Hoofdsponsor

1/35 GMC 2 1/2 ton truck. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Denk nooit 't is maar een camionneke, ik heb hier een prachtmodel gereed liggen bovenaan de stash, maar ondermeer het resin trekt op geen bal,het pe is heel stijf en het boeltje past zoals Jehova's Getuigen in het gat van uw voordeur, niet dus. En toch zou ik deze ooit graag willen aanvatten, al was het om het kreng de baas te worden.

Verleren doe je niet snel hoor.
 
Keep cool Erwin! Het komt wel op een moment terug!

Thierry
 
Tx mannen maar ik geef het niet op hoor en denk dat ik ondertussen de door mij gemaakte fout gevonden heb.
Zoals gezegd heb ik de gehele cabine opnieuw gedemonteerd en netjes terug opgekuist. Was ten andere niet tevreden over de plaatsing van het PE frame van de voorruit.
Bij een nieuwe dryfit ondervond ik opnieuw hetzelfde probleem en nu blijkt het te komen door het feit dat ik de volledige cabine (zonder deuren) maar wel met de nieuwe PE ventilatieroosters gebouwd heb zonder dat de basis van de cabine verlijmd was met het chassis. Het klinkt onnozel maar de opbouw van de Italeri cabine gebeurd vanop de bodem van de cabine. Dak en motorkap vormen één onderdeel dat moet steun vinden op de radiator.
Had ik de kit OOB gebouwd dan had ik geen problemen ondervonden maar door het feit dat ik alles technisch gezien perfect wou naar tijd en type heb ik dus zelf deze problemen gecreëerd.
Problemen zijn er echter om opgelost te worden en we hebben dus weeral iets bijgeleerd.
 
De cabine er eindelijk terug opgekregen maar ze staat niet vast genoeg naar mijn goesting en dat komt doordat de portieren, die de stevigheid van de cabine vormen, er nog niet in steken.
Daarom heropgestart met het aanbrengen van de PE details zoals raamlijst van de vooruit, scharnierpunten en het ventilatierooster. Voor die laatste diende ik een deel uit de carrosserie weg te snijden en te vervangen. Het voor dit type gangbare 3-spaaks bakelieten stuur ligt te drogen alsook de portieren die hun ramen ingezet kregen. Verder nog een beugel gemaakt welke de uitlaat tegen het spatbord houdt; niet voorzien in de PE set van Eduard.

attachment.jpg

attachment.jpg

De truck staat nog steeds in zijn primer maar dit geeft reeds een goed kleuridee.

Ben er ondertussen ook reeds in geslaagd om de gereedschapsset te verkl**ien tijdens het ombouwen naar de PE set maar niet getreurd. In principe had deze serie trucks die set nog niet bij levering en ik kan er altijd nog de PE versie minus enkele tools op bevestigen.
Volgende stap: het plaatsen van de verlichting vooraan en het verder afwerken van de cabine.

Wordt vervolgd.
 
Is de ruit aangetast door lijm Erwin of is dit tape?
 
Is de ruit aangetast door lijm Erwin of is dit tape?

Het is de cellofaan ruit uit de PE set en die is iets matter dan de klare plastiek uit de kit. Het ziet er op foto slechter uit dan op het model zelf en er moet nog een laag Humbrol Clear op aan de buitenzijde. Zal ook een beetje aan de lichtinval liggen denk ik.
Indien ze op het einde van de bouw echter niet voldoet zal ze zo wie zo vervangen worden.
 
Mooie vorderingen toch weer Erwin.
Netjes afgewerkt. Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Hey,

Het begint op een cammioneken te gelijken.... :) :) ;)
Neen, ziet er heel goed uit tot nu toe. Blijkbaar wel wat werk aan bij die ombouw-sessies, maar het resultaat zal er zeker wezen, daar ben ik van overtuigd. ;)
Kun je het gereedschapdingetje niet hergebruiken of hermaken..., zou natuurlijk weer een mooi detailken zijn om erbij te hangen... of wat is er juist kapot???
 
Het werkstuk van de PE set is prachtig gedetailleerd met PE lederen riemen enz... Het probleem is dat je de tools van de plastiek set moet lossnijden, opkuisen en klaar maken voor gebruik op de PE set. Bij de schop was het nog ok maar de bijl was niet meer te gebruiken. Ook het houweel zal dezelfde weg opgaan en dus zal ik eens uitkijken naar tools uit een vervangset.
 
Mij maar eens bezig gehouden met een vervanging voor de front grille van de GMC. Zoals reeds gezegd betreft mijn model een vroege versie en was een nieuwe grille van het symmetrische type noodzakelijk.
Via via te weten gekomen dat er zeer mooie grilles werden aangemaakt door Limes Model uit Hongarije en mij geriskeerd om daar rechtstreeks te bestellen hetgeen totaal zonder problemen verlopen is. Na verloop van enkele dagen lag de enveloppe reeds in de bus.
Je krijgt een zakje met daarin een mal met de grille, een klaar plastieken sjabloon en een stuk fijne koperdraad. Met behulp van de koperdraad en de sjabloon moet je de beschermingen voor de lichten maken en vervolgens monteren in de grille. Beetje kunst en vliegwerk met mes en superlijm maar het lukt na een beetje oefening.
Wat mij het meest verwonderde was dat de grille in feite een stuk laser gesneden karton is en dus derhalve redelijk broos.
Genoeg gezegd: enkele foto's:

attachment.jpg


De grille als mal en de stukjes koperdraad waarmee je de versterkingen moet maken. Let niet op de afwerking van de staafjes, de foto werd genomen tijdens de eerste poging. Heb toen ook gezien dat de horizontale staafjes steeds boven de verticale moeten liggen.

attachment.jpg

Het uiteindelijke resultaat waar nog enkele schoonheidsfoutjes moeten weggewerkt worden.

attachment.jpg

In vergelijking met de grille uit de kit een hele verbetering zou ik zeggen.

Volgende stap: vernieuwen van de voorruit want die was niet meer goed te krijgen.
 
Mooie update die aangepaste grille, goeie oplossing, is zeker een meerwaarde ;)
 
Knap resultaat Erwin,zijn deze details die het hem doen hé!!

Grtz yves,
 
Mooie grille en zeker een meerwaarde. Lijkt me zelfs vrij eenvoudig om maken, of vergis ik me daar in ?
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Mooie grille en zeker een meerwaarde. Lijkt me zelfs vrij eenvoudig om maken, of vergis ik me daar in ?
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark

Ja redelijk gemakkelijk van zodra je het onder de knie hebt. Je hebt namelijk de neiging om de koperdraad te lang af te knippen aan de rand van het sjabloon ipv gebruik te maken van een voorziene inkeping. Zal mij bij de volgende grilles niet meer gebeuren.
 
Hey,

Knappe werken.
Is dit een sjabloon die je meervuldig kunt gebruiken??
Dan is de investering het zeker waard, je hebt er nog enkelen te gaan... :) ;)
 
Hey,

Knappe werken.
Is dit een sjabloon die je meervuldig kunt gebruiken??
Dan is de investering het zeker waard, je hebt er nog enkelen te gaan... :) ;)

De grille zelf is slechts één maal te gebruiken maar het sjabloon kan onbeperkt gebruikt worden m.a.w. indien je een oude plastieken grille zou willen voorzien van die metalen beschermingen, dan kan je ze gebruiken.
Limes Models heeft echter veel verschillende grilles op de markt voor zowel GMC als Dodge en elke grille komt met zijn eigen sjabloon. Aan de prijs van iets minder dan 6€ per stuk (zonder verzending) kan en wil ik ze zelf niet maken.
Ter info: http://www.limesmodel.hu/webshop-b/index.php?route=product/search&keyword=gmc&category_id=52
 
De GMC krijgt steeds meer vorm, ziet er knap uit Erwin. En de Grilles van Lime zeker een meerwaarde voor weinig geld. Wel heel voorzichtig want zoals je zegt is het lasercut karton zeer fragiel. Het kunststof snijmalletje had je gewoon aan kunnen houden, dan hadden ze precies op lengte geweest.

Keep up the good work!
 
Knappe vorderingen, je nieuwe grille is zeker de meerprijs waard ! Zeer fijn werk.

Groeten Rik
 
Werd toch nog eens hoog tijd om eens een update te posten.

Na het lezen van een verf verslag door José Brito en de daarbij gebruikte Vallejo Air producten had de kriebel mij te pakken en moest ik dit zo nodig uitproberen op mijn truck. Niet de bedoeling om er een in een gevecht verweerde truck van te maken doch wel om een voertuig weer te geven die ondertussen toch meer dan 70 jaar oud is.

Grote basis verschil is dat José Brito begonnen is US Olive Drab Primer van Vallejo en ikzelf met Olive Drab 155 uit een spuitbus van Humbrol. Reden? Heel simpel: tot heden heb ik die Vallejo primer nog niet kunnen kopen en dus ook niet uitproberen.

attachment.jpg

Hier de truck in de primer.

Een soort van preshading werd aangebracht met Yellow Olive.

attachment.jpg

gevolgd door US Dark Green:

attachment.jpg

en Olive Drab op de meest vlakke plaatsen.

attachment.jpg

We sluiten af met US Grey Green

attachment.jpg

Na het bijkomend lezen van de beschrijving van verwering van een DUKW in Steelmasters Thématique 26 werd een fijne laag Vallejo Chipping Medium gespoten gevolgd door een even fijne laag Yellow Olive. Na verloop van slecht enkele minuten werd deze verf tenslotte met behulp van water en een platte borstel grotendeels verwijderd en dit gaf volgend resultaat:

attachment.jpg

De onderzijde kreeg een lichte laag Buff om een wat stoffig uiterlijk te krijgen. Verder werd de onderzijde wat bijgekleurd door gebruik van MIG Dark Wash en Brown Wash en het aanbrengen van Oil & Grease Stain op de normaal beweegbare delen zoals aandrijfstangen en dergelijke.

De plaatsen waar de 4 sterren moeten komen kregen eerst een laag Klir. De tot nu gebruikte decals komen uit de kit en werden aangebracht met Microscale Set en Sol en verzegeld met Klir.

attachment.jpg

Wordt vervolgd
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan