Hoofdsponsor

1/50 Bouwverslag " WAKER " [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
dat ziet er wel heel strak uit hoor nog nieuwer dan nieuw 8)
 
Ik ben nu bezig met de romp; aangezien het een RC schip wordt wil ik het schilderwerk (Motip spuitbussen) beschermen met een semi mat vernislaag

vraagje:
- welk vernis zou ik gebruiken
- hoe breng ik hem aan: met borstel of kleine rol? ( heb dit nog nooit gedaan)

groetjes,
Julien
 
Welke Motip spuitbussen heb je gebruikt? Je hebt er op basis van acryl (zwarte bussen) en je hebt er op basis van alkyd (witte bussen)?

Als je de witte bussen hebt gebruikt (dus de alkyd), dan is er van motip een satijn blanke lak nl. artikelnr. 01654
In de winkel is deze meestal beschreven als matte vernis maar op de site van motip staat dat deze satijn is.
Ik heb deze om m'n trawler gebruikt. Het vergeeld wel een beetje, vooral het wit, maar dat heb je bijna bij elke vernis of je moet UV bestendige gebruiken maar deze is nauwelijks te vinden op olie basis.
 
thx voor de info Michel, ik het de zwarte bussen van Motip gebruikt, wist niet dat er twee soorten waren. Voor grondlaag + onderschip de mat rode, boven de waterlijn wit nr 45315. Zal eens navragen of de vernis van de witte bussen kan gebruikt worden op de verf van zwarte bussen.
 
Meestal kan je wel alkyd over acryl zetten. Andersom is vaak niet zo goed.
Best toch eerst op een proefstukje proberen ;)
 
Michel,

Ter info: heb navraag gedaan bij MOTIP, de lak 01654 kan gebruikt worden met de zwarte bussen. Zij raden echter aan om de blanke vernis nr 08103=zijdeglans of 08104= mat te gebruiken. Dit is een blanke vernis die kras-, stootvast en UV bestendig is. Is verkrijgbaar in spuitbussen.

Julien
 
Bedankt voor de info, ik had ook een vraag gesteld aan motip maar geen antwoord gekregen.
Ik ga deze nummers eens opschrijven voor het geval ik het nog eens nodig heb ;)
 
verder gewerkt aan de schildering van de romp: Met behulp van oude Legoblokjes ( aangeschaft op een rommelmarkt ) een torentje gemaakt om de waterlijn af te tekenen.

Spanje2011083-1.jpg Spanje2011084.jpg
daarna drie lagen witte lak gespoten en vervolgens de kleuren van de kustwacht.
boot002.jpg boot001.jpg boot004.jpg

Nu alles goed laten uitharden, ga terwijl enkele weekjes vakantie nemen.

Julien
 
Knap gespoten Julien!
Het wit ziet er echt mooi wit uit, volgende keer ga ik ook acryl verf nemen denk ik.
 
Dat is heel mooi werk dat je hier toont.

Toch 1 vraag: hoe weet je dat het schip in de juiste positie ligt om de waterlijn af te tekenen?
Wat ik hiermee bedoel is dat ik me moeilijk kan inbeelden dat bij elk schip, de kiel waterpas in het water ligt. Bij bepaalde schepen zal de boegdieper steken dan de hek.
Vandaar de vraag, hoe bepaal je de ligging in het water?
 
De waterlijn staat op het plan aangeduid Dominiek.
De waterlijn loopt inderdaad dikwijls niet evenwijdig met de kiel, dan zet je de romp in een helling zodat de waterlijn evenwijdig komt met je werkblad alvorens af te tekenen.

Als het stoort dat ik hier antwoord Julien dan laat je het me weten hé.
 
Waar Lego al niet goed voor is in de modelscheepsbouw :).
Verder heel strak spuitwerk.
 
Knap spuit werk, je hebt je vacantie verdient, methode om waterlijn te tekenen kende ik maar lego geeft er een extra aan.
 
ik weet waar naartoe als ik mijn bootje niet geschilderd krijg , knap gedaan
vgr
Marc
 
terug van vakantie, verder gewerkt aan de opbouw en voorbereiding voor zijn maiden trip.
011-1.jpg 010-kopie.jpg

Buiten de 12 en de 6 volt ( 10 ampere ) batterijen had ik nog 12 kg lood nodig om het schip op de waterlijn te krijgen.
007-2.jpg 008-kopie.jpg
006-3.jpg 004-3.jpg
005-5.jpg
 
thx Danny,

Kan iemand me helpen, ik ben ondertussen begonnen om de decals te maken voor de romp. Ik heb problemen met het embleem van de NL. Kustwacht dat in de oranje band moet komen.
Ik heb onderstaande foto van het embleem, maar de oranje achtergrond van de foto komt niet overeen met de band op mijn schip.
69.jpg

Ik dacht dat het oranje op de foto misschien met Photoshop zou kunnen weggewerkt worden, doch daar kan ik niet mee werken. Of een andere oplossing - kan ik het embleem ergens anders vinden zonder de oranje achtergrond?

Julien
 
Julien kan je me bestand doorsturen, dan kan ik het voor je bewerken met een onzichtbare achtergrond
 
prachtig , nu kan je gerust verder bouwen .

vgr
Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan