Hoofdsponsor

1/35 Cheers!, Normandy '44 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wouter, ik denk dat die kratten bestemd waren voor een of andere hoge pief en dat de levering ietwat dramatisch is uitgepakt.

Erwin, dat zal nog het zwaarst worden zo'n selectie maken uit de mogelijkheden, iets wat elke modelbouwer wel zal ervaren vooral wanneer er een groot diorama op stapel staat.

Pascal, niets zeggen zegt soms genoeg.

Aris, we blijven ons best doen.


En natuurlijk, iedereen hartelijk bedankt voor de fijne reacties.
 
Ik weet echt niks te zeggen alleen dat het fantastisch is wat we hier weeralte zien krijgen , niet dat het vervelend word integendeel
Die weeral slaat meer op dat het hier altijd de moeite is om te kijken en het is het knapste project op rij dat hier te zien is
Marc
 
Hoi Marc, ik zal proberen om je ook de volgende keer te plezieren, dit wordt mijn eerste Panther project (schandalig!).
 
We hebben pas een leuke dag samen gehad en als ik dan zie hoe je met zo'n figuurtje aan de gang bent......pffff, zou dat niet kunnen.
Mooie auto geworden hoor, ben benieuwd naar het werk aan je Panther.

Fred
 
Mmmmmmmmmmmmm,
mjaaaaaaaaaaaa,
mmmmmmmmmmm,
wat moet je hier nog op zeggen.
Vind je werken (kunsten) altijd een genot om naar te kijken.
 
Prachtig resultaat Guy. Weet je al hoe het zit met de iets doorhangende vering aan de voorzijde? Niet dat ik er me aan stoor hoor, het is te interpreteren als een defect aan de vering.
 
Prachtig resultaat Guy. Weet je al hoe het zit met de iets doorhangende vering aan de voorzijde? Niet dat ik er me aan stoor hoor, het is te interpreteren als een defect aan de vering.

G had daar al op geantwoord in #470 Roy :sleep:

Roy, ik heb gewoon de kit gebouwd zonder rekening te houden met een wat ingezakte voorvering, er is dus geen achterliggende gedachte. Wel is het zo dat de voorwielen licht gedraaid staan én dat de constructie vooraan fragiel is niettegenstaande dat ze stevig is verlijmd. Wanneer ik het voertuigje opneem, droppen de wieltjes vooraan iets meer dan een millimeter. Dit zou het effect kunnen veroorzaken welk jij opmerkte.

;);)

Fred
 
De constructie van de voorwielen hebben ze bij Bronco zo accuraat mogelijk nagebootst waardoor een fragiele toestand ontstaat. Dit is met name te zien wanneer de auto met de vier wielen op de grond staat, want dan zakt ie 1 mm door vooraan. Het wordt in mijn diorama zeker niet de bedoeling dat de voorvering kapot zou zijn.
Dit ga ik nog netjes oplossen.

Bedankt voor jullie leuke respons.
 
Deze namiddag heb ik bekeken hoe groot het diorama ongeveer zou gaan worden, want mijn inspiratie is echt wel iets wat ik nog steeds maar moeilijk binnen de perken kan houden. En nu heb ik moeten concluderen dat de uitvoering weliswaar niet het issue is, maar praktisch gezien niet mogelijk, omdat mijn trap een scherpe hoek maakt en ik het vehikel simpelweg niet kan verplaatsen als ik het zou bouwen.

Ik ben dus genoodzaakt om het dioramaproject op te gaan splitsen in diverse kleine diorama's die elk op zichzelf zullen staan.

Op zich vind ik dit niet eens zo erg, zo zal ik ieder werkstuk netjes en quasi stofvrij kunnen uitstallen in mijn vitrinekasten.
Nog even de boel in mijn hoofd resetten en processen en dan komt dit goed, ik heb geleerd optimistisch te blijven, dat wel. :D

En natuurlijk is het mijn doel om jullie binnenkort een leuke Normandië setting voor te schotelen.
 
Goed idee Guy, of anders kan je het nog altijd doet zoals men in de spoorwegmodelbouw wereld wel eens doet: modulair bouwen zodat ze zowel apart als aan elkaar gezet een verhaal kunnen vertellen ^^
 
Hoi Wouter, ik heb met dit idee gespeeld maar het probleem is dat ik me oeverloos zou storen aan de niet-perfecte begrenzingen van elke module.
 
... ik heb met dit idee gespeeld maar het probleem is dat ik me oeverloos zou storen aan de niet-perfecte begrenzingen van elke module.

Dat is pas een uitdaging, om de begrenzing te verstoppen... :O
:laugh: ;)
 
Heb ooit eens een reportage gezien over een, nu overleden, modelbouwer wiens specialiteit het was om diverse kleine diorama's in te bouwen in één groot geheel.
Dat grote stuk stond bij hem thuis op een kamer en was op zichzelf niet verplaatsbaar maar elke scène op het dio kon je er uit halen en apart presenteren. Hij werkte hierbij meestal met ronde of ovalen basis vormen waar bovenop dus de scène stond. Eens terug geplaatst in het geheel zag je er niets meer van.
Was enorm knap en vernuftig gedaan.
 
Nu had ik met toch wel verheugd op een groot diorama van jouw hand, dus ik ga toch een poging doen om tot je tot heroverwegen te brengen :)

Je kunt met wat trucjes een (vrijwel) naadloze overgang krijgen tussen twee modules van één groot diorama, maar dan moet je de gedachte van de vierkante modules loslaten en gebruik maken van de 'natuurlijke grenzen' op je diorama die een nieuwe ondergrond toestaan zonder dat de grens zichtbaar wordt.

Ik heb allereerst deze tekening gemaakt:

33462413613_7a5e354256_b.jpg

Omdat je een spoor wilt maken en, als ik het me goed herinner, een overslag- of losmogelijkheid, zal er wellicht een perronnetje op het diorama komen. Als je nu een ondergrond maakt (zie tekening "ondergrond") en twee modules die perfect in elkaar passen op een strategische plek, zal er uiteindelijk niets meer van te zien zijn (mits goed uitgevoerd). De ene module eindigt bij het einde van het perron en de andere eindigt met gras, ruim aangebracht. als beide modules aan elkaar gemonteerd zijn (zie de duvels en gaatjes op de tekening), zullen de grassprietjes tegen het perroneinde aandrukken en is er een soepele overgang.

33888320550_37d9f0732e_b.jpg

De tweede tekening maakt het denk ik wat makkelijker. Daar doorkruist het spoor het volledige diorama. Je krijgt een gedeelte links van het spoor en een rechts van het spoor. Dat zijn de twee modules. Bovenop het spoor staan wagons, wat op zichzelf de scheiding al grotendeels onherkenbaar maakt... je moet er écht op letten wil je het zien. Maar omdat ik weet dat jij daarop let, een oplossing: je kunt het spoorbed met de ballast (=laag steentjes) als los onderdeel toevoegen. Het diorama bestaat dan eigenlijk uit drie onderdelen: de linkermodule, de rechtermodule en de strook ballast. Als je het diorama meeneemt naar een meeting of beurs, schuif je eerst beide modules tegen elkaar aan en dek je daarna de grens af met het strookje ballast. Als je dit nauwkeurig doet (en bijvoorbeeld vast zet met blu-tack) is er niets meer van de grens te zien. Zie het plaatje linksonder op bovenstaande tekening.

Ben je bang dat je niet zo nauwkeurig een strook ballast kunt maken of denk je dat dat kapot gaat, dan kun je altijd nog overwegen om gewoon een zakje 'ballast'-steentjes mee te nemen naar een beurs, de twee modules tegen elkaar aan te zetten en doodsimpel de grens op te vullen met de steentjes in je zakje. Er is dan gegarandeerd niets meer van te zien. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de spoorstaven precies parallel aan elkaar lopen, ook qua hoogte, want anders krijg je een probleem met de wagons. Maar dit is goed te doen.

33888320570_288358a97e_b.jpg

Dan de derde tekening, met daarop een ingewikkeldere en samengestelde variant.

De scheidingslijn tussen de twee modules ligt hier, van boven naar beneden:

- Tussen muur en gras;
- Tussen gras en gras;
- Onder de tank door;
- tussen gras en gras;
- Onder een stort legervoertuigonderdelen.

"Tussen muur en gras" heb ik met de eerste tekening al toegelicht. Denk in plaats van het balkon aan een muur.
"Tussen gras en gras": zie het plaatje onderaan. Zeker als het gras niet welig tiert ter plekke, zal het probleem kunnen zijn dat je de scheidingslijn ziet in de ondergrond. Je kunt dat oplossen door wat rommel over het gras heen te gooien, zoals een oude plank. Ten behoeve van de illusie, zou ik dat dan ook elders op het diorama doen.
"Onder de tank door": niet dat iemand onder de tank gaat kijken om te controleren of de modulaire begrenzing zichtbaar is, maar je kunt daar ook een gras-gras grens maken.
-"Onder een stort legervoertuigonderdelen": je maakt de stort (toch al een interessant onderwerp in de modelbouw omdat er typisch veel in te ontdekken valt) en plaatst die op één module. Schuif je de andere module daar tegenaan, dan schuift de stort dus gedeeltelijk daar overheen. Je kunt ook, net als met de spoorbalast, de stort als afneembaar onderdeel maken. Dan schuif je dus de modules tegen elkaar en plaats je daarna de storthoop erbovenop, precies over de grens tussen de twee modules heen.

Hopelijk biedt een en ander voldoende aanknopingspunten tot nadere overpeinzing.
 
amai Guy heb je een schatting hoe groot het dan wel zou worden in zijn geheel ? grt.
 
Roy, allereerst : top dat je zoveel moeite steekt in een mogelijke oplossing, dit wordt vanzelfsprekend e-norm gewaardeerd ! Je uitleg is er zeker eentje om over na te denken maar ik denk dat ik uiteindelijk sterker ben in het uitwerken van iets kleinschaliger diorama's.

Pascal, met de spoorwagens in mijn diorama zou dit toch neerkomen op 75 a 85 cm².

En weten dat dit begonnen is met een buitgemaakte Panther met enkele GI's errond zoals op de foto in het begin van dit topic. Daarna kwam er dan een locomotiefje bij, dan een wagonnetje, autootje...jongens toch, ik heb altijd zoveel moeite met me te beperken tot een basisidee, dat is mijn achilleshiel.
 
Dank je voor je reactie Erwin, ik vrees dat mijn vernuftigheid tekort schiet om een diorama in een soort van puzzelstukken onder te verdelen en die dan naadloos in mekaar te passen, maar ik zal de mogelijkheid zeker bekijken.
 
Dank je voor je reactie Erwin, ik vrees dat mijn vernuftigheid tekort schiet om een diorama in een soort van puzzelstukken onder te verdelen en die dan naadloos in mekaar te passen, maar ik zal de mogelijkheid zeker bekijken.

Was maar een idee natuurlijk, zou er zelf niet opgekomen zijn indien ik het niet gezien had.
Was vergeten er bij te vermelden dat de voet van elke ronde of ovale module ook conisch was omdat dan blijkbaar het inpassen vlotter verliep en nog minder opviel in het geheel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan