Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Droop,

Ziet er erg mooi uit Applaus Applaus
Dat heb je mooi dicht gemaakt, ook met de "vinger-plamuur" methode ?
Dat messing voor de stabilisatievinnen is dat ook waterbestendig ?

Groeten

Pascal
 
Schroef, schroefas en straalpijp

@Pascal: nee hoor, voor dit werkje heb ik gebruik gemaakt van een spatel.
Mijn vingertjes konden dit werkje niet aan. ;P


update:
Vandaag was het tijd om de aandrijving eens onder handen te nemen.

1_DSCN8124.jpg
Hier zien we de straalpijp.
Omdat de schroefbladen op een fractie van een millimeter langs de binnenkant van de straalpijp draaien, heb ik op dit item 2 boutjes gemonteerd.
Door deze boutjes met regelmoertjes aan de romp te bevestigen kan ik nu volledig traploos de speling tussen de schroefbladen en de straalpijp regelen.


1_DSCN8125.jpg
De straalpijp staat hier voorlopig geplaatst..


1_DSCN8126.jpg
Natuurlijk is het de bedoeling dat de schroefas precies in het midden van de straalpijp staat uitgelijnd.
Daarom heb ik een kartonnen malletje gemaakt dat net de binnendiameter van de straalpijp heeft.
In het midden zien we het gaatje langs waar ik de schroefas kon uitlijnen.


1_DSCN8127.jpg
De van 110 mm naar 85 mm afgetopte messing schroef heeft hier haar plaatsje gekregen op de schroefas. Nu moest ik enkel nog via de moertjes de straalpijp precies naar het centerpunt afregelen.
Dit vind ik wel een gemakkelijk systeempje omdat je zo steeds wat marge overhoudt om alles te regelen.


1_DSCN8128.jpg
De schroef is hier aan het testdraaien.
Alles is nu volledig geregeld en de bladen raken nergens de binnenkant van de straalpijp.


1_DSCN8129.jpg
De bevestigingsbouten van de straalpijp zijn hier door middel van enkele styreneplaatjes en polyesterplamuur volledig weggewerkt.
Deze bevestiging zorgt er tevens voor dat de pijp nu als een rots aan de romp is bevestigd.



De volgende keer is het de beurt aan het Beckerroer.



Wordt vervolgd.




Droop
 
Hey Droop,

Dat ziet er heel knap uit cute
Dus je hebt die schroef zelf ingekort ? Mooi gedaan hoor.
Met zo'n grote schroef zal het schip wel snel kunnen varen hé.

Groeten

Pascal
 
Bedankt, Pascal.

De schroef heb ik niet afgetopt hoor. Dit heeft Bert Kroes voor me gedaan (hij heeft ook de romp voor deze kotter gemaakt).

De grootte van de schroef heeft niet echt met snelheid te maken. Wel met kracht.
Deze kotters hebben een enorm vermogen omdat ze bijvoorbeeld met de netten in het water toch nog steeds vooruit moeten zien te komen. En dit niet altijd in rustige wateren.

Ik hoop dat nu het samenspel van deze schroef en de Power 1000 motor van Robbe, het model nu ook genoeg kracht zullen geven zodat ik ook met m'n netten in het water kan blijven varen. 't Zal wel lukken denk ik. B:



Droop
 
Mooie update Luc. Ik vind het erg leerrijk en het is mooi dat je hier laat zien hoe de straalpijp is bevestigd. Na het dichtwerken zou je denken dat het erop is gelijmd.
Maar kan je met de twee boutjes ook de uitlijning van de straalbuis naar links en rechts richting regelen of enkel naar boven en onder?

Ik blijf je zeker volgen.
 
Dat ziet er dan toch weer heel goed uit hoor. De test is met motor gedaan? Heb je het model dan ook al in het water gehad om te zien of de kracht een beetje goed is?
 
Het Beckerroer

Mooie update Luc. Ik vind het erg leerrijk en het is mooi dat je hier laat zien hoe de straalpijp is bevestigd. Na het dichtwerken zou je denken dat het erop is gelijmd.
Maar kan je met de twee boutjes ook de uitlijning van de straalbuis naar links en rechts richting regelen of enkel naar boven en onder?

Ik blijf je zeker volgen.
Dat heb je goed opgemerkt, Michel. De hoofdzaak was om alles goed uit te meten zodat de straalpijp precies in het midden stond. Doch, om toch enige correcties te kunnen uitvoeren had ik de gaatjes waar de boutjes doorheen moesten, een klein beetje groter gemaakt zodat ik ook wat zijwaartse speling had. Zoals je op de foto's kan zien is dit ook maar een fractie van een millimeter. Maar dit kan héél wat verschil uitmaken.


@Rik: de test van de schroef is niet met een motor gedaan hoor. Dit was pure manpower. :D
Eens de boegschroef zal zijn geplaatst, dan komt de ultieme test in het bad. In dit geval wegens de grootte van het model: de vijver.cute





Update

Het is vandaag een zeer vruchtbare dag geweest op de scheepswerf.

Ja kijkbuisplakkertjes, het roer heb ik ook reeds kunnen plaatsen.


Terug enkele foto's van het scratchwerk:

1_DSCN8131.jpg
Hier zien we het Beckerroer op z'n plaats, net achter de straalpijp.
De steunbeugel die we zien heb ik terug uit een 2mm dikke messingplaat gesneden. Die beugel geeft steun en houvast aan het onderste draaipunt van het roer.


1_DSCN8136.jpg
Om te zorgen dat deze messingbeugel voor eeuwig en altijd op z'n plaats blijft zitten, is hij met 2 stalen pennen in de kiel verankerd (zie de groene pijlen).


1_DSCN8134.jpg
Tijdens het plaatsen botste ik op een probleem dat ik eerst over het hoofd had gezien: Daar de straalpijp op een voetje staat (blauwe pijl) was ik nu ook verplicht om voor het roer een voetje te maken (rode pijl) omdat anders het Beckergeval niet volledig de diameter van de straalpijp zou overbruggen. En als ik een goed luisterend en reagerend model wil, dan is dit toch wel een must.
Dit voetje heb ik op dezelfde manier gemaakt als het voetje van de straalpijp. Dus, met styrene en polyesterplamuur.


1_DSCN8132.jpg
Wat is nu een Beckerroer?
Zoals jullie kunnen zien bestaat dit uit 2 delen: het roer op zich met daaraan bevestigd een 2de flap.


1_DSCN8133.jpg
Als ik het roer nu laat zwenken, dan zal de 2de flap een grotere hoek innemen dan het roer op zich.
Voorbeeld: het roer heeft een uitslag van 45° dan kan de 2de flap op dat moment een uitslag van +/- 90° hebben. Dit met als resultaat dat het vaartuig enorm wendbaar is én een kleine draaicirkel heeft.


1_DSCN8137.jpg
En hier zien we dan het afgewerkte produkt.
Niet slecht voor één dag werk, niet? cute



081.png

Wordt vervolgd.



Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er weer heel knap uit Droop cute
Met dat speciale roer en de boegschroef zal het wel een heel wendbaar schip worden.
Ik ken echt niks van RC, en maar een heel klein beetje van kotters, maar dit vind ik heel interessant om te volgen.

Groeten

Pascal
 
Gaaf systeem he, zo'n Beck roer. heb ik ook wel eens op van die mini onderzeeers gezien. Je weet wel van die gele eenmans onzoeks dingen. Dit geeft een hele snele reactie en is zeer wendbaar. Dat in combinatie met een boegschroef en je kunt als een tol ineens rond draaien zonder enige moeite. :|
 
Mooi werk,Luc.

Maar bestaat het gevaar niet,dat als je een fikse bocht neemt,de schroef(door de water stroom dan)aan de binnenkant tegen de ring aan draait?.

Ron.
 
@ Pascal: bedankt! cute


@ Rik: worden die Beckerroeren dan ook op mini-subs gebruikt? Dat wist ik niet.
Wéér iets bijgeleerd vandaag. B:


@ Ron: Ondanks de minieme speling kan de schroef nooit of te nimmer de straalpijpen raken hoor. :k
De straalpijp zit muurvast verankerd aan de romp en bij het manoeuvreren draait die niet mee. Dus het raken van de straalpijp door de schroef is totaal onmogelijk.


Droop
 
Ja die zitten tegenwoordig op die kleine onderzoeksmodellen. Het voordeel is dat dit ook minder stuift onderwater.
Vroeger gebruikten ze veel schroefjes voor het draaien dat is nu ook nog. Maar dit wordt alleen in getrimde positie gebruikt en niet meer voor het navigeren.
 
Boegschroef

Vandaag ben ik terug druk bezig geweest op de scheepswerf.
Yep, de boegschroef is geplaatst.

Hoe ik dat gedaan heb kunnen jullie aan het volgende fotoverslag zien:


1_DSCN8140.jpg
Nadat ik de positie van de boegschroef had bepaald, werd alles op de romp uitgetekend.


1_DSCN8141.jpg
Vervolgens werd het gat ruwweg uitgeboord...


1_DSCN8142.jpg
...om dan met de frees verder te worden bewerkt.


1_DSCN8143.jpg
Toen dit achter de rug was moest ik enkel met schuurpapier het schroefgat mooi egaal maken.


1_DSCN8144.jpg
Eer ik de schroef kon plaatsen moest ik eerst de motor ontstoren en van de gepaste bedrading voorzien. Het laatste wat ik wil is een model dat door een slecht ontstoorde motor op hol slaat. wacko


1_DSCN8146.jpg
Hier zien we de straalpijpen door de romp heen steken.
Zoals jullie ook kunnen zien moest ik de gaten groter maken dan de diameter van de pijpen. Dit omwille van de vorm van de boeg.


1_DSCN8147.jpg
De boegschroef voorlopig geplaatst (dryfit).


1_DSCN8149.jpg
Hier is de schroef door middel van polyesterplamuur aan de romp bevestig.
Ik heb me niet zitten bezig houden om dit mooi glad te maken omdat je daar later toch niks meer van terug ziet. De schroef zal volledig onder het bakdek zijn weggewerkt.
Jullie merken ook op dat de motor volledig is afgeplakt. Dit heb ik gedaan omdat anders het eventuele (schuur)stof door de openingen in het motoranker kan geraken en dit is natuurlijk niet al te gezond.
Op een later tijdstip zal het maskeerpapier terug verwijderd worden.


1_DSCN8151.jpg
Eens de boegschroef volledig waterdich aan de romp was bevestigd, moesten natuurlijk de uitstekende delen worden afgezaagd.


1_DSCN8152.jpg
Dit is het resultaat na een schuurbeurt. Mooi glad, niet? cute


1_DSCN8154.jpg
Om zeker te zijn dat de schroef volledig waterdicht was, kwam deze kleine proef in het testbassin... euh... onze vijver.:D
Op dat moment was het ook eens tijd om te kijken of het roer en de hoofdschroef ook waterdicht waren gemonteerd.
Wat gelukkig het geval was... . cute


1_DSCN8158.jpg
Uit ervaring weet ik dat zo'n boegschroef in sommige vaarwaters wel enkele waterplanten kan opzuigen, en dit met alle gevolgen van dien.
Om dit te vermijden moest ik -net zoals bij al m'n rc-schepen- zorgen dat er beschermbeugels voor de straalpijpen worden geplaatst.
Deze beugels zorgen er ook voor dat er per ongeluk geen vingers in de straalpijpen kunnen geraken. Zeker als er kleine kinderen in de buurt zijn!
Hier werden de hulplijntjes voor deze beugels op de romp getekend.


1_DSCN8159.jpg
Zes beugels aan bak- en stuurboord moeten er nu voor zorgen dat alle ongewenste items tijdens het manoeuvreren niet worden meegezogen.


1_DSCN8163.jpg
En zo is de stand van vandaag: alles zit momenteel op z'n plaats.

Nu kan ik eindelijk de volgende dagen alles gaan schuren... en schuren... en schuren... en schuren... en... ... ... ... ... wacko.




Wordt vervolgd.



Droop
 
De boegschroef heb je mooi gedaan. Heb je enkel plamuur gebruikt om deze vast te zetten of ook lijm?
En ontstoren van een motor, hoe doe je dit precies? Ik zou denken dat bij aankoop van een motor deze perfect zou moeten werken maar ik ken hier dan ook de ballen van .
 
Mooie update,Droop cute.
Hoe heb je de twee overliggende gaten waterpas af kunnen tekenen?.

Gemeten vanaf het dek?.

Voor de rest alleen maar bewondering voor dit resultaat.

Ron.
 
Nou je maakt er geen half werk van, maar heb je ook wel eens gedacht aan gaas om de boegschroef mee af te dekken. Of heeft dit teveel weerstand? Het zou ook erg mooi zijn. Ik weet dat er in het echt ook veel met staven gewerkt wordt, maar ook met rasters. En die kun je gemakkelijk namaken met gaas.


En nu maar schuren en plamuren voor uren. :D:D:D
 
@ Michel: De boegschroef is volledig met polyesterplamuur vast gezet.
Dit zit zo vast als een rots.

Motoren in een (rc)model moeten steeds ontstoord worden. Indien dit niet het geval zou zijn, dan zouden de electromagnetische storingen die zo'n motor afgeeft, op de ontvanger kunnen inwerken. Met als gevolg dat je dan je model niet meer onder kontrole hebt.
Een woordje uitleg over het ontstoren:

schema.png
Bron: Robbe




@Ron: de gaten voor de straalpijpen zijn vanaf de onderste stootband afgemeten. Deze band vormt precies de waterlijn van het model.



@Rik: mijn vrouw kwam ook met het voorstel om een metalen gaas te gebruiken voor de afdekking van de straalpijpen. Dit zou inderdaad ook prima te gebruiken zijn geweest.
De beugels die ik gebruikt heb zijn gewoon een kwestie van persoonlijke smaak (ik vind het wel stoer staan op zo'n schip B:).



Droop
 
Weer een hele mooie update Droop cute

Ga je het dek en de bovenbouw zelf maken ? Of komt dat uit een bouwdoos ?

Groeten

Pascal
 
Alles wordt scratchwerk, Pascal. :k
Hier komt geen bouwdoos aan te pas.cute



Droop
 
ziet er heel goed en leerrijk uit.

Maar aan dit tempo zal het geen 2jaar duren voordat ze af gaat zijn.

Ik vermoed dat je in de lente al kunt varen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan