Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
De gaatjes voor de nageltjes heb ik eerst moeten voorboren.
De nageltjes zijn een fractie dikker dan de diameter van de gaatjes zodat ze echt door de styrene stootbanden en de polyester romp moeten geduwd worden en ze echt muurvast zitten.



Eventjes een mini-update:

De horizontale stootbanden zijn geplaatst en ik ben nu bezig met de verticale banden.
Het is de moeite niet om er een foto voor te plaatsen maar jullie weten nu dat ik nog steeds héél druk bezig ben. :D


Ik ga morgen ook eens bij ons op de werf de lengte én diameter van zo'n 1:1 boom waar de netten aanhangen, meten.
Op het plan van deze bomen/ masten dat ik hier heb hangen staat geen enkele schaalverhouding vermeld. boos

Gelukkig heb ik aan 1:1 referentiemateriaal geen gebrek. cute



Droop
 
hoi,droop
als je het zyaanzicht verschaal naar de schaal van uw model moet het toch lukken of zie ik iets over het hooft.
in het echt gangen de korre stokken,by voledige horizontaale stands van de gieken ongeveer 1 meter tot pakweg anderhalve meter van de romp.
als ge nu uw netten op schaal afstand van de romp legt, en met de schranken dit zyn de ketingen die naar de blok van de giek lopen waar deze als het ware een punt maakt waar de kabel aan komt recht onder de blok van de giek komt weet je dan niet de lengte van de giek.
is maar een gedacht.
groetjes,ronny
 
hallo droop

die bomen zijn volgen mij 12meter van slof tot slof en de diameter varieert ,zal zo rond de 15cm en er zitten ongeveer 8 wekkerkettingen aan,de hoogte van de slof ligt aan het soort tuig waar ze mee vissen de kortere bomen zijn 4. 6. of 8 meter voor de eurokoters 4 meter voor bot en tong en 6 en 8 voor garnalen er zitten beperkingen op tuigen waar je vist.
Onze bomen zijn 36 cm en een doorsnee van 6 mm onze sloffen zijn 2 cm hoog en 3cm breed.
mocht je andere maten van boomkorren hebben dan hoor ik dat graag dit zijn de maten die wij van de vissers horen.

gr ron
 
hoi,ron
de opgegeven maten van de bomen zeg maar korrestok kloppen als een bus.
maar ik denk dat het probleem, by droop is het op schaal berekenen van de giek.
tevens is hy al in het bezit van het kompleet vistuig.
groetjes,ronny
 
hallo ronny

dan had ik het verkeerd begrepen maar die gieken zijn toch zo goed als standaard als ik op de verschillende tekenegen kijk zijn ze allemaal 29,5 cm schaal 1:50 dan kom ik op bij 1:33 op 44,7cm 10mm en soms 11 mm en de portaalmast op 20.3 1:50 en 1:33 30,75 en een doorsnee van 15mm misschien heb je hier wat aan droop.

groet ron
 
Hoi Ronny en Ron,

Hartelijk dank voor het helpen meedenken en brainstormen.

Daar ik nog niet de tijd heb gehad om alles bij ons op de werf uit te meten (véél te druk!) heb ik héél veel aan jullie hulp én berekeningen.

Ik heb al jullie gegevens opgeschreven en bij m'n plannen gehangen. B:

Dank! Dank! Dank! Applaus



De laatste tijd weet ik 's avonds niet waar eerst springen (druk met de videoreportage's) zodat ik bijna niet meer aan het forum én het bouwen toekom maar toch wil jullie alsnog een foto'tje tonen van de laatste (kleine) vorderingen:

1_DSCN8104.jpg
De verticale stootbanden.




Droop (die héél blij is met de hulp van die 2 specialisten :k)
 
Hd 21

Hoi Droop,

Je pakt de zaken wel grondig aan, heb zeer geintreseerd je reportage gevolgd ook geschiedenis van origineel Applaus

René ( ISOLA2 )
 
Stootbanden geplaatst.

Zo, lieve kijkbuisplakkertjes.

Na dagen van meten, zagen en kleven zijn de stootbanden eindelijk rondom de scheepsromp geplaatst:

1_DSCN8110.jpg


1_DSCN8112.jpg


Dit is uiteraard nog maar het begin van de rest van de operatie.
Nu ga ik al de naden volledig plamuren en alles opschuren zodat na verloop de stootbanden volledig naadloos in elkaar over vloeien en zij met de romp één geheel gaan vormen.
Een werkje waar ik een hekel aan heb maar dat écht nodig is om een mooi resultaat te berkrijgen.

Ook ga ik dan de nagelkopjes onzichtbaar maken.

Hoe dat zal verlopen, dat zien we later dan wel weer. cute


schepen12.png




Wordt vervolgd,


Droop
 
Eeuuhh....Luc.Je weet toch dat plamuren en schuren je model zo omhoog kunnen tillen.Ikzelf vind het altijd net sculpturen.

Dat zal je romp gegarandeerd een eyecatcher gaan maken.

Ondanks dat je er weinig tijd in hebt kunnen steken is deze stap toch zeer mooi geworden,vind ik.

En dan zie je weer dat jij daar ervaring in hebt cute.

Ron.
 
Nou, droop, dat ziet er heel complex uit. Zoals Ron al schreef, het is een eyecatscher. Dus zal het schuren en plamuren er zeker veel voldoening aan gaan geven.

Dus veel plezier met het schuren en plamuren. :D
 
Ziet er nu al zeer mooi uit Droop
Plamuren en schuren is plezant maat, dan kun je er pas echt een strakke bibs van maken.
Have fun
 
Amai, stootranden genoeg op dit schip :D. Het uitmeten zal wel een hele klus geweest zijn.
Ik plamuur en schuur ook niet graag maar het kan wel veel doen aan je schip.
 
hallo luc
mooi werk he kotters bouwen leuk om te zien hoe jij het doet het is een mooi verslag, waar we allemaal wat leren, het ziet er al uit als een kotter romp ik wordt steeds nieuwsgieriger hoe deze kotter er straks uit komt te zien, veel sukses met de verdere bouw

vrgr ron
 
Plamuren

Bedankt voor de aanmoedigingen, jongens.
Bij dit vervelend plamuurwerkje kan ik dit goed gebruiken. wacko


Update:


Vandaag heb ik alle moed bij elkaar gezocht en ben ik dus nu aan het plamuren geslagen:



1_DSCN8114.jpg
Eens ik goed bezig was en al kon zien wat het resultaat zou worden, begon ik er eerlijk gezegd lol in te krijgen. :k
Om goed te kunnen werken en 'gevoel' in het werk te hebben, heb ik alle plamuur met m'n vingers aangebracht. Lekker kliederen! cute

De bakboordzijde is dus klaar en straks ga ik aan de stuurboordkant en mevrouw haar kont beginnen. Als het een beetje meezit dan zal ik hopelijk nog deze week kunnen gaan schuren.


Dus... ... ... ... dit wordt vervolgd.




Droop
 
veel plezier en blijf je volgen verdacht
 
Eens ik goed bezig was en al kon zien wat het resultaat zou worden, begon ik er eerlijk gezegd lol in te krijgen.

Zie je wel. Plamuur in de kier, geeft plezier. cute

En als je straks klaar bent ermee, zul je zelf weer geheel tevreden naar je model kijken.

Het gaat er goed uitzien hoor. Applaus
 
Stabilisatievinnen

Zo, hier ben ik dan terug met een kleine update (waar een weekje verlof al niet goed voor is, niet? :D ).



De stootbanden zijn nu volledig geplamuurd en terwijl alles stond uit te drogen, vond ik het moment aangebroken om me eens met de stabilisatievinnen bezig te houden.
Daar deze kotter -net als haar zuster, de trawler Maggie M- moet geschikt zijn om in het wildste vaarwater operatief te kunnen blijven, zijn de stabilisatievinnen een must.


De volgende foto's laten zien hoe ik dat heb aangepakt:

1_DSCN8117.jpg
Uit een 2mm messingplaat heb ik 2 repen gezaagd (breedte: 2cm).
Vervolgens werden die repen met de vijl en Dremel bewerkt.


1_DSCN8118.jpg
Toen ik plaats van de vinnen aan bak- en stuurboordzijde had gelocaliseerd, heb ik op die plaatsen dan de gleuven geslepen waar dan de vinnen zouden worden in geplaatst.


1_DSCN8119.jpg
Hier zitten de stabilisatoren al in hun gleuf en heb ik ze dan met ca verankerd.


1_DSCN8120.jpg
Natuurlijk moet alles terug waterdicht worden gemaakt en heb ik met Holts' polyesterplamuur alles terug dicht gestreken. Vanzelfsprekend heb ik de binnenkant van de romp waar de vinnen doorsteken, ook met deze plamuur bewerkt zodat er geen drupje water z'n plaats naar de machinekamer zal vinden.


1_DSCN8123.jpg
De messing stabilisatoren zitten nu op hun plaats en wachten hun beurt af tot alles mooi egaal wordt geschuurd.


schepen10.png

Wordt vervolgd,



Droop
 
Mooi werk,Droop.

En,net als ik,vind je het dus ook fijn werken met plamuur cute

Zal de lak de vinnen beschermen tegen de invloeden van het water?.
Dus de openingen,zeg maar.Of heb je daar speciale plamuur voor gebruikt,dus watervast?.

Ron.
 
Bedankt Ron.

De polyesterplamuur die ik gebruik is 100% waterbestendig.
Ik gebruik die steeds bij het monteren van boegschroeven, schroefassen, roeren enz. B:



Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan