Hoofdsponsor

Bouwverslag EV05 'Princess Olayinka' (ex HD21) [DONE]

  • Onderwerp starter Droopy'ke
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat ziet er erg indrukwekkend uit,Luc.

Als de netten in het water liggen zal het nog natuurgetrouwer uitzien.
Ook een slimme maar vooral eenvoudige wijze om de "bomen"te bevestigen aan de scharnierpunten.
Zo al met al wordt het steeds drukker met de details.

Ben benieuwd naar de volgende foto`s.

Ron.
 
Dat ziet er erg indrukwekkend uit,Luc.


Ook een slimme maar vooral eenvoudige wijze om de "bomen"te bevestigen aan de scharnierpunten.
Zo al met al wordt het steeds drukker met de details.


Ron.
Met dat systeempje Ron, zitten de bomen muurvast op het scharnierpunt.
De binnendiameter van de bomen is een micron groter dan de buitendiameter van het buisje dat zich op de scharnier bevindt. Een klein beetje soldeer doet de rest. ;)


----------------------------------------------------------------------------------------------------



Zo, de schilders zijn net van boord gegaan en de bomen hebben nu ook hun kleurtje:

1_DSCN9253.jpg
Op de foto's is het niet zo goed te zien maar bovenaan elke boom heb ik 4 messing ogen gesoldeerd.
Aan twee daarvan heb ik nu reeds de steunkabels bevestigd.
De andere twee dienen om de takels van de netten (op/neer) en die van de bomen (op/neer) te dragen.


1_DSCN9256.jpg


1_DSCN9257.jpg
Beetje per beetje begint de Olayinka meer en meer de lijnen van een echte kotter te krijgen. ^^




Wordt vervolgd,




Droop
 
Dit is weer eens een schitterende update, Luc.
Behalve ah en oh, weet ik niet wat te vertellen.

Is het juist wat ik denk?
Normaal zie je toch op RC-schepen zoveel geen details?
 
Is het juist wat ik denk?
Normaal zie je toch op RC-schepen zoveel geen details?
Tja Dominiek, je hebt rc modellen en rc schaalmodellen.
De Olayinka behoort tot de laatste categorie. Net zoals de rest van m'n vloot trouwens. ;)

Met de afwerking zullen nog meer details worden toegevoegd.
Denk hierbij maar aan allerlei touwwerk, trossen, visbakken, enz. enz.




Droop
 
Met de afwerking zullen nog meer details worden toegevoegd.
Denk hierbij maar aan allerlei touwwerk, trossen, visbakken, enz. enz.




Droop

Tarbot, schellevis, kabelauw, krabben, zeepaling,:huh: moe'k dat ook bijdenken bij die details ...of zeemeerminnen en en en....., maar zijn deze niet bij de beschermde soort :laugh::laugh:

Luc ja,ja,__________________________________geen woorden hoor voor je kotter, alleen LOFLOFLOFLOFlof en nog eens LOF.

groetjes
Ward
 
yep,
aan de snelheid waar mee de princess word opgetuigd.
doen we begin volgende maand een proefreis naar het kanaal droop.
als ik de foto' met de korren zie dan gaat myn hart sneller slaan.
zeer zeker een staaltje vakmanschap
groetjes,ronny
 
@ Ward: bedankt maatje. :)
Als er ooit zo'n zeemeerminneke in m'n netten moest terecht komen, dan betwijfel ik het wel een beetje of ik ze zou teruggooien.
1.gif




@ Ronny: Hartelijk dank schipper. :)
Maar het moeilijkste moet nog komen (voor mij dan, hé) en dat is de bekabeling van de 4 winches naar de beide bomen en netten.

Ik denk dat ik daar héél veel hulp van je zal nodig hebben, Ronny. :wub:




Droop
 
Mooi wat je hier laat zien Droop,
Wel opletten bij je eerste vaart met je nieuwe bomen, weer heel wat gewicht op de bovenbouw bijgekomen (zwaartepunt stijgt weer). Hopelijk geeft de verlaagde winchblok genoeg tegengewicht (stabiliteit).

Je zal voorzichtig moeten zijn als je ze neerlaat en nat terug ophaalt (liefst gelijktijdig) zodat alles blijft drijven.

Ben eens benieuwd naar het nieuwe vaarbeeld van de Princess


Grts

Johan
 
hoi,droop
daar gaan we dan,op een 1/1 vaartuig zit aan de onderkant van de boom
dus byna tegen het scharnierpunt van de mast een soort sliphaak,dit is een veiligheidsisteem,
van in de sliphaak loopt een kabel door de rol op de top van de boom aan deze kabel is dan weer een zware katrol vast gemaakt waarom
waneer men met het vistuig vast slaat aan een opstakel en er gevaar is van omslaan van het vaartuig,word de sliphaak los gemaakt, waardoor het korretouw op de rol van de bak komt te staan en er veilig kan worden gewonden.
nu het verloop van de kabels,
van op de buitenste trommels van de winch gaan de kabels naar de rollen op het plat gedeelte van de bak tus niet op de bak zie foto op ik denk bladzyde18 van dit topik
via deze rollen naar de groote rol aan de zykant van de mast dan naar de rol op de top van de boom opletten de kabel word hier van onder naar boven door de rol gevoerd en terug naar de rollen blok op de maast waar ze met een harpsluiting word vast ge zet
morgen meer over de kabels van het vistuig.
ik hoop u hier mee een beetje op weg te helpen droop
als er iets is roep je maar.
groetjes,ronny
 
Schitterend gewoon.

Het lijkt alsof je boot vleugels heeft gekregen die mij doen denken aan een tomcat :wacko:

... en de snelheid waarmee jij bouwt... nie te doen.
De Luc bouwt zijn halve boot af tijdens een weekend waarvan ie vooraf aankondigde dat hij in zijnen hof de tuinkabouters zou gaan helpen.
Ik peis dat Luc de tuinkabouters dag en nacht aan zijn boot laat werken...

Goe bezig...

Heligroeten,

Nick

PS. Foto's van mijn voorbije vliegweekend komen in de loop van de week.
Nu te veel werk met het knippen en effen zetten van 1200 revetten.
 
.


De Luc bouwt zijn halve boot af tijdens een weekend waarvan ie vooraf aankondigde dat hij in zijnen hof de tuinkabouters zou gaan helpen.
Ik peis dat Luc de tuinkabouters dag en nacht aan zijn boot laat werken...

Goe bezig...

Heligroeten,

Nick

QUOTE]

:laugh::laugh::laugh::laugh: Nick
met jouw visie kan ik me ook verzoenen, hoor!!
Groetjes
ward
 
Netjes man. Heel netjes.

Die bomen zijn die altijd zo dik? Ze lijken mij dikker dan de mast zelf.
 
@
Als er ooit zo'n zeemeerminneke in m'n netten moest terecht komen, dan betwijfel ik het wel een beetje of ik ze zou teruggooien.




Droop

Ik dacht, ..........och :laugh:laat maar
Groetjes
Ward
 
@ Johan: Ik ben nu ook benieuwd naar haar stabiliteit.
Desnoods kan ik er nog een loodblokje extra bijplaatsen in het ruim.
De motoren van de winch worden parallel geschakeld, dus de bomen zouden gelijkmatig moeten werken.
Dit geld ook voor de netten.;)



@ Ronny: amaai, ingewikkeld hoor. Dat ga ik nog eens op m'n gemakske moeten bekijken. :O




@ Nick: bedankt! :)
En nee, ik krijg geen hulp van de tuinkabouters. :laugh:


@ Rik: ik denk dat er hier een beetje gezichtsbedrog mee gemoeid is.
De bomen zijn zelfs een 3 à 4 mm dunner dan de portaalmast. ;)
Ik heb de diameter van de bomen op het werk eens gemeten en op schaal zou dit bij de EV05 een diameter van exact 15,6 mm moeten geven. Ik zit daar zelfs een beetje onder met een diameter van 15,0 mm.



@ Ward: :laugh::laugh::laugh::laugh:









Droop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:P damn nu moet ik eerst een handdoek pakken om mijn toetsenbord weer af te kuisen .

he droop prachtig wat je hier weer presteert . en de mannetjes zijn ook mooi geworden zie ik. :D bouw ze :D
 
droop,
sla my niet dood ,maar ik heb by de uiteen zetting omtrent de bekabeling een zeer zware
fouwt gemaakt,
de kabels van de buitenste trommels lopen niet naar de rollen op het plat stuk voor de bak maar van de winch direkt naar boven over de rol aan de zykant van de mast
miljaar ,droop sorry ik heb u op het verkeerde been gezet waar voor myn verontschuldiging
 
Proefopstelling bekabeling

Na m'n dagje verlof van gisteren, was ik vandaag dolblij dat ik terug kon gaan werken.
Waarom? Wel, niet omdat ik m'n baas had gemist maar omdat ik nog eens de bekabeling van de kotters wou gaan bekijken.

Gelukkig voor mij lag er een kotter waaraan zich de korrestokken nog bevonden en waar de bekabeling nog 100% intact was. En die moest ik hebben. 8)

Gewapend met mijn werkcamera heb ik dan ontelbare foto's genomen en heb ik het kabelparcours volledig uit het hoofd geleerd en dit tot ik het vannacht in m'n dromen nog zal zien. :laugh:


Enkele foto's van de 1:1 kotter met z'n bekabeling:

1_P3030034.jpg

1_P3030036.jpg



Eens thuisgekomen heb ik de uitleg van Ronny met mijn foto's samengesmolten en heb ik een proefopstelling van de bekabeling van de EV05 gemaakt.
De kabels lopen nog niet over katrollen (die moet ik nog maken) maar gewoon door de harpsluitingen waaraan de takels moeten komen.


Nadat de 4 winches hun kabels hadden afgerold (wat een prachtig zicht is! :) ) kon ik aan de proefopstelling beginnen.
Alle hulpdraadjes zijn nu ook verwijderd en het gehele systeem wordt nu volledig door de winchkabels gedragen.


De foto's:

1_DSCN9267.jpg


1_DSCN9268.jpg


1_DSCN9269.jpg


1_DSCN9270.jpg


1_DSCN9271.jpg
Het messing van de korren zal later chemisch gezwart worden.

Maar eerst kan ik de komende dagen een heleboel takels gaan maken.


Op naar de draaibank!:laugh:




Wordt vervolgd



Droop
 
droop,
sla my niet dood ,maar ik heb by de uiteen zetting omtrent de bekabeling een zeer zware
fouwt gemaakt,
de kabels van de buitenste trommels lopen niet naar de rollen op het plat stuk voor de bak maar van de winch direkt naar boven over de rol aan de zykant van de mast
miljaar ,droop sorry ik heb u op het verkeerde been gezet waar voor myn verontschuldiging
Dat heb ik vandaag gemerkt en reeds recht gezet, maatje.

Missen kan iedereen hoor en ik ben toch dolblij dat je me geholpen hebt. ^^



Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan