Hoofdsponsor

1/35 "Getting up again" schaal 1/35 [wip]

Hier gaat alles supergoed, heel rustig en ik kan m'n eigen gang gaan.

Internet is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Dat hangt af van de telefoonkabel en die ligt hier bovengronds aan houten palen. Nu is het zo dat het stuk dat naar mij loopt (ik ben het laatste huis in de straat) helemaal kapot is doordat de onderstaande bomen en struiken zeer hoog zijn geworden en constant langs de kabel schuurden.
Nu moet dus uitgezocht worden van wie die bomen en struiken zijn (privé eigenaar of van de gemeente) en de betreffende eigenaar moet die dan inkorten. Ze staan langs braakliggende percelen en het kan dus nog een hele tijd duren vooraleer dat uitgezocht is en vooraleer de bomen effectief gesnoeid zijn.

Ondertussen gaat het bouwen verder.
 
Even in Brugge met een wat betere free wifi. Het internet in Frankrijk is nog niet in orde, misschien (heel misschien) vandaag.

Het is me gelukt om een foto up te loaden en om alvast iets te kunnen tonen zal ik die hier posten. Het is een foto van de achterkant van het diorama, deze kant is eigenlijk de belangrijkste kant maar om anders dan anders te doen zal ik het diorama omdraaien. Het moet niet altijd met het hoofdpersonage op de voorgrond zijn. Het hoofdpersonage en de bijhorende fiets zijn nog in opbouw en uiteraard niet te zien. Het personage zal op die kale plek komen te staan en de fiets ergens liggend in het gras. Het is een wereld na de zombie-aanvallen met een voorzichtige overlevende.

attachment.jpg

Zodra er internet in Frankrijk is zullen de opbouw-foto's gepost worden.
 
Alain heeeel mooi begin maar 1 ding stoort me en dat is dat de muurplaten te groot zijn , ik bedoel de voegen , heb je het al eens uitgerekend groot in het echt zo een paneel zou zijn elke plaat nog eens in twee verdelen zou veel naturel overkomen , anders niks dan mooi hoor
Marc
 
Ik denk dat de muur uit een stuk bestaat dus niet uit platen en wat je ziet is waarschijnlijk een streep vuil of roest?? Maar de muur ziet er wel geslaagd uit.
 
Mooie start,alleen begrijp ik niet waarom je de beste kant van dit dio gaat omdraaien je zet de deuren van je kast toch ook niet tegen de muur...😉
 
Laatst bewerkt:
Dit is nu eenmaal Alain e....................................
 
mooie muur in alle geval.
Die steentjes die je hebt gebruikt zijn dat zelfgemaakte?
 
De muur is inderdaad opgebouwd uit steentjes die ik zelf gemaakt heb van een houten latje. Het was een flinke klus omze allemaal te verzagen en mooi te vijlen maar het is gelukt. De streep die je ziet is een poging om vuil en water na te bootsen die naar beneden loopt. Misschien iets te nadrukkelijk aanwezig?

Dat het diorama omgekeerd staat is eigenlijk met twee redenen: om anders te doen dan de anderen (zoals Kassei opmerkte) en met de bedoeling om de achterkant meer in de kijker te zetten omdat die kant 'mooier' zal worden en ook interessanter doordat het zal opgebouwd worden als stort met veel details die dan op zich ook nog eens details bevatten.

De voorkant is meer dertien in een dozijn, iedereen maakt een diorama met een figuur en een voertuig, door alles om te draaien springt het meer in het oog en moet er moeite gedaan worden om het hoofdthema te bekijken. Ik betrap mezelf er op tijdens een beurs dat ik m'n ogen gewoon langs de dio's laat glijden zonder naar details te zoeken/kijken.
 
is mooi gemaakt in alle geval, en eigelijk nog een leuk idee om het zo te doen.
Is eens wat anders zoals je zegt he
 
Ik kan me er zeker in vinden dat er eens iets anders wordt gedaan met een diorama dan ieder ander doet.

Idem wat betreft licht schuine plaatsing van de belangrijkste 'lijnen' in een diorama, bijvoorbeeld een weg, of de plaatsing van een voertuig. Tegenwoordig wordt je diorama haast als amateuristisch betiteld als je die schuine lijnen niet hanteert, wat ik persoonlijk haast een reden vind om juist de mogelijkheden van toepassing van zo'n 'recht' diorama te verkennen. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een dio met een lange bunker van waaruit geschoten wordt (bijvoorbeeld de D-Day scene uit Saving Private Ryan, om het voor de lezers herkenbaar te maken) kaarsrecht wordt weergegeven, met de kustlijn die precies de helft van het (grote) diorama doorkruist, om symboliek van keiharde oorlog te duiden en daarnaast de frontale bestorming van het nazi-geschut. Het 'pittoreske' schuine beeld zoals dioramabouwers haast steeds neerzetten, zou in een dergelijk plaatje naar mijn inzicht contraproductief werken en zonder doel zijn.

Samenvattend, wat mij betreft prima dat je van de gebaande paden afwijkt. Ik vind het getuigen van vindingrijkheid en eigenwijsheid. Wel zou ik ervoor proberen te zorgen dat de kijker ook de andere kant ziet. Bijvoorbeeld door het dio aan de rand van een tafel te zetten steeds, of het te laten roteren om zijn eigen as, of het een sprekende naam te geven ("Watch the other side") of zoiets.
 
Ik begrijp wat je wil zeggen Roy, had het zelfde probleem met mijn " Pointe du Hoc" dio, deze staat recht op de ondergrond maar wel vertical omhoog. Toch kreeg ik op wedstrijden te horen dat deze hoger zou scooren mocht hij schuinstaan ten opzichte van de ondergrond.

Grtz Bart.
 
Benieuwd hoe dit diorama gaat evolueren en interessant dat niet iedereen de platgetreden paden nog platter trapt. Het is inderdaad een feit dat schuin geplaatste assen in een diorama een zekere dynamiek voor gevolg hebben. Maar dat wil niet zeggen dat een bouwer niks anders mag proberen. Ik ga zelf ook voor de evenwijdige lijn in mijn eigen diorama, omdat het repititieve van de verschillende sporen ook een dynamiek of ritmiek teweeg brengt. Van jury's moet je jezelf niet teveel aantrekken, wees de koppige Van Gogh in de modelbouw !
 
Hey,

Indd, wat onzen Guy zegt, hehe, da's lang geleden jongen :):) , klopt. Mocht je een onderwerp op je diorama recht zetten plaats je een ander onderwerp wel schuin daar tegen op, zodat er weeral wat dynamiek ontstaat. Een voorbeeld hiervan is het diorama met de Focke Wulf Fw 190 A8 die ik heb gemaakt, daar staat de hangar recht maar de onderwerpen schuin. Moet je maar eens kijken mocht je tijd en goesting hebben. ;)
 
heb nog niet gereageerd maar volg u wel op de voet grt
 
Dankjewel allemaal voor de reacties.

Een verdere update zal niet voor meteen zijn want behalve het feit dat er in huis nog steeds geen internet is heeft de laptop me een probleempje gegeven. Waarschijnlijk is het de kabel om op te laden waardoor de batterij leeg is nu en bijgevolg niet meer kan opgeladen worden. Alle foto's staan daar op en nu ga ik dus op zoek naar zo'n kabel. Niet zo evident in een streek waar ik pas ben gaan wonen en nog niet echt de weg weet.

Gelukkig heeft de plaatselijke bib ook computers met internet ter beschikking. Nu snel op zoek naar een winkel waar ze zo'n kabels verkopen.
 
Kan je hem hier niet bestellen en laten opsturen ? Misschien heeft iemand op het forum nog eentje liggen wie weet ikke misschien
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan