Hoofdsponsor

Bouwstrip: Alouette II -Belgian Air Force-

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey hey,

ja, netjes aftekenen en werken op die eivorm is inderdaad een ware beproeving. Van alles bedenken en uitvinden om het te doen en proberen en herproberen tot het mij aanstaat...

Om die lijnen op de cabine te zetten hebben ik ze langs alle kanten waterpas vastgezet op mijn bouwtafel en dan met een soort geïmproviseerde krasblok waar ik ipv een krasnaald een dunne stift aan bevestigd heb rondom alles afgetekend.
Het grote werk was eigenlijk het bepalen waar de lijnen moesten komen, want op het "Vario-ei" staat helemaal niks... Dus uren naar referentiemateriaal kijken, meten verschalen en dan zien of het optisch allemaal een beetje klopt. Ik denk dat Droop dezelfde manier van werken toepast op zijn schitterend schip...

Heligroeten,

Nick
 
Dat valt niet mee he, op een ronden vorm iets mooi recht aftekenen. Daar heb ik ook nog al eens mee te maken met een schip.

Verder weer een vraagje. Waar heb je die beplating van gemaakt? Het is niet zo gemakkelijk om iets rond te krijgen wat eerst plat was. :|
 
Die plaat is een soort doozichtige blauwe plastiek van 0,75 mm dikte, die ze verkopen in modelbouwzaken om gekleurde ramen uit te maken.

Ik snij ze dan veel te groot uit, fixeer ze op de cabine (met straffe kleefband) en dan teken ik ze af. En dan stel je vast dat wat optisch rechten zijn op gebogen vormen, op de vlakke plaat krommen zijn.

De platen fixeren op de cabine doe ik dan door van de midden uit naar de buitenkanten toe alles licht vast te zetten met schroefjes van M1 en er vervolgens dun vloeibare Zap onder te persen. De schroefjes gaan er dan weer uit en worden vervangen door nep-klinknageltjes. Maar hoe dat er uit ziet zal je zien in de volgende updates.

Heligroeten,

Nick
 
En ik blijf dit stripverhaal maar met spanning volgen zonder veel te zeggen.
Maar.... met al die hulpjes daar... wat doe jij dan eigenlijk zelf aan die heli ? :-)
 
Hey Dancooper,

'k ben content dadde ook nog altijd meegeniet van het bouwstripverhaaltje cute.

Wat ik doe ??? Nie veel... just fotootjes maken en de prentjes hier posten... verder weet ik nie veel van heli's...:|

Heligroeten,

Nick
 
Mooie vorderingen Nick,

morgen terug aan het werk, laat je iets weten zodra ik antwoord heb uit Luik.

Je allouette II komt goed.
Ik stem voor een Agusta als volgende project je team is er klaar voor lijkt mij.

Grts

Johan
 
Een zeer mooi uitgevoerd project. Met een nog veel leuker verslag.

Mijn complimenten. Helaas heb ik geen enkele opbouwende kritiek, ik weet er gewoonweg te weinig vanaf. wacko

Door jou strip, is het bijzonderleuk.
 
Hoi Nick,

Stillekesaan begint er nu toch 'vorm' in te komen, hé?

Zou je me willen geloven dat ik nu al uitkijk naar het moment dat deze heli z'n eerste vlucht maakt?

Het blijft me verbazen hoeveel zorg je besteed aan het voorbereiden en afwerken van een item/ onderdeel.

Dit verslag volgen blijft een boeiend iets.

Op naar de volgende update. cute



Droop
 
Veel plezier met al die klinknagels gaat een grote job worden.
Maar zoals de rest hier al vertelde ziet er al prachtig uit.

Mark
 
Superdag

Hallo Nick,

Superdag gisteren ! Maiden flight van mijn Kobold, prachtige demonstraties door jou met je Benzin Trainer en Guy met de electro !!! Waauw !
Ik heb nog een "long way to go" als ik jullie bezig zie ... wacko
dit moeten we zeker nog eens over doen...

Groeten,

Dirk
 
Hey Dirk,

mega tof om je ook hier te ontmoeten.
Ja, we waren in form hé gisteren. Ik heb mega genoten van mijn vluchten en Guy zien vliegen is ook voor mij nog keer op keer genieten.
Nog keer proficiat met je maiden flight met de Cobolt. 't Komt in orde...
Bij deze zal ik je het geheim vertellen om goed te leren vliegen...cute...

The secret of good flying is written on the bottom of each fuellcan you fly empty...

of met andere woorden... vliegen, vliegen, vliegen, vliegen, vliegen, vliegen,...

Heligroeten en blijven trainen,

Nick
 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Bird
The secret of good flying is written on the bottom of each fuellcan you fly empty...


Jamaar, dat is niet eerlijk, hoe moeten wij electro-piloten dan leren vliegen ?


het antwoord is hééééééél simpel: "ook mé nafte ;P"
 
Een heli motor heeft toch ook glijlagers,ipv kogellagers?.

Laat je deze ook "standaard"inlopen met ca.4 tanks vullingen,en test je de heli motor ook ingebouwd ?.

Ron.
 
Subliem gewoon...blijft een plezier om naar te kijken en vooral naar de zorg voor details...Kan ik je toch neit voertuigen een Cobra'tje te maken ??? :)
 
@ Ron,

om eerlijk te zijn is voor mij een motor het meest noodzakelijke kwaad dat er in een RC-model steekt.
Van zodra de technologie ver genoeg staat schakel is over op elektro (hopelijk nog in dit leven). De nieuwste (pletenberg)elektromotoren zijn gewoon schitterend. De batterijtechnologie is echter nog kommer en kwel. Met lippo's moet je gewoon enorm opletten of je maakt ze zo kapot. Ze kosten nog tamelijk wat geld en je kunt er in een beetje van een heli maar een goeie 10 minuten mé vliegen vooraleer ze weer gedurende drie kwartier moeten opgeladen worden. Nog een groter probleem is om genoeg elektriciteit mee te kunnen sleuren naar de vliegplek. Als je een beetje wil vliegen moet je bijgevolg al meerdere tractiebatterijen (die ook fortuinen kosten) gaan meesleuren...

Dus in afwachting van gebruiksvriendelijker batterijen die langer mee gaan vlieg ik met toestellen die aangedreven worden met een brandstofmotor.

Daar bestaan er twee soorten in. De motoren die lopen op methanol + nitro en de tweetaktmotoren (gelijk in de grasmachine of bosmaaier) die lopen op gewone benzine + een beetje olie.

De eerste soort (en daar gaat je vraag waarschijnlijk over Ron) haat ik als de pest. Waarom? Ze maken mega veel snerpend lawaai, de fuel kost een fortuin, ze stinken als de pest en ze produceren een blauwe rookwolk die van je heli een vliegende rookmachine maken... + last but not least... meer dan de helft van de piloten die dergelijke motoren gebruiken prutsen per vliegdag meer uren aan het afregelen van die kringen, dan ze vliegen.

Benzinemotoren, de zogenaamde gassers, hebben al die nadelen niet. Ze verbruiken niet veel (ik vlieg met 400 cc een half uur), ze stinken veel minder, maken een ander soort (volwassener) lawaai, ze roken niet en eens goed afgesteld blijven ze dat ook. Er zijn ook nadelen aan deze dingen hoor. Maar in schaaltoestellen zijn de nadelen van een gasser minder of niet relevant.

De brandstofmotoren waar ik mee vlieg zijn bijgevolg gassers. Dus Ron, over het afregelen, inlopen, kortom het gebruik van methanol motoren kan ik je niet veel vertellen. Het enige wat ik zie is dat er veel aan gesukkeld wordt.

Alle vragen over gassers zal ik echter met plezier beantwoorden.
'k Ligt alvast een tipje van de sluier op... een gasser is ingelopen als de staart van een heli niet meer om de 15 à 30 seconden wegtikt als gevolg van het eventjes viertakten van de tweetaktmotor.


Je tweede vraag dan Ron. Hier ga ik korter op antwoorden :D.
Natuurlijk testen we onze motoren ingebouwd.

Heligroeten,

Nick
 
Hey Geertje Jade,

of je mij niet kan overtuigen ooit een Cobra te maken...

Hard je best blijven doen, wie weet... maar zoals je weet staan er eerst enkele andere modellen (Agusta A109 - Apache - Airwolf) op de verlanglijst...
Tot vrijdag @ IPMS ???

Heligroeten,

Nick
 
Dan is dus een gasser stukken beter.Maar natuurlijk ook groter en bijgevolg zwaarder.
Gelukkig staat de techniek nooit stil.In mijn rc tijd kwamen de viertakt motoren juist goed op.

De Big Lift van Multiplex was voor mij,destijds,een waar gekomem droom.Een heuse 10 cc erin.

In ieder geval een mooie en duidelijke uitleg,waar ik je erkentelijk voor ben:k.

Ron.
 
Oh Oh...de discussie over 4 takt of 2 takt :D

Zoals Ron al aanhaalde een 15 tal jaar geleden (ik denk zelfs langer) kwamen die krengen inderdaad op. Bij ons op de club (Golden Circle Evergem) was er ook een kerel die er toen mee vloog. Zoals je opmerkte Nick, meer regelen dan vliegen, een mooie blauwe wolk en een verschrikkelijk degoutant geluid... ;P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan