Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
De werken schieten goed op. Het ziet er heel goed uit!
Ik blijf u project volgen :k
 
Rode menie

@ Nick: Hahahaha, misschien maak ik nog wel een heli-platform op de kotter. Dan kan je met de Alouette op de koffie komen. cute


@ Rik: Je kan het niet laten, hé? :D:D:D


@ Michel: bedankt maatje. :k





update

Nog eventjes van de gelegenheid gebruik maken voor een laatste update:

1_DSCN8189.jpg
Het model heeft nu 2 lagen rode menie op de romp liggen.
Jullie vragen zich waarschijnlijk af waarom ik dit doe? Wel, om te beginnen is het de perfecte kleur voor het onderwaterschip (het deel van de romp onder de waterlijn). Bij de 1:1 exemplaren zie je dit ook dus veel echter kan ik het niet krijgen.
Boven de waterlijn is de menie dé gedroomde primer voor de laklaag. Eens die droog is, dan kan je d'r bij wijze van spreken vanalles opsmeren, die verf komt nooit meer los.
En last but not least 'pakt' die menie zo erg op de polyester romp dat zelfs bij een aanvaring tegen de oever die nog niet zal los springen (wat niet steeds van andere primers kan gezegd worden).
Deze behandeling pas ik al jaren toe op m'n rc-schepen en die zien er nu nog steeds als nieuw uit.

1_DSCN8190.jpg
Het bijgeplaatste kielstuk (verlengstuk voor de straalpijp) valt nu zeker niet meer op. cute


1_DSCN8192.jpg
Het glimmen komt omdat de verf nog niet droog was toen ik de foto's nam.
Morgennamiddag ga ik de deklaag aanbrengen. Vandaag heb ik per toeval in de Brico voor dit doel dé gedroomde kleur gevonden. Maar dat zien jullie later wel. :k




Wordt vervolgd,



Droop
 
Geeft een hele mooie indruk,nu deze menie "primer" erop zit.

Dus je laat het onderwaterschip meteen in deze menie zitten,erg slim,zeker ook omdat de kleur inderdaad goed(eigenlijk juist)overeen komt met de anti fouling kleur.

Mooi werk,Droop.

Ron.
 
Ik neem aan dat je de menie met een kwast er op smeert. Dan moet je straks wel weer goed schuren denk ik of zie ik dat verkeerd. Het staat mij bij dat menie erg met kwast streept. En dat is dan in de aflak helemaal niet mooi.

Maar het moet wel gezegd zijn, het is de perfecte kleur voor het onderwaterschip.

Wel mooi he, nu de kleuren er op komen. cute
 
@Ron: de kleur van het onderwaterschip zal later nog een klein beetje roder worden. Dit komt door het effect van de nog aan te brengen blanke lak.B:



Ik neem aan dat je de menie met een kwast er op smeert. Dan moet je straks wel weer goed schuren denk ik of zie ik dat verkeerd. Het staat mij bij dat menie erg met kwast streept. En dat is dan in de aflak helemaal niet mooi.
Die menie durft nogal eens een klein beetje te strepen, Rik. Maar als je het er met een goed penseel aanbrengt en egaal open strijkt, dan valt het nogal mee hoor. Later zullen er nog 2 à 3 lagen blanke lak overheen komen, en dan verdwijnen die streepjes in het niet.
Met een airbrush zou ik natuurlijk volledig streeploos kunnen werken, maar het is een principe van me dat ik nooit of te nimmer een werkschip(!) in die schaal met de airbrush zal bewerken. Dan is de laklaag véél te perfect en dat staat zeker niet op een kotter. arghh
Dit is natuurlijk mijn persoonlijke smaak, hé. :k





Droop
 
Droop,

daar kan ik je helemaal in volgen werkschepen en vissersschepen zien af en kunnen, mogen er niet spiegelglad en zuiver gelakt uitzien.
Elk zijn visie, natuurlijk zullen als ze pas van de werf komen er wel min of meer perfect uitzien maar dat gaat snel over.

Die menie zal ik onthouden voor mijn vissers boten die nog moeten gebouwd worden.

Johan
 
Ik ga die truk met de rode menie ne keer proberen op mijn volgende helimodel. Als ik met de staart van de Alouette ergens tegen tik durft de lak er af te springen. Misschien is dit wel DE oplossing.
Vééééééééél lakplezier vandaag.

Heligroeten,

Nick
 
Een romp die een kleurtje krijgt ziet er direct helemaal anders uit hé.
Ik vraag me wel af of je de bewegende delen van het roer zo niet mee vast schilderd. Als je dit los maakt, schilfert de verf dan niet een beetje af?
 
Johan zei:
daar kan ik je helemaal in volgen werkschepen en vissersschepen zien af en kunnen, mogen er niet spiegelglad en zuiver gelakt uitzien.
Elk zijn visie, natuurlijk zullen als ze pas van de werf komen er wel min of meer perfect uitzien maar dat gaat snel over.
Inderdaad Johan. Het is daarom ook dat ik ook deze kotter nog van de gepaste verwering ga voorzien. Het moet de indruk geven dat ze al tig-keren de 7 wereldzeeën heeft doorstaan. :k



Ik ga die truk met de rode menie ne keer proberen op mijn volgende helimodel. Als ik met de staart van de Alouette ergens tegen tik durft de lak er af te springen. Misschien is dit wel DE oplossing.
Vééééééééél lakplezier vandaag.

Heligroeten,

Nick
Euh Nick... staarten van Alouettes dienen niet om ergens mee tegenaan te tikken. ;P


Michel zei:
Ik vraag me wel af of je de bewegende delen van het roer zo niet mee vast schilderd. Als je dit los maakt, schilfert de verf dan niet een beetje af?
Dat vast schilderen valt best mee hoor, Michel. Ik heb er hier toch niks van ondervonden. Dus, dat zit goed, niet? cute




Momenteel heeft de EV05 al haar kleurtje gekregen en ik moet zeggen dat het haar prima staat.
Voor het moment zit de juffrouw nog voor de helft in krantenpapier ingepakt dus de foto's volgen later nog wel.


Droop
 
Weer een hele leuke update Droop, ziet er heel mooi uit met die menie Applaus Applaus

Groeten, Pascal
 
Romp in z'n kleuren

Bedankt Pascal! cute

Update

Hoi iedereen,

Zoals beloofd volgen hier de foto's van het schilderwerk van de romp.

Hier en daar zijn er al enkele voorbereidingen getroffen voor de latere verwering.



1_DSCN8224.jpg
De EV-05 'Princess Olayinka' is nu officieel een feit.
In de blauwe cirkel op de boeg moet nog een afbeelding komen.

Ik was eerst van plan om de registratie in een cursief geplaatst nummer te maken maar aangezien dit geen Nederlands maar een Belgisch schip moet worden, heb ik het nummer in een verticaal geplaatste code weergegeven.



1_DSCN8225.jpg
De anodes op de Becker, straalpijp en kiel.


1_DSCN8226.jpg
De thuishaven van de EV-05 staat op d'r kont.


1_DSCN8229.jpg
En zo staan tot op heden de zaken.


De volgende stap is het inbouwen van de hoofdmotor.


Wordt vervolgd,



Droop
 
Mooi man. :k

Even over die anondes. Waar heb je die van gemaakt. Die zien er zeer goed uit. Ik neem aan dat je die ook gaat verweren? Dan zou ik graag willen weten hoe je dat aanpakt. (ik weet dat dit voor later is, maar dan heb ik het alvast gevraagd.)
 
Hoi Rik,

Wat die anodes betreft, die heb ik zo kunnen kopen bij Flevoland.

Eerlijk gezegd had ik er nog niet bij stilgestaan om die te verweren maar het idee is nog zo slecht niet. Daarom ben ik op het idee gekomen om aan m'n vinger wat lijm aan te brengen en die dan aan elke anode af te deppen.
Op die manier zou er toch een ietwat ruwe, ingevreten oppervlakte ontstaan.
Laagje alu verf erover en klaar is kees. B:

Wat de voorbereidingen tot het latere 'verroesten' betreft:
Toen de verf nog nat was heb ik sporadisch hier en daar in een hoekje -meer bepaald aan de stootbanden- met een ruwe (oude) handdoek de verf aangetikt.
Als ik daar nu later roest ga op aanbrengen, dan zal dit net zijn alsof de verf door het zeewater is ingevreten en de roest de bovenhand krijgt.



Droop
 
Zo dat is een heel ander aanzicht van de romp.:| Droop geef jezelf even een schouderklopje want dit heb je mooi gefikst.

Mvg.
 
Prachtig,Droop.Dat je er ook anodes op aanbrengt.Dat is net dat beetje meer detail wat het haar doet cute.
En ik heb eens gesnuffeld op jouwn link voorstel...wel ze hebben er ook wel wat detail onderdelen die ik kan gebruiken later.Dus ik ga daar ook,later,enkele details bestellen voor de Persing 72.

Bedankt voor deze tip.

Ron.
 
Wrééd schoon gedaan... ma waarvoor dienen die anodes?


Heligroeten,

Nick
 
WOW :|

Droop, dat ziet er prachtig uit Applaus Applaus Applaus

Hééééél mooi dat schilderwerk !!!! En die witte lijn en de witte strepen zijn superstrak. Als je de eerste foto van de kale romp vergelijkt met je laatste foto's, zie je heel goed wat een geweldig mooi werk je hebt verricht.

Schitterend Droop, dit schip zou ik héél graag op de What-ever-day willen zien.

Het is een waar plezier om dit topic te mogen volgen cute

Groeten, Pascal
 
Heeeeel mooi Droop! Applaus

En wat een tempo van je schilderwerk, ik ben al weken en weken bezig met mijn kottertje haar romp te schilderen wacko ^^

Hoe heb je de letters zo strak kunnen schilderen?

Ik ben benieuwd naar de inbouw van de moter.
 
Laatst bewerkt:
@Pascal:

Op de What-Ever-Day ga ik enkel en alleen rc-schepen tentoon stellen.
Deze dame zal dan (alhoewel nog niet afgewerkt) ook van de partij zijn.:k




@Michel:

Dat tempo val reuze mee hoor.
Het is niet m'n eerste schip dat ik bouw, dus dat doet er ook al veel aan, niet? cute


Die letters zijn plakletters (lekker makkelijk :k )


Ik ben nu aan het uitdokteren hoe ik best een messing grondplaat kan maken die sterk genoeg is om de Robbe 1000-motor te dragen.
Ik heb wel al enkele ideetjes in m'n koppeke zitten.



Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan