Hoofdsponsor

1/72 Dornier Do24T [DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.429
Hier gaan we weer.
De beide Moranes en de Steyr zijn afgewerkt en de beide Taxi's zijn in aanbouw.

Tijd dus om nog eens een vliegdinges doosken open te trekken en deze maal werd het, op tip van GraemeB, een vliegboot Dornier Do24 T.
Het gaat hier om de kit van Italeri n° 122 uit 1978 welke ik ooit op een beurs gekocht heb voor de gezegende som van 8€.

attachment.jpg

Bij deze kit zal ik tevens gebruik maken van de PE set n° 72 106 van Eduard en de Quickboost exhaust set QB 72 149.

attachment.jpg

Omdat mijn Dornier vliegboot uiteindelijk in mijn museum zal belanden mag hij op een speciale trolley staan welke ons geleverd wordt door Kora Models kit n° 7205 Transport Carriage for Flying boat Dornier Do 24. Dit betreft in feite een resin kitje op zichzelf.

attachment.jpg

De instructies zijn redelijk simpel en typisch Italeri:

attachment.jpg

er is 1 sprue met ramen en de decals zien er na al die jaren nog redelijk goed uit:

attachment.jpg

De decal opties zijn voor een toestel van de 106de Küstenflieger Gruppe Baltikum of voor een toestel van de Seenot Gruppe Siracusa in 1943.
Het kleurenschema is voor beide toestellen hetzelfde en voorlopig gaat mijn voorkeur naar het toestel van het 106de Küstenflieger Gruppe.

Voor de rest komen alle andere onderdelen op 2 sprues hetgeen laat veronderstellen dat het een redelijk simpele bouw zou moeten worden maar dat zullen we later en al doende wel ondervinden.

attachment.jpg

Ik heb geen foto genomen van de vuile boekskes die ik ga gebruiken maar ik zal mij baseren op twee artikels verschenen respectievelijk in SAMI Januari 2007 en WingMasters 51.


Een beetje geschiedenis:
De Dornier Do 24 werd voor het begin van WO2 aanvankelijk in licentie gebouwd in Nederland, hoofdzakelijk voor gebruik door de KNIL in de overzeese gebieden zoals Java en Sumatra.
Na de Duitse inval in 1940 werden 3 afgewerkte en 25 deels afgewerkte toestellen aangetroffen en deze werden dan ook graag afgewerkt en in gebruik genomen voor reddingsacties op zoek naar Duitse toestellen die op zee een noodlanding hadden moeten maken.
De Dornier Do24 werd in het algemeen beter bevonden dan het toen standaard Duits type vliegboot BV 138 omdat ie betere vliegeigenschappen had, breder en ruimer was, een goede snelheid en vliegafstand had.
Tijdens de oorlog werden natuurlijk verschillende veranderingen aangebracht zoals BMW motoren en andere bewapening.

De Do24 werd gebruikt aan bijna alle fronten, van de Noordpool tot de Balkan, Griekenland, Frankrijk maar ook door de Nederlanders zelf in het toenmalige Nederlands-Indië, Australië en tegen Japan.
Na de oorlog deden er dienst in Spanje waar zij tot 1970 in dienst bleven. Momenteel zou er nog één luchtwaardig zijn na een volledige restauratie en herbouw met de modernste technologie.

Voilà en nu er nog aan beginnen.........
 
Succes Erwin :) een mooi modelleke
 
Het gaat hier om de kit van Italeri

Italaerei, om precies te zijn :D. Ik hoop dat je wat met dit fossiel kunt aanvangen en ben mede door mijn minder geslaagde ervaringen met Italiaanse bouwdoosjes van vóór 2000 des te benieuwder hoe je deze gaat tacklen.

Het valt me trouwens mee dat er überhaupt aftermarket voor deze kit beschikbaar is.
 
En zoals we Erwin kennen word dit wederom eentje om van te smullen he,suc6 Erwin :D
 
Italaerei, om precies te zijn :D. Ik hoop dat je wat met dit fossiel kunt aanvangen en ben mede door mijn minder geslaagde ervaringen met Italiaanse bouwdoosjes van vóór 2000 des te benieuwder hoe je deze gaat tacklen.

Het valt me trouwens mee dat er überhaupt aftermarket voor deze kit beschikbaar is.

Je hebt gelijk met Italaerei Roy maar niettegenstaande het fossiele doosjes zijn heb ik er toch altijd een zwak voor gehad, mede ook door de types die zij durfden uitbrengen daar waar andere merken er hun handen van af hielden. Jammer genoeg zie je er echter heel weinig verschijnen op evenementen of wedstrijdtafels.

Wat de after market betreft zitten we de laatste jaren in een heropleving en komt er regelmatig wat te voorschijn om oude kits weer (of eindelijk) presentabel te maken. Vermits mijn voorraad bouwdozen meer van die fossielen bevat dan recente kits is dit voor mij lekker meegenomen.
 
Ah, ik had eigenlijk verwacht dat Italeri het opnieuw had uitgegeven. Het was me niet bekend dat er voor zulke oude kits nog aftermarket werd gemaakt.
 
Dit is wel een heel speciaal model, kom je inderdaad zeer zelden tegen.
Had deze zelfs nog nooit eerder gezien (of op gelet?), maar het model bevalt mij wel...
Zal deze volgen vanop een kleine afstand ;)
 
Ziet er als een leuk kitje uit en geen problemen met Duitse werpsterren op de staart :)
 
Ziet er als een leuk kitje uit en geen problemen met Duitse werpsterren op de staart :)

Toen mocht en kon het nog allemaal hé Ron, van "politieke correctheid" was toen nog geen sprake.
Hadden ze er niet bijgestoken was het ook geen probleem hoor, heb hier nog wel een set decals liggen met van die tekens. Het is ten andere aan de ene kant absurd dat ze niet in een kit mogen steken maar aan de andere kant worden ze wel afzonderlijk aangemaakt en verkocht.
 
Erwin zei:
Het is ten andere aan de ene kant absurd dat ze niet in een kit mogen steken maar aan de andere kant worden ze wel afzonderlijk aangemaakt en verkocht.

Hypocrisie ten top natuurlijk. Een bouwdoosl bouw je voor zijn geschiedenis en interesse voor het model zelf, niet voor de 'werpsterren' op de achterkant - alhoewel deze deel uitmaken van de loop der geschiedenis.... :)
Maar ja, de 'politiek correcten' zullen weer gelijk (moeten) halen zekers.... ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaar dat de benaming "Duitse werpsterren" wel politiek correct is :laugh:

Maar inderdaad toentertijd werd er minder drukte om gemaakt en waarschijnlijk dat het doosje niet van een Duitse firma is?
 
Veel succes met deze doos Erwin. Ik denk dat je er een hele kluif zult aan hebben, maar we gaan dit op de voet volgen.
 
persoonlijk vind ik al dat ge**** over al dan niet een swastika op een voer/vaar of vliegtuig dikke bull**** .
dit symbool is al duizenden jaren oud en wordt nog altijd gebruikt in India bv
zelfs de Amerikanen hadden het op hun uniform in W.O.1.
en omdat die Bomische gefreiter er in de jaren dertig /veertig misbruik van maakte mag het niet meer .
dan zou je voor hetzelfde geld ook nergens geen kruis meer mogen opzetten he (sla daar je geschiedenisboeken maar es op na )
en dan verbieden we gelijk de Union jack van England ook ( die vonden immers het concept concentratiekamp uit )(vraag maar es rond in zuid Afrika bij de boer )
dus op een model doen we gewoon wat erop hoort zonder zever en zogenaamde politieke correctheid
is enkel mijn mening hoor hoeft niemand te delen
gr Lode
 
Gelijk heb je Bombus en vermits ik historische correctheid nastreef in mijn modellen komen ze er zeker op.

Terug naar onze Dornier waar de kriebels mij dwongen er aan te beginnen.

Zoals gewoonlijk eerst en vooral starten met de cockpit en hoera voor Eduard die ons een heel simpel vel PE verschaft maar met een heel mooie vervang cockpit.
Het enige wat je in feite van de kit nog gebruikt is een aan te passen stoel en een eveneens aan te passen stuurkolom.

attachment.jpg

Links uiteraard het deel uit de kit en rechts de PE vervanging waarbij slechts nog maar één stoel bijgewerkt is.

De artikels uit beide tijdschriften nog eens nagelezen en dit in WingMasters (dat spreekt over de bouw van dergelijk toestel op schaal 1/48, kit van Fonderie Miniatures of FM) maakt gewag van het bijplaatsen van een compartiment voor de radio operator/navigator. Bij vergelijk met de Italaerei kit blijkt dat er ruimte genoeg is maar dat deze onderdelen niet voorzien zijn en je dus met een gat in de cockpit zit. Denk dat ik dus toch maar een poging ga ondernemen om deze zaken bij aan te brengen in mijn kit. Ziet er niet zo moeilijk uit en met behulp van de spares box en wat plastiek of karton moet dit te doen zijn.

Ik hou jullie op de hoogte.
 
Een stukje scratch kan nooit kwaad :)

Wat een verschil weer, die photo etch...
 
dat is al een behoorlijke verbetering met pe van eduard,we volgen erwin
 
Verbetering, is het zeker en vast. Het is zelfs iets totaal anders :laugh:
Benieuwd naar meer...

@The Bombus, ik deel je mening ;)
 
Hey,

Ja Erwin, doen doen doen, dat gescratch, dat komt goed. Let wel op dat je er nog iets van ziet achteraf, anders is het weer alle moeite voor niets geweest..... :) maar ik ken je, dus je zult daar zeker rekening mee houden. ;)
Dit smaakt naar meer.... :)
 
Oeioeioei, realiseer mij nu pas dat het al 2 maand is dat hier nog een update gebeurde.
Heeft ook een beetje stilgelegen en niet alleen door de bouw van de T15 maar ook omdat het hier bij deze bouw een beetje tegen zat.

Woordje uitleg:
Nadat de Eduard PE cockpit in elkaar stak, werd deze bevestigd zoals hoort in de linkerzijde van de romp. Gegevens uit de 2 artikels in de tijdschriften toonden aan dat er een scratch bijkomend interieur voor de navigator/radio operator kon bijgebouwd worden en dat werd dan ook maar verwezenlijkt.
Tevens werd aangeraden om een bodem te plaatsen onder elk van de drie geschutskoepels ten einde het doorkijk effect tegen te gaan en ook dat gedaan.

Dus: vooraleer de beide romphelften te verlijmen toch maar voor de zoveelste keer droogpassen; deze maal mét de cockpit in plaats en wat blijkt?.......het ding is niet breed genoeg !!!
Dacht eerst dat het door de extra bodems kwam maar neen, waar de rugwand van de oorspronkelijke kit cockpit moet zitten (deel dat moet gebruikt worden in aansluiting op de PE), sluit deze niet aan op de rechter romp van het toestel. Begrijpe wie kan.

Tevens vond ik de juiste kleur niet voor de cockpit maar na veel geprobeer is het uiteindelijk dan toch gelukt.

attachment.jpg

De drie geschutskoepels moeten nu ook eerst nog geschilderd worden en deels voorzien van hun bewapening want anders kunnen we er niet meer aan. Zal serieus afplakwerk worden als het beest zal geschilderd worden.

Nu blijkt ook dat de in de kit geleverde cockpit, de zogenaamde "serre", iets te breed is en dus in feite aan beide zijden een beetje uitsteekt als de rompen aan elkaar gepast worden. Hopelijk kan ik dit verhelpen door in de neus tussen beide romphelften een fijne strip aan te brengen want anders trekt het op niets.

attachment.jpg

Tegenslag is ook een slag maar het is er tegen. Deze Dornier zal mij wel nog enkele verrassingen brengen vrees ik.
Maar we doen verder......

Eerste werk te doen: schilderen van de 3 geschutskoepels, plaatsen van de ramen in de romp, aanpassen van zowel romp als cockpit en alles verlijmen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan