Hoofdsponsor

1/35 Diorama "The Rusty Admiral."(kruiwagen gevuld en af). [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Nu ik binnenkort de laatste puntjes op de i zet aan de Opel Admiral, wordt het stilaan tijd om enkele zaken rond het diorama in een concrete vorm te gieten. Vandaar dat ik reeds begonnen ben met het maken van hooibalen.

Update 1, deel 1 hooibalen :

1-21.jpg

1) drie blokjes architectenkarton op mekaar gelijmd,

2) blokje wat bijgewerkt met scalpel, een beetje ingedrukt ook, voordeel van dit materiaal,

3) verdunde houtlijm over blokje geborsteld, bestrooid met grasvezeltjes.

2-21.jpg

Een lading strobaaltjes in ruwe vorm, er volgt meer vormgeving en kleur...

Voor de grote hoop balen ga ik vanzelfsprekend geen honderden exemplaren maken, maar een constructie die de illusie van vele balen geeft.

Deze opbouw wil ik ongeveer benaderen :

img0222oudehooizolderkl.jpg
ONLY for reference purposes.

Vriendelijke groeten van G.
 
Laatst bewerkt:
Dat is al een mooi begin :)
Die zakken rond de balk is ook een mooi detail... ;)
 
Kleine opmerking zonder te willen muggeziften... als je grasvezels gebruikt dan maak je hooibalen en geen stro.
Nuja, veel verschil zal het wel niet maken, het idee om die baaltjes zo te maken is anders niet slecht gevonden.
 
Succes met het bouwen van je schuur voor de Admiral G.
Aan de stro baaltjes te zien gaat dat wel goed komen.

Fred
 
Beyond, inderdaad, wees gerust, ik heb zo'n dingen allemaal gezien, dit zijn de onopvallende zaken die een diorama haar kwaliteiten geven.

Walesha, we houden het op hooibalen, en zo kleur ik ze ook. Soms, als ik goed wakker ben, heb ik wel 'ns een goed idee. En zo geraakt m'n voorraad dioramaspul ook eindelijk wat weggewerkt...

Fred, stap voor stap he, ik had vandaag gewoon zin om eens even met dit soort prullen bezig te zijn. De afwerking van de Admiral is voor volgende week.

Update 2, deel 2 hooibalen :

Even geen foto's van de verdere "bouwstappen, maar wel een woordje uitleg...

Wanneer de eerste sessie houtlijm uitgehard was, heb ik opnieuw verdunde houtlijm over de vezels van de hooibalen geborsteld. Dit voor twee redenen : omdat de huidige vezels dan nog meer gaan vastzitten, en omdat ik de behandeling met nieuwe grasvezels wilde herhalen. Zo kregen de balen nog meer structuur en body !

En dan ben ik aanbeland bij de fases waarvan ik wel foto's heb gemaakt...het nodige bijsturen der kleuren !

3-21.jpg

1) een eerste airbrushbehandeling met eerder donkere (schaduw)tonen,

2) gevolgd door een tweede laag die een lichtere toon bevat,

3) en geëindigd met een derde laag die werd aangebracht op de delen die wat meer licht vangen, om de ruimtelijkheid een duwtje te geven.

En even een gekheidje, de balen lukraak gestapeld :

4-20.jpg

Nu nog touw.

Vriendelijke groet van Guy.
 
Laatst bewerkt:
Yo Guy,

Het eerst waar ik aan moest denken toen ik je naam zag staan onder een diorama titel was de good old days op kitmaker benelux...daar heb je ook menig diorama gebouwd...leuk dat je er weer ééntje bouwt.

Originele start, dat alvast!

Greetz Nico
 
Yo Guy,

Nog een draadje voorzien rond de balen mss?

Nico.
 
Zoals vermeld Nico, touw volgt later, bedankt voor het meedenken makker !
 
...euh ja, wat te vlug gelezen...was onder de indruk ;-)

Nico
 
Hups, daar gaan we weer : Allemachtig, Briljant, Curieus, Damned Guy, dat is weer schitterend werk. Geniale vondst om zo je balen te maken.

Dit gaan we hier zeker volgen.

Groeten Rik
 
Rik, ik was er al langer over aan het denken geweest.

De touwtjes heb ik daarnet toegevoegd en ik denk dat het wel wat geworden is.

Update 3, deel 3 hooibalen :

6-21.jpg

5-22.jpg

Hooikoortsige groet ! G.
 
Laatst bewerkt:
Hé Guy, prachtig en tevens zéér leerrijke how to ,om het maken van die hooibalen aan te tonen....ik sta echt versteld van het natuurgetrouwe resultaat ;)
Naar zo'n update kijken ....is even gezellig of als kind een snoepje krijgen....je krijgt er nooit genoeg van!
 
Hoi Peiper, het is gewoon doen, meer niet. Graag gedaan !
 
Zeer mooie hooibalen, enkel een kleine opmerking de touwen die de balen bij elkaar houden mogen volgens mij wat geler zijn , kan natuurlijk aan de foto's liggen maar die touwen zijn en waren echt meer naar de gele kant.
 
Ja Guy, Big Jim heeft hier een punt.

Dergelijk (hennep)touw heeft een strogele tot bijna oranje kleur. Misschien kun je nog proberen een pinwash te geven met Naples Yellow Ocre ? Het touw voorzichtig de wash laten opzuigen...

In ieder geval zijn je balen verder goed geslaagd.

Groeten Rik
 
Yo Guy,

Ha, die zitten er al op si...ziet er prima uit!

Greetz Nico
 
Goede tips en advies omtrent de touwen jongens, hier kan ik wat mee, want ik heb nog meer balen te fabriceren en die kan ik dan binden met oranje touw.

Ik baseerde mij op deze foto bij de keuze van het touw voor de eerste reeks balen :

0947190602.jpg
ONLY for reference purposes !!!
 
Geslaagde balen zal ik maar zeggen ;-)
 
:laugh:Da's niet balen dan Ron !
 
Hoi GUnit,

Dat lijkt me mooi straks de opel in de schuur, succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan