Hoofdsponsor

1/96 H.m.s peregrine 1704 [!]

Dat ga ik proberen en zien of het mij lukt? Ik heb al een stuk vier latjes om zeep geholpen, jammer maar het is zo.
Nu heb ik het toch klaar gekregen om 4 te plooien zoals ik wil.
Ik heb ook links van het stuurboord al wat opgevuld met balsa, ook goed gelukt.
Maar mijn spanten zijn niet zo mooi in vorm zoals die van de Bounty, dat vind ik wel jammer.
Ik ga zo vlug mogelijk verder doen.
 
attachment.jpg

Hier zijn de latjes in plooi en in afwachting om gelijmd te worden.
 
Dirk kan je mij ook vertellen waarvoor die vierkantige plankjes aan de onderkant zijn? ( op de eerste foto bij spant 5 en 8 )
Ik heb die ook juist erop gelijmd aan de zandstrook!
 
Mooie uitleg over het verjongen. Het pdf bestand in de praktijk. Ik moet mogelijk ook eens tijd gaan maken om how-to's te maken, maar wanneer???. Mogelijk eens over babbelen in april op de ledendag
 
Dat is waar en mag gezegd worden, al goed want anders had het mij heel wat meer latjes gekost. Ik kan alleen maar zeggen dat ik nog veel geduld zal moeten boven halen, want ik ben nog lang niet klaar met beplanken en verjongen.
Maar ik ga er alles aan doen om het tot een goed einde te brengen, vooral doen wat ze mij vertellen dan zie ik het wel zitten.
 
Ik zie niet wat je wil zeggen met die vierkante blokjes? Kun je er een foto van maken, dan kunnen we misschien helpen.
En er zeker van zijn dat je genoeg hebt afgeschuurd van je spanten, dus maken dat je plankjes mooi en overal raken, ik dacht dat er op de pdf te zien is hoe belangrijk het is om uw spanten goed af te schuinen.

Op pagina 9 staat een duidelijke foto van hoe goed je uw spanten moet afschuinen, Beplanken van een romp
 
attachment.jpg

Ik hoop dat het nu duidelijker is, de twee vierkantige plaatjes onder aan de zandstrook. Het staat genummerd met 25.
 
attachment.jpg

Nog eentje, ik ben er tot vroeg in de morgend aan bezig geweest.
Dit was de eerste is niet zo geslaagd met het opvullen maar de andere kant is vele beter.
 
mogelijk zijn deze blokjes (25) verstevigingen voor de standaard.
eens verder kijken in de beschrijving

je hebt nog heel wat te schuren aan de opvulblokjes in Balsa, maar het begin is er

volgende stap wordt het afschuinen van de spanten met hulp van een latje

hier een voorbeeld van mijn Wasa
100_7677.jpg

100_7674.jpg

en een hulpmiddel voor de boeg om de symmetrie te controleren
100_7715.jpg
 
Die vierkante plaatjes zijn er om uw valse kiel steviger te maken, dus om een beter geheel te vormen omdat deze in stukken zijn, en alleen tegen elkaar lijmen is niet stevig genoeg, daarom dat je daar op de naden die plankjes moest lijmen.

Voor de rest denk ik dat je spant 4 ook nog een beetje zal moeten schuren, dat je latje straks mooi glooit ten opzichte van de spanten.
En als je kan, nog beetje balsa helemaal in de boeg, dus tegen spant 1, dat je bijna de volledige vorm van de boeg in balsa hebt, zal veel beter gaan, en zeker voor een eerste keer dat je zal beplanken.

Ook zeker zijn dat je extra balsa geschuurd hebt zodoende dat je beplanking tegen de spanten komen he, zoals ik het nu zie, dan komt straks je beplanking niet tegen de spanten, maar op het balsa. Die balsa is bedoeld om meer steun te geven aan je plankjes, dus je mag er zeker geen andere vorm mee vormen ;)
Dus als je een plankje van spant 3 naar spant 1 en 0 legt, moet je plank alle spanten raken zonder er al te veel op te moeten duwen ( mits je plank een beetje voor te buigen, zoals je al gedaan hebt ).

Voorbeeld zoals JanV toont is perfect, zo moet je dus uw spantjes en balsa schuren, hij had zijn antwoord er sneller staan dan ik ;)
 
Dan zal ik er weer eens tegen aan gaan met verder nog wat op te vullen en dan schuren tot het perfect is.
Daar gaat zeker nog een foto volgen voor aleer ik begin met de finale beplanking.
Ik wil voorkomen dat ik weer moet afbreken daar hou ik niet van, dus zal het juist moeten zijn.
Bedankt voor de keuring en de hulp tot heden!
 
attachment.jpg

Volgens mij is spant 1 en 2 niet goed van maat, als ik nog meer weg neem aan de rondingen, dan is de bocht niet meer goed,ik heb heel wat weg geschuurd aan de boeg maar volgens mij moesten beide spanten beetje groter geweest zijn?

Wat vinden jullie van het eerste plankje kan ik daar mee starten of moet er nog geschuurd worden?
 
Ziet er toch redelijk goed uit, je mag uiteraard je spanten niet wegschuren he, je moet er gewoon een schuin kantje aan schuren die het mogelijk maakt je plankjes mooi in de bocht te leggen ;)
 
Goed, dat heb ik gedaan ( spanten schuin aangezet )! en ik ben blij dat je het redelijk goed vindt maar van de spanten heb ik niets weg genomen.
Dan kan ik met het echte werk beginnen verjongen.
Dirk en JanV, nogmaals bedankt voor de begeleiding en hulp tot nu toe ik heb er veel uit geleerd en met succes.
 
Graag mij even mij verontschuldigen voor de plotse onderbreking.
Ik ben op 20 jan weggevoerd naar UZ Leuven en heb een geruime tijd op intensive zorgen gelegen.
Ik ben terug thuis van donderdag 06/2 en probeer nog even uit te rusten.
Zal proberen zo vlug mogelijk terug de draad op te nemen.
Ik moet maandag nog terug naar UZ voor nog verdere zorgen ik hoop dat het ambulant kan gebeuren?

Ik maakte mij zorgen dat ik zou verwijderd worden, maar gelukkig is dit niet gebeurd.

Maar nu weten jullie wat er gebeurd is en zoals al vermeld zal ik spoedig weer aan de slag gaan met mijn zeilschip!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan