Hoofdsponsor

1/35 Ehrhardt E-V/4 M1917 [wip]

Ron

Bouwers voor bouwers :)
Registered
Lid geworden
31 dec 2010
Berichten
6.319
De Straßenpanzerkraftwagen Ehrhardt E-V/4 was een Duitse pantserwagen die tijdens de Eerste Wereldoorlog werd ingezet.

De ontwikkeling van de Ehrhardtserie begon in 1906 met de BAK (Ballon Abwehr Kanone), een mobiel luchtafweerkanon. Er was weinig belangstelling voor de Ehrhardt, die werd getest in de Verenigde Staten. Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, had Duitsland geen pantservoertuigen. De Duitsers stuitten op de Britse en Belgische pantservoertuigen zoals de Minerva en de Lanchester. Duitsland begon in oktober 1914 te zoeken naar een eigen pantservoertuig. Drie bedrijven hadden een ontwerp klaar: Daimler met de Daimler/15, Büssing met de Büssing A5P en de auto-onderneming van Ehrhardt in Düsseldorf met de Ehrhardt E-V/4, een opvolger van de BAK die voorzien was van een 6,5 cm-luchtafweerkanon. De drie ontwerpen waren allemaal voorzien van wielen en geen rupsbandenen en waren geschikt voor een bemanning van acht of negen man, waarvan er drie MG 08 machinegeweren bedienden. Ze werden beschermd door een 7 mm-bepantsering.

De oorlog in het westen had het landschap vervormd tot een moerassig gebied, zodat de Duitsers het nut van de drie voertuigen niet inzagen. De Daimler- en Ehrhardt-prototypes waren beide afhankelijk van het gebruik van dubbele wielen aan iedere kant van de achterzijde, en hadden flenzen over de binnenste wielen aan de voorzijde in een poging om het voertuig op die manier geschikt te maken voor onbegaanbaar terrein.

Echter, in de herfst van 1916, werden de drie voertuigen ondergebracht in een eenheid genaamd Panzerkraftwagen MG-Zug 1. De eenheid opereerde eerst in de Elzas en vervolgens aan de Roemeense fronten. Het was een aanzienlijk succes. Eind mei 1916 werd uiteindelijk voor de Ehrhardt E-V/4 M1915 gekozen.

De productie begon met 20 exemplaren onder de benaming Ehrhardt E-V/4 M1917. Deze werd voorzien van bepantserde koplampen en een horizontaal gepantserde voorkant. Door de 85 pk zware dieselmotor - die zes versnellingen vooruit en zes achteruit had - en een vierwielaandrijving, kon het voertuig een topsnelheid behalen tot 59 km/h met een bereik tot 245 km. De bepantsering werd 9 mm in plaats van 7 mm. Het voertuig had zeven machinegeweren. Twee waren gemonteerd in een draaiende toren op het voertuig, iedere zijkant werd voorzien van twee machinegeweren en de voorkant van één. Een achtste machinegeweer was in reserve en kon toegepast worden achteraan.

Na de oorlog bleven de overgebleven voertuigen in Duitsland die door de Duitse Polizei (politie) werden gebruikt. Er werden in 1919 nog 20 exemplaren besteld met de benaming Ehrhardt E-V/4 Sonderwagen M1921.

Werd weer eens tijd voor iets militairs dus heb ik deze resin kit van White Storm Models uit de krat gerukt :)

De voor mij gebruikelijke stap een buis paracetamol en alle onderdelen uitstallen en sorteren en per bouwstap(pen) weer inpakken.
Voordeel hiervan is, tijdbesparing doordat je niet steeds opnieuw onderdelen hoeft te zoeken en je weet gelijk of alle onderdelen aanwezig zijn en je raakt een beetje bekend met de bouw van het model.

Ik zal er geen stoeltje bij pakken maar een bank want deze zal niet zo snel gaan :)

DSC_0476.jpg

DSC_0472.jpg

DSC_0475.jpg

En hier een paar plaatjes ven het detail, zelfs de binnenzijde waar je nooit meer iets van terug ziet zit vol detail.
DSC_0473.jpg

DSC_0474.jpg
 
Hey Ron, dit is wel een speciaal model, kom je niet zo vaak tegen ;)

Mag deze niet in de groepsbouw over de 1e W.O. geplaatst worden? Zou leuk zijn om alle W.O.I items in hetzelfde subtopic te hebben...
 
Ja je moet een model niet te vaak tegen komen Beyond want anders word het zo gewoon om weer dat zelfde model te zien :) (uiteraard niks mis mee)

Groepsbouw.... we gaan niet schelden he :laugh: maar nee laat hem maar lekker hier staan ik heb totaal niets met groepsbouw gebeuren.
 
Ron, er staat een prachtige bouwbeschrijving in Steel Masters 126 (Augustus-September 2014).
Gekend? Interesse?
 
Erwin wil je er nu nog ene opsturen :)
 
Schitterend die ijzeren monsters uit de beginperiode der gepantserd rollend materieel :ohmy:

Vanwaar die buis Parasetamol :laugh: resinkoorts of koppijn model ?

Veel plezier Ron ! (of beter sterkte toegewenst?) ;)
 
Peter de parasetamol is meer voor het sorteren van de onderdelen die geen nummertjes hebben en ook geen overzichtje wat er aan onderdelen in zitten :)
Of het koppijn model gaat worden nog geen idee ik heb wel al enkelen onderdelen een dryfit gegeven en deze pasten prima, dus veel belovend maar een zwaluw maakt nog geen zomer LOL
 
lekker veel onderdelen Ron .. ziet er spekkie uit , dat wordt opruwen denk ik , hoe is het met de kwaliteit kleine onderdelen ?
 
Bubble de kleine onderdelen zien er ook goed gegoten uit en de detail daarvan is ook goed gekeurd door de de bond van resin snuivers :)
 
Peter de parasetamol is meer voor het sorteren van de onderdelen die geen nummertjes hebben en ook geen overzichtje wat er aan onderdelen in zitten :)
Of het koppijn model gaat worden nog geen idee ik heb wel al enkelen onderdelen een dryfit gegeven en deze pasten prima, dus veel belovend maar een zwaluw maakt nog geen zomer LOL
OK Ron, ik ben gerustgesteld :) bouwze !
 
Veel plezier met dit op het eerste zicht prachtige modelletje.
 
Bedankt G en inderdaad tot nu toe ben ik er nog steeds gelukkig mee, de tamiya kit van de resin modellen :)

Mijn belangrijkste stukken gereedschap.
Tandeborstel; voor het eventueel verwijderen als er een dun vliesje resin aan de onderdeeltjes zitten.
Resin zaagje; lijkt me duidelijk :)
Scapel; om je polsen mee door te snijden als het allemaal teveel word :laugh:, maar nee deze word gebruikt om de onderdeeltjes die fragiel zijn of moeilijke vormen voorzichtig mee los te snijden.
DSC_0479.jpg

Een wiel waar het een beetje mis is gegaan bij het gieten en een klein gietblokje aan het chassis.
Het wiel is door middel van de zaag en scalpel (de scalpel is gebruikt bij het kleine opstaande dingetjesgeval tussen de spaken)ontdaan van de resin.
DSC_0477.jpg

Het motorblok heeft het normale casting blok, dit vind je dus bij bijna alle fabrikanten van dit soort modellen.
Er twee manieren om eraf te komen, Nat weg schuren op een glas plaat waarop een stuk waterproof schuurpapier zit geplakt en dan maar achtjes draaien totdat je gereed ben.
Of.... Ik zaag meestal strak tegen het onderdeel aan een gleuf van zo`n 5mm diep (rode lijn) rondom, en zaag dan in het castingblok een gleuf richting onderdeel, het idee is dat je een soort L krijg en er een stuk uitval.
Tweede foto is een idee wat je moet krijgen (let niet op de teken kunsten LOL) het blauwe gemarkeerde kan je nu voorzichtig weg knippen met een tangetje en nadien even nog wat nat naschuren, het rood is dus de onderzijde van het onderdeel.
DSC_0480.jpg

Daarna alles goed schoonmaken met een sopje naar keuze en laten drogen.
DSC_0481.jpg

Wat detail foto`s
DSC_0487.jpg

DSC_0489.jpg

Het meeste gemonteerd zonder problemen op een paar gebroken onderdeeltjes door mezelf aangebracht :(
DSC_0495.jpg

DSC_0496.jpg

Even een dryfit om te kijken of er nog wat zichtbaar blijft.... niet dus :)
DSC_0491.jpg



Ben je bezig met een onderdeeltje aan te brengen en dan spring hij tussen het pincet vandaan en kan je gaan zoeken waar het is gebleven, dus alles opgeruimd van de tafel op de vloer gezocht en dan erachter komen dat hij op je trui zit geplakt, leve de CA lijm :laugh:
DSC_0490.jpg
 
Dat is een bijzonder instructieve post Ron. Zeker met zo'n zeldzaam model is dit erg prettig lezen.

Ziet er mooi uit tot nu toe.
 
Ziet er al goed uit zeg.
Zeer interessant model.
 
Gouden tip ivm het zagen van het resin. Ik heb vroeger al enkele keren ferm gevloekt op zulke blokken :@ Ze waren telkens moeilijk recht af te zagen...
Begint verder al mooi vorm te krijgen ;)
 
Thnks mannen.

Beyond, ja ik heb er nog nachtmerries van om die blokken vroeger nat op eenplaatje weg schuren en maar achtjes draaien en meestal was het resultaat nog niet echt vlak :)
 
Hey,

Mmm, lijkt me een zeer mooi model te zijn, blijkbaar is de gietkwaliteit zeer goed, wat een detail op dat onderstel al ;)
Resin is plezant om mee te werken en levert mooie kwaliteit, als het goed gegoten is natuurlijk, maar is redelijk giftig, vandaar bij schuren en bewerken draag ik altijd een stofmasker, hopelijk jij ook Ron :)
Het meeste ambetante is indd die gietblokken, daar kan nen mens al een keer op vloeken, maar lang leve de fijne zaagjes.... :) )
 
Knap werk met dit zalig model en er is idd veel en mooi detail aan het onderstel gebracht!!
Zeer aangename bouw om te volgen..!

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan