Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Zit er zo'n groot koppel op een Robbe 1000-motor, dat een gewone messingplaat nog verstevigd moet worden?:s Droop.

Je zou de zijkanten kunnen omzetten in een hoek van 90 graden, daar wordt een gewone plaat steviger van. Maar ik weet niet wat je precies van plan bent.

Mvg.
 
Het probleem zit er 'm in Folkert, dat ik steeds met 720 Torque's heb gewerkt en dat dit de 1ste keer is dat ik een 1000 ga gebruiken (wegens de grootte van het model).
Daarom wil ik voor alle zekerheid iets dat sterk genoeg is zodat ik voor geen onaangename verrassingen kom te staan.

Maar met een 2mm dikke messingplaat zou het moet lukken.


Droop
 
Prachtig gedaan luc,ik vermoed dat de meter "princess" heel fier is .
 
Bedankt Luc,


De meter zegt tegen iedereen die het wil horen dat haar 'pappie' (pappie = opa) een grote boot aan het maken is. :D:D:D

De schat! cute



Droop
 
Motor inbouw

Hoi Droop,

Pragtig schilderwerk ApplausApplausApplaus

Ik bouw motor of andere onderdelen op alu plaat , geschroeft op 2 houten dwarse of langse blokjes die ongeveer rompvorm hebben , deze worden aan de romp bevestigd met TECH 7 een rubber kwaliteits kleefstof dat veel in sanitair gebruikt word. Kunt ge aanbrengen tot 1 cm dikte ,gemakkelijk om alles in lijn te krijgen. Dag laten drogen en met kit spuit eventueel afwerken zodat er zich geen vuil of water kan ophopen. Bijkomend voordeel dempende werking en de mogelijkhied om zonder beschadiging van romp alles terug los te snijden met een cutter mes , als ge later iets wild veranderen of een fout hebt gemaak:s
 
Hoi droop. Dat is idd mooi schilder werk, enzoals je schreef ben ik wel benieuwd naar het verouderings proces. Ik las dat je met een handoek in de hoekjes wat gedept hebt om de effecten te verbeteren. Dat ga ik natuurlijk volgen.
 
@René: bedankt voor de TECH 7 -tip! Dit is idd een gemakkelijke manier om alles te bevestigen én uit te lijnen.
De alu plaat ga ik toch vervangen door een 2mm messing exemplaar. Dit natuurlijk weer met het doel om zoveel mogelijk gewicht onder de waterlijn te krijgen.


@Rik: op die verouderingstechniek (met de ruwe doek) kom ik later in dit bouwverslag nog terug. :k




Droop
 
Hallo;
Gewoon je motor inbouwen in een bakje Luc waar de draadeinden doorlopen.
Die power 1000 zijn niet zo speciaal hoor,wel een goede motor.
Op de mijne staat er een 100 mm messing schroef.Werkt goed.
Maar heb dat vroeger ook eens gedaan met een 900 torque,en dat ging ook goed,maar die verbruikte meer stroom.Maar die kun je dan ook tot iets van 42 v voeden,en dan veranderd er zeer veel hoor.

Groetjes

Marc
 
Een bakje, Marc? Goed idee!

Als ik dat nu combineer met de TECH 7 van René dan is m'n probleem'ke opgelost.

Bedankt jongens, voor het meedenken én de tips.



Droop
 
Maggie m

Hoi Droop,

Hoe neemt ge een foto als Maggie M , belichting - brandpunt afstand - diafragma? Ik gebruik alu omdat met een zeilboot het probleem zich juist andersom steld alles zo licht mogelijk om max gewicht in lood bulb te stoppen.
Om een VB te geven holle houten mast van 202 cm lengte weegd slechts 140 gr ,op mijn weblog een video bijgeplaats met wat meer wind
ISOLA2
 
offtopic

Hoi René,

Wat de waarden van de foto's zijn zou ik begot niet weten want ik neem die met zo'n klein Niko'tje. Dat toestelletje zet alles automatisch op de goede waarden eer ik de foto neem. -foto-
Ik verkies zo'n camera'tje omdat je die voor het nemen van een foto heel gemakkelijk nét boven de waterspiegel kan houden. Met zo'n zware spiegelreflex zie ik me dat nog niet doen.:k


PS: ik heb m'n ogen uitgekeken op je Calimero. Prachtig is dat!!!!
Da's wat anders dan een modelbootje, hé. cute

Chapeau hoor. Applaus



Droop


Terug 'on topic' nu. B:
 
Ik ben deze namiddag op bezoek geweest bij Droop en zijn werk is echt indrukwekkend.
Ik heb trouwens gezien waar hij mee bezig is om de motor in te bevestigen en ik kan jullie nu al verklappen: zoals gewoonlijk zal het weer af zijn.

In zijn atelier heeft hij trouwens enkele juweeltjes staan om bij te kwijlen.
 
Laatst bewerkt:
Foto nemen

Dank je Droop,

Camera dicht tegen water houden , ga ik ook eens proberenB:
Magie M als bureaublad op dit ogenblik , moet niet altijd mijn eigen geknutsel zijn:D:D:D
 
Motor in beugel

@ExSerCo: Bedankt voor de lovende woorden, maatje. Maar wat jij me hebt laten zien is toch ook het één en ander. Om je vingers van af te likken zelfs. :k

@René: Mijn Maggie op jouw bureaublad? Da's teveel eer hoor. ^^



Update

Zoals ExSerCo het hierboven al aangaf, ben ik de gehele namiddag bezig geweest met het maken van een motorhouder.

Enkele foto's van mijn frutselwerk:

1_DSCN8233.jpg
De power 1000 zit nu goed verankerd in deze beugel.
Deze is gemaakt van 2mm dik messing.


1_DSCN8235.jpg
Op het achterpaneel zien we de gele ontstoorder. Die moet er voor zorgen dat mijn ontvanger perfekt op de commando's van de zender blijft reageren zonder dat de motor roet in het eten komt strooien.


1_DSCN8236.jpg
En dit is dan de achterkant van het geheel.


Van zodra ik nu m'n koppelstuk binnen heb, kan ik hem in de romp gaan inbouwen. B:



Wordt vervolgd,




Droop
 
Ik ken niets van zo'n motoren maar de motor is in ieder geval goed verankerd, kan niet meer weg denk ik.

Heb je de messing gelast Droop? Had je het ook niet kunnen plooien of is dit te sterk om te plooien?

Ah ja nog 1 ding:

Je hebt enkele berichten terug verteld dat je grote motoren best 3 maal ontstoord, tussen de polen en dan van elke pool naar de mantel. Zit dit allemaal in dat gele ontstoor buisje?

Keep up the good work !
 
Portaalmast

@ Michel:

De messing beugel is gesoldeert.
Ik had eerst geprobeert om die te plooien maar het messing brak op de plooilijn zodat ik wel verplicht was om te solderen.

Je hebt volledig gelijk wat het ontstoren betreft.
Maar deze set is volgens m'n modelbouwboer zwaar genoeg om die motor te ontstoren zodat ik er maar eentje van nodig heb. Ik heb er voor alle zekerheid toch enkele meer gekocht want als tijdens de tests blijkt dat ik toch nog storing heb, dan breng ik er nog een tweetal aan.
Deze zullen dan op hun beurt van de plus- en minpolen naar de mantel van de motor gaan. In dit geval dus de metalen (messing) beugel.


Update

Vandaag had ik wat tijd over en daarom had ik besloten om nu eens iets heel anders te gaan maken. Kwestie van een beetje afwisseling in de bouw te hebben. :k

Enfin, ik heb me op de portaalmast gestort:


1_DSCN8237.jpg
Dit gevaarte bestaat uit 3 rood koperen buizen en messing.
Jullie merken dat de mast nogal 'lang' is uitgevallen. Dit komt omdat hij later een 12-tal centimer onder het dek aan de romp zal verankerd worden.
Dat dit een stevige constructie moet worden, spreek voor zich gezien later de bomen én netten er worden aan bevestigd.


1_DSCN8238.jpg
Ik heb eerst alles gesoldeert waarna ik de naden netjes met plamuur heb afgewerkt ('k mocht wééral gaan schuren wacko).


1_DSCN8239.jpg
Voor de grap heb ik hier -samen met het bakdek- eens een dryfit gemaakt.
Jullie zien nu hoe diep de portaalmast in de romp verdwijnt.
De 'Princess Olayinka' begint er nu toch al een héél klein beetje als een kottertje uit te zien, niet? :D



Wordt vervolgd,


Droop
 
Als je messing wilt plooien moet je dit wel even warm maken. Dan word de structuur zacht en kun je het zonder dat het breekt buigen. Anders zal het zeker wanneer je een hoek wilt buigen gaan breken.

Verder heb weinig verstand van het zendgebeuren en kijk ik gewoon lekker mee. :k
 
Heb ook mijn motor zo onstoord,maar toch opletten Luc,
dat zijn de onstoorders van graupner he.
Soms lukt de deze bij Robbe minder,beter de andere ook monteren.

Groetjes

Marc
 
Bedankt voor de waarschuwing, Marc.

Ik ga dan voor alle zekerheid de andere ook maar plaatsen. :k

Beter één condensator teveel dan ééntje te weinig. B:



Droop
 
Bakdek en portaalmast

Hoi iedereen,

Vandaag had ik een dagje vrijaf en zodoende heb ik me terug kunnen uitleven met de EV-05.


1_DSCN8244.jpg
Eerst had ik nog een beetje aan de portaalmast verder gewerkt.
Meer bepaald zijn nu de beugels bevestigd waaraan later het katrolwerk voor de bomen zal komen (rode pijl).

De groene pijl toont de beugels waaraan de steunbomen voor de portaalmast moeten komen. Deze steunen lopen dan van de portaal naar het bakdek.


De gele pijl toont ons dan de mast voor de verlichting.



1_DSCN8241.jpg
Gezien ik nog wat tijd over had, heb ik me dan maar vol overgave op het bakdek gestort. Het is niet echt logisch dat ik dit werkje nu al doe, maar voor het latere dekwerk heb ik toch ruimte genoeg om goed te kunnen werken.
Het voordeel van een groot model! :k
Het bekdek is met polyesterplamuur bewerkt zodat het één geheel vormt met de romp.

Verder is de verschansing nu ook verder afgewerkt. Daar heb ik de leuning op geplaatst.




Wordt vervolgd,



Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan