Hoofdsponsor

1/24 BMW Dixi [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Kameraden i heb een vraagje voor u
Wat vind ge hier van is dit niet wat te veel van het goede want op zo een klein motortje valt da niet mee , ik weet dat er modellers zijn die op nog kleinere schaal werken maar die zijn dat gewoon en hebben het ook moeten leren zoals ik he

attachment.jpg

attachment.jpg

En als laatste zou ik ook weer aan jullie willen vragen of ik deze stoeltjes ( ik moet er nog aan beginnen hoor ) ook weer in de choco-tof stijl moet doen ?
grt Marc
 
Marc...het hangt een beetje van af denk ik in welke toestand je het voertuig gaat bouwen..gaat het een nieuw model worden ...of een verweerd model dat ergens vandaag in een schuur is gevonden;)...indien je voor het laatste kiest...zou ik zeker je prachtige methode gebruiken dat past daar perfekt op....in ieder geval veel sukses met je prachtig voertuig:)
 
Ik heb zelf niet zoveel verstand van verwering maar op het eerste zicht ziet dat motorblokje er toch goed uit.
Voor de rest sluit ik me aan bij Spaander. Als je er een nieuw model van wil maken, zou ik geen verwering aanbrengen op de stoelen.
 
@ Swa ik zou ertussen in willen zitten niet " barn find " maar een gebruikt autoke dat jaren stilstaat maar nog in goede toestand een beetje door de jaren verweerd maar goed geconserveerd in die richting zou ik het willen duwen
 
Marc ....mooi idee:)....dan zou ik toch je techniek gebruiken zele...ik denk dat je ook een bepaalde invloed heb op die die methode wat betreft meer kreuken of minder van het papier...prima mateke...;)
 
Als roest vind ik dit iets minder overtuigend dan wat je eerder had gemaakt.

Wil je vliegroest maken, dan is het zaak om goed te kijken naar het voorbeeld. In jouw geval lijkt de roestaanbrenging niet helemaal op schaal te zijn (te grof) en wat onnatuurlijk (te reliëfrijk). Het zijn meer vlekken in plaats van roestplekjes die samen een roestvorming maken.

Hou er constant rekening mee dat je op 1/24 schaal werkt.

Het kan aan de fotokwaliteit liggen, maar op de eerste foto lijkt het een beetje alsof het blokje enigszins slordig met de kwast is geschilderd. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Zie hier wat voorbeelden ter vergelijking... je ziet dat de roest hier (vanaf een afstandje) veel minder grof op zit.

rust-covered-1966-oldsmobile-toronado-motor.jpg

2012-04-07104207_zps4815a370.png

attachment.jpg

Natuurlijk zijn dit grotere motorblokken, maar het principe blijft gelijk. Op 1/24 zou de roest bijna glad moeten aanvoelen.

Daarnaast zal de roest ook aan de zijkant van het gedeelte dat je het bewerkt, zitten en niet alleen aan de bovenkant.
 
Daarnaast zou ik zelf, op uitzonderingsgevallen na, nooit puur matzwart gebruiken als basiskleur. Twee redenen:

1) In het echte leven is bijna niets volledig zwart. Zie ook de voorbeeldfoto's. Het is antraciet of lichter, ook al denkt het oog bij snel kijken dat het zwart is. Goed kijken is het belangrijkste in realistische modelbouw.

Alleen de duisterste schaduwen zou ik puur zwart maken, maar dan ben ik al bezig met color modulation of mijn eigen shading-methode.

2) Als je een voorwerp kleiner maakt, komt het beter over om (hoe kleiner, des te) lichter te schilderen. Als ik een vliegtuig maak op schaal 1/32, zijn de tonen misschien wel 7% lichter dan in het echt. Dat heeft te maken met gezichtsbedrog, hoe kleiner des te storender donkere kleuren zijn.

De kritiek is als opbouwend bedoeld zoals altijd he, ik weet dat je er tegen kunt en dat je er uiteindelijk altijd blij mee bent ;)
 
ok trekt op niks ligt al teug in de rem olie ik vond het zelf ook te
Maar ik heb motoren gezien die er nog erger aan toe waren hetgeen Roy ons laat zien dat is normale dagelijkse kost voor een technieker hoor , daarom dat ze tegenwoordig de motoren afstomen
Maar wat ik bedoelde is als er een waterlek was geweest en dat loopt met de antivries op zo een motorblok en word niet tijdig gereinigd krijg je wel zo een uitzicht hoor maar daar komt praktisch geen mens daar van onder zeker niet met de hedendaagse auto's
En zo een motorblok is van gietstaal en dat mag en kan roesten dat is oppervlakkig n kruipt onder de lak hoor , maar ik ga opnieuw beginnen
Marc
 
Even een vraagje, wellicht iets off topic.
Was er in die tijd al antivries in gebruik?
 
Dat denk ik wel of iets anders die autoke reden toch in Duitsland en daar kan het behoorlijk vriezen . De kwaliteit was natuurlijk zoals die van tegenwoordig , vroeger kon je blauwe en rode gewoon niet mengen dan had je gegarandeerd echte problemen het zelf meegemaakt een klant had de twee gemengd alles maar nu alles moest uiteen die antivries cristaliseerde gewoon en werd een harde koek op de darmen en in de verwarmingsradiator van de chauffage
En ik denk dat het vroegere agresievere was dan nu
Marc
 
Was dat vroeger geen glycol zoals bij de vliegtuigen?
Voor US voertuigen WO2 was het Prestone en daarna voegde men het jaartal toe zoals bv. Prestone 44.
 
Beste Erwin dat kan en eerlijk dat ik het echt niet weet zo ver ga ik niet terug met mijn geheugen . Ik weet alleen dat het andere antivries was en ik weet ook als kind dat ge dat niet kon verwisselen , hetzelfde als de blauwe Franse remvloeistof en de andere dat vocht ook met elkaar alle rubbers gingen er van kapot daarom is er nu DOT 4
Erwin bedankt dat ge me opvolgt ik vind dat leuk dat ik weet dat iemand me opvolgt
Marc
 
Deze blijf ik volgen Coachke, zou deze zelf bouwen moest ik die hebben.
 
Marc ...het was een goed idee ...dat je terug gaat beginnen ...wat ik hier allemaal lees en terecht is de kritiek zeer opbouwend ...alleen kan dit lijden tot een zware last op uw schouders die druk tot perfektie..maar zoals Roy zegt ...je bent heel en al oor voor deze raadgevingen en wat ik prachtig vind is dat je daar door meer prachtige resultaten krijgt...doe dit rustig aan ..bedenk alles wat hier wordt gezegt en verwerkt dat met je eigen visie en dan gaat dat resultaat prachtig worden...de volhouder wint altijd...en ik moet zeggen ik leer hier ook veel bij...want ik wist niet dat er al dergelijke vloeistoffen bestonden ..zoals antivries...sukses mateke en ik weet dat je dat kan:):):)
 
Ik heb naar aanleiding van jullie negatief relaas het motortje terug in de alcohol afgewassen en hem een nieuw kleurtje gegeven hopelijk is het beter voor de kenners onder ons ( onder ons ik vond het ook niet goed het was teveel van het goede ) zo dus hier een foto van de tweede start van de motor

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier is hij al wat lichtjes behandeld

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En wat vind onze jury er nu van ?

Ook heb ik al het zilver kleurige met een zwarte wash behandeld dat het niet zo goedkoop zilverkleur en meer de kleur van echt gebruikte aluminium

Graag uw mening
Beter of slechter ?

ik weet dat er nog een lange weg voor mij is om de roest en verwering onder de knie te krijgen maar ik doe mijn best , ik heb natuurlijk mijn gebrek aan kleurkennis en doe veel op het gevoel en niet op zicht

grt Marc
 
Het is al een stuk beter dan het was, qua kleur en qua vliegroest. Wel heb ik op de derde foto het idee dat de roest in een penseelbeweging is opgebracht, probeer het eens tamponerend aan te brengen en dan met een heel klein beetje verf. Beetje krijt eroverheen strooien mag ook, op sommige plekken.
 
Dat zou kunnen maar dat geeft niet want de uitlaat komt er bijna helemaal over
Ik ben blij dat het beter is
ik heb nu het zilverachtige wat gewasht met zwart oogt ook beter
Thanks ge hebt me weeral erover getrokken anders had ik het zo gelaten
Marc
 
Beetje zuinig commentaar, bedenk ik me nu. Het is echt wel een verbetering hoor, ook qua zwart... want zeg nu zelf, wat is realistischer:

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat is toch een wereld van verschil al!

En wees eerlijk, als je aan iemand vraagt welke kleur dat onderste blok heeft, zal men gemiddeld 'zwart' antwoorden :D
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan