Hoofdsponsor

1/24 BMW Dixi [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Huh, motor? Lijkt haast wel een versnellingsbak :D

Waarvoor dient die 'stang' eigenlijk, die er zo schuin boven uit komt?

Met Eric bedoel je de eigenaar van sponsor Airbrush Services Almere, neem ik aan. Ja die man weet veel en is altijd bereid om zijn kennis te delen.

Zelf heb ik nog een bescheiden tipje over de klem waarmee je de carrosserie voor het schilderen heb vastgezet: ik zou je willen aanraden om van die methode af te stappen. Er komen zo misschien kleine tandafdrukjes in het plastic en bovendien krijg je de lagen primer en verf niet mooi egaal aangebracht.

Wat werkt om dit te voorkomen is, om de carrosserie (of andere onderdeeltjes die je moet schilderen) vast te plakken aan stukjes sprue. Jawel, diezelfde sprue (gietraam) die je toch al niet weg moest gooien omdat je er stretched sprue van kunt maken. Gewoon een stukje afknippen en de carrosserie met secondenlijm aan de sprue bevestigen (natuurlijk aan de binnenkant, waar later een plaatje voorkomt zodat je van eventuele lijmresten toch niets ziet). De voordelen: 1) je kunt makkelijk het onderdeel roteren door het aan de stretched sprue vast te houden, zodat het schilderen wat eenvoudiger gaat; 2) als je klaar bent, kun je het stuk sprue ergens insteken (bijv. een homp klei) en blijft het staan zonder dat je het met je vingers hoeft aan te raken als het nog moet drogen; en 3) als het gedroogd is, breek je het stuk sprue simpelweg van het onderdeel af en is je onderdeel wel mooi egaal geschilderd.

Wat de naden betreft: zijn die helemaal mooi glad? Voel met je vingernagel en de huid van je duim eens... wat je voelt, zie je later ook als de verf erop zit. Als je er zin in hebt, en voor een net resultaat wilt gaan (of gewoon om te oefenen), probeer de secondenlijm-methode eens... gewoon een druppeltje secondenlijm erop leggen. Dan drie kwartier wachten totdat de lijm droog is. En daarna met een modelbouwvijltje gaan schuren net zolang totdat alle lijm weg lijkt. Voilà, geen naad meer te zien. En het zijn juist die details die het verschil maken tussen een mooi eindresultaat en een indrukwekkend eindresultaat.
 
Hier staat een filmpje waarin ik dat strak maken met secondenlijm laat zien. Enige verschil: als je geen accelerator hebt, vergeet dan de stap om accelerator op te brengen (en als je wel accelerator hebt, spuit het er dan niet op maar breng het aan met een naald of zo) maar wacht in plaats daarvan 3 kwartier. Het opbrengen van de accelerator heeft immers als enig nut om die wachttijd te verkorten.

Dus: druppeltje secondenlijm over het hele oppervlak van de kier, zeg maar als een dun laagje / vliesje het hele gedeelte waar die kier zit bedekken als een soort mini-beddensprei. Dan drie kwartier wachten. En dan netjes de 'beddensprei' in de juiste vorm vijlen. Eventueel aan het einde nog een beetje schuren. Je zult zien en voelen dat de kier dan weg is, wat een visueel bijzonder aantrekkelijke verbetering is.

Waarom is zo'n detailcorrectie toch een grote verbetering? Omdat als iets 'fout' is aan een modelbouw-werkstuk, daar meteen het oog op valt. Het valt op, ook al is de rest van de kit nog zo mooi gebouwd, geschilderd en verweerd. Als er niets evident fout is, kan de aandacht ook niet afgeleid worden en kan er door de toeschouwer genoten worden van de prestatie.

En zoals ik al ergens anders schreef... als ik een gereed model bekijk, is het eerste dat ik 'inspecteer' dat soort naden tussen twee helften. Niet omdat ik graag het negatieve wil zien (of misschien speelt dat wel mee, weet ik niet) maar omdat ik weet dat 60% of 70% van de bouwers die kieren gewoon laten zitten en ik mezelf snel een oordeel wil vormen over de basiskwaliteit van het geleverde werk. Nou, dat kun je aan dat soort kieren het snelste zien. Ze zitten ook altijd op dezelfde plaatsen... op cilindervormige onderdelen waarbij twee delen tegen elkaar gelijmd zijn, of twee motorhelften, of twee romphelften van een vliegtuig, etc. etc.

En of je nu verstand hebt van BMW Dixi's of niet, of je nu verstand hebt van tanks of niet... en dat geldt eigenlijk voor elk bouwwerk waar twee helften aan elkaar moeten worden gemaakt en waar een kier ontstaat... de basiskwaliteit van de afwerking van een kit is altijd op die manier vrij simpel af te lezen. Althans, wat ik persoonlijk onder basiskwaliteit versta. Daarover kunnen de meningen behoorlijk verschillen natuurlijk. Maar ook bijvoorbeeld de IPMS ziet dit, als je hun wedstrijdreglement erop naslaat, als een basisniveau waarop de ingediende modellen als eerste beoordeeld worden.

Nu hoef je het voor mij niet dicht te maken met die lijm natuurlijk, en je hoeft ook niet met een wedstrijd mee te doen, maar overweeg die extra zorg te besteden voor jezelf en ook opdat je nog iets trotser kunt zijn op het eindresultaat. Zeg nou zelf, iedere modelbouwer houdt er toch een beetje van om te pronken met zijn kunsten? :)
 
Laatst bewerkt:
Nog over dat bevestigen aan tandenstokers of sateprikkers: zijn het kleine onderdelen dan werkt het vastplakken aan blu-tack vaak ook al. Zijn het grote, zware onderdelen waar je de secondenlijm niet zomaar aandurft, boor dan een gaatje voor de sateprikker en gebruik dan alsnog de secondenlijm.
 
Coachke, geef eens wat meer uitleg waarom je de carrosserie in roodbruin gespoten hebt ipv witte primer? Vermoed dat het om een soort van pre-shading zal gaan.
 
@ Roy Ten eerste bedankt voor de hele nuttige uitleg waar ik zeker de nuttige zaken ga gebruiken . Ten tweede die zogenaamde stang in een waterdarm die naar de radiator , en waarom zo een rare vorm ? Wel ik zal het uitleggen , in die tijd was er nog nog niet veel sprake van een thermostaat , toen was thermosiffon koeling , m.a.w. warm water gaat naar boven en koud water ligt altijd onderaan , dus hadden de heren ingenieurs een systeem bedacht om de motor lager te leggen dan de radiator en dat water laten ronddraaien door een waterpompje , daarom die hoge lange darm zal ik het maar noemen
Nu beste Roy had ik juist de machtige motor uit zijn badje gehaald en dacht ik zal eerst een foto maken hoe het er uit ziet ( dan kan Roy er direct opspringen :laugh::laugh::laugh: grapje hoor ) en dan kan ik daarna de verbeteringen laten zien , want op dit moment is de motor al een deel bewerkt naden grotendeels weggewerkt gaatjes geboord om bougiekabeltjes te leggen , dus zo ver sta ik al
En Roy het komt goed hoor , ik ben er terug hoor mijn goesting ( zin ) is er terug hoor ik denk dat de kever wat te lang duurde en ik had geen inspiratie meer om er iets aan toe te voegen

@Erwin zoals je misschien of niet weet dat ik heel mijn leven in de auto wereld heb gezeten als technieker en ook veel in de carrosserie hebt geweest en gewerkt , en heb altijd gezien en geleerd dat onder een donkere kleur een donkere primer zit ( vroeger ) nu is dat minder , maar ik heb dat nog geweten ,dus heb ik eerst zwarte primer gespoten om daarna de eerste kleur aan te brengen en omdat het om een old-timer gaat heb ik zowat naar kleurtjes gezocht die pasten en het carrosserie gedeelte ( de cabine ) komt in het licht geel ( vanille kleur )
Ik hoop zo dat ik jullie duidelijke info heb gegeven in verband met de kleine maar zeer schattige Dixi

P.s. @ Roy , ja Roy het ging over Eric van Airbrush service ( sorry ik had het er moeten bij vermelden )
verder bedankt ik mijn vrienden voor het snelle reageren en de nuttige zaken die ik hier weeral heb opgedaan , ik zal hier wel mijn best doen om een zo mooi mogelijk resultaat te krijgen
ik wil er nog bij vermelden dat ik in mijn stomme jaren er al aan gewerkt heb en nu moet ik het terug mooi krijgen , coachke ge zijt bedankt om het zo te verprutsen ( dit is tegen mezelf )
Grt Marc :wave: :wave: :wave: :wave: :wave:
 
O R I G I N E E L ORIGINEEL ORIGINEEL ORIGINEEL ORIGINEEL
Maar dan wel in een ander kleurtje .
en de meeste dixie's hadden geverfde spaken .
was eigenlijk een licentiebouw van de Austin 7 en was origineel geen BMW maar gewoon een Dixie .
gr van The Bombus
 
Hey Bombus zoals ik al heb vermeld ga ik hem gewoon origineel maken met hier en daar een verbetering , zoals alle chroom is al weg die trok op niks verder komt hij in zachtgeel een vanilaachtige gele kleur en de spatborden donker rood en beetje nostalgisch ook komen er matjes in omdat er daar veel sink holes in zitten van de uitlaat en zo de velgjes komen in het zwart

Nu voor onze andere bouwers heb ik wat info gevonden niet veel maar het is iets
Dixi was een Duits merk die de Dixi onder licentie bouwde van het merk Austin Seven in 1914 met een 1300 motor van 15 tot 25 pk , het was een toen veel gebruikte type motor een zijkleppen motor
In 1928 werd de fabriek overgenomen door een fabriek dat " Bayerische Motoren Werke " heette beter bekent als B.M.W. en de het motortje werd opgevoerd naar een comfortabele 40 pk en de productie liep nog tot 1932
Vrienden meer heb ik op dit moment niet , indien ik nog info vind zal ik het meteen door sturen , nu onder ons veel meer zal er niet meer aan zijn zo een klein wagentje maar leuk
grtz Marc
Erratum
Sorry vrienden maar ik heb juist andere info gevonden in verband met de motor
Het was geen 1300 maar een 750 cc motor met slechts 15 pk vandaar de type aanduiding "3/15 " en dat is tot nu toe zo gebleven
B.v.
315 is een 3 reeks met een 1500 motor
525 is een 5 reeks met een 2500 cc motor en zo gaat het verder en verder alhoewel er tegenwoordig niet meer zo klopt maar dat is nu niet hier he
Marc
 
Laatst bewerkt:
"Klein maar fijn" ,succes alvast,laat je maar eens goed gaan ;)
 
Vrienden collega's bij deze al bedankt voor de leuke woorden en raad en hulp die ik al gekregen heb .
ik ga proberen er toch iets leuks van te maken
Bedankt gasten voor de steun
Marc
 
Veel plezier met dit leuke kleine BMWtje.
 
Er zijn nog veel foto's te vinden op het net, in mooiere kleurtjes dan
attachment.jpg

Zoals deze hier ;)
attachment.jpg
 
Ja dat weet ik maar deftige info erover is heel wat minder er is wel een hot-rod te vinden
 
Ik kom met een paar vrij eenvoudige zoekopdrachten nochtans redelijk veel info over deze autootjes tegen. Wil je iets weten over een specifiek onderdeel en kun je het niet vinden, laat maar weten in het topic en de hele meute staat weer klaar om je te helpen denk ik.

Algemeen:

- Een site over de diverse Dixi's;
- Een site over jouw specifieke Dixi.

En dit zijn nog maar de eerste zoekresultaten. Op de tweede site al een schat aan informatie over deze voertuigen. Ook een lijst met hyperlinks.

Zoektip voor dit soort projecten: ga niet naar www.google.be of www.google.com, maar naar www.google.de, daar krijg je andere zoekresultaten. Omdat het een Duits automobiel is met natuurlijk vooral Duitse liefhebbers, kun je beter daar zoeken en dan nog het liefst zoeken in het Duits.

Bijvoorbeeld, info over de motor: zie hier.

Op die laatste site trouwens ook bijzonder veel informatie over de Dixi, technische informatie, geschiedenis, en dergelijke.

030707_motorlinks_380_shd.jpg

Ook Youtube heeft vaak interessants: hier.
 
Ho Roy jij bent schat ( versta me niet verkeerd hoor zeker niet in die richting )dat is gewoon geweldig
Hie rben ik veel mee geholpen dat is eens prachtig
Dank u
 
Graag gedaan. Dit is ook nog een interessant filmpje, met informatie over de automobiel, beelden van een rijdend exemplaar, beelden van hoe de schakelaars werken, hoe de pedalen staan, hoe de motor draait....

Edit: vooral nuttige details bijv. op:

- 2:30
- 3:10
- 3:15
- 3:24
- 3:33
- 3:40

(- 5:20)
 
Laatst bewerkt:
Dat ga ik nog dikwijls bekijken , en nu heb ik een goed beeld van de motor gewoon prachtig
Dank u
Roy ik kan het niet genoeg zeggen gij zijt een toffe gast
Marc
 
Op de volgende foto's ook nog een bouwpakket, maar dan in grotere vorm. Wellicht kun je dit gebruiken om de verschillende onderdelen, bijv. het chassis, te bestuderen.

Op alle beelden rust het copyright van de rechthebbende, ze worden enkel voor educatieve doeleinden gelinkt. Op eerste verzoek van de rechthebbende, worden ze verwijderd.

1-BMW_Dixi.JPG


2-BMW_Dixi.JPG


3-BMW_Dixi.JPG


4-BMW_Dixi.JPG


5-BMW_Dixi.JPG
 
Dat zou pas een uitdaging zijn Coachke, je model zo namaken als deze op de foto's van Roy ;)
 
Te laat hij staat al zo goed als kleur maar hij zal mooi zijn ik beloof het
Marc
 
Gaat blijkbaar lekker, laat de foto's maar komen :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan