Hoofdsponsor

1/72 H.M.S. Victory Caldercraft (door Henkl) [!]

H

Henkl

Guest
Na de bouw van 'De Resolve, ben ik over gegaan naar de bouw van statische historische zeilschepen. Begin dit jaar heb ik gekozen voor de H.M.S. Victory en deze is in april binnen gekomen. Ik zal het bouwverslag de aankomende dagen nog aanvullen

13 april 2013

De handleiding geeft aan dat eerst de houten delen met geschutspoorten pas gemaakt moeten worden met het 2- en achterdek. Er wordt zodoende van boven naar beneden gewerkt.

Ik heb veel gekeken naar diverse bouwverslagen. Daar staan veel tips in. Heb van tevoren gecheckt of alle spanten goed symetrisch uitgesneden waren. Alles nagekeken en nagemeten!

Zit ik vanmiddag nog even mijn bouwverslag na te kijken en dan valt mijn oog op een detail, die mij nog niet eerder was opgevallen.

Ik zie dat mijn 2e spant duidelijk korter is dan de anderen. Dat gaat nooit goed komen. Direct nagemeten, blijkt deze 6,5 mm korter te zijn. Nu zitten er geen 1:1 tekeningen van de onderdelen in het pakket. Maar zo zie je dat er toch fouten kunnen zitten in het pakket.

Direct maar aan de slag gegaan om het te repareren.

attachment.jpg

Eerst maar 5 mm opgehoogt met een latje en heb er daarna deze opgevuld met nog een strip van 5 x 1,5 mm

Nu ik toch bezig was heb ik direct de gehele boeg opgevuld met Balsahout. Ziet je straks toch niet, maar het planken gaat dan wel wat gemakkelijker.

attachment.jpg



27 april 2013

Na het zwart schilderen ben ik de afgelopen periode bezig geweest de zijschotten te plaatsen. In de tussentijd ook maar even een draaitafel gemaakt, waarop ik het schip ondersteboven kan gaan beplanken.

attachment.jpg

Was best nogal wat werk. Ze zitten nu op beide kanten gelijk. Heb namelijk over de spanten naar de kiel gemeten. Ik ben er wel tevreden mee.

Van de week de nodige spanten afgeschuind en voorbereid op het beplanken. Gisteren de eerste plank er nat opgezet en vanacht laten drogen. Vanmorgen begonnen met het vastzetten van de eerste plank.

attachment.jpg

attachment.jpg

De eerste zit er op en die sluit feilloos aan op de zijschotten. Ik ben er wel tevreden mee. Dus direct maar de 2e lat er nat op gespannen.

attachment.jpg

Ik was van de week in de Karwei en daar hebben ze handige kleine lijmtangen van Skandia(zie voorzijde). Deze hebben een spanweidte van 10 cm en kosten rond de 2,5 euro. Ik heb ze direct maar allemaal meegenomen. Geen prijs en verdomd gemakkelijk.


1 mei 2013

Vier dagen bezig en weerzijden zitten al 8 planken op.

attachment.jpg

Vanmorgen even opgeschuurd met korrel 150 en ik ben best trots op mijn werk. Feitelijk is dit mijn eerste keer dat ik een romp beplank. De planken sluiten naadloos op elkaar aan.

attachment.jpg

Zit nog wel met mijn 2e foutieve spant in mijn maag. Deze vul ik per plank steeds wat op.

attachment.jpg
 
Na drie weken bouwen is de romp eindelijk dicht. Gisteren de laatste latten er in gelijmd en vandaag de romp opgeschuurd. Klein beetje houtvuller gebruikt, maar m.i. zit ie er strak in.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Aan het eind klont houtvuller flink verdund met water en even met een spons over de latten gegaan. Daarna korreltje 400 en hatseflats....op naar de volgende pagina.
 
Super strak hoor Henk:ohmy:
Straks voor de 2e beplanking, ik vermoed dat er een 2e beplanking op komt, kun je als laatste een korrel 1000!!! gebruiken.
Dat werkt bij notenhout fantastisch en haal je elk pluisje er uit.
Ik doe dat ook altijd en dan wordt de romp zó glad dat je de penselen met 2 handen vast moet houden, anders glij je uit8)8)8)

Germt
 
Knap werk voor een eerste romp!
Ik vindt het erg vreemd dat in zo'n dure kit een spant met zo'n grote afwijking meegeleverd wordt. Weet je zeker dat je geen twee spanten verwisseld hebt? Aan de vormen van de romp te zien blijkbaar niet.
Luxe zo'n paneel met voorgesneden geschutspoorten. Ik heb alles moeten beplanken - een kleine 60 gangen per zijde - en nu wacht de precaire klus van het uitsnijden der poorten nog.
Dat beplanken ging als een speer - ik heb er drie maanden over gedaan - wel naast de bouw van een ander schip. Welke houtsoort is er gebruikt? Ik had (met notenhout) minstens een dag nodig om het goed te buigen en te laten hechten. Ook heb je blijkbaar volledige lengtes gebruikt en nauwelijks of niet verjongd. Komt er een tweede laag over ( moet wel denk ik want er zitten twee panelen ....).Als je authentiek wilt blijven zul je dan toch "kortere" planken moet gebruiken en verjonging toepassen.
En klemmetjes ...... die heb je nooit teveel. Altijd de 2,50 en 5,00 euro bakken bij de doe-het-zelf-zaken doorspitten, ze zijn zo weg!

1_Victory20110528b.jpg

Ik gebruik ook de truc met verdund vloeibaar hout. Werkt perfect maar sommige modelbouwers GRUWELEN ervan. Om de plankgangen in dikte gelijk te laten lopen gebruik ik een schraapmesje, minder stof en voorkomt "deuken".
Als laatste schuren met staalwol (huishoudsponsje) geeft een babyzacht huidje ....
Ik zou de romp nu even wat rust geven en het hout wat uit laten werken, er komen ongetwijfeld weer kleine oneffenheden en scheurtjes in.

Ik ben erg benieuwd naar je verdere vorderingen!
 
Welke houtsoort is er gebruikt? Ik had (met notenhout) minstens een dag nodig om het goed te buigen en te laten hechten. Ook heb je blijkbaar volledige lengtes gebruikt en nauwelijks of niet verjongd. Komt er een tweede laag over ( moet wel denk ik want er zitten twee panelen ....).Als je authentiek wilt blijven zul je dan toch "kortere" planken moet gebruiken en verjonging toepassen.

Ik heb de fout gemeld bij de leverancier. Je kan dan wachten op een nieuw onderdeel of gewoon repareren. Ik heb voor het laatste gekozen. Er moeten in totaal 3 lagen op. De eerste is van lindenhout, daarna komt nog een notenlaag en een laag met koperen platen. Vooraf heb ik bij een paar forumvrienden advies gevraagd en deze wezen mij o.a. op een werkinstructie "het beplanken van een scheepsromp"(even googelen). Dit stuk en de adviezen hebben mij enorm geholpen.
 
ziet er netjes uit henk niets op aan te merken 8)
 
Volg Dirk met de opmerking dat het er erg netjes uit ziet, helemaal top.

Helaas kom je foutjes in de tekening en maatafwijkingen in het hout bij vrijwel elke fabrikant tegen.
De echte houtbouwer heeft er een oplossing voor ;).
 
Ik heb de fout gemeld bij de leverancier. Je kan dan wachten op een nieuw onderdeel of gewoon repareren. Ik heb voor het laatste gekozen. Er moeten in totaal 3 lagen op. De eerste is van lindenhout, daarna komt nog een notenlaag en een laag met koperen platen. Vooraf heb ik bij een paar forumvrienden advies gevraagd en deze wezen mij o.a. op een werkinstructie "het beplanken van een scheepsromp"(even googelen). Dit stuk en de adviezen hebben mij enorm geholpen.

Ik heb maar een laag hout, dus dat moest meteen goed. Ik heb het ook volgend de regels van de kunst proberen te doen. De beruchte werkinstruktie ken ik zowat van buiten, die heb ik ooit uitgebreid (mede-)geredigeerd. Helaas heeft de auteur al mijn sporen gewist .....
Het onderwaterschip ga ik ook bekleden met koper (zit niet bij de kit). Ik moet alleen nog betaalbare plaatjes vinden.
 
Kijk.... zo kom je steeds meer vaklui tegen :wink: Binnenkort ga ik starten met de eerste dekken te voorzien van planken/deklatten. Juiste term krijg ik vast nog te horen.
Ik heb allerlei oplossingen en mogelijkheden gezien om het dek oud te laten lijken. Daarnaast nog diverse mogelijkheden om het tussen de planken zwart te laten lijken. De een werkt met een zwarte stift en een ander gaat zo ver dat hij zwart garen tussen de planken lijmt. Wat is nu de beste en mooiste oplossing?
 
Henk, garen zou ik niet gebruiken, is vaak de oorzaak dat de naden niet op schaal lijken.
Stiften / verf ; dan moet je heel voorzichtig zijn dat de inkt alleen op de zijkant van de planken blijft en er niet intrekt en aan de bovenkant lichtjes zichtbaar is.
Potlood; Dat doe ik zelf altijd, werkt mooi schoon en je krijgt strakke lijnen.
Als je het niet helemaal begrijpt, wil ik wel een stukje uitleg geven betreffende mijn werkwijze van verouderen en het aanbrengen van de breeuwnaden; dan kun je zelf beslissen welke methode je het meest aanspreekt:D
De methode die ik hanteer is wel véél werk, maar het geeft een mooi resultaat (vindt ik zelf dan)

Verder in het geval je meerdere keuzes hebt zoals bij de beplanking van het dek kun je natuurlijk proefstukjes maken van de diverse mogelijkheden:8

Germt
 
En dan kun je ook nog met zwart dun karton de breeuwnaden maken.

Net als Germt gebruik ik het liefst een zacht potlood, waarmee ik één zijde van de beplanking zwart maak voordat ik het plaats.
 
Inderdaad, zoals Wim zegt héél dun zwart karton kan ook.
Hoop niet dat je het erg vindt dat ik zomaar en foto van mijn WvH in jouw verslag zet, maar heb even gekeken naar een goed voorbeeld van de dekken.
Het patroon is een 4 planks systeem, steeds 2/5 verspringend, voor zover ik weet was dat gebruikelijk bij continentale schepen in de 17e Eeuw
Of dat ook voor de Victory geldt weet ik niet, maar dat weet iemand anders vast wel.

attachment.jpg


Succes Germt
 
Bedankt, ik snap het. Daar is juist dit forum voor. Breewnaden...4 planks sysyteem... had ik moeten weten, maar zo leer ik ook weer wat. :laugh:Hebben jullie ook nog tips over welke verf ik het beste kan gebruiken? Bij mijn vorige boot heb ik verf op waterbasis(Vallejo) gebruikt. De gebruikshandleiding geeft nu Humbroll aan, maar ik zag dat Ton ook Admiralty paint verkoopt. Heb vamorgen flink zitten speuren, maar niet echt tot een keuze kunnen komen
 
Daar is juist dit forum voor. Breewnaden...4 planks sysyteem... had ik moeten weten, maar zo leer ik ook weer wat. :laugh:Hebben jullie ook nog tips over welke verf ik het beste kan gebruiken?

We leren allemaal weer elke dag bij denk ik, dat is inderdaad de kracht van een goed forum.
De bij jou bekende modelbouwwinkel in Barneveld heeft een verfset met de nodige kleuren voor de Victory.
Is van Admirality Paints, men zegt dat dit de juiste kleuren zijn.
Misschien daar even kijken.

Germt
 
Tot zover al een schitterend resultaat.

Fred
 
Voor breeuwnaden gebruik ik ook een zacht potlood. Aan alle uitleg wil ik nog dit toevoegen: pas op met schuurpapier! Als je dat naderhand gebruikt is de kans groot dat je het grafiet over de dekplanken uitsmeert. Het is beter om dan te schrapen met een mesje. Daarna werk ik het dek af met heeeeeel matte vernis en is dat gevaar geweken.
 
Ik heb voor mijn Victory ook een speciale set verf "admiralty colors" voor de Victory gekocht. Via internet bij een firma in Duitsland (volgens mij was dat setje afkomstig van Calderwood). Het kostte anderhalf jaar geleden een kleine 60 euro en werd na een gewone bankoverschrijving binnen een paar dagen geleverd.
Ik heb voor mijn dek Cetabever vergrijsd noten 0111 gebruikt. Dit geeft die grijze uitstraling die een verweerd dek heeft goed weer. Niet schrikken als je het potje open doet: de beits is dan echt grijs, maar kleurt op het hout bij.
 
Waar Jan (terecht) voor waarschuwt heb ik juist eens met opzet gedaan, grafiet over mijn dek gedaan en dan wat opschuren.
Ik was heel tevreden met het resultaat, een verweerd dek op de Chinese Jonk.

Vallejo heeft ook grotere potjes kunstenaarsacrylverf, te koop in de betere hobbyzaak voor oa schilderen (niet bij modelbouwzaken).
Die verf zit ook vol pigmenten, smeert prima, weet alleen niet of de juiste kleuren in het assortiment zitten.
 
Waar Jan (terecht) voor waarschuwt heb ik juist eens met opzet gedaan, grafiet over mijn dek gedaan en dan wat opschuren.
Ik was heel tevreden met het resultaat, een verweerd dek op de Chinese Jonk.

Klopt!
In mijn dekken zitten ook vaalgrijze plaatsen (zie foto) dat komt inderdaad door het grafiet in de naden8)
Ik heb dat onbewust met opzet gedaan
De dekken op oorlogsschepen waren vaak tot bijna wit geschrobt in die tijd:)

Germt
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan