Hoofdsponsor

1/100 Chinese Piraten Jonk (1:100) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooi en strak werk Wim! Ik volg je in stilte.
 
Dank u heren voor de bemoedigende woorden.
Ik zal blijven posten :)
 
Even een mini update..

De 'winches' gemaakt. De onderdelen zitten kant en klaar bij de kit, maar pasten voor geen meter. Na behoorlijk bijschuren in elkaar gezet en 'droog' op het schip gezet. Uiteraard moeten er nog wat 'latjes' (1 x 1 mm) op om de winches te bedienen; om het risico voor breken zoveel mogelijk te vermijden doe ik die er pas op het laatste moment op. Tevens de ankers al gemonteerd.

Jonk46.jpg


En nog een dichtbijfoto van een kanonsgat.

Jonk47.jpg


Commentaar altijd welkom, maar hou er bij de laatste foto rekening mee dat het latje rond het gat 1 x 1 mm is.
 
Laatst bewerkt:
commentaar kan ook positief zijn hé Wim.
Ik zeg: Ziet er netjes uit!;)

Maar toch een vraagje:
De ankers moeten die echt zo "bot" zijn?
Eerlijk gezegd vindt ik die persoonlijk niet zo mooi, maar ik heb dan ook geen verstand van Chinese piraten jonken.8)

Fred
 
Fred, commentaar is commentaar en ik vraag er om :)
Een nadeel van een kit is dus dat je de spullen er uit haalt en het dan blijkbaar zonder te veel nadenken in elkaar zet, dat heb ik dus met die ankers gedaan.
Ik ga voor ik ze echt ga gebruiken eerst eens op onderzoek uit....en dan wil ik weten of dit wel kan of dat ik iets anders moet gaan maken. Ik ga hier op terug komen.
 
wim als het zo warm was,leeft u hout dan meer,krimpen of uitzetten
 
@Yvan
Het hout heeft minder last van de warmte dan mijzelf :) Ik merk geen krimp of uitzetten, maar het is maar een heel klein schip.

@The-Mouse
Fred, met wat hulp van medebouwers en eigen onderzoek ben ik er wel over uit dat deze ankers niet correct zijn.
Houten ankers kunnen wel, maar dan platter en voorzien van metalen band(en) en punten.
Ga eens kijken of de huidige ankers aan te passen zijn.
 
Ziet er goed uit, van warmte zou je geen direct last moeten hebben. Tenminste als je het goed verlijmt allemaal.

Verder kun je de kanonskozijnen het makkelijkste niet onder een hoek maken, Maar een hoek verbinding maken. Dus een blokje er uit halen, zo is het originele ook. Dit omdat het een kozijn is en geen sierlatje..... Tis een kleine verbetering. Maar toch. :)
 
Rik, ik begrijp het helemaal en zal er bij een volgend schip rekening mee houden. Het zijn inderdaad geen sierlatten... Het was nu al een heel gepriegel (pincettenwerk) om de latjes er op te krijgen.

Met de ankers ben ik bezig, onderwijl eens een gouden draak geprobeerd te schilderen met penseel 0 en 000. Ben zelf niet ontevreden.

Jonk49.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dank je Davy !!

Tip van een andere bouwer gekregen om de draak te voorzien van een zwart randje. Direct toegepast en zie het resultaat.

Jonk50a.jpg


Jonk50.jpg


De ankers maar helemaal zelf aan het maken met een paar stukjes hout, isolatietape en messing. Resultaat tot nu toe:
Jonk51.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wim dat ziet er idd al goed uit, nu zou ik er nog wel wat aan de open vlakken bij maken. Dit soort spiegels waren op zich nogal druk beschilderd. Hele prenten waren het volgens allerlei schilderijen.
 
hoi wim ziet er zeker heel netjes uit zo.

mischien nog een paar schineze tekens er bij opzetten in de hoeken maar ik zou het tog ook niet te druk maken ook al was het mischien wel zo vroeger zoals rik aangeeft.

natuurlijk beslis je daar zelf over .
 
Tegen de druk van Rik en Dirk kan ik natuurlijk niet op ;)

De achterzijde maar wat aangepast:

Jonk52.jpg


Dan ook maar gelijk de voorzijde:

Jonk53.jpg


en de kapiteinshut:

Jonk54.jpg


Kanonnen vetvrij gemaakt en in de chloor gelegd.
Kijken of dit gaat werken, kan het altijd proberen als alternatief voor brass black.

Jonk55.jpg
 
Laatst bewerkt:
hehe je vat de draak direkt bij de hoorns wim ;)

maar het ziet er wel mooi uit zo . niet te druk maar tog genoeg.

ook de voorboeg en de hut zijn zeer goed geslaagt 8)

ook het rood vind ik heel mooi met het goud op een perfecte kleur combinatie :)
 
Die combinatie oogt inderdaad wel goed gelukkig Dirk!

Slechts 1 foto voor nu van het voor mij bedroevende resultaat van het zwarten van de kanonnen.
De oorzaak is waarschijnlijk dat de kanonnen niet geheel van messing zijn.
Ga er wat andere technieken tegen aan gooien om het een beetje toonbaar te gaan maken.
Ergens in het midden ligt nog een onbehandeld kanon.

Jonk56.jpg
 
Laatst bewerkt:
das spijtig wim. maar het was zeker het proberen waard .

het zou mooi geweest zijn moest het wel een goed rezultaat zou geven maar je kan niet altijt geluk hebben natuurlijk .
 
Dat begint er toch heel goed uit te zien allemaal. :) Keep on going... :)
 
De kanonnen nogmaals geprobeerd te zwarten en ik ben nu wel tevreden.
Ik heb daarvoor nu een matte zwarte enamel gebruikt, dat ik verdund heb met wasbenzine. (verhouding 1:2).
De volgende foto is supermacro, de kanonnen zijn 17 mm lang en 3 mm breed (dikste deel!).

Jonk58.jpg


En dan is nu de beurt aan de wagens, een eerste laagje hebben ze al gekregen en een 'dryit' met het kanon.

Jonk59.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, zou ze toch helemaal zwart gemaakt hebben, maar dan mat antereciet zwart. Dat is dus net niet helemaal pik zwart. Dan met iets van ecoline (groen/geel) onderdompelen, dan krijg je zo´n waas er overheen. probeer het eens.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan