Hoofdsponsor

1/84 "Amerigo vespucci" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik gebruik ook spuitbussen , in de bestaande kleuren , voor mijn modellen had ik zwart , rood , wit en grijs nodig , ik nam gewoon de bussen van "Motip" , en het waren allemaal "primers" .

gij hebt mijn bootjes gezien en je zou het niet denken dat het "primers" waren , he ?

de heel kleine stukjes verf ik met een borstel , met verf uit een potje ( Revell , Humbrol , whatever ) of ik spuit een beetje verf van de bus in een kleine kommetje of zelfs in de spuitbusdeksel , een beetje laten drogen ( een minuut of twee ) en verf ik af met een borstel .

Volledige modellen met een borstel/kwast/rol verven lukt mij niet , ik krijg altijd strepen , en dat stoort mij ontzettend ...

de groetjes ,

Laurent
 
Bedankt voor jullie reacties

Ik denk dat ik het ga proberen met verf rol, had ik vroeger toch mooie resultaten mee als ik polyester rompen ging maken voor het bedrijf waar ik voor werkte, ik zal ook eens een paar van die gewone spuitbussen gaan kopen en dit ook eens uitproberen, ik kan zoals de meeste ook met geen schilderborstel overweg ik krijg ook van die verschrikkelijke strepen en dat wil je niet zien op een schip.

Dat het primers zijn op uw boot laurent zou je idd niet zeggen je kan het niet zien :rolleyes:

Rik die kleurstelling hoe bepaal jij deze, uit de BB maar natuurlijk met een scrach bouw zoals die van u moet je wel voort gaan op foto's of info, neem jij dan bv foto's mee om de verf te laten maken??
 
neem jij dan bv foto's mee om de verf te laten maken??

Ja die laat ik dan inlezen/scannen door de verfmenger. Ik heb kleurenfoto's van de KD. De Zwarte zee en de condor heb ik het gegokt. Daar waren geen kleuren foto's van. Wel kleuren omschrijvingen. De kleuren blauw en geel zijn ralkleuren. Dat is gemakkelijk.
 
Quanta costa dan deze verf zo laten aanmaken :rolleyes:

En in welke hoeveelheid laat je deze dan maken, L- 1/2 L ??
 
Bij de verfmenger bij ons in de buurt 12,50 dan krijg ik er een speciale nozzle bij die fijner spuit en een die dunne lijntjes spuit. Maar ik heb bij hem 10 % korting. Dan heb ik een bus van 400 ml Dat is een gewone grote maat.
 
Bij de verfmenger bij ons in de buurt 12,50 dan krijg ik er een speciale nozzle bij die fijner spuit en een die dunne lijntjes spuit. Maar ik heb bij hem 10 % korting. Dan heb ik een bus van 400 ml Dat is een gewone grote maat.

Dit is een mooi prijs hoor
Zal eens kijken als ik dit bij onze lokale verfboer ook aan zon' prijs kan verkrijgen :rolleyes:
 
Update 19-03-08

Heb nu men romp al voorzien van een 2de laag witte hoogglanslak, de verf op de foto is zo'n 2 uur geleden aangebracht.
Het ziet er al prachtig uit, morgen nog een 3de en laatste laag denk ik.
Na deze laatste laag, moet ik dan nog opschuren of laten jullie het zo en verder gaan met de volgende zwarte laag??

Ik heb ook geen Tamiya tape maar gewone papier tape, kan ik dit proberen of denken jullie beter van niet?
De winkel die het verkoopt is tot eind april in verlof :confused:
1_IMG_1403.jpg


1_IMG_1401.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook geen Tamiya tape maar gewone papier tape, kan ik dit proberen of denken jullie beter van niet?

Eigenlijk beter van niet. Maar als het echt niet anders kan, is er de mogelijkheid om het schilderstape eerst op de werkbank te plakken en daarna op het schip. Dan is het makkelijker van het schip te verwijderen zonder dat het de verflaag meeneemt die daar onder zit.

Ik zou wel schuren voordat de zwarte laag er op gaat. Anders heeft u geen goede hechting van de verf.
 
Ik zou wel schuren voordat de zwarte laag er op gaat. Anders heeft u geen goede hechting van de verf.

De strepen die moeten geschilderd worden schuren he, fijne korrel eens langs gaan?

Doen we, zal maar voor overmorgen zijn, ik laat de verf drogen 24 uur per laag zoals beschreven :rolleyes:
 
Update 20-03-08

Heb nu een 3de laag wit aangebracht en ja hoor hier en daar zie ik een loper :(
Dus morgen effe wegschuren en nog een finale laag geven.
Heb ook tussen de lagen met p 800 schuurpapier effe opgeschuurd.
Kan ik na de finale laag nog schuren zonder strepen te zien, om de puntjes of stofdeeltjes weg te schuren???
 
Als je de strepen er goed op hebt zitten kun je altijd nog een blanke lak laag er over spuiten. Dit is aan te bevelen. Dus dan kun je altijd nog een beetje schuren om het stof enzo weg te krijgen. Ik gebruik altijd een matte blanke laag voor het eind resultaat.
 
Als je de strepen er goed op hebt zitten kun je altijd nog een blanke lak laag er over spuiten. Dit is aan te bevelen. Dus dan kun je altijd nog een beetje schuren om het stof enzo weg te krijgen. Ik gebruik altijd een matte blanke laag voor het eind resultaat.


Ok bedankt rik

Die strepen zullen ook nog wat worden om die mooi af te tekenen, het tooltje zal niet veel goeds doen omdat het dek dus niet compleet recht is maar voor en achter lopen die ophoog, dus heb je geen mooie lijn, ik wil de lijn gelijk met het dek zien lopen, dus 15 mm vanaf het dek, ook daar zal ik een tooltje voor maken om me het te vergemakkelijken.:rolleyes:
 
Update 20-03-08

Hier dan een foto van de 3de laag wit
Heb er ook een foto bijgedaan van wat ze in de BB voorstellen qua lijnen.
Dit zal geen makkelijke klus zijn om deze mooi af te tekenen.

1_IMG_1410.jpg


1_IMG_1411.jpg
 
Laatst bewerkt:
dus 15 mm vanaf het dek, ook daar zal ik een tooltje voor maken om me het te vergemakkelijken.

Daar heeft u helemaal geen tooltje voor nodig. Maar gewoon een passer. En die passer moet u gewoon even een beetje aanpassen. Hoe, is gemakkelijk. Het potlooddeel is goed, niets aan doen. De scherpe punt proberen om helemaal uit te trekken en dan daaroverheen een stukje schilderstape rollen. Eventueel eerst een papiertje prikken om als aanlag te gebruiken. Kwestie van een klein streepje met een liniaal trekken. De passer daar op af stellen en de lijn trekken. Of stipjes zetten waarlangs je de tape kan zetten. :D
 
Hehe

Is ook een goeie mogelijkheid Rik inderdaad :rolleyes:
Ronny stuurde me een pm met ja en neen hetzelfde idee :rolleyes:
Dus ja zal morgen eens zien als dit lukt hehe

Thanks maat
 
Dirk ,

bedoelen zij met deze strepen om de "plating" na te maken ?

indien ja , zijn ze niet goed bezig .

Ik denk dat de "Vespucci" volgens het systeem IN & OUT gebouwd was , ik kan natuurlijk verkeerd zijn , maar indien het wel het geval was , zijn de OUT platen altijd hoger dan de IN platen

In feite waren zij ongeveer allemaal dezelfde hoogte , maar door het feit dat de OUT platen op de rand van de IN platen geriveteerd waren , worden de boorden van de IN platen minder hoog .

kleine tekeningje ter verduidelijking :

IN%20OUT%20joggl%E9es.JPG


links op de tekening heb je een IN & OUT voorbeeld , "membrure" is een spant en op deze spant heb je de plating ...

hopen dat jij het begrepen hebt .

anders , bekijk eens mijn "Zinnia" verslag , "waar je weet" :

hier onder op de photo zijn de "OUT" platen in het geel & groen , de "IN" platen in het wit , zie je het verschil in hoogte ?

IMGP0892.jpg

Clipboard02%7E4.jpg


de groetjes ,

Laurent
 
Bedankt voor uw uitleg Laurent

Ik zag het inderdaad al bij uw verslag van de Zinnia en heb het natuurlijk zelf gezien op de modelma beurs en vond het schitterend.

Die strepen zijn dan ook gewoon het verfpatroon van het schip, ik kan helaas niet zeggen als het wel of niet de "in en out" platen zijn die ze hier weergeven of als het schip ook echt zo geboud is, heb het nog nergens deftig kunnen zien.

Hopelijk zal iemand het voor morgen middag kunnen helpen vinden anders word het gewoon geschilderd, moets het de "in en out" methode zijn kan ik natuurlijk nog papier erop kleven.
 
Update 22-03-08

Voila, de eerste zwarte streep staat er op, is wel wat werk geweest om af te tapen maar het redelijk gelukt.
Ik ben wel geen schilder maar ben er toch redelijk tevreden van, weet niet wat jullie er van vinden, zeg aub de waarheid he.
1_IMG_1413.jpg

Als deze streep droog is ga ik verder met de volgende zwarte streep, zal dus nog een paar dagen duren voor deze romp is afgewerkt qua schilderen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen kritiek. Alleen dat het erg glimd. :D Ik zou zelf mat hebben gekozen. Maar dat is persoonlijk. :p
 
Update 23-03-08

Heb de 3de zwarte band er ook op zitten.
Je kunt zien dat ik dus nog wat aanpassingen zal moeten doen, beetje bijwerken hier en daar met witte of zwarte lak.
1_IMG_1417.jpg


Zeker hier ben ik niet echt tevreden over, ik ga nog proberen de strepen wat rechter te krijgen achteraan en de rondingen verbeteren, het is zeker geen makkelijke klus om die banen er goed op te krijgen.1_IMG_1415.jpg


1_IMG_1414.jpg

Straks of morgen nog het onderwaterstekende deel in het donkergroen spuiten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan