Hoofdsponsor

1/96 H.m.s peregrine 1704 [!]

je kunt de latjes pas lijmen als ze droog zijn, dus het beste laten zitten tot alles droog is, dan los halen en direct vastlijmen

ik neem aan dat je dit al gelezen hebt:
http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=12

Nee, dit had ik niet gelezen maar nu wel. Het heeft me eventjes bezig gehouden, maar daar ben ik heel blij mee het heeft duidelijkheid gebracht voor mij.
Het is goed mogelijk als ik de spanten heb gemeten dat ik alles eventjes kan afbreken? ik hoop van niet. Ik heb nog maar één gebogen plankje vast gelijmd, waarna ik de vraag hier heb gesteld. God zij dank, of ik kon mss alles afbreken.

Bedankt voor deze link, ik heb wel Dirk zijn topic van zijn schip gevolgd waar ik ook al veel uit heb geleerd. Maar deze link heeft me tegen gehouden zotte kosten aan te gaan. Ik had het al laten horen dat ik een speciaal strijkijzertje nodig had om de plankjes de juiste vorm te kunnen geven.:)

Dank u, Karl
 
voor je gaat beplanken moet je eerst de spanten nog schuren. is dit al gedaan ?
 
Eerst alles goed lezen inderdaad, goed lezen hoe je moet beplanken, en eerst zoals Dirk ( amazone ) zegt, zeker je spanten schuren, zodoende je beplanking mooi passen tegen de spanten zonder veel druk te moeten uitoefenen, staat ook in de pdf die je kan lezen over het beplanken van een scheepsromp ;)
Komt goed hoor, veel foto's tonen, kunnen we je beter helpen.
Mvg
 
@Dirk ( amazone ) en Dirk ( Pantani )Ja ik heb de pdf over beplanken duidelijk gelezen en ik zal het nog wel eens moeten herlezen om mijn geheugen te verfrissen.
Ik heb ook al die éne beplanking die ik al er op gelijmd had weer moeten afbreken om de reden die jullie hierboven hebben neergeschreven!
Vandaag als ik opsta zal ik de spanten goed afschuren en dan maar herbeginnen.
Algoed dat Jan V mij op tijd heeft verwezen naar de link waar de pdf alles goed uitlegt.
Dank u voor jullie hulp, en nu ga ik slapen, slaap wel Karl
 
Het leuke is dat we allemaal ooit zo zijn begonnen Karl :dry:
Mooi schip trouwens, succes met de bouw en het leerproces.

Om spanten mooi recht te zetten gebruik ik de LEGO methode:
IMG_3867.jpg
Altijd netjes recht;)

Fred
 
Verjongen, een beetje uitleg, ik zal mijn best doen uit te leggen wat het juist is, de andere kunnen altijd aanvullen.

Je ziet dus op de foto de rode lijn, laat ons zeggen dat dit de groot spant is, ( groot spant, naam zegt het zelf, grootste spant van allemaal, de rode lijn op de foto is dus niet echt de groot spant, je ziet dat deze een spant op 2 meer naar achter zit, maar is maar als voorbeeld :)
En de groene lijn is dus een spant meer vooraan, dus veel kleiner, om nu een gelijk aantal planken te kunnen plaatsen, en om de beplanking zo realistisch mogelijk te laten verlopen, moet men dus verjongen, dus de plank minder dik maken zeg maar, of taps laten toelopen. Hoe bereken je deze nu, op de volgende manier.
Je meet dus de lengte van je grootste spant ( groot spant ) en deelt deze door de breedte van uw plankjes die je gaat gebruiken om te beplanken. Dus als uw beplanking 5mm breed is, en uw groot spant heeft een lengte van 123mm, is het dus 123/5 = 24,6 dat wil dus zeggen dat u op uw groot spant, 24,6 plankjes zal gebruiken van 5 mm breed, als je nu alle spanten gaat opmeten, en delen door 24,6 ( het aantal planken op de groot spant ) dan weet je hoeveel je je plank moet verdunnen op deze spant, dus als voorbeeld de groene lijn, daar meet men de spant lengte 65 mm is het dus 65/24,6 = 2,6 mm, is nog genoeg, omdat men aanneemt dat men niet minder mag verjongen dan 2/3 breedte van uw plank, dus 2/3 van 5 is 1,66 mm max verjongen, dus u mag niet verder verjongen dan 1,66 mm.
Ook altijd verjongen aan de bovenkant, omdat je zo aan de onderkant altijd een mooie rechte lat bekomt om de volgende tegen te leggen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, en dat ik het een beetje juist heb uitgelegd, want zijn de tips en uitleg dat ik van vele collega's zelf heb gekregen die ik hier duidelijk probeer uit te leggen ;).


CIMG1327_zps043e455b.png


Hier zie je dus ook nog hoe je uw grating ( rooster ) in elkaar moet steken ( lijmen ) ;)

CIMG1325_zps57d6f304.png
 
@ Dirk ( Pantani )Ik heb het verschillende keren door genomen, maar het is nog niet helemaal duidelijk maar ik zal er wel uit geraken ?
Moet ik beginnen te verjongen bij het vijfde plankje van het dek gerekend? En moet het over de hele lengte, of is er bij elke spant een breedte verschil maar dan heb je hier en daar spleten. Daarom?? De berekening versta ik maar de behandeling in de praktijk het uitvoeren is nog niet duidelijk.

Ik ga ook nog eens inkijken bij jou beplanking waar je nu mee bezig bent!

Groetjes Karl
 
Neen, niet bij de vijfde plank, je kan bijna gelijk beginnen, ik ben te laat begonnen, had na de eerste plank al moeten beginnen met verjongen.
En ja, dat moet over de gehele lengte, dus van elke spant, de lengte opmeten, ik gebruik daar een stuk papier voor, leg deze op de spant, van de valse kiel, naar het dek of eerste plank, en een streepje zetten op het papier, zo kun je de lengte meten, dus de groot spant delen door de plank breedte, en de andere spant lengtes delen door het aantal plankjes je uitkomt voor de groot spant, begrijp je?

Duidelijker, zoals in mijn vorig antwoord, als je voor de groot spant 123mm hebt opgemeten (of iets anders) delen door de plank breedte, dus als je uw beplanking opmeet, laat ons zeggen 5mm breed, is dat dus 24,6 plankjes dat je zal nodig hebben om het groot spant te kunnen bedekken met je plankjes.
Voor een volgende spant, laat ons zeggen 119 mm, dan deel je 119 door 24,6 = 4,8 mm, dus op deze spant moet je uw plankje ipv 5mm, 4,8 mm maken, schuren, snijden, zagen .......
Een volgende spant meet je 110mm, dus 110/24,6= 4,47 mm, dus op deze spant moet je uw plankje 4,47mm maken een volgende vb of spant is 78mm, dus 78/24,6= 3,17 mm dat op die spant uw plankje breed moet zijn, en zo doe je dat dus voor elke spant.

Ik maak dus een briefje met alle waardes van alle spanten op, nu leg ik een van de beplankings planken ongeveer op zijn plaats, en teken ik met potlood een klein lijntje op de plank, waar iedere spant zich bevind, dan kun je deze plank er af nemen en dus daar waar je een streepje hebt gezet, de dikte van de verjonging er op zetten, dan een latje nemen, en de punten verbinden op het plankje, dan weet je dus wat je moet weg snijden, schuren, zagen ..... over de gehele lengte.

Ik zal proberen een mooie foto reportage te maken om het duidelijker uit te leggen, hopelijk begrijp je nu ongeveer hoe het verjongen in een steekt.
 
Ik heb eens snel een foto reportage genomen om het te proberen te verstaan, let wel, ik heb het gemeten op mijn al bestaande beplanking, waar mijn spanten er dus onder zitten, maar je verstaat wel dat u dat bij uw spant moet opmeten :)


Op foto 1 zie je dus dat ik een stukje papier neem en op de correcte afstand een streepje heb gezet.

CIMG1433_zps898eaa30.png

De afstand is af te lezen. 113mm
CIMG1435_zps7e09cc32.png


En hier de breedte van de plank, 6mm
CIMG1436_zps1c03bfc4.png

CIMG1437_zpsd1c7dde6.png


Dus dan hier de berekening zoals je kan zien.
CIMG1438_zps512eb218.png

Dan heb ik hier eens de verdeling op het papier afgetekend, en je ziet dus als ik de breedte van het plnakje afzet op het papier, kom ik 18,8 plankjes uit.
CIMG1439_zpsdc465767.png


Dan de volgende spant, papiertje er tegen, streepje op zetten en afmeten.
CIMG1440_zpsacf41f02.png

107mm
CIMG1441_zps66586f35.png


Terug de berekening, dus hier zie je dat je dus moet verder rekenen met het aantal plankjes van de groot spant, dus altijd verder rekenen met die 18.8 plankjes die je op elke spant wil hebben nu.
CIMG1442_zps71de20a3.png


Nu zit ik op spant 5, zie je staan op de romp, dus ook op je spant nummers zetten dat je het altijd kan aftekenen op de beplanking.
CIMG1443_zps6be89646.png

CIMG1444_zps1f9dae96.png

En de berekening
CIMG1445_zpsb2b2bc26.png


Hier heb ik dus een plankje op de zogezegde spanten gelegd om de spanten af te tekenen op het te verjongen plankje.
CIMG1446_zpsfdbdf475.png

CIMG1447_zps533c147f.png

CIMG1448_zpscbb1cbb7.png

CIMG1449_zps82ebe02e.png

CIMG1450_zps989c3024.png

CIMG1451_zps2016e9a3.png

Vervolg op volgende pagina
 
Vervolg

Hier heb ik een briefje gemaakt met alle maten er op, heb ik dus nodig voor alle plankjes die volgen.

CIMG1452_zpsef6e42f4.png


Hier zie je dus dat ik de spanten heb afgetekend op het te verjongen plankje.
CIMG1453_zpsb79c1578.png


Voila, met een schuifmaat kan ik nu correct de maat aftekenen op het plankje, 5.7 is dus de breedte van het plankje op spant nr 8, en dat teken ik dus af op het plankje.
CIMG1454_zps902d723a.png

CIMG1455_zps8b49b0db.png

CIMG1456_zps7a9fe0bc.png

De maat voor spant 7
CIMG1457_zps9b33d5d0.png

CIMG1458_zps1aaeff75.png


Spant 6
CIMG1459_zpse55bf399.png

CIMG1460_zps240014f5.png


Spant 5
CIMG1461_zps0dccc557.png


Hier verbind ik dus de afgetekende puntjes, dus van 5 naar 6 enz ...
CIMG1462_zps0a22a4d1.png

CIMG1463_zps8c5e1efa.png

En hier tot aan de spant 9, die dus de breedte van een plank is, dat moet je nu nog afsnijden, of schuren of zagen ... en je hebt een verjongde plank, zo ga je nu verder met de volgende planken, en let wel, altijd dus aan de bovenzijde verjongen, dan heb je een rechte kant om het volgende plankje tegen te lijmen.
CIMG1464_zps3df8b4a3.png

Ook altijd van kant verwisselen, dus eentje bakboord en eentje stuurboord, tot je een plankje of 4 hebt gelijmd, om krom trekken te voorkomen.

Hopelijk was dit duidelijk.
 
Bedankt om zoveel tijd in mijn projectje te steken, maar zo leer ik het wel he.
Het is duidelijk en heb nog eens bij de Bounty gaan kijken.
Nu zien om het over te zetten in de praktijk en goede punten behalen?
 
Geen probleem, daarom zijn we allen hier op het forum, elkaar helpen zoveel we kunnen :)
 
attachment.php


@Dirk, Ik heb mijn berekening van alle spanten eens op geschreven dan ben ik zeker dat het juist is.
Het is wel over heel de lengte, normaal ga ik verjongen van 6 naar 1 en anders van 6 naar 12.
Zo Dirk ik heb mijn huiswerk gemaakt. Zitten er nog fouten in ik denk en hoop van niet?
Dan hoor ik het wel
 
Zie geen foto.
Dus dan is 6 uw groot spant, correct?
Dat zal wel goed zijn dan.
Ben benieuwd naar de foto's, die zeggen meer dan woorden.
 
Dat klopt en ik kan nog geen foto plaatsen, ik moet nog herbeginnen heb voor alle zekerheid mijn berekening eerst op papier gezet om het te laten keuren! voor ik begin te lijmen. En ik moet nog gereedschap bijkopen zoals een schaafje om de latjes over die lengte te bewerken. De foto's zullen er komen.
 
wat een prachtig geillustreerde uitleg hebben we hier ;)

Bedankt, zal proberen er een howto van te maken, dan kan iedereen dit gebruiken.

En Karl, met een scalpel gaat dat ook zeer goed hoor, dus zeer rustig met je mesje langs het latje gaan, en niet hard duwen, een paar keer er over gaan en je hebt ook het teveel er af gesneden, dan kun je een beetje schuurpapier op een houten blokje vast maken, en kun je het latje bijschuren ;)
 
Ook er nog bij zeggen, probeer te beplanken van de kiel ( zandstrook ) naar je berghout toe, dus als je uw beplanking hebt gedaan van dek tot aan de plaats waar de berghouten komen, stop je, en dan verder doen van beneden ( zandstrook ) naar boven toe.
De zandstrook is normaal breder dan de gewone beplanking, maar deze zit niet in vele kits.

Al deze info die ik hier zeg, heb ik zelf ook gekregen van leden van dit forum, zoals Furioza, Isola, Ward, .... ik wil deze mensen ook bedanken dat ik hier een beetje kan helpen bij ander forum leden ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan