Hoofdsponsor

1/35 B-4 M1931 203mm Howitzer [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
En terwijl het door ons allen gevraagd zonnetje buiten schijnt (dus niet klagen) heb ik hier een beetje doorgeprutst.

Na overal een donkere pinwasch opgezet te hebben ben ik volop bezig met het plaatsen en uitwrijven van de cadmium rode olieverf stipjes.
Waar ik wel een beetje oplet is dat de hoogste delen van het geschut lichter uitvallen dan de onderste. M.a.w. de loop valt niet zo rood-bruin achtig uit als het onderstel.
Op de vertikale stukken trek ik op het laatst nog eens van boven naar onder met een zachte platte borstel om zo aflopers na te bootsen op het model.

enkele fotoos van reeds gedane stukken.

Links gedeelte is ge-pinwasched met burnt umber en rechts gedeelte is bewerkt met rode olieverf stippen.

attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

De dolly heb ik eens gedryfit

attachment.jpg attachment.jpg

En wij gaan verder......

chow é
 
Indrukwekkend Famo, netjes allemaal, zal een beauty worden ;)
 
Ziet er mooi uit die cadmium rode olieverf! Welke merk gebruik je? Abteilung?
Het geeft echt de indruk dat de groene kleur door tijd en gebruik doorschijnend is geworden!
Thierry
 
knap werk peter ,deze live bewonderd en is top

tom
 
Topwerk Famo, heerlijke diepte in dat uitmuntende groen !
 
Ziet er heel goed uit Famo. Subtiele nuances, prachtig.

Mark
 
Allen bedankt voor de reacties gastjes !!

@ Pantani : ik hoop het Dirk, so far so good ;)

@ Thierry, GUnit & Interceptor : de olieverf is van Rembrandt. Olieverven van abteilung heb ik niet in huis alhoewel ik er al heb horen over boffen. misschien eens gaan kijken om er enkele aan te schaffen.
Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik hier waarschijnlijk niet werk zoals het hoort te zijn met die olieverf. Naar het schijnt moet er na elke wasch of olie-puntjes-laag een laagje vernis gelegd worden heb ik mij laten vertellen maar dat doe ik niet. Ik leg juist een goeie laag blinkende vernis op mijn basiskleuren. Als je daar dan met je verschillende olieverflagen begint te werken laat je ze op elkaar inwerken.
Ik leg een laagje olieverf om een kleurennuance te bekomen en laat die drogen. Als ik een volgende olieverf (kleur bedoel ik) opzet, maak ik het te bewerken vlak weer vochtig met geurarme WS en plaats dan de olieverfpuntjes zodanig dat, als ik mijn olieverfpuntjes openwrijf ze als het ware ook een beetje in de vorige laag wrijf. Die vorige olieverf laag wordt NIET weggewreven met de nieuwe natte olieverf en dat komt door de primer die erop staat. Hier in dit geval Zero-paints en een matte humbrol wat een toch wel een ultra licht-ruw oppervlakte geeft wat de olieverf beter doet hechten. Na een 15-tal minuten drogen moet ik niet meer proberen de restanten weg te wrijven.
En zoals reeds gezegd laat ik op die manier de lagen op elkaar inwerken.
Tis een manier die niet volgens de gebruikelijke modelbouwnormen is maar dan veeg ik feestelijk mijn voeten aan :)) want het doel heiligt de middelen é.......

@ Tom : "tanks" a lot mate !
 
Komt echt tot leven op deze manier, misschien niet volgens "het" boekje, maar wel een sjiek resultaat...
 
Ziet er al goed uit Famo.

Eerlijk gezegd gebruik ik ook maar een keer glansvernis en die is over de basis kleur en daarna dus nooit meer, hetzelfde als jou dus 8)
 
Zeer mooie kleuren, ziet er echt uit, prachtig toch hoe je dit resultaat kan bereiken door je eigen manier van werken hé... Dit is dus nog maar eens het bewijs dat er geen standaard manier is waarop je kan werken...
Doe gerust verder, ben benieuwd naar het volledige model ;)
 
Tis een manier die niet volgens de gebruikelijke modelbouwnormen is maar dan veeg ik feestelijk mijn voeten aan want het doel heiligt de middelen é.......

Hahahahahaha! Blijf maar zo werken het ziet er prachtig uit! Persoonlijk gebruik ik ook maar één dun laagje vernis op de basiskleur en dan niets anders. Het risico is te groot om details onder de verf te laten verdwijnen. Als ik dan met olieverf werk probeer ik dan altijd om zo weinig WS op mijn borstel te gebruiken... gewoon genoeg om de olieverf te kunnen verwerken.

Thierry
 
Bedankt voor de commentaren gastjes
 
Tis een manier die niet volgens de gebruikelijke modelbouwnormen is maar dan veeg ik feestelijk mijn voeten aan :)) want het doel heiligt de middelen é.......

Wat zijn modelbouwnormen? Het gaat erom wat jezelf het prettigst vindt werken en een goed resultaat bekomt. En dat laatste is super!
 
Het gaat erom wat jezelf het prettigst vindt werken en een goed resultaat bekomt. En dat laatste is super!

Inderdaad Swa.

Binnenkort weer een up-date-tje
 
belofte maakt schuld é.......

Enfin nadat er overal een rode wasch opstaat ben ik begonnen met chipping. Nu is het niet de bedoeling om er een zwaar beschadigd kanon van te maken.
Eerst een beetje NATO-green gemengd met mat geel, aangebracht op het model en dan in het midden van het verfvlekje een beetje dark grey van Valleyo gezet.
Daar het model donker uitslaat en de aangebrachte chips nogal fris en nieuw overkomen en schade of chips op een geschut ook vuil worden, heb ik op de chips (na droging) opnieuw een rode pinwasch aan gebracht om zo het geheel te herstellen qua uitzicht.

Enfin, fotoos !
Eerst de gewone frisse chips en dan telkens hetzelfde stuk maar met de ge-pinwaschte chips
niet alle chips die je ziet op de fotoos zijn al behandeld met een rode wasch, maar je kan het verschil wel zien.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Op het onderstel, achter het kanon ligt een houten vloer om de bemanning gemakkelijk het kanon te laten (her)laden. Deze heb ik ondertussen ook een behandeling gegeven d.m.v. chipping, drybrusch, vuile wasch en een rode wasch.
De vloer heb ik een versleten uitzicht gegeven.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg


dat is het voorlopig want nadat alle chips overal zullen gezet en behandeld zijn zal het de beurt zijn aan een beetje roest en stof, voila.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er prachtig uit Famo. Alles netjes in verhouding.
Chips op de gepaste plaatsen en mooi bijgewerkt.
Ben benieuwd naar het vervolg en het volledige plaatje...

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan