Hoofdsponsor

1/35 german military car [wip]

Pascal een kunst die jij als geen ander onder de knie hebt, ik heb dat in een ander topic al gezegd, is om binnen korte tijd een erg mooi resultaat te behalen. Het is een talent dat ik niet heb en ook niet zal krijgen.

Zoals je zelf al zegt, ontbreekt het je echter aan geduld. Besteed eens 50% zo veel tijd aan een bouw en je zult zien dat het er 30% beter uit ziet. Besteed 100% zo veel tijd aan de bouw en het zal er 50% uit zien. Pas dan zul je je echt gaan onderscheiden van de massa. Geduld is het belangrijkste kernbeginsel dat je als modelbouwer zou moeten nastreven om een goed resultaat te kunnen behalen. Details worden mooier, kleuren realistischer, geschiedenis levendiger.

Ook raad ik je aan om goed bouwtopics en de daarin vormgegeven tips door te nemen en tot je te nemen. Ik ken geen bescheidenheid en raad je daarom mijn eigen BMW-topic en mijn Krupp-topic aan, omdat daarin basis- en gevorderde technieken tot in detail staan beschreven.

attachment.php


Zo bijvoorbeeld de knalpot hier. Als ik die zie, nu of in afgeronde staat, dan denk ik 'daar is weinig aandacht aan besteed'. De ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel, dus idealiter zou ieder onderdeel van een model goed afgewerkt en met zorg behandeld zijn. Zou ik bij een wedstrijdtafel dit detail bij het gerede model zien, dan zou ik doorlopen naar het volgende. Ik zeg niet dat je voor de wedstrijdtafel zou moeten modelbouwen, maar ik neem aan dat je je modellen zo realistisch mogelijk probeert te maken en welgemeende complimenten in ontvangst wilt nemen.

In mijn Krupp-topic (zie index in 1e post) staat een toelichting over hoe je dit mooi naadloos rond krijgt.

attachment.php


De motor vind ik wat grof geschilderd op schaal 1/35. Dunnere laagjes primer en verf zouden hier de oplossing kunnen bieden.

De kleur van het chassis lijkt redelijk in de buurt te komen van het origineel, echter het origineel zou ik satijn maken (vanuit de fabriek waarschijnlijk glossy, maar door stof etc. eerder satijn). Zie hier:

P4220009.jpg


(Copyright http://panzer21.com/?page_id=7, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)

attachment.php


De ventilator mag driemaal zo dun. Zoals gezegd, vind ik de motor wat al te grof beschilderd.

attachment.php


Welke kleur moet deze uitlaat vertegenwoordigen? Ik vind het wat onduidelijk, het lijkt wel koper. Verder vind ik het chassis, zoals gezegd, er wat mat uitzien. Dat kan wel, als er een stofaanslag op zit; maar dat zie ik dan weer niet. Het lijkt gewoon een matte basis, hetgeen denk ik niet realistisch is.

Verder vraag ik me af hoe je de onderkant strak geschilderd / gespoten gaat krijgen, nu het erop lijkt dat het chassis al aan de body vast zit. Ik denk dat je het beste eerst de onderkant van de body had kunnen spuiten. Zorg er altijd voor dat je in meer of mindere mate je bouw van een goede planning voorziet.

attachment.php


Waar komen die oliesporen vandaan (carterplug?) en heb je ze gebaseerd op referentiemateriaal?

attachment.php


Ik vind de body erg ruw geschilderd, met veel 'spikkeltjes'. Verder zie ik een zeer storende gietnaad zitten over de lengte van het voorste spatscherm. Op de volgende foto is te zien dat Mercedes-Benz zelf die gietlijn ook had weggeschuurd:

Merc-0161.jpg


attachment.php


Als je een laagje parketreiniger (waar we het in een ander topic over hadden) over de klokjes legt (één druppeltje is voldoende), krijg je een mooi realistisch effect van glas.

Op bovenstaande foto is ook te zien wat ik bedoel met 'grove verflaag'.

Verder lijkt me de bovenste lijst boven de voorruit wel heel erg dik.

attachment.php


Ik begrijp niet waarom je hier pigmentpoeders gebruikt. Deze auto's werden goed verzorgd, veelal netjes gestald, en zéker niet met dakje open achter gelaten. Het lijkt nu wel alsof de auto 15 jaar in een achtertuin heeft gestaan waar de weersinvloeden zich vol hebben laten gelden. Vergeet ook niet dat deze auto's pas in 1936 geproduceerd werden (cabrio misschien wat later zelfs) en dat als je een auto in 1945 (laatste jaar van de oorlog) wilt positioneren, hij pas 7 jaar oud is; en dat is dan (normaliter) de uiterste termijn. Ook in 1942 zijn nog auto's gebouwd. Zo'n auto ziet er normaal gesproken nog keurig uit, zeker als hij goed onderhouden wordt zoals een stafwagen.

attachment.php


Hier zijn de storende gietnaden goed te zien. Voordat je begint te primen, altijd heel goed de complete body nalopen omdat er een gietlijn zit helemaal rondom de body.

attachment.php


De stoeltjes had je beter kunnen lijmen met liquid poly, goed kunnen aandrukken en dan strak schuren. Nu zijn de verschillende onderdelen van de stoelen goed te onderscheiden.

Verder ziet het er goed uit. En laat ik afsluiten met waar ik mee begon... je hebt ontzettend veel talent en dat meen ik, anders zei ik het niet. Met wat meer geduld kun je heel erg ver komen.
 
Roy even samenvatten.
Ik ben deze kit gestart zoals een uitvinder zijn uitvinding voor de eerste keer test niet wetend hoe het gaat lopen en waar hij uitkomt .
praktijk blijft voor mij de beste leerschool en met dit idee gestart aan eerste voertuig 1/35.
eigenlijk ging ik dit betoog houden wanneer ik gedaan had met kit om dan mijn ervaring neer te pennen . Ik ging er ook van uit dat de meerderheid die constant bouwt de zelfde problemen kent en zoals al eens aangehaald moet je een verhaal maar eenmaal opschrijven anders word het vervelend.
Het feit dat ik buiten wat je moet kennen om rijbewijs te halen niets van auto's en moto's ken omdat dit mij nooit heeft geïnteresseerd is dit een ferm nadeel.
alhoewel ik mij ook omdraai als ik een bolide zie voorbij rijden en kan genieten van afgewerkte modelbouw in alle branches omdat dat in mijn ogen het creatieve en het kunnen uit een mens haalt welk niveau ook Ik ben niet kwistig geweest met foto's over deze kit om net niet vervelend te worden met zaken waar jullie al lang voorbij zijn en vandaar enkele opmerkingen ter aanvulling van uw kritiek.
De snelheid waarmee ik de kit maak is voor mijn doen traag heel traag voor( jullie misschien nog te snel) dus ligt het eerder aan onervarenheid en onwetendheid waar een club zijn voordeel heeft dat de bouwers samenkomen en alles kunnen bespreken en overleggen alsook de lectuur daar beschikbaar is.
Wat de kit betreft is het plastiek hard en vooral breekbaar bij het opkuisen alsook zijn vele stukken al stuk bij het uitpakken van kit dus de verpakking is niet geweldig maar de verkoper of koper zit niet in de doos bij aanschaf en zullen jullie dit wel erkennen.
Dat de kit hoog gegrepen is heeft te maken dat ik mij alleen ten volle kan inzetten als onderwerp mijn interesse heeft.
de knalpot had ik aangepakt na eerder opmerking over schuren maar niet genoeg dat noemt nonchalant zijn. als ik nu met een ding in hoofd ga slapen en opstaan is het dryfit door u erin gehamerd en dat is de foto met chassis aan carrosserie die je laat zien. de logica om onderkant eerst te schilderen had ik begrepen en zo gedaan zie foto' s.
wat kritiek betreft moet je reageren tenzij men dit niet wil maar dan begrijp ik het plaatsen van foto's niet tenzij het voor het plezier is. Erwin doet dat zonder blozen over mijn slecht schuurwerk en dat helpt echt wel, niet dat ik het dan graag doe schuren is geen therapie voor mij maar hoort er eenmaal bij dus bijten en doen.
dan heb ik een vijftig foto's opgeslagen over dit voertuig maar afmetingen vind ik niet buiten 1 waar alleen lijnen zichtbaar zijn maar getallen niet.
decals is voor mij ook nieuw en valt mee alhoewel linkse meter stuk is waarmee ik gelijk weet waarom snelheid van aanbrengen zo belangrijk is voor het uithard.
primer uit spuitbus is ook geen zegen wegens grove korrel en daar is AB meer geschikt voor denk ik.
Roy van een ezel kan je geen koerspaard maken maar je kan paard wel naar water brengen maar drinken moet het uiteindelijk zelf doen.


attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php

verbetering tekst foto (gebroken zoals decals die uitgehard zijn )
 
Laatst bewerkt:
heb intussen plannen auto gevonden en op lengte alleen al is er een verschil van 14 mm op het raam 1.5 mm dus is het kit wegsmijten en volledig zelf maken als je schaal juist wil hebben of alles verkleinen en rijd figuur dat er later in komt in een gokart.
 
Dit kan je voorhebben met een primer uit een spuitbus, mogelijk was de temperatuur te warm of stond er een briesje en kwamen er al deeltjes droog op het model terecht. Er is misschien wel iets aan te doen door met een heel kleine korrel eens te schuren, het zal toch de eindlaag zijn die het uitzicht bepaalt. Wat betreft glaswerk is het altijd kiezen, gebruik je de steeds te dikke kitparts of vervang je dat door een stuk zelf gesneden materiaal? Bij een cabrio is de tweede optie aangewezen omdat je er dan van beide kanten kan door kijken, zeker als het gewoon een plat stuk glas is. Dan kan je ook de raamstijl versmallen. Het model in zijn geheel kan je moeilijk verkorten, zeker als het een fout in de algemene verschaling is. Dat soort werk lijkt me ook nog niet aan de orde als je weinig auto's gebouwd hebt.
 
Steven de nonius is de maat van model
de wielbasis is correct alsook de breedte vandaar mijn vermoeden zie plan dat het 2 type zijn in 1 plan cabrio en gesloten
hoe zie jij het ?
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
 
Laatst bewerkt:
Het is blijkbaar je eerste 1/35 kit en je bent deze gestart zonder al te veel voorbereiding eenvoudig omdat je het mooi vind en je het nodig hebt in een dio dat ergens in je hoofd rond spookt. Niets mis mee, helemaal niet want ieder van ons zal ooit al eens ergens zo iets gestart zijn.

Je grote fout is en blijft tot nu toe nog altijd dat je wil lopen daar waar je nog maar leert te gaan op zachte ondergrond dus nog altijd beetje wankel. Tevens tracht je volgens mij te veel zaken tegelijk uit en je bent daarin niet alleen, er zitten er hier nog op het forum. Maar ook daar is in principe niets mis mee behalve de traditionele beginnersfout die ook wij doorlopen hebben.

Je bewijst jezelf als figuur schilder en je kent de basisknepen hiervan maar je vergeet die soms ook toe te passen op je andere bouwsels zoals je jeep. Komt er bij dat je jeep nog niet af is of je begint direct al een maat groter waarbij je duidelijk sommige voorgeschotelde basisprincipes vergeten bent. Vandaar de opmerkingen over de gietnaden, het opkuiswerk, dry fitten, en dergelijke.

Wat het verfwerk van deze Mercedes betreft wist ik niet dat het een spuitbus was die je gebruikt had, kon het vermoeden maar toch. Het korrelige resultaat van die verf kan je wegwerken door dit opnieuw lichtjes af te schuren met waterschuurpapier en eens droog kan je een tweede laag aanbrengen welke je eventueel opnieuw lichtjes afschuurt. Pas daarna kan je beginnen met schilderen. Handschilderen op 1/35 kan maar is redelijk moeilijk, volgens mij is het te doen als je de carrosserie onderdelen per stuk schilderd; dit in tegenstelling tot wat men doet met een AB.

Wat de ruit van het voertuig betreft hierbij mijn bemerking: deze wagen wordt niet gebouwd volgens preciese gegevens zoals Steven doet met zijn atoomkanon of Roy met zijn BMW. Zelfs mijn GMC krijgt hier en daar een beetje "dichterlijke vrijheid" in die zin dat ik niet bouw volgens plan maar wel naar gegevens en foto's en dat op zich maakt ook reeds een verschil.
Jouw Mercedes zal niet afzien door het gebruik van de standaard kit meegeleverde voorruit en glas op voorwaarde natuurlijk dat het mooi afgewerkt is en mooi geschilderd. Er is iemand in mijn club die 4 zo dergelijke voertuigen standaard kit en handgeschilderd ingezet heeft in een wedstrijd en er nog mee gewonnen heeft ook. Zo zie je maar.

Kortom, laat je niet ontmoedigen door wat ik hier geschreven heb maar laat het eens tot je doordringen en ga eens minder snel van start. Ik zeg altijd: 1 hoofd en slechts 2 handen en daar moet je het met doen en het is het hoofd dat de handen beveelt maar op zijn beurt ook door diezelfde handen een beetje in toom moet gehouden worden. ( is trouwens de reden waarom we ons hoofd kunnen vasthouden met onze handen).
 
Erwin het schilderwerk is met borstel gedaan maar de primer met spuitbus Vallejo en daar wringt het schoentje ook op mijn figuren. Verfbussen kosten en fortuin en kan je beter AB halen dat is op het einde goedkoper
dus gebruik ik dat niet.
voor het overige zit er grond van waarheid in wat je schrijft en ontmoedigd dit mij niet. Trouwens is het mijn bedoeling geweest om in het ongewisse te springen en heb eenzelfde kit hier liggen om hem wederom te maken als ik het door heb en dat mag lang duren.
De jeep heeft mijn aandacht niet verloren en ben vandaag nog wat verf gaan halen om dichter bij uw kleuren te zitten en zal van het weekend bijgewerkt worden.
De verf die ik heb is meer gebaseerd op figuren en mengen naar kleuren voertuigen ligt me moeilijk
Ik ga niet voor prijsbouw want perfectie bestaat voor mij niet maar alles er rond om tot een bepaald punt te komen is wat mij drijft.
met figuren ben ik ook belangen nog niet waar ik wil zijn maar zoals je zegt kan je niet alles tegelijk.
maar zal eerst jeep afmaken en nog wat figuren schilderen tijdens droogtijden want inderdaad schilderwerk voertuigen en figuren is een hemel van verschil.
leg deze topic even opzij
 
Er is duidelijk een hoekverschil te zien aan de achterkant. Het is dus niet een schaalfout maar ze hebben bij Masterbox dan toch een foutje gemaakt. Vooraan hoort er ruimte te zitten tussen de bumper en de carrosserie. In het model lijkt te bumper er tegenaan gekleefd. Bij de foto die je gepost hebt is het duidelijk merkbaar dat er vier stangen de bumper een eindje voor de wagen uit houden. Die zie ik ook terug in je kit maar daar zitten ze helemaal verborgen onder de kap. Ergens is het chassis dus iets te kort gemaakt.
 
Het feit dat ik buiten wat je moet kennen om rijbewijs te halen niets van auto's en moto's ken omdat dit mij nooit heeft geïnteresseerd is dit een ferm nadeel.

Dat noem je nu inderdaad al een paar keer, maar ik begrijp niet waarom; technisch zie ik niets verkeerds aan de auto en volgens mij noem ik dat ook niet. Verder, als je iets van auto's wilt weten kun je het altijd vragen aan Marc (Coachke) of mij of anderen, we zullen zeker uitleggen voor zover we dat kunnen; natuurlijk is er ook Google.

De snelheid waarmee ik de kit maak is voor mijn doen traag heel traag voor( jullie misschien nog te snel) dus ligt het eerder aan onervarenheid en onwetendheid

Het gaat niet om snelheid op zichzelf, het gaat erom dat door het besteden van aandacht aan de verschillende punten die ik heb genoemd, het project automatisch langer zal duren. Dan nog zul je sneller zijn dan ik, maar dat komt gewoon doordat ik een tragere bouwer ben. Ik heb het dus ook niet over snelheid maar over geduld. Bijvoorbeeld die naden langs de spatborden, die had je zelf ook kunnen ontdekken als je de body had vergeleken met referentiefoto's. Door die stap over te slaan, het voortdurend naast elkaar leggen van referentiefoto's en model, spaar je tijd uit maar neem je tegelijkertijd het risico dat je iets over het hoofd ziet.

Wat de kit betreft is het plastiek hard en vooral breekbaar bij het opkuisen alsook zijn vele stukken al stuk bij het uitpakken van kit

Dat is mogelijk, maar ook dat was niet een van de punten waar ik het over had dus ik weet niet goed wat je hiermee wilt zeggen.

Dat de kit hoog gegrepen is heeft te maken dat ik mij alleen ten volle kan inzetten als onderwerp mijn interesse heeft.

Ik zou je zeker willen aanraden om onderwerpen te kiezen die inderdaad je volle 100% interesse hebben, anders zul je ze wellicht niet afronden en beleef je minder plezier aan de bouw. Zo werkt het nochtans bij mij.

de knalpot had ik aangepakt na eerder opmerking over schuren maar niet genoeg dat noemt nonchalant zijn.

Ik meende al een verbetering te kunnen zien, maar dacht dat dat aan de foto lag; in elk geval goed dat je die verbetering hebt toegepast.

als ik nu met een ding in hoofd ga slapen en opstaan is het dryfit door u erin gehamerd

Als geduld het belangrijkste is in de modelbouw, is dryfit het op een na belangrijkste (volgens mijn persoonlijke rangorde), goed dat dat erin gehamerd zit.

wat kritiek betreft moet je reageren tenzij men dit niet wil maar dan begrijp ik het plaatsen van foto's niet tenzij het voor het plezier is.

Ik plaatste de foto's om meteen duidelijk te maken wat ik bedoelde. Zelfs in mijn eigen topics doe ik dat soms, hoewel ik daar alle foto's heb genummerd. Denk je dat ik de foto's heb geplaatst om afbreuk te doen aan je bouw, hetgeen ik niet hoop, dan heb je het faliekant mis. Ik heb wel nuttiger dingen te doen in mijn vrije tijd dan dat.

dan heb ik een vijftig foto's opgeslagen over dit voertuig maar afmetingen vind ik niet buiten 1 waar alleen lijnen zichtbaar zijn maar getallen niet.

Die kun je vervolgens wel uit de foto's afleiden als je daar echt trek in hebt (doe ik vaak ook niet hoor, kost wel wat moeite) en een digitale meter hebt; StevenVD doet dat vaak, kijk eens in zijn topics om erachter te komen hoe hij dat doet; als je wilt, zal ik het je eens uiteenzetten.

primer uit spuitbus is ook geen zegen wegens grove korrel en daar is AB meer geschikt voor denk ik.

Of de primer uit de spuitbus een beetje meer schudden, of even in warm water plaatsen alvorens te spuiten; ik zou deze primerlaag (wist niet dat het dat was, maar dat is goed nieuws) even schuren met korrel 1000 alvorens de uiteindelijke lagen verf eroverheen te leggen.

Roy van een ezel kan je geen koerspaard maken maar je kan paard wel naar water brengen maar drinken moet het uiteindelijk zelf doen.

Het spijt me te zeggen dat ik in je beantwoording niet lees of je blij bent met mijn commentaar of niet. Het komt op mij vooral verdedigend over, iets wat ik met mijn post totaal niet heb willen uitlokken. Mijn teksten zijn bedoeld om je verder te helpen, niet af te kraken. Zo sta ik in dit forum (en andere), zoals Marc al opmerkte is mijn enkele doel om te helpen. Daarbij kunnen mijn opmerkingen soms hard overkomen en dat komt dan weer doordat ik zo weinig mogelijk woorden gebruik. Meer woorden zou betere nuancering betekenen. Hoe dan ook, ik hoop dat ik het verkeerd heb begrepen en dat je wel iets met mijn reactie kunt.

heb intussen plannen auto gevonden en op lengte alleen al is er een verschil van 14 mm op het raam 1.5 mm dus is het kit wegsmijten en volledig zelf maken als je schaal juist wil hebben


Dat zou jammer zijn; weet je zeker dat het juiste type op de foto's staat? Enfin, kitproducenten gaan meestal voor het 'totaalplaatje', dus de details of verhoudingen hoeven niet precies te kloppen, als het model er maar uit ziet als een Mercedes 170V. Gelukkig zijn er uitzonderingen, met als paradepaardje binnen de grote kitmakers natuurlijk (nog steeds) Tamiya. Ik zou toch overwegen de kit niet weg te gooien maar gewoon te gebruiken als oefenmodel.


_____

Wat Erwin in zijn reactie schrijft is spot on, ik ben het volledig en in alle facetten met hem eens.
 
Hey Roy de foto' ging niet over uw foto's maar over de mijn he maar in het algemeen. je plaats die ofwel voor de reactie te krijgen of zo maar om uw werk te laten zien zonder commentaar.
Ik heb ze geplaatst voor de reactie te krijgen en heb ze gekregen waarvoor dank.
de spreuk met paard is gewoon en zegswijze dat mensen u kunnen helpen maar dat je het werk uiteindelijk zelf moet doen.
Ik zoek het altijd om te beginnen met het moeilijke om dan af te zakken naar niveau dat ik baas kan aard van beestje denk ik. maar geeft wel idee naar waar je toe moet werken en als dat onmogelijk is weet ik dat gelijk direct dat ik me niet voor niets moet uitsloven.
het ontwerp plan verschilt niet zoveel met kit door Steven heb ik het juiste plan en met tweede kit hier ga ik heel de weg op mijn dooie gemak.
Weet wel niet waar ik ga uitkomen maar dat zie ik wel.
Dus topic nog niet afgesloten want deze kit werk ik gewoon af in het mate van het mogelijke omdat ik graag diorama wil maken en kan wagen later vervangen moest die goed lukken.
Nee Roy uw kennis is onbetaalbaar en word door mij zeer gewaardeerd.
 
Beginnen met het moeilijke is iets wat in modelbouw niet zonder meer zijn vruchten afwerpt, omdat je nu eenmaal niet alles kunt weten en als een spons steeds meer in je opneemt hoe langer je de hobby uitoefent. Dus hoewel ik hetzelfde doe bijvoorbeeld in mijn werk (moeten er drie dingen geschreven worden waarvan één moeilijk, dan begin ik meestal met dat moeilijke want dan ben ik er vanaf), doe ik dat in de modelbouw niet. Het is immers geen kwestie van extra je best doen, maar een van kunnen toepassen van jarenlang vergaarde informatie.

Erwin maakte een visuele vergelijking met het wankele lopen op losse grond. Vergelijk het verder eens met een boek lezen in een vreemde taal. Als je twee jaar Engels hebt gehad, kun je best een Stephen King proberen. De woorden die je tegen komt en waarvan je de betekenis niet weet, zoek je dan op en aan het eind heb je een leuke leeservaring gehad. Je hebt twee jaar voorbereidingstijd gehad om je de taal eigen te maken en dat is voldoende om Stephen Kings boek te begrijpen.

Als je echter, met twee jaar Engels onderwijs achter de kiezen, James Joyce's Ulysses probeert te lezen, met daarin tienduizenden woorden waar je nog nooit van hebt gehoord laat staan dat je enig idee hebt wat ze betekenen, dan is de lol gauw over en heeft het bovendien weinig educatieve waarde. Zelfs al zou je elk woord opzoeken (en noteren in een kladblok, met vertaling), dan nog zou niet tot je doordringen wat de woorden betekenen. Het verhaal zou je tegen gaan staan. Waarschijnlijk zou je het boek na een uur weggooien, als je een hoge pijndrempel hebt wellicht na twee uur.

Maar als je als Vlaming tien jaar in Engeland hebt gewoond, je volledig eigen hebt gemaakt in de taal, de maniertjes, doen en laten, de humor en lastigere zinsconstructies, als je wat meer boeken hebt gelezen, dan is Ulysses wel degelijk te doen. Nog steeds zul je woorden moeten gaan opzoeken, maar het wordt een leesbaarder geheel. De leeservaring wordt, hoewel nog steeds lastig, uiteindelijk een succes.

In de modelbouw is het precies zo, het is een kwestie van kennis vergaren.... die leren toe te passen (en te signaleren wanneer je welke methode en welk gereedschap je nodig hebt)... en dat op een zo onderhoudend mogelijke en succesvolle wijze te doen. Dát is de jarenlange ervaring waar iedereen het altijd over heeft. Tenzij je een wonderkind-modelbouwer zou zijn (ze zullen vast wel geboren worden), is het verstandig om alles in je op te nemen en te beginnen met het 'makkelijke' in plaats van met het moeilijke. En zelfs dat makkelijke kun je zo moeilijk maken als je zelf wilt.
 
Prachtig Roy maar graag had ik er nog iets belangrijks aan toegevoegd.

Wij zijn geen "professionals" die in de tijdschriften voorkomen, wij worden niet gesponsord.
Wij, ordinaire door de weekse modelbouwers, moeten zelf onze kits, lijm, verf, documentatie en noem maar op betalen en dat doen we met plezier want voor ons is het nog altijd en blijft het een hobby waar we plezier aan hebben.

De dag dat je je plezier omruilt voor competitiedrang is het volgens mij gedaan met de echte hobby. Ja, we willen allemaal wel eens een prijs halen, liefst zelf eentje op elke beurs, maar in dat geval blijft het nog steeds hobby. Als je echter enkel en alleen bouwt voor die ene prijs dan heb je het zitten.
Ik heb een collega gehad, prachtige vent om met te werken, veel slimmer dan ik. Als het echter op hobby op aan kwam wierp hij zich er op alsof zijn leven er van afhing. Of het nu vissen, fotografie of iets anders was, zijn doel was enkel om de top te halen. Eens dit bereikt was de fun echter over en begon hij aan iets anders. Waar sta je dan? Veel lege schelpen.......

Het blijft dus zaak om het midden te vinden tussen plezier in de hobby en de streefdrang om iets te verwezelijken dat iedereen mooi vind.
 
Erwin jij maakt mijn punt zo zie ik het ook.
 
Nu alles gezegd is en ik het begrepen heb ga ik verder in de toestand de auto is.
het word dan een oefenwerk waar ik me kan op laten gaan met mijn mogelijkheid van kunnen.
Ik maak grotendeels de voertuigen om op diorama te zetten en zal mijn best hier in doen .
Ik volg de autobouwers en militaire voertuigen nauw gezet op maar niveau zal ik niet halen wat normaal is en ik eerlijk gezegd niet van plan ben om het te proberen te halen wat niet wegneemt dat ik heel graag van jullie leer en mijn uiterste best doe om jullie begrijpen en van jullie te leren.
dus ik ga voorlopig niet voor perfectie maar voor een degelijk toonbare afwerking in militaire voertuigen en door ervaring en goede raad kan het alleen maar verbeteren wat al aardig gelukt is en zeg het nog een keer ben al verder dan ik dacht en dat komt door jullie.
ik heb losgemaakt wat ik kon en een pak bij geschuurd zodanig dat deuren eindelijk passen zonder wringen .
De vloeren worden proper gemaakt want nu ontbreken alleen nog duiven dat is waar Roy ,maar krijgt toch lichte vervuiling want officieren zweven niet over de grond en die hun schoenen worden ook vuil .
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
attachment.php
 
Zeker, een lichte verwering van de vloeren zou ik ook doen. De groen-bruine pigmenten deden mij meteen denken aan een combinatie van plantenaanslag met lichte roest, waar ik dus van vond wat ik heb opgeschreven. Maar de nieuwe plannen klinken goed.

Veel belangrijker, verdien je mijn (en ieders) respect dat je stoïcijns doorgaat met dit project nadat je alle tips en info in je hebt opgezogen. Verreweg de meeste bouwers zouden aan een nieuw project starten, waarbij ze dan weliswaar iets hebben geleerd maar niet alles eruit hebben gehaald. Jij blijft in die leercadans zitten en zult hier dus relatief veel wijzer uit komen. Knap, en lang niet iedereen gegeven.
 
Beste Pascal waarom een oefenwerk als deze goed lukt dan is het toch niet voor niks geweest he , wij allemaal moeten meermaals opnieuw beginnen om tot een deftig resultaat te komen
Nu wat hardleersheid betreft sta ik toch in de top drie denk ik , maar toch zijn hier gasten die mij een duwtje gaven en mij laten wankelen hebben , en het rare is ze hadden nog gelijk ook , en nu bezie ik het ook anders en probeer te luisteren naar wat mij gezegd ( of geschreven ) word en eerlijk de resultaten liegen er niet om
Nu nog 1 ding soms kan ik niet doen wat men mij verteld heeft te maken met de kleuren of de aankoop van sommige dure producten , heb sinds vorige leden dag ook al leren omgaan met olieverf iets wat ik beschouwde als onmogelijk , wel ik begin er aardig mijn draai in te vinden zo zie je maar he
Dit wilde ik nog even vermelden
Hetgeen waar gij u nu aan waagt als figuurschilder vind ik persoonlijk geweldig hetgeen gij nu doet hebben sommige mensen maanden of jaren voor nodig dus de moed niet laten zakken en gewoon uw projectje afwerken en dan eens kijken wat het opbrengt he ?
Goe bezig ( op zijn Antwerps )
Marc
 
@ Roy kijk je posts #49 en # 51 vind ik heel mooie conversatie tegenover de bouwer.

Prima tips/commentaar/toevoeging/enz tussen jij en de bouwer , die het daadwerkelijk kan appreciëren waardoor hij zeker een Level Up bekomt aan z'n modelbouw project. Heeft in mijn ogen niks te maken met ""hard zijn in kritiek"" , gewoon eerlijke antwoorden die meerwaarde geven aan de bouwer die er ook iets mee doet !

Daarom is het idd goed dat de bouwer aangeeft hoe ver hij wil gaan :)

Heerlijk zo'n bouwtopic te lezen en bekijken :) Chapeau voor beide
 
Pascal, gaan de deuren van dat voertuig open staan of blijven ze gesloten?
In het geval ze gesloten blijven zou ik je toch aanraden om ze nog eens te bekijken want volgens je foto's laten zien sluiten deze niet goed aan op de carrosserie alwaar de bovenkant in lijn moet staan met de rest.
In het geval ze open staan, steekt het niet zo op die ene millimeter.
 
Roy bedankt voor even volhardend te volgen en dezelfde Mercedes zal gebouwd worden met uw topic bmw op pc voor mijn neus wel niet zo gedetailleerd maar met voorgeschreven technieken die jij aanhaalt en goed en duidelijk te volgen is.
Erwin de deuren staan wat ongelukkig maar op deze foto zitten ze op hun plaats en durf niet meer te schuren omdat ik verschil dan op andere plaatsen te groot ga maken.
Ik denk dat ik veel had kunnen vermijden met raamstuk anders te plaatsen maar is nu te laat en krijg dit niet meer uit elkaar zonder grote schade aan de achterzijde is hij juist want als zeil open dak erop ligt klopt het plaatje
attachment.php
attachment.php
 
Laatst bewerkt:
@ Roy kijk je posts #49 en # 51 vind ik heel mooie conversatie tegenover de bouwer.

Prima tips/commentaar/toevoeging/enz tussen jij en de bouwer , die het daadwerkelijk kan appreciëren waardoor hij zeker een Level Up bekomt aan z'n modelbouw project. Heeft in mijn ogen niks te maken met ""hard zijn in kritiek"" , gewoon eerlijke antwoorden die meerwaarde geven aan de bouwer die er ook iets mee doet !

Daarom is het idd goed dat de bouwer aangeeft hoe ver hij wil gaan :)

Heerlijk zo'n bouwtopic te lezen en bekijken :) Chapeau voor beide

Dank je wel Filip, ik denk dat een forum zo zou horen te werken. Forumlid A bouwt iets, in dit geval een Mercedes stafwagen, en krijgt daar opbouwend commentaar op over wat er misschien beter kan, vergezeld van complimenten over wat er erg goed is. Forumlid B bouwt iets, in dit geval een BMW sportwagen, en ondervindt hetzelfde. In beide topics is het lekker druk, forumleden nemen de moeite om over hun eigen topics en onderwerpen heen te kijken. Natuurlijk zijn er ook bouwers die enkel hun eigen bouwverslag posten om hun moverende redenen en die verder niet heel actief op het forum zijn; ook dat heeft binnen het forumleven een nuttige functie (hoewel ik denk dat zij minder van het forum leren en terugkrijgen dan zij die ook in andere topics posten, maar ieder z'n voorkeur).

De combinatie van deze content-bevoorraders maakt dat dit forum zo interessant is.

Wat betreft harde kritiek, denk ik dat je dat op twee manieren kunt opvatten. Mijn kritiek kan weliswaar hard zijn qua strekking (als ik iets écht niet geslaagd vind), maar ik zal altijd proberen om dat te onderbouwen zodat het forumlid er al dan niet iets mee kan. Je zou het kunnen samenvatten met (vanuit mijn oogpunt) 'de vinger op de zere plek leggen' in combinatie met het doen van een voorstel tot genezing althans voorkoming voor toekomstige gevallen.

Inderdaad is het goed dat een bouwer laat weten hoe ver de kritiek mag komen; toen ik het vroeg en als antwoord een carte blanche kreeg, ging ik handenwrijvend aan de slag he :)

Ik pleit er nog steeds voor dat er een soort template komt bij beginnende bouwprojecten waarin de topicstarter aangeeft welk niveau hij heeft, welke middelen hij heeft, hoe kritisch men mag zijn, etc. etc.; ik heb dat elders uitgewerkt.

Ontopic, blijf ik het knap vinden dat Pascal zichzelf zo heeft herpakt en momenteel volop bezig is in een leertraject 'voertuigen bouwen'.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan