Hoofdsponsor

1/10 British tank crew member WWII (Young Miniatures). [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mark, om de sokkel te matchen met het model heb ik deze matzwart gespoten met Motip recht uit de bus. De cap badge heeft dan ook meteen de juiste ondergrond, zoals in het geval van de zwarte baret. Later inderdaad eindfoto's...ik kan het model trouwens amper loslaten, altijd weer zie ik in plooitjes een mogelijkheid om de schaduwtoon net iets te veranderen...en highlighten zal ik wellicht ook nog spaarzaam doen.

Dank u Filip !

Dank u Bart !
 
Een bijna-eindfoto...

Hoofdje, kraag en buste zijn definitief samengevoegd. Het geheel werd tevens verlijmd op de sokkel. Nu kan ik met de fijnste penseeltjes nog een inspectieronde maken en fijntunen. Het kenteken zit bescheiden op de achterzijde omdat het voorop te nadrukkelijk aanwezig was en ook te groot om mooi te zijn.

49_zpscbb3a129.jpg

Groeten G.
 
Prachtig model man.
Je weet me bij elk model dat je maakt of schildert te verrassen.
Leuk om deze topic te volgen, heb er terug enkele tips uit opgestoken voor als ik mijn para ga doen.
 
Schitterend gedaan G. Het zwarte lijkt me inderdaad veel beter dan de houtkleur, alhoewel deze ook redelijk donker was.
Buste komt heel goed tot zijn recht. Ik zou zeggen : houden zo!!!
Laat de eindfoto's maar op ons los...

Mark
(2300)
 
heel mooi schiderwerk Guy,wat ik me afvraag is bestaat er een kleuren kaart voor olieverf om de juiste kleuren te mengen...
 
Ik denk persoonlijk dat het al een vraag waard is op zich, wat zijn juiste kleuren?
Neem het Duits grauw. Dat heeft zoveel varianten in toon. Belichting kan een kleur in het echt anders doen overkomen en ik zou juist de eigenschappen van olieverf benutten voor variantie en overgang te zorgen. Smaak dus.
Daarbij droogt olie anders op dan wat je ziet op je schoteltje, afwachten en ervaring tenzij je rechtstreeks uit de tube verft.
Het aanmengen van de verf geschiedt ook op het figuur zelf en is in die zin een palet, de verf laat zich goed tunen als deze nat is.
Wat het mengen van de juiste kleur aangaat lijkt mij dat de verhoudingen hetzelfde zijn als bij enamel, acryl en daar zullen vast wel kleurkaarten voor te vinden zijn.

Ik beschouw je buste nog eens Guy, het zal een gedachte zijn die je vast bekroop,...de benadrukking van de baardgroei of niet.
Hij zou iets doorleefder zijn en je hebt er een accent bij. Dit is puur een suggestie van mij die ik makkelijk maak achter mijn bureau waarbij ik niet aangeef dat het een verbetering hoeft te zijn.
Net als toevoeging van wat Mausplasjes, olievlekjes op het jack. Kleine accenten, subtiel aangezet.
 
geen dank man, weet je wat ik vroeger veel deed toen ik met enamel schilderde?
oude potjes uitsteken en nieuwe kleur aanmaken, dekseltje aanschilderen...dan had ik per Duits patroon een set kleuren die me geviel.
maar kijk gerust eens op www.lssah.com en vergaap je aan de diversiteit in kleurtoon van de uniformen.
Je zou een foto kunnen openen in photoshop en dan met de cursor de kleuren definieren.

heb weleens gedacht om zelf wat olieverftubes aan te maken, gewoon met verf van de action of Blokker maar het is net zo leuk het telkens opnieuw aan te mengen.

het verkrijgen van een bepaald kleurgevoel kan ook weleens te maken hebben met handig gebruik van lagen, filters. Heb je de kleur die jij ervaart maar met meer nuance, diepte.
 
Buzzy, ij bent bedankt om me telkens dat zetje in de rug te geven !

Mark, komt in orde man, nog en laatste zetje en ik laat ze los !

Sheriff,bedankt man !

Danny, daarvan heb ik geen weet, ik meng en prul tot ik de kleur die ik wil gevonden heb. Omdat ik met een niet zo uitgebreid gamma werk, is dat meestal snel het geval.

Rene, je slaat alweer spijkers met koppen jongen. Kleur wordt beïnvloed door allerlei omstandigheden, in niet geringe mate is dat licht. Warm of koud licht maken al een hemelsbreed verschil. Zo heeft zelfs deze buste aan de noordzijde van mijn hobbyruimte heel andere kleurschakeringen dan aan de zuidzijde. Met tankmodellen is dat niet anders. Tja, een beetje baardgroei, eigenlijk is het een standaard-iets geworden om een smoeltje ervan te voorzien. En wellicht zou het me zelfs punten kosten mocht ik de pretentie hebben ermee op te dagen op een wedstrijdtafel (?). Toch zie ik af van het stoppelbaardje, een fris geschoren bakkes zie je meer veel op foto's van tankbemanningen. En wie weet zou ik m'n werk kunnen verknoeien, ik ga 't niet riskeren...wel nog enkele olievlekken/smeervegen ! Op de jas ! Niet op het bakkes welteverstaan !
 
Daar zal je je lol aan kunnen ophalen Guy, het beoliën van het tenue.
Ik herinner me van mijn diensttijd dat mijn pak na twee weken in het veld ook echt aan de randen smerig was, bah.

als je nu gaat viezeren met vloeistof weet ik niet of je door de olie heen vreet Guy, misschien tijdje wachten of transparant laagje erover?
 
PRACHTIG !! vooral met zo'n plaatje op schaal komt het detail echt mooi over. My compliments Master Guy !

@ René :
Je zou een foto kunnen openen in photoshop en dan met de cursor de kleuren definieren.
gewéldige tip !! thx
 
zeg nou maar gewoon Peter dat ik op dit forum best goed uit de verf kom.. :-)

zo. en nu ga ik ss-erkes sculpten!
 
René, onlangs was ik daarmee begonnen, onderstaande foto maakte ik voor een vriend uit de VS. Die vroeg hoe ik het gezicht opbouwde met olieverfjes.

25-kopie-kopie_zps288dd766.jpg

Deze gewoon om te zien welk effect een zanderige kleur zou hebben tov. het gelaat :

12_zps5ed93208.jpg

Je ziet, ik luister naar goede raad he René !

Bedankt daarvoor nog 'ns trouwens.

Groeten ! G.
 
help mij dan eens met de plooien in de broek :-(

nee Guy, ook qua instructies is jouw topic voor de kijkers erg nuttig.
Je was vast een fijn kunstdocent geweest.

ik zou je graag de Denison smock willen zien doen.
Ook is het misschien aardig te bespreken waarom iemand soms even van zijn lievelingsmedium afstapt.
Camouflages zou ik weer omwille van het transparante karakter, de spoelingen/ filters die ik eraan geef later weer met acryl doen.
 
Dank u mannen ! Wat zou ik zijn zonder jullie zetjes in de rug !

Ik ben er bijna denk ik, en ik heb al wat geëxperimenteerd voor de eindfotootjes.

50_zps604716fa.jpg

Vriendelijke groet van G.

Nu voetbal...onze Nationale ploeg stààt er weer, na jaren van pottenstamperij.
 
Wat overbelicht de laatste foto, maar het doet niks af aan de kwaliteit van je werk, de buste is echt een fantastisch stukje werk geworden dat met de sokkel een extra touche krijgt. Ik heb onlangs ook een soortgelijk sokkeltje aangeschaft voor mijn laatste buste, moet het nog er op plaatsen, maar het maakt het echt af.

Gr Johanna
 
Dank je Bart !

Jip, bedankt voor de tips die ik van je mocht ontvangen ! Ik heb getracht een zonnig effect te verkrijgen door de buste bij het zolderraam in een zonnestraal te plaatsen, met erachter een zwarte fond. 't Is weer eens wat anders om m'n werk te tonen.

Iedereen hier trouwens bedankt voor de adviezen die zeker tot dit resultaat hebben bijgedragen. Allicht kan het beter en anders, maar toch heb ik een reuze plezier gehad van dit projectje ! De volgende wordt de Churchill buste, als de Char af is.

Tijd voor enkele eindfoto's dus :

52_zpsf2d560ae.jpg

55_zps3ef52461.jpg

54_zpse16f3f07.jpg

See you chaps !

Guy.
 
Laatst bewerkt:
Prachtwerk, jij bent echt van alle markten thuis... Dat is toch iets wat ik benijd...
Allé nu terug genieten van de Char :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan