Huh, motor? Lijkt haast wel een versnellingsbak
Waarvoor dient die 'stang' eigenlijk, die er zo schuin boven uit komt?
Met Eric bedoel je de eigenaar van sponsor Airbrush Services Almere, neem ik aan. Ja die man weet veel en is altijd bereid om zijn kennis te delen.
Zelf heb ik nog een bescheiden tipje over de klem waarmee je de carrosserie voor het schilderen heb vastgezet: ik zou je willen aanraden om van die methode af te stappen. Er komen zo misschien kleine tandafdrukjes in het plastic en bovendien krijg je de lagen primer en verf niet mooi egaal aangebracht.
Wat werkt om dit te voorkomen is, om de carrosserie (of andere onderdeeltjes die je moet schilderen) vast te plakken aan stukjes sprue. Jawel, diezelfde sprue (gietraam) die je toch al niet weg moest gooien omdat je er stretched sprue van kunt maken. Gewoon een stukje afknippen en de carrosserie met secondenlijm aan de sprue bevestigen (natuurlijk aan de binnenkant, waar later een plaatje voorkomt zodat je van eventuele lijmresten toch niets ziet). De voordelen: 1) je kunt makkelijk het onderdeel roteren door het aan de stretched sprue vast te houden, zodat het schilderen wat eenvoudiger gaat; 2) als je klaar bent, kun je het stuk sprue ergens insteken (bijv. een homp klei) en blijft het staan zonder dat je het met je vingers hoeft aan te raken als het nog moet drogen; en 3) als het gedroogd is, breek je het stuk sprue simpelweg van het onderdeel af en is je onderdeel wel mooi egaal geschilderd.
Wat de naden betreft: zijn die helemaal mooi glad? Voel met je vingernagel en de huid van je duim eens... wat je voelt, zie je later ook als de verf erop zit. Als je er zin in hebt, en voor een net resultaat wilt gaan (of gewoon om te oefenen), probeer de secondenlijm-methode eens... gewoon een druppeltje secondenlijm erop leggen. Dan drie kwartier wachten totdat de lijm droog is. En daarna met een modelbouwvijltje gaan schuren net zolang totdat alle lijm weg lijkt. Voilà, geen naad meer te zien. En het zijn juist die details die het verschil maken tussen een mooi eindresultaat en een indrukwekkend eindresultaat.
Waarvoor dient die 'stang' eigenlijk, die er zo schuin boven uit komt?
Met Eric bedoel je de eigenaar van sponsor Airbrush Services Almere, neem ik aan. Ja die man weet veel en is altijd bereid om zijn kennis te delen.
Zelf heb ik nog een bescheiden tipje over de klem waarmee je de carrosserie voor het schilderen heb vastgezet: ik zou je willen aanraden om van die methode af te stappen. Er komen zo misschien kleine tandafdrukjes in het plastic en bovendien krijg je de lagen primer en verf niet mooi egaal aangebracht.
Wat werkt om dit te voorkomen is, om de carrosserie (of andere onderdeeltjes die je moet schilderen) vast te plakken aan stukjes sprue. Jawel, diezelfde sprue (gietraam) die je toch al niet weg moest gooien omdat je er stretched sprue van kunt maken. Gewoon een stukje afknippen en de carrosserie met secondenlijm aan de sprue bevestigen (natuurlijk aan de binnenkant, waar later een plaatje voorkomt zodat je van eventuele lijmresten toch niets ziet). De voordelen: 1) je kunt makkelijk het onderdeel roteren door het aan de stretched sprue vast te houden, zodat het schilderen wat eenvoudiger gaat; 2) als je klaar bent, kun je het stuk sprue ergens insteken (bijv. een homp klei) en blijft het staan zonder dat je het met je vingers hoeft aan te raken als het nog moet drogen; en 3) als het gedroogd is, breek je het stuk sprue simpelweg van het onderdeel af en is je onderdeel wel mooi egaal geschilderd.
Wat de naden betreft: zijn die helemaal mooi glad? Voel met je vingernagel en de huid van je duim eens... wat je voelt, zie je later ook als de verf erop zit. Als je er zin in hebt, en voor een net resultaat wilt gaan (of gewoon om te oefenen), probeer de secondenlijm-methode eens... gewoon een druppeltje secondenlijm erop leggen. Dan drie kwartier wachten totdat de lijm droog is. En daarna met een modelbouwvijltje gaan schuren net zolang totdat alle lijm weg lijkt. Voilà, geen naad meer te zien. En het zijn juist die details die het verschil maken tussen een mooi eindresultaat en een indrukwekkend eindresultaat.