Hoofdsponsor

1/24 Garage [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey mannen ! thx
Deel 2 :
Het 60L vat werd voorzien van aflaat en onluchtings-plug, een heel gefrutsel. bij deze gaat mijn diep respect uit naar de mensen die op 1/35 en 1/48,72...enz werken ! respect !

SAM_0118.jpg

De ontluchtingsplug werd gebruikt om het niveau slangetje te bevestigen.

SAM_0116.jpg

Ongeveer 2/3 vol... of 1/3 leeg, t' is maar hoe je het bekijkt
Het slangetje is oorspronkelijk een doorzichtig electriciteits draadje waarvan de draad werd verwijderd en een dunner zwart geschilderd draadje in werd heen en weer bewogen, waarna het bleef zitten.

SAM_0115.jpg

Wieltjes had ik gedraaid in aluminium, ondermeer het grote voordeel daarvan is dat het niet soldeerbaar is en dus bijgevolg niet vast komt te zitten na het solderen, resultaat... wielen kunnen draaien.

SAM_0123.jpg

Het zwenkwiel :

SAM_0126.jpg

Ook de dwars huls is aluminium, deze schuift dan in een messing huls, om later na het solderen ook effectief te kunnen zwenken.

SAM_0129.jpg

Zwenkt links...

SAM_0130.jpg

Zwenkt rechts...

SAM_0132.jpg

De as van de twee achterwielen zit nog niet vast (dryfit) dit om met gemak het karretje te painten.
Oliefilter werd in de opvangbak geplaatst.

SAM_0131.jpg

Rest me nog : het gereedschapsbakje(s) achteraan het karretje en oliefiltersleutels
En het painten van het geheel.
Het vat krijgt de shell kleuren, Tenslote is het een door de garagehouder (ikzelf :) ) zelf ineen geknutseld "olieopvangapparaat"
Nu gisteren had ik voor het eerst in mijn leven zitten testen met decal papier, het enig probleem dat ik heb is dat ik sommige afbeeldingen niet scherp genoeg krijg, iemand enig idee ? misschien wat goochelen met de dpi ?
Ik heb decal papier van testors. Ik moet zeggen het is echt een lolletje om te doen :) ook al krullen ze om alsof er een krultang mee gemoeid is als ze echt heel klein zijn, ook al gebruik ik "set & sol"
Deze word het logo, hetzij een paar maten kleiner. Uitgeprobeerd op een afgekeurd polyster wrak waar ik regelmatig zo een en ander op uitprobeer; het proefkonijn dus.

SAM_0133re.jpg

To be continued
Grts
Peter​
 
Ja wadde.
1/24 is dan misschien wat groter dan 1/35 en zo, maar wat je hier laat zien, tart ieders verbeelding.
Ik ben stikjaloers op jouw Kunsten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Koekie, ik heb niks gewijzigd maat, heb schijnbaar in uw reply gezeten zonder dat ik er erg in had. Ik dacht te kunnen antwoorden met een citaat van jou, en te melden dat dit voor mij idem was.

Disturbed Angel : idem voor mij dus !
 
Prachtig. Ik vind zulke realistische dio's mooi om naar te kijken. Subliem.

Wat je logo betreft vermoed ik dat je de afbeelding in JPG van het internet hebt gehaald. Dat geeft dikwijls een onscherp resultaat omdat die afbeeldingen niet zo groot zijn. Eigenlijk zou je deze JPG moeten omzetten in een vectortekening.
Als je niet weet hoe dat moet dan mag je mij altijd de afbeelding doormailen en zet ik het voor jouw om in een haarscherp beeld. Dat is ongeveer 15 minuutjes werk. Je ziet maar.
 
@ Peter

gewoon verder doen angel
ik zit er echt van te genieten en zal het je zeker niet nadoen.

grtz
Dikkie dik
 
Prachtig. Ik vind zulke realistische dio's mooi om naar te kijken. Subliem.

Wat je logo betreft vermoed ik dat je de afbeelding in JPG van het internet hebt gehaald. Dat geeft dikwijls een onscherp resultaat omdat die afbeeldingen niet zo groot zijn. Eigenlijk zou je deze JPG moeten omzetten in een vectortekening.
Als je niet weet hoe dat moet dan mag je mij altijd de afbeelding doormailen en zet ik het voor jouw om in een haarscherp beeld. Dat is ongeveer 15 minuutjes werk. Je ziet maar.

Ja klopt, JPG. ik had ze al eens proberen omzetten in een vectortekening, maar zonder deftig resultaat. Tevens nog niet de geschikte software gevonden, iets wat ik toekomstgericht wel ga nodig hebben. Enig idee Christophe ?

Bedankt
Peter
 
Christophe,

Misschien is dit het ogenblik om hierover een kleine tutorial te maken?
Er zijn ongetwijfeld meerdere mensen met interesse hierin.
 
Christophe,

Misschien is dit het ogenblik om hierover een kleine tutorial te maken?
Er zijn ongetwijfeld meerdere mensen met interesse hierin.

Zeer zeker Dominiek, ik heb ook interesse, dus Christophe, een tutorial over hoe dit in zijn werk gaat zou mooi zijn ;)
 
Gegroet Allen,

De gereedschapbakjes achteraan het karretje.... Het was niet gemakkelijk, oorsprongkelijk was mijn idee beide te maken uit 2 verschillende U profieltjes, maar mijn vooraad leek uitgeput enerzijds en te kort anderzijds, dus zat er weinig op dan ze zelf te plooien.

SAM_0136.jpg

De achteras werd losgemaakt en iets dieper naar onder geplaatst, het geheel helde iets te veel naar achter in het verleden.
Rest nog schuurwerk, opkuisen en painten en decal.

Over die decal trouwens; heb een vector programma (gratis) gevonden ; noemt inkscape
daarmee heb ik het (s)hell gebeuren eens onderhanden gepakt. Vanuit het programma kan je ook printen op het formaat decal papier.
Ik ben onder de indruk van de eerste proefdruk op gewoon papier.
Hierbij het verschil :

Links de eerste decal die ik afdrukte, rechts de proefdruk op gewoon papier na bewerken in inkscape.

SAM_0140.jpg

SAM_0140re.jpg

Ik denk dat hier verder me kan wat decals betreft.
Bij deze : Christophe nog eens bedankt voor de vector tip !

To be continued
Peter​
 
Sorry jongens, ik zit zo druk in het werk dat ik jullie reacties nog niet gelezen had.

@Angel: Ja, dat lijkt mij een geslaagd resultaat. Perfect.


Euuuh... tutorial. Misschien een paar woordjes uitleg en als er dan nog vragen zijn ,geen probleem.

Ik gebruik al jaren Coreldraw voor alles en nogwat. Het gebeurd wel eens dat ik het logo van een klant op een gebouw of een model moet zetten en ze sturen mij dan hun logo in JPG of ik haal het van hun website. JPG zijn pixels en dat geeft meestal een onscherp beeld. Dus wat ik altijd doe is het logo in CorelDraw importeren en vervolgen overtekenen in CorelDraw. Afhankelijk van hoe complex het logo is, hoe meer werk, maar zoals ik al zei werk ik al zolang met deze software dat dat vanzelf gaat.
Eenmaal als het logo is getekend dan kan het op gelijk welke grote geschaald worden, het blijft altijd scherp omdat de afbeelding niet uit pixels is opbebouwd, maar uit lijnen. En dan afdrukken.
Meer is er niet aan.
 
Wat bedoel je precies met "overtekenen"? Het gaat hier dan wel om "Coreldraw" hé? Niet om Photopaint, dat ook van Corel is?
 
ExSerCo,

Ik zal binnenkort het hele proces eens duidelijker en fatsoenlijk naarschrijven en zoals jullie gevraagd hebben er een kleine tutorial van maken met foto's. Gisteren had ik maar weinig tijd en wat voor mij misschien evident lijkt is dat voor anderen niet. :$Dus nog even geduld.

Met overtekenen bedoel ik eigenlijk dat ik een lijntekening maak op de JPG afbeelding.
 
Zo ben ik ook te werk gegaan in Inkscape, JPG geïnporteerd daarna met het vul gereedschap de rood gekleurde vlakken vullen met nog roder :) De hoeken verscherpt met de pen tot het gewenste resultaat en daarna de JPG verwijderen. Het gevulde en getekende bijft staan, en is dus clean.
Daarna kan je verschillende afbeeldingen ordenen en vergroten vanuit het programma zelf met goed resultaat.
 
Hey Mannen !

Bedankt voor de comments !
Bijna een belangrijk onderdeel vergeten...
De vleugelbout om de opvangkom vast te kunnen zetten na in en uitschuiven !

SAM_0143.jpg

SAM_0144.jpg

SAM_0145.jpg

SAM_0146.jpg

Ik denk dat het nu wel compleet is qua soldeerbout werk.
De vleugelbout is vast en dus niet in en uitdraaibaar.
De list is dat ik een 1/3 horizontaal groefje heb gefreesd in het buisje binnenin het vat, daarna werd een o ringetje erovergeschoven tot die in het groefje zit. Wanneer het buisje van de opvangkom nu terug word geplaatst klemt de o ring daar een beetje, net genoeg om het geheel in elke gewenste positie te houden.

To be continued
Grtz
Peter​
 
Vakwerk, maar da's weeral ouwe koek !
 
Merci Guy !
Tijd voor schilder en verweer :
Het vatje kreeg de Shell kleuren mee, niet colormatcht ofzo, gewoon lekker humbrol (ondermeer ferrari red!) en kwast.

SAM_0168.jpg

SAM_0170.jpg

Het karretje en opvangkom kregen allebei matt rood eveneens humbrol met kwast.
Daarna MIG black smoke pigmenten poeder + de nodige fixer.

SAM_0171.jpg

Het opvangrooster werd bewerkt me alclad black smoke; ben er nog niet zo tevreden over.
Waarschijnlijk volgt nog een laagje satin blanke vernis.

SAM_0172.jpg

SAM_0165.jpg

Het vat kreeg na de schilderwerken en deuk mee; gewoon met hamer en platte schroevendraaier, dit na het schilderen om de verf te beschadigen.
Ik heb de originele eerst afgedrukte decal behouden en dus niet de verbeterde en verfijnde versie, om het verweerde zoveel mogelijk te behouden. Set en Sol werd gebruikt waarna nog een laagje liquid decal film.
2 soorten MIG roest pigmenten poeder werd aangebracht met de nodige pigment fixer, waarna het geheel met blanke matt vernis geseald werd.
Op de foto's nog niet helemaal droog zelfs.
Een en ander moet nog verfijnd worden...
Het verweren heb ik tenslote belange nog nie onder de knie en is nieuw voor mij, nog steeds, na een eerste keer ten tijde van de compressor.

SAM_0166.jpg

To be continued
Grtz
Peter​
 
Euh...wil niet moeilijk doen, maar je hebt je mistypt denk ik... er staat Hell ipv Shell :):

Zonder gekheid, schitterend wat je hier neerzet. Ik kijk met open mond !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan