Hoofdsponsor

1/18 Ferrari F430, ism Murphy ! [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste Pascal, mijn body heeft eerder lekker in de remolie gezwommen.

Als de ovenreiniger niet afdoende is kan je altijd nog voor dit alternatief gaan.

Wel belangrijk, niet te lang laten liggen in de remolie anders kan het plastic broos worden.

Succes, Ronald
 
Dit kan je met remvloeistof.
Wel goed opletten dat je wel degelijk remvloeistof neemt en GEEN remreiniger.
Heb ooit iemand met het verkeerde zien werken en zijn body was voor de kliko.
 
Goed te zien dat je toch weer doorgaat, de echte modelbouwer laat zich zien.
Neem Murphy maar mee naar de ledendag, met z'n allen kunnen we hem best de baas.
 
Ha Pascal, erg jammer dat het zo tegenzit met de lak! de rest van de je werkzaamheden ziet er echt heel goed uit, super mooie stoeltjes ook!!!
Normaal doet Motip het altijd perfect, maar ik denk wel dat je de metalen delen van begin af aan meteen een dikke laag afbijt kan geven (niet die milieu vriendelijke, want alles waar dat op staat werkt toch niet, gewoon de giftige) daarna mooi glad maken en paar dunne laagjes primer, dan zouden er geen problemen moeten ontstaan, wat betreft het plastic, remolie dot 4 vind ik nooit zo heel goed werken, dus zou zoeken naar dot 3 en het spulletje daarin leggen, ik hoop dat het allemaal lukt voor je ;) heel veel succ6!!
 
Bedankt voor de tips. Remolie of remvloeistof vind ik dat in een autoshop ? Of moet ik het in een garage gaan zoeken ? En moet het zuivere / nieuwe zijn, of is vuile / gebruikte ook goed ?
 
Dot3 Nieuw uit de fles en gewoon bij een onderdelen shop.
Misschien gewoon bij een tankstation. Daar hebben ze het ook vaak.
 
Ja klopt, ze hebben het in veel van die shops, alleen als je de onderdelen er uit haalt maak ze héél goed schoon, maar da's logisch, ze liggen niet voor niets in de rem OLIE ;)
 
OK, donderdag heb ik een dagje vrij, en kan ik eens op zoek gaan naar remolie en verfafbijt. Hoe lang moet ik de plastic onderdelen in de remolie laten liggen ?
 
OK, donderdag heb ik een dagje vrij, en kan ik eens op zoek gaan naar remolie en verfafbijt. Hoe lang moet ik de plastic onderdelen in de remolie laten liggen ?

Pascal, dat zal afhankelijk zijn van het aantal en de dikte van de verflagen maar 3 uur is minimaal te verwachten. Zelf heb ik elk uur gecontroleerd en zodra de verf van de body weggeveegd kon worden heb ik dat gedaan.

Met verfafbijt zou ik toch erg voorzichtig zijn, vooraleer ik de afbijt op de gehele body zou loslaten zou ik aan de binnen kant testen wat het resultaat is.

Succes, Ronald
 
Tot vorig jaar gebruikte ik altijd afbijt van Flexa, maar dat is helaas uit de handel genomen. (Slecht voor gezondheid en millieu?)
Ik weet niet of dat ook het geval is in Begië, anders kan je de afbijt van Alabastine nemen, die komt qua werking redelijk in de buurt.
Let op, je moet dan wel de super-afbijt nemen en hier geen kunstof onderdelen mee behandelen, dat gaat niet goed komen!!
 
Kijk wel goed uit met remvloeistof!
Dat spul is corrosief en dus slecht voor je huid en zeker je ogen!
Handschoenen en bril aangeraden!
 
idem voor afbijtmiddel. Ik heb laatst afbijtmiddelen van Alabastine gebruikt: je smeert het erop en na 6 uur is het droge stof die je er zo afborstelt

UltraVerfstripper-1ltrPot-Alabastine.jpg
 
Ja klopt, alleen die van alabastine is nog goed, die begint na enkele seconden al te bijten, de rest is groene zooi.
 
Werkt dit goed Ton? En is dit nieuw, want ik kende deze nog niet?
 
Ton stond er niet ergens dat je dat goedje moest afdekken met folie?
Toen ik nog als schilder werkte hadden we ook zo`n product en die moest afgedekt worden dus en zodoende trok je de verf er in complete lagen eraf.
 
@John: ik heb die Triumph diecast er mee schoon gekregen en dat ging vlot. Alleen in de hoekjes werkt het wat moeilijker.

@Ron: nee, insmeren, 6 uur wachten en borstelen.
 
Even een schriftelijke update :

Met verfafbijt en een messing borsteltje op de dremel, ging de verf vlotjes van de metalen onderdelen. Het plastic is een ander verhaal : zowel de primer die ik erop gezet had, en vooral de originele Hotwheels lak, waren bijna niet te verwijderen. Omdat ik niet meteen ergens remolie kon vinden, heb ik een beetje zitten experimenteren :

- White spirit heeft geen effect
- wasbenzine ook niet
- terpentijn neemt een héél klein beetje verf weg
- aceton vreet alle verf weg

Dus heb ik wat meer met aceton geprobeerd. De verf verdwijnt als sneeuw voor de zon, maar de aceton moet ook zo snel mogelijk van het plastic worden afgeveegd, want anders begint het plastic te vervormen, ik denk zelfs dat het een beetje gaat smelten. Maar met de nodige voorzichtigheid is het toch gelukt om alle verf eraf te krijgen.
Ik heb een paar delen terug in de primer gezet, het eerste resultaat ziet er goed uit. De plastic delen moeten nog een beetje geschuurd worden om de krasjes eruit te halen, maar dat komt wel in orde.

Hopelijk kan ik de komende dagen wat foto's maken.

PS : aceton lijkt me een prima produkt om styreen op te ruwen, bijvoorbeeld om het pantser van tanks na te bootsen.
 
Mooi zo Pascal,de aanhouder wint zegt men en dat is meestal ook zo,zeer goede tip die je ons hier geeft trouwens.
 
Voor een volgende keer, Pascal, (hoewel, dat hoop ik niet) zou je eens nagellak-remover moeten proberen.
Dan wel de versie zonder aceton, dit gebruik ik om decals van een model te verwijderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan