaar wanneer je bouwt voor publiek en jury's.
Als je dat belangrijk vind, dan zijn de suggesties van Swaken zeker nuttig !

Maar heb jij een vast een plaatje in je hoofd dat je absoluut zo wilt uitvoeren, dan hoef jij je
natuurlijk nergens aan te storen. Eerlijk zijn aan jezelf is dan genoeg ;)

Hier een voorbeeld van een mock-up,
Hedgerows zijn takjes zeeschuim in stukken oase en een stukje plantwortels.
Boompjes zijn takjes uit de tuin.
De eerste foto was met een model uit de scrapbox om een idee te krijgen van het totaal plaatje.

Dsc08694s_zpssnpyxkff.jpg

Na veel geschuif met de props (en nu met het model wat er op moet) kwam ik tot dit.
Het bleek ook dat ik met een kleinere grondplaat toe kon.
Dsc08726s_zpsuk9eampf.jpg

Misschien heb je iets aan het mock-up verhaal... en indien niet meer nodig zeg ik :

lekker verder bouwen super_zps0681fd38.gif
 
Laatst bewerkt:
zoals je zien kan zit het bovenste scharnier in de zuil en het onderste in de bodem
by the way deze poorten zitten er al meer dan honderd jaar in attachment.jpg

mocht de foto onduidelijk zijn het adres is Hendrik Conciencestraat in Schoten met Google streetview heb je het zo gevonden
 
nog een kleine tip voor wanneer je aan het hek gaat beginnen ............ gewoon ff old graveyard fences intikken op google afbeeldingen .
dan heb je inspiratie genoeg voor 10 000 000 hekken :-p
 
Alain is terug !!! Ik zit weer op de voorste rij se................................................
 
Heb nog met zo'n motor gereden een 1200 met 140 PK , hij was ingevoerd uit Amerika , want je kon deze met 140 PK niet krijgen in Europa .
Was mijn lieveling motor ...
Heb er een accident mee gekregen , was nogal een gewicht zunne , 300 kg volgetankt !!!!

grt Nicolas
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan