- Lid geworden
- 13 apr 2014
- Berichten
- 9.907
Pascal een kunst die jij als geen ander onder de knie hebt, ik heb dat in een ander topic al gezegd, is om binnen korte tijd een erg mooi resultaat te behalen. Het is een talent dat ik niet heb en ook niet zal krijgen.
Zoals je zelf al zegt, ontbreekt het je echter aan geduld. Besteed eens 50% zo veel tijd aan een bouw en je zult zien dat het er 30% beter uit ziet. Besteed 100% zo veel tijd aan de bouw en het zal er 50% uit zien. Pas dan zul je je echt gaan onderscheiden van de massa. Geduld is het belangrijkste kernbeginsel dat je als modelbouwer zou moeten nastreven om een goed resultaat te kunnen behalen. Details worden mooier, kleuren realistischer, geschiedenis levendiger.
Ook raad ik je aan om goed bouwtopics en de daarin vormgegeven tips door te nemen en tot je te nemen. Ik ken geen bescheidenheid en raad je daarom mijn eigen BMW-topic en mijn Krupp-topic aan, omdat daarin basis- en gevorderde technieken tot in detail staan beschreven.
Zo bijvoorbeeld de knalpot hier. Als ik die zie, nu of in afgeronde staat, dan denk ik 'daar is weinig aandacht aan besteed'. De ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel, dus idealiter zou ieder onderdeel van een model goed afgewerkt en met zorg behandeld zijn. Zou ik bij een wedstrijdtafel dit detail bij het gerede model zien, dan zou ik doorlopen naar het volgende. Ik zeg niet dat je voor de wedstrijdtafel zou moeten modelbouwen, maar ik neem aan dat je je modellen zo realistisch mogelijk probeert te maken en welgemeende complimenten in ontvangst wilt nemen.
In mijn Krupp-topic (zie index in 1e post) staat een toelichting over hoe je dit mooi naadloos rond krijgt.
De motor vind ik wat grof geschilderd op schaal 1/35. Dunnere laagjes primer en verf zouden hier de oplossing kunnen bieden.
De kleur van het chassis lijkt redelijk in de buurt te komen van het origineel, echter het origineel zou ik satijn maken (vanuit de fabriek waarschijnlijk glossy, maar door stof etc. eerder satijn). Zie hier:
(Copyright http://panzer21.com/?page_id=7, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)
De ventilator mag driemaal zo dun. Zoals gezegd, vind ik de motor wat al te grof beschilderd.
Welke kleur moet deze uitlaat vertegenwoordigen? Ik vind het wat onduidelijk, het lijkt wel koper. Verder vind ik het chassis, zoals gezegd, er wat mat uitzien. Dat kan wel, als er een stofaanslag op zit; maar dat zie ik dan weer niet. Het lijkt gewoon een matte basis, hetgeen denk ik niet realistisch is.
Verder vraag ik me af hoe je de onderkant strak geschilderd / gespoten gaat krijgen, nu het erop lijkt dat het chassis al aan de body vast zit. Ik denk dat je het beste eerst de onderkant van de body had kunnen spuiten. Zorg er altijd voor dat je in meer of mindere mate je bouw van een goede planning voorziet.
Waar komen die oliesporen vandaan (carterplug?) en heb je ze gebaseerd op referentiemateriaal?
Ik vind de body erg ruw geschilderd, met veel 'spikkeltjes'. Verder zie ik een zeer storende gietnaad zitten over de lengte van het voorste spatscherm. Op de volgende foto is te zien dat Mercedes-Benz zelf die gietlijn ook had weggeschuurd:
Als je een laagje parketreiniger (waar we het in een ander topic over hadden) over de klokjes legt (één druppeltje is voldoende), krijg je een mooi realistisch effect van glas.
Op bovenstaande foto is ook te zien wat ik bedoel met 'grove verflaag'.
Verder lijkt me de bovenste lijst boven de voorruit wel heel erg dik.
Ik begrijp niet waarom je hier pigmentpoeders gebruikt. Deze auto's werden goed verzorgd, veelal netjes gestald, en zéker niet met dakje open achter gelaten. Het lijkt nu wel alsof de auto 15 jaar in een achtertuin heeft gestaan waar de weersinvloeden zich vol hebben laten gelden. Vergeet ook niet dat deze auto's pas in 1936 geproduceerd werden (cabrio misschien wat later zelfs) en dat als je een auto in 1945 (laatste jaar van de oorlog) wilt positioneren, hij pas 7 jaar oud is; en dat is dan (normaliter) de uiterste termijn. Ook in 1942 zijn nog auto's gebouwd. Zo'n auto ziet er normaal gesproken nog keurig uit, zeker als hij goed onderhouden wordt zoals een stafwagen.
Hier zijn de storende gietnaden goed te zien. Voordat je begint te primen, altijd heel goed de complete body nalopen omdat er een gietlijn zit helemaal rondom de body.
De stoeltjes had je beter kunnen lijmen met liquid poly, goed kunnen aandrukken en dan strak schuren. Nu zijn de verschillende onderdelen van de stoelen goed te onderscheiden.
Verder ziet het er goed uit. En laat ik afsluiten met waar ik mee begon... je hebt ontzettend veel talent en dat meen ik, anders zei ik het niet. Met wat meer geduld kun je heel erg ver komen.
Zoals je zelf al zegt, ontbreekt het je echter aan geduld. Besteed eens 50% zo veel tijd aan een bouw en je zult zien dat het er 30% beter uit ziet. Besteed 100% zo veel tijd aan de bouw en het zal er 50% uit zien. Pas dan zul je je echt gaan onderscheiden van de massa. Geduld is het belangrijkste kernbeginsel dat je als modelbouwer zou moeten nastreven om een goed resultaat te kunnen behalen. Details worden mooier, kleuren realistischer, geschiedenis levendiger.
Ook raad ik je aan om goed bouwtopics en de daarin vormgegeven tips door te nemen en tot je te nemen. Ik ken geen bescheidenheid en raad je daarom mijn eigen BMW-topic en mijn Krupp-topic aan, omdat daarin basis- en gevorderde technieken tot in detail staan beschreven.
Zo bijvoorbeeld de knalpot hier. Als ik die zie, nu of in afgeronde staat, dan denk ik 'daar is weinig aandacht aan besteed'. De ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel, dus idealiter zou ieder onderdeel van een model goed afgewerkt en met zorg behandeld zijn. Zou ik bij een wedstrijdtafel dit detail bij het gerede model zien, dan zou ik doorlopen naar het volgende. Ik zeg niet dat je voor de wedstrijdtafel zou moeten modelbouwen, maar ik neem aan dat je je modellen zo realistisch mogelijk probeert te maken en welgemeende complimenten in ontvangst wilt nemen.
In mijn Krupp-topic (zie index in 1e post) staat een toelichting over hoe je dit mooi naadloos rond krijgt.
De motor vind ik wat grof geschilderd op schaal 1/35. Dunnere laagjes primer en verf zouden hier de oplossing kunnen bieden.
De kleur van het chassis lijkt redelijk in de buurt te komen van het origineel, echter het origineel zou ik satijn maken (vanuit de fabriek waarschijnlijk glossy, maar door stof etc. eerder satijn). Zie hier:
(Copyright http://panzer21.com/?page_id=7, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)
De ventilator mag driemaal zo dun. Zoals gezegd, vind ik de motor wat al te grof beschilderd.
Welke kleur moet deze uitlaat vertegenwoordigen? Ik vind het wat onduidelijk, het lijkt wel koper. Verder vind ik het chassis, zoals gezegd, er wat mat uitzien. Dat kan wel, als er een stofaanslag op zit; maar dat zie ik dan weer niet. Het lijkt gewoon een matte basis, hetgeen denk ik niet realistisch is.
Verder vraag ik me af hoe je de onderkant strak geschilderd / gespoten gaat krijgen, nu het erop lijkt dat het chassis al aan de body vast zit. Ik denk dat je het beste eerst de onderkant van de body had kunnen spuiten. Zorg er altijd voor dat je in meer of mindere mate je bouw van een goede planning voorziet.
Waar komen die oliesporen vandaan (carterplug?) en heb je ze gebaseerd op referentiemateriaal?
Ik vind de body erg ruw geschilderd, met veel 'spikkeltjes'. Verder zie ik een zeer storende gietnaad zitten over de lengte van het voorste spatscherm. Op de volgende foto is te zien dat Mercedes-Benz zelf die gietlijn ook had weggeschuurd:
Als je een laagje parketreiniger (waar we het in een ander topic over hadden) over de klokjes legt (één druppeltje is voldoende), krijg je een mooi realistisch effect van glas.
Op bovenstaande foto is ook te zien wat ik bedoel met 'grove verflaag'.
Verder lijkt me de bovenste lijst boven de voorruit wel heel erg dik.
Ik begrijp niet waarom je hier pigmentpoeders gebruikt. Deze auto's werden goed verzorgd, veelal netjes gestald, en zéker niet met dakje open achter gelaten. Het lijkt nu wel alsof de auto 15 jaar in een achtertuin heeft gestaan waar de weersinvloeden zich vol hebben laten gelden. Vergeet ook niet dat deze auto's pas in 1936 geproduceerd werden (cabrio misschien wat later zelfs) en dat als je een auto in 1945 (laatste jaar van de oorlog) wilt positioneren, hij pas 7 jaar oud is; en dat is dan (normaliter) de uiterste termijn. Ook in 1942 zijn nog auto's gebouwd. Zo'n auto ziet er normaal gesproken nog keurig uit, zeker als hij goed onderhouden wordt zoals een stafwagen.
Hier zijn de storende gietnaden goed te zien. Voordat je begint te primen, altijd heel goed de complete body nalopen omdat er een gietlijn zit helemaal rondom de body.
De stoeltjes had je beter kunnen lijmen met liquid poly, goed kunnen aandrukken en dan strak schuren. Nu zijn de verschillende onderdelen van de stoelen goed te onderscheiden.
Verder ziet het er goed uit. En laat ik afsluiten met waar ik mee begon... je hebt ontzettend veel talent en dat meen ik, anders zei ik het niet. Met wat meer geduld kun je heel erg ver komen.