Hoofdsponsor

1/35 GMC 2 1/2 ton truck. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Walter,
Die foto's in WWP zijn van een open cabine GMC, enkel op blz. 144 zie je een deel van een zetel in een gesloten cabine. In de Squadron Signal bijbel op blz. 77 en 87 zie je ze beter. De zitbank zelf steekt uit over de vloersteun en deze in de kit doet dit niet. Ook zie je duidelijk dat de onderkant van de rug dikker moet zijn dan deze in de kit.
Ik had ook reeds gedacht om de rugleuning los te snijden en andersom te verlijmen. Reden hiervoor is een vergelijking van de Italeri zetel met een resin exemplaar van het oude merk CGM die indertijd een resin vervangcabine met vol dak uitgebracht heeft. Deze zetel toont veel meer gelijkenis met de zetels op foto dan met deze van de Italeri kit.

Wat de roosters betreft stuur ik je een PB, alvast bedankt.

Wat de keuze van de Olive Drab 155 betreft vind ik persoonlijk dat het een goede kleur Olive Drab is. Italeri raad het trouwens ook aan en vermeld FS34087 wat overeen komt met Olive Drab 155.
Wanneer vergeleken met foto's in o.a. "Jimmy in detail" lijkt de Olive Drab 155 wat te bruin. heb ook nog Dark Green 163 liggen maar dat lijkt mij dan weer wat te groen. Wat zou jij voorstellen? Ideeën altijd welkom.
 
Ter verduidelijking van de vergelijking van de GMC zetel uit de Italeri kit en deze uit de CGM kit toch maar even deze foto's bijplaatsen.
De zetel in de donkere kleur links op de foto's betreft deze van de Italeri kit; de lichtgekleurde zetel rechts is de resin zetel van de CGM kit (nog niet opgekuist)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zal het wat duidelijker maken denk ik.
Sorry voor de wazige foto.
 
Tja, de "juiste kleur" is nogal relatief... kleur is één ding, tint iets anders. Er zijn al discussies over geweest en het is vrij moeilijk, zo niet onmogelijk om nu nog te achterhalen wat nu het "juiste" is... veel elementen spelen hier mee: fabricage (verschillende fabrieken), weersinvloeden, erosie enz. Komt daar nog bij dat de Amerikanen niet zo nauw keken... zie daarvoor bvb naar de jungle-fatique uit Vietnam: broek en vest verschillen van tint, het ene was lichter dan het andere en toch was het alle twee OG 107.
Tenslotte moet je nooit voortgaan op een foto want die geeft nooit of zelden de juiste kleur weer en zijn het gros van de gerestaureerde voertuigen gespoten in wat vandaag voor handen is en als het er op lijkt zit je goed.
Je moet ook rekening houden met het visuele effect en dat ook kleur onderhevig is aan schaalverkleining, zo heb ik ooit meegemaakt dat iemand een leopard 1 had gebouwd in Belgische kleuren en die gespoten had in de echte verf die de ABL daar destijds voor gebruikte... resultaat: zijn schaalmodel was eerder zwart dan groen!
Enfin, het Amerikaanse olive drab op de voertuigen neigt idd meer naar het bruine dan het groene, mss kan je green 163 gebruiken om hier en daar op te lichten?

Btw: ik zou die zetels van Italeri een beetje bijwerken met putty en zoals ik eerder zei: de rug versnijden en in de juiste positie kleven.
 
Zal er zeker voor zorgen dat chassis en body dezelfde kleur hebben en zal ook zorgen voor zenithale verkleuring. Misschien toch eerst nog eens kijken wat Tamiya te bieden heeft als kleur voor ik een beslissing neem.
 
Erwin, ik ben op het GMC gebied, helemaal een leek, maar ik vind wel dat de zetel van de CGM-kit er natuurlijker uit ziet.
De Italeri geeft meer een vertekend, bijna speelgoed-achtig, uiterlijk weer. Hij is te strak...
Ik denk dat je zowat de middenweg tussen de beide zou moeten kunnen vinden en dan zit je goed.
Voor het overige blijf ik maar in stilte volgen en genieten van de veranderingen die er worden uitgevoerd.

Mark
 
En we bouwden rustig verder, beetje té rustig naar mijn goesting en daar zit het warme weer ook voor iets tussen.

Wat hebben we ondertussen gedaan?
- Het chassis is zo goed als afgewerkt; enkel nog de uitlaat bevestigen.
- Gaatjes geboord voor de remkabels vooraan en deze getrokken,
- Gaatjes geboord voor de elektrische leiding naar de koplampen,
- Zetel verbouwd, aangepast en gemonteerd,
- Interieur cabine gemonteerd, zowel kit als PE.
Hier is het mij opgevallen dat Italeri wel een winch voorziet als optie maar dat ze vergeten zijn om de bedieningspook voor deze winch te voorzien in de cabine. Heb er bij mijn versie geen last van maar goed om te onthouden.
- dakring gemonteerd op de cabine waarbij niet vergeten werd de 30 rivetten waarmede deze bevestigd was, aan te spitsen dmv een naald.
Uiteindelijk zal er na het schilderen bijna niets van te zien zijn maar vond het een uitdaging.
Het artikel hieromtrent verschenen in VMM Véhicules Militaires Magazine nr. 55 was hierbij zeer welkom want hierin wordt volledig uitgelegd hoe dergelijke ring geplaatst werd.
- zijpanelen van de motor losgesneden en de grilles vervangen door PE van Eduard.

attachment.jpg

De wielen zijn er gewoon aangezet maar niet definitief gemonteerd.
Ook het interieur werd reeds voorzien van een basislaagje Olive drab maar zal nog verschillende bijkomende tinten krijgen.

attachment.jpg

Deze dry-fit geeft reeds een iets beter beeld.

Ondertussen ook reeds alle haken van de laadbak vervangen door PE exemplaren.

Volgende stap: bevestigen van de ramen in de cabine, afwerken schilderwerk cabine en samenstellen van de laadbak.
Wordt vervolgd.
 
Hij begint vorm te krijgen... kan je ook even uitleggen hoe je te werk bent gegaan met dat PE-rooster aan de zijkant van de motorkap en hoe je nu precies die zetel hebt aangepast?
Dat PE-rooster heb ik nog steeds niet helemaal goed gekregen (gebrek aan ervaring met PE zal hier wel aan de basis liggen denk ik). :wacko:
 
Hey,

Knappe werken Erwin, maar dat zijn we gewoon van je. Mooie aansluiting van de PE op het plastiek, zeker een verzorgd werkje ;)
 
Om op de vraag van Walesha te beantwoorden:

Eerst en vooral heb ik de Eduard PE set 35834 gebruikt en geen andere referentie want ik weet dat zij nog andere sets hebben. In deze set zijn er twee uitgevouwen roosters aanwezig voor de zijkanten van de motor. Het linker deel omvat de louvres en het andere het er achter gelegen nogal hoekig deel met het gaas dat achter de louvres komt.
Bij vergelijking van deze stukken met het Eduard plan en met de stukken uit de kit blijkt dat zij het volledige middendeel van de kit onderdelen 100 en 103 moeten vervangen. Het is dus nodig om dit middendeel los te snijden van de rest van de onderdelen.
Dit los snijden geeft je dus een kit deel dat aansluit op het portier, een PE stuk en een kit deel dat moet aansluiten op de radiator/front grille.

Het PE stuk zelf moet je behandelen met respect en dit is niet grappig bedoeld want het is snel verkl**t. Eerst en vooral netjes lossnijden en de bramen wegschuren. Vervolgens de louvres met behulp van een balpen doordrukken op een zachte ondergrond zodanig dat deze naar buiten uitpuilen. Ik gebruikte hiervoor een restant balsa hout als zachte ondergrond.
Tenslotte het PE onderdeel netjes dubbel plooien en het louvre deel op het rooster deel verlijmen met super glue.

Om alle onderdelen met elkaar te laten overeen komen heb ik eerst en vooral het deel dat aansluiting maakt met het portier verlijmt waarbij ik het portier zelf als referentie gebruikte. Hierna volgde het PE stuk en tenslotte het deel dat aansluiting maakt met de radiator/front grille.
Aan de achterzijde van deel 1 + PE en van PE + deel 3 (deel 2 werd vervangen door de PE) lijmde ik telkens een stukje plastiek kaart om het geheel mooi aansluitend te houden.

Deze uitleg klinkt misschien een beetje kinderachtig maar geeft volgens mij de beste omschrijving.
 
Wat de zetel betreft heb ik als referentie, behoudens eigen fotomateriaal, het Squadron/Signal boek p.87 waar interieur en een zetel werden gefotografeerd.

De Italeri zetel heb ik doorgezaagd en zowel onderzijde als rug bijgewerkt.
Eerst werd een plastiek kaart onder de zitting aangebracht omdat deze over het in de kit voorziene stuk moet steken. De voorzijde werd bij geschuurd en de achterzijde deels opgevuld en bij geschuurd.

De rug kreeg ook een stuk plastiek kaart aan de achterkant en werd opgevuld aan de bovenkant. Tevens werd het kit deel bijgeschuurd aan de bovenzijde zodat dit mooi aansluit op de plastiek kaart. Hierdoor krijg je dus bovenaan een naar achteren lopend vlak.
De rug dient nog wat bij geschuurd en aangepast te worden aan de ronding van de cabine maar het oogt in ieder geval veel beter dan het stuk uit de kit.

Tenslotte worden beide delen samengevoegd en aangepast tot het goed oogt en goed past.
 
verzorgde ijzerwerken me dunkt,de sjijk zal tevreden zijn
 
Het gaat hier véééél te traag vooruit naar mijn goesting :( maar we doen verder wanneer we kunnen.

Vermits ze in mijn club altijd vragen "staan de soepappen d'er op?" dan ook maar meteen aangebracht.

attachment.jpg

Deze van de GMC hadden een speciale vorm en dus ook maar eens getracht deze na te bootsen.

Verder nog wat geprutst aan de laadbak en de zitbanken alwaar de steunen vervangen werden door PE en raar genoeg werken ze nog ook; de steunen kunnen ingeklapt worden.

attachment.jpg

Boven het kit onderdeel en onderaan met de PE.

attachment.jpg

en in uitgeklapte toestand.

Wordt vervolgd.
 
Traag maar goed, soms is trager werken ook gelijk aan beter werken.

Grtz Bart.
 
Zitten die opklapbare steunen ook in dat Eduardsetje?

Ja, die zitten er in. In feite zijn het plaatjes die je in U moet vouwen en bovenaan moet verbinden d.m.v. een plastiek of metalen asje. Ik verkoos te werken met een stukje ijzerdraad dat ik dan middels super lijm aan de buitenkant van de U vormen verlijmde. Vervolgens was het zorgvuldig afknippen en een beetje opkuisen waar nodig en de boel marcheerde; deels tot mijn grote verwondering/opluchting.
 
Begin niet over soepappen...

...maar het ziet er allemaal wel prima uit Erwin !
 
Hey,

Haha, da's wel de hamvraag he Erwin, die soepappen.....:)
Neen jong, dat ziet er indd heel goed uit, en nog werkend ook, straks komt ge ermee binnengereden in de club.....;)
Traag maar goed Erwin, het is hier ook van dat met dienen boot, maar ik zijn toch al bezig met wat peekes.... :)
 
Ziet er goed uit, Erwin. Een knap model in wording.
 
Even een update:
Ik leef nog en het model ook maar het gaat ten eerste zeer traag vooruit door tijdsgebrek en soms gebrek aan goesting en ten tweede omdat het model mij tegenwerkt. Had nooit gedacht dat de bouw van zo een "simpele" camion mij zo veel tijd en energie zou vragen.
Had enkele dagen geleden eindelijk de cabine, zonder portieren, op het chassis uitgelijnd gekregen........blijkt nu dat die portieren niet meer aansluiten op het geheel.
Dus......er af die handel, eerst het interieur afwerken, portieren er op, uitlijnen en opnieuw een poging doen.

Grrr... soms heb ik de indruk dat ik de feeling aan het verliezen ben.......:worried: :worried: :@
 
...

Grrr... soms heb ik de indruk dat ik de feeling aan het verliezen ben.......:worried: :worried: :@

Ik denk niet dat dat het geval is Erwin. Sommige modellen "weigeren" gewoon om mee te werken...
Toch, veel succes bij de verdere afhandeling van die "koppigaard"...

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan