Hoofdsponsor

1/72 Dornier Do24T [DONE]

Lang geleden dat we hier nog gepost hebben.

Na de korte beschrijving van het spuiten van de onderzijde van de Dornier een poging ondernomen om de decals aan de onderzijde te plaatsen. Ramp!! Ze sprongen kapot terwijl je ze plaatste en dit niettegenstaande ze vernist waren op voorhand.
Dan maar op zoek naar andere geschikte decals van hetzelfde type en grootte maar natuurlijk niet voorradig in de eigen spares box. Een hulplijn ingeschakeld en een ganse collectie decals allerhande gekregen waaruit nu nog de juiste formaten moeten geput worden.

En toen gingen we op zoek naar de juiste verf.......
Op de beurs in Helchteren een set AK verf gekocht speciaal voor de Luftwaffe (set AK 2020). Op de voorzijde staan de kleuren vermeld en op de achterzijde zie je tekeningen van diverse vliegtuigen en de benodigde kleuren. Vermits het bij de Dornier hoofdzakelijk draait om Dunkelgrün (RLM 73) en Schwarzgrün (RLM 72) was dit ideaal.
Redenering: AK, Vallejo, MIG: één pot nat, zelfde busjes en bijna zelfde verf.

Uit pure gewoonte dus de AK verf gemengd met Vallejo verdunner, leek goed, en maar gebruikt om vast te stellen dat opeens de airbrush begon te haperen. Enkele vloeken en natuurlijk gestart met het reinigen van de AB. Niets speciaals op te merken......zal dus waarschijnlijk gelegen hebben aan het feit dat we te lang spoten en misschien de verkeerde naald (0,20) voor toch een redelijke oppervlakte.
Vleugel goed laten drogen en lichtjes afgeschuurd.

Enkele dagen later opnieuw, ditmaal enkel de vleugel en we zijn nog niet driekwart of opnieuw dezelfde miserie. Ha nee hé, dit kan niet.
AB opnieuw uitgekuist, zelfs in de sonic reiniger en ziet er weer goed uit.
Toch voor alle zekerheid eens gekeken of mijn producten overeen komen en pas nu gezien dat mijn AK verf in feite AK Interactive verf is dat moet/kan verdund worden met AK 712 thinner. Ah bon, dus een andere nummer dan mijn Vallejo thinner.
Vleugel weer afgeschuurd en we gaan enkele dagen later opnieuw spuiten maar deze maal weigert de AB zelfs op te starten; de verf spuit er langs alle kanten uit behalve langs de voorkant.

Dit kan toch geen waar zijn? Nog nooit gebeurd!!!!
Vleugel aan de kant en mijzelf een totaal spuitverbod opgelegd tot het probleem AB en AK verf opgelost is.
Complete demontage van de AB en met een fijne naald alles maar dan ook alles langs gegaan en in gepeuterd om tot mijn grote verwondering vast te stellen dat er samengekoekte verf op verschillende plaatsen nog aanwezig is en enkel met die naald kan verwijderd worden.
Klonters verf wijzen op één of andere chemische reactie en blijkbaar moet AK Interactive dus slecht reageren op Vallejo thinner.

Te lange leste even kijken op de site van AK en dus maar direct hun thinner, cleaner en 2 flesjes vernis besteld. (geleverd vanuit Spanje binnen de week)
Ook even gekeken op YouTube en een paar filmpjes over AK Interactive paints bekeken. Deze zijn redelijk gemengd in die zin dat er soms klachten zijn over de door hen geleverde sets waarvan de kleuren niet overeenkomen maar ook enkele mooie uitleg filmpjes gezien over het gebruik van die verf.

AK Interactive kan dus zowel met de borstel als met de AB aangebracht worden (dit in tegenstelling tot sommige Vallejo verven) en men spreekt nergens van verdunning van de verf bij gebruik met de AB.
Met een nu hopelijk perfect gereinigde en werkende AB dan maar een poging gedaan om direct, onverdund, te spuiten en, eureka, het werkt !!!!!
Eerst het Dunkelgrün gespoten en daags nadien de vleugel afgeplakt om Schwarzgrün te spuiten. Mooi egaal resultaat, hart vastgehouden bij het verwijderen van de tape en geen problemen.

Genoeg gezeverd, eerst enkele foto's:

attachment.jpg

Onderzijde

attachment.jpg

Bovenzijde

Waarom dan dat epistel hierboven geschreven?
Eenvoudig om reden dat ik wil stellen dat zelfs de meer ervaren modelbouwers (waaronder ik mezelf toch durf te rekenen) ook nog wel eens fouten kunnen maken of tegenslagen kunnen hebben.
Bij mij was het hier in hoofdzaak te wijten uit gewoonte en geloof in het feit dat al die nieuwe verven die ze heden ten dage rond onze oren smijten in feite toch maar de "klassieke" Vallejo verven waren. Niet juist dus.
Op dit forum lees ik ook dikwijls dat de verdunners in feite allemaal dezelfde zijn en ik ben de eerste om dit tegen te spreken maar heb het hier nu toch nog eens ondervonden.
Onwetendheid ligt hier ook voor een deel aan de basis want ik had nagelaten te kijken of die verf echt iets nieuw was of niet.
U weze dus gewaarschuwd.

attachment.jpg

Even de vleugel er los op gezet.

Volgende stap zal het vernissen zijn van romp en vleugel alvorens andere decals zullen geplaatst worden. Daarna volgt sealing en verwering zodat het toestel toch een ietwat meer gebruikt uiterlijk zal krijgen.

Wordt hopelijk vlug vervolgd.
 
Hey,

Man, wat een lijdensweg die je had, maar er toch goed vanaf gekomen.... :)
Persoonlijk hou ik mij aan hetgene ik geleerd heb van onze Gino, in den tijd, je weet wel wanneer hij kwam in de club.... ;) Ik gebruik altijd gedistilleerd water en het heeft mijn nog geen windeieren gelegd.... Al die verdunners gebruik ik niet omdat deze te 'agressief' zijn, toch voor mij persoonlijk.... maar de verkoop moet ook draaien. (Kijk maar in de Steelmasters naar Frederik Astiere en Jose Brito, die gebruiken de meeste tijd ook water om te verdunnen en dit zijn professionele modelbouwers...) .
Alhoewel, je model is toch mooi gespoten en ziet er indd strak uit. Ben benieuwd naar de decals en de verwering.... :)
 
Hulp gevraagd

De Do24 maakt het mij helemaal niet gemakkelijk.
De kit komt met decals voor twee toestellen zijnde: VH + ID voor een toestel van de 106de Küstenfliegergruppe en KD + BH voor een toestel van een niet nader genoemde Seenotgruppe in Syracuse 1943.

Jullie weten dat ik graag mijn referenties raadpleeg en ik bouw het liefste een toestel na dat ook echt bestaan heeft.
Na al mijn verf- en decal perikelen kom ik nu voor een mysterie te staan dat ik hoegenaamd GEEN gegevens terug vind van beide toestellen.

Op deze speciale site:
http://www.dornier24.com/pages/registrations.html
zijn er geen registraties bekend van de beide toestellen zoals voorzien in de kit.

Als ik Küstenfliegergruppe 106 opzoek dan vind ik er wel gegevens over doch geen enkele Do24; wel Do18.
http://www.ww2.dk/air/seefl/kflgr106.htm

Ik heb mij ook het nieuwe boek van Peter de Jong "Dornier Do 24 Units" uitgegeven in de Osprey serie Combat Aircraft nr 110 aangeschaft en ook daar geen enkele verwijzing naar beide toestellen, geen foto's, geen kentekenvermelding, geen profielen, niets.......

Van daar mijn oproep naar jullie allen die misschien nog andere referenties kunnen raadplegen. Kan mij iemand bevestigen dat één van beide toestellen wel degelijk gevlogen heeft onder die kentekens ??????
De éénheden hebben bestaan maar de registratie blijft een groot vraagteken. Ik ben niet gewoon dat Italaerei zomaar iets op de markt zou brengen met "would-be" kentekens maar je weet maar nooit, het is een oude kit en misschien stak het niet zo nauw.

Als niemand mij kan helpen zal ik mij verplicht zien een andere code aan te brengen die wel geschiedkundig correct is.

Bedankt op voorhand.
Erwin
 
Laatst bewerkt:
Op deze site staat vermeld dat de 106de kustenfliegergruppe vloog met de DO-24 T-2 (onderaan staat in het rood een hokje: known d-24 that served with this unit) en onder andere de door u gemelde andere vliegtuigen ook. Er staat op deze pagina ook een linkje naar een toestel met de codes CM + IV en deze arriveert samen met CM + IZ, later ging deze groep op in Seenotgruppe 8.

Jammer dat je niet kan zoeken op deze site, dus dat je per groep iedere gekende DO-24 gaat moeten apart openen om de kentekens te weten te komen...
 
Laatst bewerkt:
Ik zie geen link Silenoz. Had zelf gisteren ook al gezocht, maar niets gevonden...

Ben benieuwd naar de link.
 
@ roy: de link van de pagina verwijst naar de hoofdwebsite: http://www.dornier24.com/

vandaar ben ik naar Units -> Kusten Flieger Gruppe 106 -> en in het rode vakje onderaan staat het werknr van het toestel. als je daarop klikt zie je dan de code van het vliegtuig.

Als je kijkt naar de pagina van de productielijst, zou je ieder vliegtuig moeten openklikken om te zien welk een kentekens deze had...
 
Bedankt Silenoz en Roy voor de moeite. Jouw site leunt aan bij deze welke ik geraadpleegd had.

In feite is CM + IV de enige foto tot heden mij bekend van een toestel van Küstenfliegergruppe 106 - Baltikum welke dus ook het schild met het doodshoofd draagt vooraan op de neus; decal trouwens voorzien in de kit.
De I en de V kan ik recupereren uit de decals van de kit zelf, de C en de M zal ik zelf moeten maken vrees ik.

Blijft dus een beetje een raadsel hé........

Tx
Erwin
 
Een maand geleden is dit boek uitgekomen. Misschien dat dat verheldering brengt...

Je kunt het op de gerefereerde website deels bekijken, misschien staat daar al iets van nut bij. Zo niet, als je echt nieuwsgierig bent kun je het als e-book aanschaffen voor de schappelijke prijs van 10 pond.
 
Bedankt Roy maar dat is het boek van Peter de Jong waarnaar ik reeds verwezen heb.
De enige goede foto van een toestel voorzien van het schild met doodshoofd (zoals voorzien op decal in de kit) is er één van Seenotstaffel 8 op pagina 66.
Het is een foto van CM + IV, enige referentie dat ik momenteel in gedachte hou om als mijn toestel te bouwen.

Hedenavond is het mij uiteindelijk toch gelukt om de decals van de schildjes te gebruiken. Ik weet niet wat er met die decals gebeurt is maar ze moeten meer dan een half uur in lauw water liggen eer je ze heeeeel voorzichtig kan trachten af te halen van hun papieren drager.
Op één uur tijd 2 schildjes en 2 balkenkreuzen voor de bovenkant van de vleugels zonder te beschadigen. Moet ergens een record in traagheid zijn denk ik.
Momenteel liggen de swastikas voor de staart in het water; we houden ons hart vast voor straks.
Natuurlijk staat ook de Microsoft Sol en Set klaar.
 
Hey da's een goeie, onbewust een grap gemaakt........
Moet natuurlijk Microscale zijn.
 
Ziet er al goed uit.
Hoe groot is dit model?
 
Is er intussen nog wat werk verricht aan de broer van mijn model? :D
 
Is er intussen nog wat werk verricht aan de broer van mijn model? :D

Ja hoor maar nog geen goede foto's.
Ondertussen uitgevist dat de tweede decaloptie die Italeri aanbiedt wel degelijk gevlogen heeft en daar bestaan ook foto's van. Ik had echter reeds het embleem van de eerste versie geplaatst en diende dus uit te zoeken welke codes daar konden bij passen. Uiteindelijk is dit CM + IV geworden waarvan ook foto's bestaan. Heb wel decals moeten sprokkelen uit de spares box maar toch iets gevonden.
Tegenslag was ook dat de V geel moest zijn en ik had slechts een zwarte ter beschikking. Heb dan geexperimenteerd met het schilderen van de V in geel (Vallejo) en de decal heb ik laten loskomen door op een nat stuk keukenrol te leggen, dus niet ondergedompeld; zoiets als gedaan werd vrieger door postzegelverzamelaars om de zegels los te weken. Is gelukt en de herschilderde decal ligt er dus op.
Ook reeds de opstaande spanten verbonden met metaaldraad.
Zal trachten om maandag foto's te posten want zit hier dit WE met enkele kleinkinderen en zo is modelbouw dus voor enkele dagen onmogelijk.
 
Nice, ik ben erg benieuwd! Ik ga zelf proberen de balkenkruizen op mijn Dornier te airbrushen i.p.v. de decals te gebruiken. Maar ik weet niet of me dat ook daadwerkelijk gaat lukken op deze minuscule schaal...
 
Eindelijk toch enkele foto's kunnen nemen.

Toestel staat in dryfit dus de vleugel moet nog op zijn juiste plaats verlijmd worden en de motoren moeten er ook nog op alsook alle kleinere zeer breekbare stukken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zit een beetje verwering op maar de panellijnen moeten nog verder ingekleurd worden en natuurlijk moet er ook nog een matte vernis op.
We doen verder, langzaam maar zeker.
Ben ook reeds aan het bestuderen of ik een recent verkregen Do24MS zou kunnen restaureren. Veel fotomateriaal is er niet (1 foto) en er werd er maar 1 van gebouwd ook.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan