Hoofdsponsor

1/72 Focke Wulf Fw190 A8 (Revell) [DONE]

Swaken, waarom gebruik je niet gewoon een laagje vernis ipv vloerzeep om je verflaagjes te sealen?
... enne, vertel verder over je ei... we klutsen het hier wel als't nodig moest zijn.

Heligroeten,

Nick
 
Hey Nick,

Awel, het zijn die vlekkentoestanden, die mij zorgen baren, het kan natuurlijk ook aan mij liggen (wat ik eerder vermoed - de perfecionist in mij...). Volgens moeder de vrouw is het goed, maar ik twijfel....
 
De "mottle camo"-vlekken komen idd. nogal hard over, maar er moeten nog washes en weathering over waardoor ze zeker zullen harmoniseren met de grijze onderkleur.
Doorgaan tot je er gelukkig mee zijt, maar pas op met adviezen vragen ivm modelbouw aan moeder de vrouw. Moest ge uw vliegerke vol met roze bollen zetten, dan zou ze het nog mooier vinden !

Heligroeten,

Nick
 
Hey,

Ben terug met een kleine mondelinge update.
Zoals al gezegd zat ik met een ei, en dat ei was dat de mottling te hard was. Nu, momenteel is die verzacht door met RLM76, de onderste basiskleur, een mistlaag te geven. Dit is grotendeels gelukt en daar ligt momenteel het probleem niet. Nadien worden met de airbrush nog wat donkere mottlings aangebracht zodat een mengeling zal onstaan in de mottling.
Het ergste wat een modelbouwer kan overkomen, is me overkomen en dit is het feit dat de verf op de bovenkant van de grote vleugels is gebarsten, en je ziet het te duidelijk. Wat is er gebeurt, awel, als ik het wist kon ik het vertellen.
Vermoedelijk is er een combinatie van verschillende handelingen aan de basis van de barsten, nochthans goed ontvet, zelfs in de club bij mij staat men radeloos. Er zit maar enkel op om de blekere vlekken, want alleen daarop zijn de barsten te zien, her op te schuren zodat de onderlaag terug komt om nadien terug te spuiten in RLM75. Da's even balen, vandaar dat hij momenteel wat aan de kant ligt om geen echte vlucht te maken (zou eigenlijk wel zonde zijn, niet...). Ik denk er aan om na het afwerken van de traction, die op het diorama moet komen, maar meer daarover in de gepaste topic, de Fw weer onder handen te nemen. Vandaar eerst even een rustpauze aan den dezen.

Momenteel wel al enkele kleine stukken verder afgewerkt met decals en het inlijnen met sepia. Foto's zullen volgen wanneer het iets of wat de moeite is om te posten. Ik hou je op de hoogte.
 
Niet aantrekken Swa, easy does it, beter een model effekes te laten rusten dan te vroeg af te werken onder tijdsdruk.
Komt e van hé als men zo petiteriegeminutieus wil te werk gaan. Op 1/72 is er geen plaats voor foutjes hé (of toch ???? :wacko::@:)
 
Jammer van de gebarsten verf, maar dat komt vast wel in orde.

Plaats eens wat foto's van de "schade". Jammer genoeg tonen heel weinig mensen wanneer er eens iets is misgelopen. Maar persoonlijk vind ik het altijd interessant om te zien, iedereen kan er iets uit leren, en heel dikwijls komt er iemand met een supertip op de proppen.

Dus...

Groeten

Pascal
 
Aardig frustie die barsten. Ik ken dat gevoel. Als verf gaat barsten dan ligt het aan de hechting, dus de onderlaag of 1 van de onderlagen. Scheuren, bladderen, blazen is altijd te wijten aan de laag daaronder.Dus pas op. Niet alleen de gebarsten laag maar ook de laag daaronder even aanpakken.
Suxes
 
Hey,

Mercie voor de steun jongens. Indd, ik vermoed dat ik tot de plastiek zal mogen gaan om het goed te krijgen.
Heb al zitten denken om vloeibare overreiniger te kopen om met een borstel de bovenvlakken af te eten om zo te kunnen herspuiten, wat denken jullie, kennen jullie zoiets of iemand die dit al gedaan heeft???
Laat maar weten......
 
niet echt in zo'n situatie, maar met de F-15 had ik het probleem dat de verf + primer loskwam van het model. Toen heb ik na het wegwerken van het losse materiaal afwisselend een laagje gespoten, geschuurd, laagje gespoten tot alle niveauverschil tussen de geverfde delen weggewerkt was. Had daarvoor geopteerd omdat ik niet meer bij de cockpit kon om deze te schilderen in geval van ovenreiniger...
 
Hey Silenoz,

Bij mij hetzelfde probleem, de motor zit gemonteerd en geschilderd, het achterste interieur en de cockpit zijn allen geschilderd en gemonteerd, met ovenreiniger-schuim wordt alles afgegeten en mag je volledig herbeginnen, dus da's zeker geen optie, vandaar het gedacht op plaatselijk ovenreiniger aan te brengen en nadien wat op te schuren met water zodat het fijn blijft.
Mercie voor je tip, maar ik heb het probleem dat niet mijn verf loskomt maar barst.
Ik ben tips en gedachten aan het verzamelen om nadien gebruik te kunnen maken of toch te proberen een oplossing te geven voor dit probleem. Als ik thuis ben zal ik eens een foto plaatsen van het probleem.
 
Hey hey Swaken,

naast stof is 'chemie' de grootste modelbouwvijand... kan er ook van meespreken en 't is voor de muren van op te lopen.
Peis dat half Ter Reibroeck het gehoord heeft toen je die barstjes ontdekte...

Tegenwoordig kladden we maar alle mogelijke verschillende types verf over mekaar heen op ons modellen. Vroeg of laat wreekt zicht dat.
Mijn tip is, ... de verhakkelde verflagen er af schuren en opnieuw beginnen met producten die allemaal van hetzelfde type en merk zijn.
Enne, ik zou ook geen zeep meer gebruiken tussen de verlagen... da is echte klinkklare 'superstitie' (in de dark ages werd je hiervoor gevierendeeld)!
Seal je laagjes aub met vernis van hetzelfde verfmerk... please...

Heligroeten en succes met het herstelwerk,

Nick
 
Hey jongens,

Een kleine mondelinge update.
Wat hebben we zoal gedaan, wel eerst en vooral de citroen afgewerkt die op dit dio moet komen, dat was kwestie van eens iets anders te doen, het vliegtuig kon anders echt vliegen, en dat was geen optie voor me, vandaar de afwisseling.

Ondertussen al wel de kleinere onderdelen aan het afwerken met een dark wash en een drybrushke met een lichtere variant van de basisverf. Met de kleinere onderdelen bedoel ik dan wel de wielen, landingsgestel, flaps, enz... De foto's komen er nog wel door als ik wat meer tijd heb.
Ondertussen weet iedereen hier wel dat ik niet echt tevreden was over de verfjas aan de bovenzijde van het vliegtuig. Heb het net forum eens afgesnuisterd en heb een tip gevonden om verf af te eten die echt wel plaatselijk werkt, waar je dus controle over hebt.
Met isopropylalcohool kun je dit verwezenlijken. Met een borstel werk je dit product in zodat de verf loskomt en dus wordt verwijderd. Nadien kun je nog met een wattenstaafje de resten afwrijven. Heb dit eerst geprobeerd op een stukje van de vliegtuig zelf om te zien of de plastiek niet werd aangetast, en dat bleek niet te zijn, de alcohool verdampt te snel om schade verkrijgen aan de plastiek.
We zijn dus bezig met het afeten van de bovenste verfjas om nadien weer te kunnen spuiten volgens mijn oude vertrouwde technieken. We hopen dus op beterschap.
Ik hou jullie op de hoogte en zal dan foto's plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Zoals beloofd zijn we terug met wat foto's.
Ik heb hierboven beschreven wat ik zoal gedaan heb, dus herhalen doen we niet.
Enkel dat het af-eten van de verf een groot succes was en dus zeer plaatselijk kon gebeuren dmv isopropylalcohool, da's verdomd goed spul zeg.
Allez, foto's...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Persoonlijk vind ik hem beter geslaagd, de verf is veel fijner gelegd, pre-shadow komt goed uit, en wat beter is dat hij het kleurenschema volgt van mijn documentatie die ik heb aangtroffen in één van mijn oude Replic's, waar hetzelfde toestel instaat. Vandaar, het kan niet meer mislopen.

Wat aan de wiellekes dat we voort gedaan hebben...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En enkele van de losse onderdelen die we al verder afgewerkt hebben...
Nu is het decal tijd...
 
Laatst bewerkt:
mooie update , en waar kan je dit kopen het isopropylalcohool ??
 
Mooi toestel, zeer mooi die letters op van ik vermoed dat het een bom is.
Bubblegum isopropylalcohol haal ik bij de apotheek, wordt ook wel eens isopropanol genoemd.

Grtz Bart.
 
Hey,

Mercie jongen voor jullie comments, en indd, isopropylalcohool koop je bij de apotheek, voor zo'n flesje van 100 ml betaalde ik 2,5- Euro, wat toch niet veel is, en zo te zien met de hoeveelheid zal ik er mijn ganse leven mee doen... :)
@Bart, neen neen, geen bom, is een droptank van 200 liter en is gemaakt van een soort van hard karton met een alulaagje binnenin, vergelijk het maar met een tetra-pak van vandaag.... zo zie je, die gasten waren zeker hun tijd vooruit, terta-pak voor brandstof... ;)
 
Hey,

Mercie jongen voor jullie comments, en indd, isopropylalcohool koop je bij de apotheek, voor zo'n flesje van 100 ml betaalde ik 2,5- Euro, wat toch niet veel is, en zo te zien met de hoeveelheid zal ik er mijn ganse leven mee doen... :)
@Bart, neen neen, geen bom, is een droptank van 200 liter en is gemaakt van een soort van hard karton met een alulaagje binnenin, vergelijk het maar met een tetra-pak van vandaag.... zo zie je, die gasten waren zeker hun tijd vooruit, terta-pak voor brandstof... ;)

goed om lezen van die isopropylalcohol!

het fenomeen van de gebarsten verf kan voortkomen uit het feit dat de voorgaande laag nog moet uitharden - lees: verdampen van de verdunner. Deze opstijgende dampen kunnen voor barstjes zorgen in de bovenliggende laag.
 
ziet er goed uit, eventueel nog een klein beetje de binnenkant van de worstjes camoufleren op de vleugels. Ik weet niet hoe ze in 't echt opvallen, maar op de 2de foto zie je een beetje overspray van het donkerste kleur op de bleke binnenzijde.
 
Ziet er weeral goed uit Swa, we zullen hem morgen eens bewonderen op de clubvergadering.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan