Hoofdsponsor

1/16 Ford Model A 1931 roadster

Erwin, een Ford T heeft bougiekabels, een 1931 Ford A heeft geen bougiekabels.

De Ford A werkt met een centraal geplaatst distributiesysteem, bovenop de motor:



Onder de cirkelvormige zwarte kap bevindt zich de rotor. Die draait rond en geeft vonk aan de vier bougies. Dit is een zeer direct systeem. Er worden veeleer stripjes gebruikt dan kabels. Wanneer de stripjes worden losgehaald, zie je de vonkjes:



Wat Marc misschien anders had kunnen doen, is in plaats van koperdraad kleine koperstripjes gebruiken. Of messingstripjes, misschien nog beter. Maar dat is een keuze van de bouwer, uiteindelijk kun je blijven preciseren en blijven doordetailleren.

Kijk weer wat opgestoken want wist dit ook niet 😊
 
Hier hetzelfde Ron, wist ik ook niet.
Ik zou zeggen: schrap mijn opmerking doch door die (foute) opmerking hebben we weer wat bijgeleerd en dat is weeral positief.
 
Bijlange niet er zullen motoren zijn die aangepast werden naar modernere draden om veiliger te zijn
Op dit moment heb ik geen messing voor handen ik had draad met volle kern platgeslagen maar dat gaf niet het effect dat ik wilde
 
Er werd me gevraagd om de koperdraadjes te vervangen omdat het toch zo natuurgetrouw leek , ik ben dan op zoek gegaan naar plat koperen plaatje maar ik heb zoiets niet mijn bezit dus moest mijn bovenkamer raadplegen en nadenken iets wat soms problemen geeft bij mij ;) plots kwam ik op een idee om koperdraad plat te slaan met een hamer , ik heb een tijdje geleden van een collega bouwer eens verschillende koper draadjes ( volle kern) gekregen en daar was wat dikkere bij en heb die dan geprobeerd op de bankvijs voorzichtig platgeklopten dat ging redelijk goed
hier het resultaat








de motor is zo goed als af nog de carterontluchting
ben nu begonnen aan de voorste ophanging maar daar heb ik nog geen beelden van
 
Mooi! Toch weer een verbetering zo. Ik had het trouwens niet gevraagd hè, stiekem wilde je het zelf gewoon net iets realistischer denk ik ;)
 
ja ik weet maar ik wist niet goed hoe ik moest verklaren , natuurlijk vraag jij zoiets niet
toch bedankt om me weer wakker te schudden
 
Na de foto van de echte motor gezien te hebben vind ik dit toch een hele verbetering Marc. Zeker rekening houdend dat dit 1/16 is waar details nog meer moeten kloppen dan op 24 of 35.
 
ja ik vind het ook hoor maar ge weet er altijd een maar he :winking: ik had dat koper niet en ben dan vanmorgen op het idee om draad plat te kloppen
 
Een tip die ik moet onthouden als ik een volgende a ford bouw.
Marc S.
 
Er werd me gevraagd om de koperdraadjes te vervangen omdat het toch zo natuurgetrouw leek , ik ben dan op zoek gegaan naar plat koperen plaatje maar ik heb zoiets niet mijn bezit dus moest mijn bovenkamer raadplegen en nadenken iets wat soms problemen geeft bij mij ;) plots kwam ik op een idee om koperdraad plat te slaan met een hamer , ik heb een tijdje geleden van een collega bouwer eens verschillende koper draadjes ( volle kern) gekregen en daar was wat dikkere bij en heb die dan geprobeerd op de bankvijs voorzichtig platgeklopten dat ging redelijk goed
hier het resultaat








de motor is zo goed als af nog de carterontluchting
ben nu begonnen aan de voorste ophanging maar daar heb ik nog geen beelden van
Goed afgewerkt Marc . Een opmerking toch , ik zou een laagje satijnvernis aanbrengen op de motor en matte vernis op het koperen uitlaatstuk . Willy.
 
Wel beste Willy op al de foto's die op het internet gevonden heb blinken die gerestaureerde motoren allemaal zo hard
 
Wel beste Willy op al de foto's die op het internet gevonden heb blinken die gerestaureerde motoren allemaal zo hard
Dat is inderdaad zo Marc . Gerestaureerde voertuigen zien er beter uit dan toen ze nieuw waren . Die motors waren uit gietijzer en dat kan mooi gespoten worden. Maar in die tijd waren de pakkingen en dichtingen nog niet van de huidige kwaliteit en moest er ook meer olieververst worden en meer smeervet gebruikt worden en waren de wegen veel stoffiger. Dan heb je ook nog het schaaleffekt,maar het staat je natuurlijk vrij om je motor glanzend te verven. Groetjes Willy.
 
Beste makkers ondertussen heb ik stilte verder gewerkt aan de Model A in kleur gezet de zetels in het bruin gekleurd de vloer in houtkleur aan de onderzijde en de spatborden in de zwarte lak gezet dat staat allemaal te wachten op de clear coat
Ik heb even alles verzameld wat ik al gedaan heb om dit al te laten zien want van het spuiten heb ik nu geen foto's gemaakt

de spatborden



de geschilderde stukken





alles zowat op zijn plaats gelegd





Sorry voor de donkere beelden ik zit aan tafel met te weinig licht verdere stappen zullen beter zijn
Marc
 
Ik ben benieuwd naar de nauwkeurigheid van pasvorm. Hopelijk heb je alles gedryfit, indien niet dan past hopelijk alles naar wens.
 
Dat kleurtje is al zeker geslaagd voor deze auto.
 
Ik weet de reden niet waarom ze dat ene spatbord afzonderlijk gegoten hebben maar ik zou toch geopteerd hebben om dit eerst te verlijmen alvorens te spuiten. Als, en ik zeg wel “als”, de pasvorm niet goed is kan je herbeginnen.
Maar wel mooi gespoten.
 
ik heb het ondertussen begrepen waarom dat linker spatbord eraf gelaten is
de reden is omdat er twee versies zijn van dit type auto deze is de deluxe uitvoering met reserve wiel in dat spatbord er is ook een versie met gesloten spatbord daarom dat er twee spatborden bij gevoegd zijn
Mijne euro [ frank ] is wel wat laat gevallen he , ik wad er niet bij stil gestaan
dus beste vrienden mysterie opgelost he :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:
 
hallo beste bouwvrienden het is plots allemaal heel snel gegaan , het chassis is zo goed als af vernis is gespoten , voor de ene te blinkend voor een andere juist ok maar we zien wel hoe het uitkomt
ding wil ik wel waarschuwen deze kit daar is de plastic nog van de oude stempel denk want na elke voorzichtige laag primer kwam de tekening gelijk '" mohair" in de plastic iedere keer geschuurd , lang genoeg laten drogen ,weer geschuurd dan een mistlaag blauw en daar was de tekening weer wederom schuren de plastic reageert direct op de verf het is na veel werk toch nog goed gekomen , daarom adviseer ik om acryl verf te gebruiken op water basis om de reactie niet te krijgen
Nu volgen een reeks foto's van de Ford

het chassis







nu met vernis uit een spuitbus motip acryl






https://www.flickr.com/photos/185449294@N06/








dat is al klaar om te polijsten moet nog uitharden de andere onderdelen moet ik nog verder schuren want daar komt die mohair tekening weer boven dus dat vraagt weer zijn tijd he
Dit is het dan weer voor vandaag
grt
Marc
 
Dat is het betere werk mijn gedacht.
Ziet er schitterend uit.
Zoals eerder geschreven zijn dit de auto's waarvoor ik mij omdraai als ik ze heel soms zie(Ron) .:biggrin:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
thanks , ja ik stond er zelf verstomd bij hoe vlak de vernis lag en dan nog wel uit een spuitbus geen AB gebruikt
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan