Hoofdsponsor

1/100 bleunose II 1/100 [DONE]

prachtig werk en zoals rene zegt met een beetje was of kaarsvet in smeren en de touw zal niet meer pluizig zijn .
gr dirk d
 
bedankt jongens.
het pluizige touw is me pas opgevallen op de foto's als ik er zo naar kijk zie ik er niks van.
Ben een beetje bang dat als ik het eerst insmeer ( door een blokje trek ) de sec lijm niet meer goed hecht.
Zou ik het achteraf ook niet kunnen in borstelen met verdunde houtlijm ? Dan blijft het meteen ook stijf staan.
iemand ervaring mee?
vgr Marc
 
Die macro foto's zijn ook zo genadeloos :wacko: dat heb je als je scherpe foto's trekt op een contrasterende ( donker blauwe ) achtergrond .
 
je kan ze later nog met een borsteltje insmeren , bijenwas lopend.
dat kan je ook doen.
 
hoi allemaal ,
opnieuw hebben we een volgend stadium bereikt.
Alle touwen zijn aan de masten bevestigd met uitzondering van de wanten, deze zijn nog niet volledig afgewerkt en dat blijft voorlopig nog even zo.
Ik weet dat dit normaal de eerste touwen zijn die gespannen worden maar ik vrees nergens meer aan te kunnen met mijn dikke vingers vandaar dat deze nog even zullen moeten wachten tot alle zeilen zijn ontrold en bij gespannen.

DSCN2302_zpsb39ed7f4.jpg

DSCN2307_zpsd6ca91ef.jpg

DSCN2309_zps7e9a3169.jpg

Hopelijk wil mijn vrouwtje helpen met de zeilen anders ga ik zelf aan het naaien moeten :)
tot later vgr Marc
 
reeds vanaf ik bezig was met het touwwerk der masten had ik mijn twijfels naar de pasvorm van de bijgeleverde zeilen.
Dus blijf je de volgende stap maar uitstellen en uitstellen en ......
Eindelijk maar eens doorgebeten en de zeilen overgetekend op papier. Hierna met wat plakband aan de masten en koorden bevestigd om de pasvorm te controleren.
Helaas was mijn gevoel juist en op 2 kleine zeilen na klopt er niks van. Ik ga het efkes laten rusten en misschien heeft een van jullie wel een tip.

DSCN2351_zpsd9bf50ed.jpg

tot later , Marc
 
Het is al even geleden maar ik heb opnieuw de draad opgenomen , of misschien zeg ik beter, de zeilen genomen?
Na veel denkwerk, toch maar enkele aanpassingen doorgevoerd zodat de bij geleverde zeilen kunnen gebruikt worden.
Alle zeilen zijn ondertussen rond genaaid en reeds voorzien van de meeste hijskoorden.
De eerste zeilen hangen ondertussen aan de mast. Gelukkig had ik de wanten nog niet definitief vast gemaakt want ik had nooit met mijn dikke vingers er tussen geraakt.

DSCN2508_zps5a109ef2.jpg

DSCN2509_zps749f0006.jpg

tot later als meerdere zeilen gehesen zijn
Marc
 
Ziet er goed uit Marc, zeilen er realistisch laten uitzien is altijd een hele uitdaging :)
 
De zeilen zijn ondertussen allen gehesen
Hier en daar vind ik het niet 100% maar ben toch tevreden voor een eerste keer dit gedaan te hebben.

Nu kan ik verder met de wanten te vervolledigen en nog enkele kleine details aan brengen zoals het naambord.
En een poging ondernemen om de zeilen wat te bollen zodat alles strak komt te staan

DSCN2511_zps085bcacd.jpg

DSCN2513_zps1f3e87c1.jpg

tot later Marc
 
voor een eerste keer zeilen te heisen is dat goed gegaan marc ze hangen niet in de knoop zie ik :)

ziet er mooi uit 8)
 
als dat niet mooi is .
gr dirk d
 
Een zeil dat los hangt zonder wind op een 1/1 schip hangt er ook niet optimaal bij, dus niet te kritisch voor je zelf zijn .
Het juiste doek vinden om op zo een schaal te werken is altijd moeilijk.
Waar je op moet letten is de vormvastheid van je doek en de zelfkant altijd voor je achterlijk houden dan lopen de draden parallel aan het achterlijk en heb je de minste vervorming, op een 1/1 schip is dat ook zo.
Maar je werk mag best gezien worden Applaus
 
alvast bedankt jongens,
stiekem hoop ik haar tegen de jaarwissel af te hebben.
vgr Marc
 
Na een avondje prutsen , vloeken en 6 pogingen denk ik te weten hoe het eindelijk moet.
ik heb het dan over het inrijgen van de Juffer blokken, meer bepaald de bevestiging van de het onderste blok.

DSCN2515_zps21c2d525.jpg

tot later Marc
 
Dat is correct, aan de buitenzijde evenwijdig
 
Bloed ,zweed en tranen heeft het wel niet gekost , maar toch wel wat geduld en geduld en geduld, ;)
De juffer blokken zijn allen ingerijgd en het eerste want volledig afgewerkt.
Er is zeker ruimte voor verbetering maar ik ben momenteel tevreden met het behaalde resultaat.
op naar de 3 volgende.

DSCN2524_zps21066858.jpg

DSCN2527_zps0f222d4e.jpg

DSCN2526_zpsacaf6698.jpg

vgr Marc
 
Zal toch een mooie worden hoor Marc.
Heb ooit eens iets gelezen over het kleuren van stoffen zeilen door middel van thee. Ga je ze kleuren/verweren of niet?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan