Hoofdsponsor

1/35 GMC 2 1/2 ton truck. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja dat klopt maar dat bestaat niet op schaal, tenminste niet specifiek voor de GMC... Hauler heeft wel zo'n setje voor de Sovjet GAZ en volgens mij kan je dat aanpassen voor de GMC.
Het is allicht een goeie basis denk ik want ik zit ook al tijdje met dat idee.

attachment.jpg
 
Ik wil hier even inpikken betreffende deze rupskettingen. In mijn topic over de BA10M beutewaffen leg ik uit hoe ik deze zelf heb gemaakt voor deze pantserauto.

Misschien heb je er iets aan, Erwin.

Groeten Rik.
 
Bedankt Walter en Rik, zal de site en de topic eens bekijken.
 
Daar ben ik nog niet aan uit omdat het meeste niet te zien is en ik niet graag tijd en energie steek in iets dat men niet ziet op een model.
Persoonlijk vind ik het ook niet nodig om zo in de details te gaan als er niets van te zien valt eens het model af is.
Bon ... let's start ;);)

Thierry
 
Allez vooruit, de eerste update na een trage start (kleinkinderen hé)
Hoofdzakelijk de onderdelen van het chassis wat opgekuist (ik haat sinkmarks) en het chassis zelf in elkaar gestoken na de delen bestemd voor de winch weggesneden te hebben.
Rekening houdende met wat er te zien zal blijven na de montage van alle onderdelen blijkt dit redelijk ok te zijn.
Achteraan heb ik, afgaande op de foto's in de TM Tankograd uitgave, wel een paar kleine aanpassingen aangebracht aan de bumperettes door het aanbrengen van 4 bouten aan elke zijkant aan de buitenzijde en 1 bout + 1 oogvijs aan de binnenkant achteraan. De oogvijs diende blijkbaar om de veiligheidskettingen van een aanhangwagen te koppelen.
Ik heb ze niet vervangen door de PE onderdelen uit de Eduard set omdat deze telkens 3 bouten hebben aan elk einde en dit strookt niet met de gegevens in TM Tankograd.

attachment.jpg

De trekhaak werd voorzien van een kleine ketting. Ze zou normaal nog iets fijner moeten zijn en zal misschien nog vervangen worden.

Momenteel werk gestart aan de Hydrovac pomp en ik overweeg sterk om de benzinetank en de batterijkast aan te passen met de Eduard stukken. De kit is niet slecht maar de PE lijkt mij veel realistischer.

Wordt hopelijk spoedig vervolgd
 
Zo dat ziet er lekker fijntjes uit, kan het nog fijner? Ik vind het best en kijk genietend toe :)
 
Goed om te zien dat de start is gemaakt Erwin.
Ziet er in ieder geval al wel overtuigend uit.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
**... na de delen bestemd voor de winch weggesneden te hebben.**

Hier ben ik niet mee... de onderdelen die je nodig hebt om de winch te monteren zitten apart in de doos, wat heb je dan eigenlijk weggesneden?
 
**... na de delen bestemd voor de winch weggesneden te hebben.**

Hier ben ik niet mee... de onderdelen die je nodig hebt om de winch te monteren zitten apart in de doos, wat heb je dan eigenlijk weggesneden?

of hoe ook een ervaren modelbouwer ook eens de mist in kan gaan.

Walter, na je opmerking heb ik de begeleidende tekst tot 3x toe herlezen en ik was er nog steeds van overtuigd dat die kleine delen dienden weggesneden te worden als je een model zonder winch wou. Maar je had gelijk en na de 4de maal te lezen in het Engels én het Frans zag ik in dat ik die delen niet had mogen wegsnijden indien ik een model zonder winch wou maken. Mea Culpa.
Gelukkig had ik deze niet weggeworpen en zijn ze ondertussen opnieuw bevestigd.

Na dit voorval natuurlijk elk afzonderlijk onderdeel nog eens herbekeken om te zien of er nog iets verkeerd was maar gelukkig bleek alles te kloppen waarna kon overgestapt worden naar stap 2 van het algemeen plan.

In deze fase moet de benzinetank en de batterijkast gemonteerd worden en de Eduard set voorziet redelijk wat verandering waarbij de details van de tank uit de kit moeten weggesneden worden. De jacht naar referentie foto's was opnieuw geopend en deze toonden aan dat de Eduard details heel precies waren alsook dat er een kleine benzineleiding en een ontluchtingsventiel dienden aangebracht te worden.

attachment.jpg

Links zie je de nieuwe Eduard straps en steun, rechts deze van de kit zelf.
Achteraan 2 gaatjes geboord voor enerzijds de benzineleiding (kleine links) en anderzijds het ontluchtingsventiel (midden).

Wordt vervolgd.
 
LOL Erwin... ik was me aan het afvragen of je hem nu met of zonder winch wilde maken want je had dus de steunen van de gewone bumper weggehaald. Maar "de delen bestemd voor de winch" deed me dus (terecht) vermoeden dat je een foutje had gemaakt, enfin, het is terug in orde nu. :D

Wat de benzinetank betreft: idd is de PE van Eduard heel goed en vooral: betaalbaar.
Als ik me goed herinner zit er ook een dop voor de tank bij, deze plak je beter eerst op een dun schijfje styreen van een paar tienden mm anders komt hij veel te plat over.
Op naar de volgende....
 
Hey,

Erwin, mooie vorderingen... heb het gezien op de clubvergadering en moet zeggen, het wordt weer de moeite.
Ik volg je wel, maar dat weet je..:);)
 
Da beloofd weer dik in orde te komen....! Goe bezig...

Grtz yves,
 
Die straps en steun van Eduard maken een serieus verschil.

Goe bezig Erwin !
 
Ik kijk dus ook niet naar het voetbal en bouw rustig verder.

Stuk 40 van de Italeri kit betreft de onderkant van de cabine en de motor en de beide opstappen/treeplanken ofte floor boards. Deze treeplanken waren bedekt met metalen antislip platen met diamand motief en Italeri geeft op zijn onderdeel een band weer van 4 breed. Eduard raad echter aan om deze te vervangen door een PE onderdeel waarop de tekening 6 breed is.
Opnieuw dus terug gedoken in de documentatie en gezien dat de plaat van 4 breed wel degelijk juist is. Deze van 6 breed was eerder van toepassing op latere types.

attachment.jpg

Een foto ter vergelijking van de stukken.

Heb dus besloten om het Italeri onderdeel niet aan te passen of te vervangen.

We ploegen verder.
 
Idd, klopt: die platen van Eduard zijn verkeerd voor dit model qua bouwjaar maar ja... elke modelbouwfabrikant, of het nu een volledige kit, PE of iets anders is maakt fouten.
Daar begint dan de lol voor de modelbouwer en daar begint het opzoekingswerk om het historisch en geschiedkundig te verbeteren.
 
Ik kijk dus ook niet naar het voetbal en bouw rustig verder.

Veel gelijk Erwin. En 't is redelijk stil op straat,...

Goede navorsing die je gedaan hebt, hoewel ik het verschil niet zal zien. Maar de klinknageltellers misschien wel...

Groeten Rik
 
Goede navorsing die je gedaan hebt, hoewel ik het verschil niet zal zien. Maar de klinknageltellers misschien wel...
Je hebt hier een punt Rik, weinigen kennen de verschillen tussen de diverse uitvoeringen van de GMC. Hoewel ze volgens bouwjaar slechts kleine verschillen hebben, kan je soms ook rare zaken tegenkomen t.g.v. veldreparatie en dan heb ik het niet over de na-oorlogse modellen.
En ja... details zoals de opstapplaten zal idd slechts een enkeling opmerken.
 
We zijn hier terug zie.

Moet eerlijk toegeven dat ik redelijk tevreden ben over de kwaliteit van het chassis van deze Italeri kit. Vind dat de stukken in het algemeen na een kleine opkuis (gietnaden en uitwerppunten) best gezien mogen worden. Het kan natuurlijk altijd beter maar gezien de leeftijd van deze kit vind ik het meer dan voldoende, temeer daar het meeste toch niet te zien is.
Er is geen motor voorzien in deze kit en daar moeten we ons dus geen zorgen over maken, de motorkap wordt gesloten gemonteerd.
Enkel aan de ophanging vooraan en de directie werden enkele boutjes aangebracht ten einde het geheel realistischer te maken.
De bumper vooraan werd vervangen door PE uit de Eduard set omdat deze toch iets dunner is en meer detail geeft.

De wielen werden ondertussen ook reeds verlijmd en vlak geschuurd.

attachment.jpg

Het chassis van boven gezien,

attachment.jpg

en langs de onderzijde.

De opening voor de black out lamp werd gedicht en vlak geschuurd en het model is klaar voor een rondje primer.
Ik ga hierbij gebruik maken van een spuitbus primer welke ik hier nog liggen heb nl. Angel Green van The Army Painter. Het groen is té groen maar is zeer goed dekkend en droogt vlug. Als definitieve kleur voor het chassis zal ik trouwens een Humbrol Olive Drab 155 spuitbus gebruiken.

Ben blij dat deze bouw tot nu toe vlug verlopen is want het grootste probleem zal de cabine worden denk ik. Na wat kijken en vergelijken ben ik tot de conclusie gekomen dat alle modelbouw GMC chauffeurs ruglijders moeten zijn want de vorm van de zetels trekt op niets en ik weet zo direct nog niet hoe ik dit ga oplossen. De zitbank is te kort en de rug te vlak en beiden staan in een rare hoek t.o.v. mekaar. Tevens is er geen grille voorzien aan het achterraam van de cabine, noch in de kit, noch bij Eduard en dit is nochtans iets dat alle gesloten cabines hadden.
Heb eens rond gesnuisterd in andere kits maar de Italeri GMC water tank truck heeft dezelfde zetel. Ik heb ook nog een oude resin cabine liggen van het verdwenen merk CGM en daar lijkt de zetel beter van vorm maar hij is te klein voor de Italeri cabine. Vrees dat ik zal moeten trachten om de vorm van de CGM zetel over te brengen naar de Italeri kit en dat zal dus schuren en plamuren worden.

Wordt dus zeker nog vervolgd.
 
Hoi Erwin, ik weet uit ervaring dat de zetels van een echte GMC alles behalve comfortabel zijn, de zetels die in de kit zitten hebben idd een rare vorm... dat kan je oplossen door de rugleuning los te snijden en in de juiste hoek terug te lijmen, verder zie ik niks verkeerd aan die zetels hoor. Details van de zetels vind je in "Jinmy in detail" van WWP op blz. 142/143.
Dat rooster aan het achterraam van de cabine, (dat er niet overal opzat) als je dat er persé in wil hebben... ik heb hier een PE-set van Aber waar dat wel in zit, als je interesse hebt: geef me je echte naam en adres via PB en ik stuur je die PE-delen op, inclus. een kopie van de montage-instructie want ik gebruik dat toch nooit.

De kleur van het chassis... je gebruikt toch dezelfde hoofdkleur al de rest van de truck want dat had allemaal dezelfde kleur hé!
En waarom je keuze voor Humbrol Olive drab 155?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan